sulakerasian korjaus

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
av
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:18

sulakerasian korjaus

Viesti Kirjoittaja av »

eli autona 96 escort ja tyyppivika eli lämppärinpuhallin ei toimi.
kysyisinkin että onko kuinka iso työ irrottaa se sulakerasia ja tinailla ne liitokset kiinni?
kun uusi maksaa 140e
kolvi kyllä pysyy kädessä mut neuvoja kaipaan :cry:
En kärsi huonosta muistista, nautin siitä.
esko mk1
Viestit: 22
Liittynyt: 07 Helmi 2005 13:03
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja esko mk1 »

Rasia lähtee todella helposti irti.Verhouslevy ensin pois,sen jälkeen tipautat rasian alas siitä jousiklipsistä mikä on rasian yläreunassa.Johdotus lähteekin sitten pikaliittimillä,muutama piuha tais olla ruuvarilla avattavia.Kaikki kuitenkin sellaisia joita ei saa laitettua väärin paikoilleen.Piuhat kun on irti rasia liukuu ns.kiskoja pitkin taakse päin,ja on irti.Vähän on kyllä ahdasta etujalkatilassa irrotella muttei mahdoton.Ja ei muutaku kolvi kuumaks.
Steel is real
tomiix
Viestit: 57
Liittynyt: 30 Maalis 2005 11:59
Paikkakunta: Mikkeli

Re: sulakerasian korjaus

Viesti Kirjoittaja tomiix »

av kirjoitti:eli autona 96 escort ja tyyppivika eli lämppärinpuhallin ei toimi.
kysyisinkin että onko kuinka iso työ irrottaa se sulakerasia ja tinailla ne liitokset kiinni?
kun uusi maksaa 140e
kolvi kyllä pysyy kädessä mut neuvoja kaipaan :cry:
Sama vika oli. Joka tapauksessa joudut irroittamaan sulakerasian (vaikka vaihtaisit uuden), joten siitä ei tule lisää työtä. Katsot vaan kunnolla, että mikä tulee mihin ja miten päin, niin kasaaminen on helpompaa.

Kuvia sulakeboksista löytyy:

http://photobucket.com/albums/y102/tall ... lakepohja/

7 ja 8 kuva on siitä kohdin, josta minulla oli liitokset lähteneet irti.
av
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:18

Viesti Kirjoittaja av »

eli noi kaikki kolvaukset kannattaa varmaan käydä läpitte :roll:
menikö ajallisesti kauan koko projektissa ?
En kärsi huonosta muistista, nautin siitä.
tomiix
Viestit: 57
Liittynyt: 30 Maalis 2005 11:59
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja tomiix »

av kirjoitti:eli noi kaikki kolvaukset kannattaa varmaan käydä läpitte :roll:
menikö ajallisesti kauan koko projektissa ?
Joo kävin liitokset läpi. Lisäksi tarkastin yleismittarilla juotosten kunnon. Aikaa meni kaikkiaan muistaakseni nelisen tuntia. Suurin osa ajasta meni noiden piirilevyjen tutkimiseen, kun ei kiinnostaisi enää uudelleen sulakepohjaa avata. Kasaus sujui nopeasti, kun oli merkitty ja digikuvattu kaikki ylös.
av
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:18

Viesti Kirjoittaja av »

noniin kiitoksia vinkistä :D
jälleen toimii puhallin ilman "viritystä" mikä oli aikaisemmin.
oli yllättävän helppo kuitenkin ottaa koko rasia irti ja jotojen liittimet rakennettu silleen että väärin ei mene. :lol:
En kärsi huonosta muistista, nautin siitä.
Lazze
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Helmi 2005 17:59
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja Lazze »

Eli jatketaas täältä... Miten parhaiten sais tarkastettua onko juotos riittävän hyvä? Mitenkä muuten on boxit kestänyt kun ootte ite juotoksia korjaillu?
Escort Si
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Minä en saanut edes purettua kokonaan. :oops: Miten saitte kaikki piirilevyt levälleen kun niitä on monta päälekkäin? :shock:
Ostin suosiolla uuden oli "vain" 115€! 8)
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Lazze kirjoitti:Eli jatketaas täältä... Miten parhaiten sais tarkastettua onko juotos riittävän hyvä? Mitenkä muuten on boxit kestänyt kun ootte ite juotoksia korjaillu?
Melkein paras kun on hyvä valo ja suurennoslasi, tutkii näkyykö juotoksessa halkeamia, huonon näköiset juotokset: ensin tinaimusukalla kolvia apunakäyttäen otetaan vanha tina pois, puhdistetaan juotettava pädi ja jalka (esim varovasti pienellä meisselillä rapsuttaen) siten että pinnasta tulee kirkas. Sitten uutta tinaa, kannattaa opetella juottamaan kunnolla (jos ei osaa) ennenkuin sulakerasiaa alkaa tinaamaan. Juotoksista pitää tulla kirkkaita, ja muista ettei juotettua kohtaa jäähdytetä puhaltamalla vaan annetaan jäähtyä itsekseen. Fluksia voi käyttää tarvittaessa.
Lazze
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Helmi 2005 17:59
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja Lazze »

Ostin suosiolla uuden oli "vain" 115€!
Mistäs noin halvalla sait? Tuntuivat korjaamolla pyytelevän yli 200 €...
Escort Si
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Voortilta pienen tinkaamisen jälkeen. Oli malliin -96 ja vanhempiin on kait kalliimpi? :roll:
SG_Esco
Viestit: 11
Liittynyt: 23 Tammi 2006 23:50

Viesti Kirjoittaja SG_Esco »

Mullapa on -92 1.8 zetec-esco (267tkm) ja ei lähe boxi sitte millään kiskosta. Jos ei ota kytkinpoljin vastaan niin sitte kojelauta. Pitääkö koko kojelauta irrottaa/leikata vai kytkin vai mitä pitäs tehdä? Ei jaksais samaa kolmen tunnin :oops: hikoilusessiota vihtumaisessa asennossa näissä helteissä, PRKL! :evil:

Olis nimittäin bensansyöttöonkelma ja olis kiva kattoo ekaks onko ongelma tuossa alkuperäisessä boxissa (kylmäjuotokset ym.), ennenko rupee roplaa bensapumppua/tankkia. :?
cypher
Viestit: 52
Liittynyt: 20 Helmi 2006 12:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja cypher »

Kylläpä se lähtee kohtuu helposti sieltä. Siellä alla takana on kolme ruuvilla kiinni olevaa piuhaa, isoja pikaliittimiä jokunen alla ja päällä. Ne kun irroittaa, niin vetää eka boksia ulospäin, siellä on sellaiset hahlot, missä se boksi on kiinni. Siis ainoastaan boksin takaosassa, etuosa on kiinni sillä klipsillä. Ittellä vaati ihan pikkaisen vetämistä, boksin etuosa vaan niin alas kuin menee ja sitten nyppäisy, niin kyllä se sieltä tulee.
Ford Escort 1.8i CLX '92
Ford Sierra 2.0 Laser '85 (Myyty)
fiiikus
Viestit: 131
Liittynyt: 17 Helmi 2005 22:48

Viesti Kirjoittaja fiiikus »

jaahas. tuli sitten ittekin kolvattua sulakerasia -94 Escosta. sieltähän löytyi lämppärin puhaltimen piiristä kökköjuotoksia oikein urakalla. kolvasin noin puolet muistakin juotoksista, sellaiset jotka silmämääräisesti näyttivät epäilyttäviltä. aikaa meni :
- tunti irroitukseen
- tunti releiden yms. merkkaukseen + purkamiseen
- tunti kolvaamiseen (kontaktikliinerillä ensin + juotokset /osa tina-imurilla puhtaaksi ensin + suojakliineri)
- tunti asennukseen takaisin

... olihan jännää täräyttää akunkenkä kiinni ja kone tulille :lol:
[2019] Focus-03 1.6 (230 tkm>), S-max-08 tdciA (236 tkm>) + Esco mk1 4D + Esco mk1 2D + Sierra mk1 ..
[2017] Focus-99 1.8 tddi (346tkm > myyty), Focus-03 1.6 (164tkm>), S-max-08 tdciA (169tkm>) + Esco mk1 4D + ..
SG_Esco
Viestit: 11
Liittynyt: 23 Tammi 2006 23:50

Viesti Kirjoittaja SG_Esco »

Joopa joo. Käyn, en käy, käyn, en käy. Ovh 246€ olis kivitilalla uus sulakerasia... eikä tuo bensapumppu ainakaan ääntä (semmosta kuluneen pumpun ääntä) pitänyt kun sen sai jostain ihmeen syystä käyntiin päiväksi. Bensa haisi voimakkaasti päivän. Mutta tuolla hinnalla on pakko ottaa boxi uudestaan "käsittelyyn", josko sen sais levitettyä kokonaisuudessaan ja katteltua ihan piirilevyjen sisuksia myöten.
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Eikös se viittaa paremminki bensavuotoon ku sulakeboxivikaan jos bensa haisee? :roll:
SG_Esco
Viestit: 11
Liittynyt: 23 Tammi 2006 23:50

Viesti Kirjoittaja SG_Esco »

Eikös se viittaa paremminki bensavuotoon ku sulakeboxivikaan jos bensa haisee?
kuitti

Bensaletku meinas tosiaan hapertua käsiin tai ainaki ruikki pahasti liitoksen kohdalta, kun sain sen taas tänään käyntiin ja avasin konepellin. Se ei silti selitä sitä, miksi se joskus käynnistyy ja joskus taas ei.

EDIT:niin... ei se ennen tuota vikaa haissu...
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Jos pensa haisee niin kipuna hukassa! :D
Onko tosiaan nuin kallis boxi? :shock: Tosiaan -96 Eskoon oli 115€, tarkistin kuitista! 8) Oli ennen vaihtoa tarttiongelmia lähinnä "puolilämpimänä" ja satunnaisesti, tönäsemällä lähti aina, boxin vaihdon jälkeen lähtenyt aina laakista, siis kohta vuoden! :D
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

SG_Esco kirjoitti: kuitti

Bensaletku meinas tosiaan hapertua käsiin tai ainaki ruikki pahasti liitoksen kohdalta, kun sain sen taas tänään käyntiin ja avasin konepellin. Se ei silti selitä sitä, miksi se joskus käynnistyy ja joskus taas ei.

EDIT:niin... ei se ennen tuota vikaa haissu...
Joskus saa ainetta ja joskus ei.. vaihda letku ja kato, ettei bensat mee enää mäjelle ja tutki sitten se boxi, meinaan jos vikaa on vielä uudella letkulla
SG_Esco
Viestit: 11
Liittynyt: 23 Tammi 2006 23:50

Viesti Kirjoittaja SG_Esco »

Nostan nyt tämän piruuttani, koska näemmä tyyppivika.

Oma tapaus:
-92 CLX 1.8 4d ei elokuussa suostunut käynnistymään. Oireena oli ettei bensapumppu sanonut virta-avainta käännettäessä "sähkö"-asentoon yhtään mitään. Pari huonon näköistä juotosta kolvasin, pistin sulakeboxin takasin, eikä mitään. Hinaus "hovikorjaajalle", joka soittaa 5 min päästä että "tää sun voorttis käy". Kaamee bensankatku, kun ite käynnistin. Ajoa, ja taas sama juttu: jäi virman pihaan. Bensaletku oli halki moottoriin tulevasta liitoksesta. Letkua pätkä poikki ja voimalla takaisin. Taas pelitti hienosti. Sitten, olin menossa jouluostoksille, kun esco ei taaskaan pelittäny... :evil: Soitto Levorannan autoliikkeeseen varmisti kaamean totuuden: uus sulakeboxi 246€... (sama kuin kivitilalla). Taas boxi irti ja vimmattua kolvaamista 2,5 tuntia (niin että piirilevyn "kuparit" välillä kupli). Joka hemmetin juotos mihin pääsin käsiksi (paitsi ne neljän piirilevyn "väärällä" puolella olevat) kolvasin uudestaan (kämpässä haisee vieläki vanhan piirilevyn ja tinan haju). Takas boxi autoon ja... WUHUU! :lol: Bensapumppu hörähtää ihan erilailla eloon ja käyntikin on huomattavasti tasaisempaa (ei edes yritä nykiä).

Opetus:
Jos sen boxin vaan tarkastaa/silmäilee/juottaa sieltä täältä, se ei auta v***ujakaa. Se koko hemmetin boxi on vaan juotettava KOKONAAN uudestaan tai ostettava uusi! :D

EDIT: Ja muistakaa että noita boxeja on sitte pirun monta erilaista mallia, jopa samalle vuosiluvulle! Eli kuvatkaa se kameralla ennenkuin teette sille yhtään mitään!
Vastaa Viestiin