Sierra 2.0i DOHC, tehot kateissa, päästöt taivaissa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Smocchi
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Huhti 2006 16:18
Paikkakunta: Hyvinkää

Sierra 2.0i DOHC, tehot kateissa, päästöt taivaissa

Viesti Kirjoittaja Smocchi »

2.5. mennessä pitäis vehje katsastaa, ja nyt pitäis selvitellä kannattaako ostaa ennemmin uusi auto.
Tuossa on sellainen välillä (nykyään jo tosi usein) päälle menevä vika, että vaihteesta riippumatta auto ei kiihdy ennen kuin kaasun painaa täysin pohjaan. Sitten se yhtäkkiä kerää ne tehot jostakin ja nykäisee kunnon spurtin. Se yrittää kyllä, mutta konehuoneesta kuuluu vain matala MMOOO, ellei paina pedaalia pohjaan.
Tämä ei siis esiinny pelkästään kiihdytettäessä, vaan myös matka-ajossa jolloin vika on todella ärsyttävä.

Myös tyhjäkäynnillä vian päällä ollessa kierrokset vaeltaa ja menee välillä sammumisen partaalle.
Päästöarvoista muistan sen verran, että CO vaelteli 5:n ja 7:n välillä, HC 200:n ja 550:n välillä. Päästöjä mitattaessa vika ei ollut kertaakaan päällä. Muistaakseni CO kävi jossain vaiheessa hetkellisesti nollassa, kun irrotti jonkun johdon. Voin muistaa väärinkin.

Voi olla jo läpikäyty aihekin, mutta paljon kiitoksia jos viitsitte vastailla. Alkaa olla pikku kiire tuon katsastuksen kanssa :)
Kinsky
Viestit: 33
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:47
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kinsky »

Täysin samat oireet oli meikäläisen ex-Sierrassa, ennen ku katalysaattori lopullisesti sano sopimuksensa irti. Eli veikkaan kattia+lambda-anturi.
T:Jussi
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Lambda anturiin viittaisi toi vika. Aiheuttaa juuri epänormaaleja päästölukemia ja tehottomuutta.
Ja siihen vielä lisäksi se fakta, että kun painat kaasun pohjaan niin kaasuläpän asentoanturilta tuleva tieto kertoo eculle, että ohittaa lambdan sun muut päästöjä säätelevät vermeet ja keskittyy suurimman mahdollisen tehon antamiseen.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Smocchi
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Huhti 2006 16:18
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Smocchi »

Kertooko se päästömittauksen yhteydessä mitattava lambda-arvo onko lambda paskana? Kannattaako viedä merkkiliikkeeseen testattavaksi (n.60+€/tunti) vai riittäisköhän mittailu ihan "kopioliikkeessä" (n.40€/tunti) jos lambdasta ei löydy suoraan vikaa?

Esim. ohivirtaus, puristussuhteet, jotain antureita ym. jos tuosta joutuu kattomaan.
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Smocchi kirjoitti:Kertooko se päästömittauksen yhteydessä mitattava lambda-arvo onko lambda paskana? Kannattaako viedä merkkiliikkeeseen testattavaksi (n.60+€/tunti) vai riittäisköhän mittailu ihan "kopioliikkeessä" (n.40€/tunti) jos lambdasta ei löydy suoraan vikaa?

Esim. ohivirtaus, puristussuhteet, jotain antureita ym. jos tuosta joutuu kattomaan.
Lambda arvo päästömittauksessa kertoo seossuhteen, ei sitä onko itse lambda vialla vaiko ei. Lambda anturin kunnon voi mitata itse anturilta tulevilta piuhoilta yleismittarilla; eculle menevä johto liittimestä irti ja mittarin piuhat jännitealueella anturille meneviin harmaaseen ja mustaan johtoon. Niin ja konehan on ennen operaatiota ajettu lämpimäksi. Piuhan irrottelun ja mittarin kytkemisen jälkeen käymään, kaasua lisättäessä pitäisi löytyä 0,6 - 1,0 V jännite ja kaasua vähennettäessä 0 - 0,4V.
Lambdan vika tuskin vaikuttaa vetooon kuvaamallasi tavalla mutta voithan toki kokeilla ajaa em. liitin irti, jos auto silloin toimii on labda kuitenkin vialla.
Katalysaattori tuskin on vaurioitunut, mutta jos joku homma on ollut pielessä ajele ensin muutama päivä oikeilla säädöillä jotta katti alkaa toimia ennenkuin mittautat päästöt.
Tietty jos kattiin on päässyt tarpeeksi kauan palamatonta bensiiniä voi sen kennosto sulaa kuumuudesta ("jälkipoltto") mutta silloin se useimmiten tukkeutuu sen verran hyvin ettei auto vedä ollenkaan, varsinkaan kierroksilla.
Smocchi
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Huhti 2006 16:18
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Smocchi »

Ecu on siis se hanskalokeron takana oleva mötikkä? Ei löytynyt ainoatakaan harmaata johtoa, ainoastaan kaks mustaa ja erivärisiä ruskeita.. Auto on -91 CL
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Joo kyllä ne värit varmaan vaihtuu siellä ecun päässä.
Lambdan päässä on noi em. värit.

WSE: Eikö ton liittimen kuitenkin pitäs paikoillaan olla kun jännitteitä mitataan???
Eikö se sieltä liittimestä johtojen juuresta kuuluisi mitata?
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

Ite anturihan toimii silleen että se tuottaa jännitteen, jota käytetään signaalina seoksen käynnin aikaiseen toteamiseen.

Anturin toinen pää on pakoputkessa ja toinen pää on putken ulkopuolella
ja kun pakokaasun joukossa on jäännöshappea (anturin molemmat päät hapessa) ei anturi tuota jännitettä. Kun taas pakokaasun seassa ei ole happea tuottaa anturi noin 1V jännitteen.


siis anturi tuottaa jännitteen
Focus 1.0 edition a6 2017
suklaa-auto
Viestit: 194
Liittynyt: 28 Joulu 2005 01:14
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja suklaa-auto »

TeRoK kirjoitti:Lambda anturiin viittaisi toi vika. Aiheuttaa juuri epänormaaleja päästölukemia ja tehottomuutta

asiasta kolmanteen. voisiko mulla olla lamda rikki kun mun mondeo aika tehoton ja puutuu ylä kierroksilla kiertää hikisee sen 6000rpm jos sitäkään
Ingman saa maidon maistumaan ja opel muovin ruostumaan :D
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Ahaa. Hyvä tietää tämäkin. Se kyllä sitte kävi mielessä kun aiempia keskusteluita lambdoista muistelin.

suklaa-auto:
Ei kyllä lambdaan viittaa jos tekee koko ajan sitä riippumatta polkimen asennosta.
Ennemmin sitte putki tukossa tai bensan/ilman suodatin tukossa. Tai sitten ehkä ilmamäärämittari rikki... jos tossa semmonen on.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Smocchi
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Huhti 2006 16:18
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Smocchi »

Onko siis turvallista ajaa lambda-anturi irti ja näin kokeilla vaikutus? Mikä niitä seoksia ohjaa silloin?
Smocchi
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Huhti 2006 16:18
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Smocchi »

Olen nyt ajellu lambdan liitin irti, ja kaikki nykiminen on hävinnyt kokonaan :) Kiitos neuvoista. Mitenkä tuon anturin saa irti että voisi puhdistaa sen?

Tulpat vois myös koittaa vaihtaa, minkä merkkiset kannattaa laittaa? Eräs kaveri sanoi että Motocraftia, mutta olisko jotku nelikärkiset Boschit paremmat? Sama kaveri sano että voi olla epäsopivia tulppia ettei toimi kunnolla?
Fordmula
Viestit: 14
Liittynyt: 04 Maalis 2005 13:51

Viesti Kirjoittaja Fordmula »

Enpä ole kuullut, että joku olisi moittinut Motocraftin tulppia ja niitä itsekin olen dokkilaisissa tyytyväisenä käyttänyt.
lähtee kuin lehmä makuulta
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Smocchi kirjoitti:Olen nyt ajellu lambdan liitin irti, ja kaikki nykiminen on hävinnyt kokonaan :) Kiitos neuvoista. Mitenkä tuon anturin saa irti että voisi puhdistaa sen?
Ei taida auttaa puhdistelut kun lambda on vikalistalla.Uutta hakemaan tarvikeliikkeestä.
gti golo palloilija
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Saahan lambdan puhistettua pillillä kuumentamalla, sitä voi ekana yrittää. Punahehkuun se kärki, niin puhdistuu. Näin täällä jossain neuvottiin :roll:
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Smocchi kirjoitti:Onko siis turvallista ajaa lambda-anturi irti ja näin kokeilla vaikutus? Mikä niitä seoksia ohjaa silloin?
On, periaatteessa voi ajaa minkä tahansa anturin johto irti. Suurin osa ecuista osaa mennä tällöin ns. limp modeen eli kun anturitietoa ei saada ecun ohjelma korvaa sen kiinteällä arvolla , yleensä kylmän koneen toiminta ei ole tällöin kovin hyvää eikä kaikissa ajotilanteissa saada täydellistä reagointia mutta ajamaan pystyy eikä mikään mene rikki. Pääsääntö on jotta koneelle syötetään tällöin hieman ylirikasta seosta ja ecu käyttää säätöön niitä anturitietoja mitä sillä on saatavilla. Selvää lienee että mitä useamman anturin ottaa yhtä aikaa irti sen huonommaksi toiminta menee.
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Aksu kirjoitti: Ei taida auttaa puhdistelut kun lambda on vikalistalla.Uutta hakemaan tarvikeliikkeestä.
joskus karstan poltto toholla voi auttaa, aina ei mutta jos anturi on "vialla" ei siinä mitään menetäkään , 15 min aikaa korkeintaan. Anturi kannattaa kiinnittää johonkin ruuvipenkkiin tms niin että vain anturin pää on näkösällä, suojaa anturin juurta lämmöltä. Ja vain hetken että käy punaisena, sitten annetaan jäähtyä edelleen siinä penkissä kiinni.
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

suklaa-auto kirjoitti:
asiasta kolmanteen. voisiko mulla olla lamda rikki kun mun mondeo aika tehoton ja puutuu ylä kierroksilla kiertää hikisee sen 6000rpm jos sitäkään
Voihan tuossa olla montakin mahdollisuutta mutta jos kattiin on päässyt reilusti bensiiniä jostain syystä voi olla tapahtunut tuo "sulaminen" jolloin putki on tukossa eikä auto vedä. Tämän vuoksihan kattiautoja ei suositella hinattavan käyntiin. Jos tämmöinen on käynyt pitää selvittää jotta miksi ettei uusikin katti menisi.
Toinen mahdollisuushan on imupuolen tukkeutuma (suodatinta ei ole muistettu vaihtaa) tai sitten jonkin anturitiedon puuttuminen jolloin seos ei ole kohdallaan. Sytytysviat myös tietenkin mutta ei tuo silloin tasasisesti käy kyllä joten sen ainakin huomaa.
Tai sitten on vain kaasuvaijeri löysällä eikä läppä aukea kokonaan.
Paljonkos on koneella ajettu?
Smocchi
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Huhti 2006 16:18
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Smocchi »

Kattelin Motonetistä noita lambdoja. En löytänyt Fordille merkkikohtaista, mutta noita tarvikkeita löytyy. Lambda-anturi (merkitön) 2 johdolla 34.50 ja NGK-merkkinen vastaava 51.50.
Onko noilla mitään käytännön eroa toimivuudessa?
Vastaa Viestiin