1998 mk2 1.8 clx Mondeo ei vastaa kunnolla kaasuun

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
balt
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Maalis 2006 16:24

1998 mk2 1.8 clx Mondeo ei vastaa kunnolla kaasuun

Viesti Kirjoittaja balt »

korjattu
Viimeksi muokannut balt, 25 Elo 2008 15:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
balt
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Maalis 2006 16:24

Viesti Kirjoittaja balt »

itse itselleni vastaten..

Otin tänään TPS:n irti -> avasin ja putsasin CRC:llä. Auttoi asiaan melkoisesti. Nyt kaasusta löytyy muitakin asentoja kuin "on" ja "off", eli ryntäily väheni. Vieläkin kone mielestäni kyllä reagoi laiskasti kaasuun, mutta olisko tämä sitten kuitenkin mondeon ominaisuus.. Vai pitääkö ECU:a ensin opettaa aikansa?

-
balt
Viimeksi muokannut balt, 25 Elo 2008 15:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
gringo
Viestit: 139
Liittynyt: 27 Syys 2005 12:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja gringo »

Kyllä sen pitäisi kaasuun vastata ihan ilman kummempia viiveitä... paitti jos oot vahingossa ostanut turbotiisselin 8)
Nyt: Volvo S40 (ilman kauhakuormaajaa ;) )
x: 1xSierra, 4xMondeo, 1xScorpio + kasa muita
balt
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Maalis 2006 16:24

Viesti Kirjoittaja balt »

Onko muuten kaikissa mondeoissa EGR?
Viimeksi muokannut balt, 25 Elo 2008 15:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

focucsessa ainakin oli samanlainen vika, eli oli pieni viive kaasuun vastatessa. Samaten välillä tyhjäkäynti heitteli 800 ja 1000 väliä. Otin irti tyhjäkäyntiventtiilin ja putsasin, rupesi pelaamaan.
balt
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Maalis 2006 16:24

Viesti Kirjoittaja balt »

tepsi taisi korjata ongelmat.
Viimeksi muokannut balt, 25 Elo 2008 15:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Helppo putsata ainakin -95 mallissa. :D
Jos ei vikaa muuten löydy niin tarkista varalta jakopää! :roll:
fofo
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Huhti 2005 13:44
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja fofo »

balt kirjoitti:itse itselleni vastaten..

Otin tänään TPS:n irti -> avasin ja putsasin CRC:llä. Auttoi asiaan melkoisesti. Nyt kaasusta löytyy muitakin asentoja kuin "on" ja "off", eli ryntäily väheni. Vieläkin kone mielestäni kyllä reagoi laiskasti kaasuun, mutta olisko tämä sitten kuitenkin mondeon ominaisuus.. Vai pitääkö ECU:a ensin opettaa aikansa?

-
Sipi
Saman kaltaisten ongelmien kanssa painiskelen. Tuon TPS:n voisi putsailla, oliko paha homma? Kilkkare sinänsä tuskin monimutkainen, mutta onko jotain mitä kannatta ottaa huomioon ennen kuin alkaa purkamaan/kasaamaan?

-ville
balt
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Maalis 2006 16:24

Viesti Kirjoittaja balt »

Saman kaltaisten ongelmien kanssa painiskelen. Tuon TPS:n voisi putsailla, oliko paha homma? Kilkkare sinänsä tuskin monimutkainen, mutta onko jotain mitä kannatta ottaa huomioon ennen kuin alkaa purkamaan/kasaamaan?
Ei ole paha homma: Liitin irti, kaksi torxia irti ja TPS varovasti vetämällä pois. Sitten vähän kinkkisempi homma on avata se, sillä sitä ei varsinaisesti ole tehty avattavaksi. Mun TPS:ssä oli sellainen metallinen kansi, minkä sai irti kun varovasti eri puolilta nosteli pienellä ruuvvarilla. Kansi vääntyi operaatiossa vähän, mutta sillä ei tuntunut olevan merkitystä, sillä se suoristui takaisin laitettaessa.

Operaation hyödystä en nyt sitten mene takuuseen.. Nyt kun on vähän enemmän ajettu, niiin tuntuu, että samat ongelmat on vieläkin. Olisi kannattanut myöskin mitata tuo potikka samalla.

Pyysivät myyten liikkeessä uudesta TPS:stä yli satasta, mikä on mun mielestä ihan älytön hinta säätövastuksesta..
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Mikäs tuo TPS taas olikaan kun aivot on ihan tohjona koska piti ajatella töissä ja sen jälkeen kitata mäyris? :roll:
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

nää tämmöset ruuttapelit ovat mulle vielä liian hankalia.

Mikä on TPS ja missä sijaitsee.

ja olenko aivan väärässä jos sanon että tyhjäkäyntiventtiili sijaitsee jossain keskellä imusarjaa??

on tuota samaa että vastaa kaasuun pienellä viiveellä ja tyhjäkäynti laukkaa.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

TPS on kaasuläpän asentoanturi ja sijaitsee yllättäen kaasuläppäakselin toisessa päässä :)
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
balt
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Maalis 2006 16:24

Viesti Kirjoittaja balt »

jees.. throttle position sensor nääs.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

No sehän se on todellakin! :D On tuo "Fingelska" joskus hakusalla! :oops:
Tyhjäkäyntivenan sijainti vaihtelee eri Zeteceissä. -92 Eskossa on "imusarjan päällä". -96 Eskossa imusarjan alla ja sen ja lohkon välissä, tosi ketokukkamainen irroittaa ja vähän vaikeampi asentaa! :twisted: Mk1-Monteossa imusarjan "alla", mutta helppo irroittaa ja asentaa! :D
Muita ei ole tarvinnut "räpeltää", mutta kertokoot viisaammat! 8)
fofo
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Huhti 2005 13:44
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja fofo »

balt kirjoitti: Ei ole paha homma: Liitin irti, kaksi torxia irti ja TPS varovasti vetämällä pois. Sitten vähän kinkkisempi homma on avata se, sillä sitä ei varsinaisesti ole tehty avattavaksi. Mun TPS:ssä oli sellainen metallinen kansi, minkä sai irti kun varovasti eri puolilta nosteli pienellä ruuvvarilla. Kansi vääntyi operaatiossa vähän, mutta sillä ei tuntunut olevan merkitystä, sillä se suoristui takaisin laitettaessa.

Operaation hyödystä en nyt sitten mene takuuseen.. Nyt kun on vähän enemmän ajettu, niiin tuntuu, että samat ongelmat on vieläkin. Olisi kannattanut myöskin mitata tuo potikka samalla.

Pyysivät myyten liikkeessä uudesta TPS:stä yli satasta, mikä on mun mielestä ihan älytön hinta säätövastuksesta..
Selkeä ja mutkaton vastaus kysymykseen, todella harvinaista herkkua :) Kiitokset. Pitänee tuota käpistellä jahka keväämmällä ehtii. Ainakin liittimet putsailla ja vastukset mittailla.

Samalla pitänee tutkiskella tuota tyhjäkäyntiventtiiliä. Kun nähtävästi senkin irrotus ja jonkin asteinen avaus ja putsaus on mahdollista.
Vastaa Viestiin