painekotelo

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
ford86
Viestit: 103
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:45

painekotelo

Viesti Kirjoittaja ford86 »

kuinka paksua peltiä kannattaisi ostaa, kun pitäs tuplille(dellorto dhla 40) saada painekotelo kyhättyä??!! siis alumiinipeltiä!
vain taivas rajaa ku sierralla ajaa!!!
cossu2
Viestit: 264
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:17

Viesti Kirjoittaja cossu2 »

Ite tein 5mm tavarasta (alu), helppo hitsata paksumpaa ja eipä ainakaan mee lyttyyn. :twisted:
ford86
Viestit: 103
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:45

Viesti Kirjoittaja ford86 »

haluaisitko antaa sun painekotelon mitat?! mul on kaveri joka osaa hitsata alumiinia, ni se voi sellasen tehä mulle! mul on 40mm tupla delsut..!!
vain taivas rajaa ku sierralla ajaa!!!
TVR
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Maalis 2006 11:15
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR »

Ite tein lortoille painekotelon 3 millisestä.
Ei ole ihan niin hankalaa muotoiltavaa ja kuitenkin kestää.
Kaasareita vasten tulevan tason tein 10mm alumiinista, niin siitä sai sitten ottaa reilun oikasulastun.
Paksuun kaasareita tulevaan tasoon pystyy samalla vingutteleen hieman virtausystävällisempiä muotoja :wink:

Kuva kotelosta, taso oikaisematta vielä http://www.tvracing.net/images/Kotelo.JPG
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Kuinkas muuten olette ratkaissee kiidytyssuppiloiden (vai miksi kutsutaankaan) kiinnitysen vai onko ollenkaan ja paljonko pitäisi jäädä suppilon ja seinän väliin vähintään rakoa
TVR
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Maalis 2006 11:15
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR »

Kiihdytys-suppiloita mitä kaasuttimiin on ylesesti saatavilla, ei tuon tyyppiseen painekoteloon (mikä minulla on) saa laitettua koska suppilot on niin suuria ulkoisilta mitoiltaan ettei painekotelossa ole riittävän suurta ahtoputkea jonka kautta suppilot saisi sisään tungettua.

Mutta jos tekee avattavan painekotelon kannen niin silloinhan suppilot voi laittaa kaasuttimien laipanreikiin joihin painekotelokin tulee kiinni.

Tuollaisessa ruisku imusarjassa olen tehnyt imutorven kanavan jatkeeksi ja painekotelon torvien päälle. http://www.tvracing.net/images/IMG%202imusarja.jpg

Painekotelon seinän etäisyyttä kiihdytyssuppiloon olen pitänyt vähintään sen sisähalkaisian verran esim. 40mm kaasareilla vähintään se 40mm.

Mutta cossussa taitaa kihdytyssuppilot olla lähempänä painekotelon seinää, kuin suppilon sisähalkaisia.
late
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Elo 2005 16:37

Viesti Kirjoittaja late »

Niin mikäs hyöty näistä painekoteloista oikeastaan on?
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

late kirjoitti:Niin mikäs hyöty näistä painekoteloista oikeastaan on?
tarpeellinen vekotin kaasariautoa turbotettaessa :wink:
late
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Elo 2005 16:37

Viesti Kirjoittaja late »

Juu,sen varta mäkin oon ymmärtäny et turbo autoihin,Mutta miksi?mitä hyötyä siitä on?
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Ei sitä taida oikein muuten järkevästi saada sitä painetta jaettua kaasareille.

Edit: Jossain näin, että nuo imusuppilot oli toteutettu niin, että paksuun pohjalevyyn oli vain hitsattu reiän ympärille puoliympyrä.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

late kirjoitti:Juu,sen varta mäkin oon ymmärtäny et turbo autoihin,Mutta miksi?mitä hyötyä siitä on?
Niin.. turbostahan lähtee vain yksi putki, ja kaasareissa on yhteensä 4 reikää mihin painetta pitäis lykätä.
Hyvällä painekotelolla saadaan tasainen yhtäsuuri virtaus kaikille 4:lle kurkuille. :wink:
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Bootsi kirjoitti: Niin.. turbostahan lähtee vain yksi putki, ja kaasareissa on yhteensä 4 reikää mihin painetta pitäis lykätä.
Hyvällä painekotelolla saadaan tasainen yhtäsuuri virtaus kaikille 4:lle kurkuille. :wink:
Esim. Sarlin racingin escossa on ollut jossain vaiheessa testattavana erimallisia painekoteloita ja jokaiselle sylinterille ollut oma lambda-anturi niin seokset ovat olleet pytyissä aivan erillaisia joillain painekoteloilla.
gti golo palloilija
TVR
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Maalis 2006 11:15
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR »

Bootsi kirjoitti: Niin.. turbostahan lähtee vain yksi putki, ja kaasareissa on yhteensä 4 reikää mihin painetta pitäis lykätä.
Hyvällä painekotelolla saadaan tasainen yhtäsuuri virtaus kaikille 4:lle kurkuille. :wink:
Tätä "kaikille yhtäsuuri virtaus" olen joskus tuolla imusarjalla hakenut.
Ja koettanut välttää purkauslaajenemisen tuottamia virtaushäviöitä.
http://www.tvracing.net/images/viikki2.jpg
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

TVR kirjoitti: Tätä "kaikille yhtäsuuri virtaus" olen joskus tuolla imusarjalla hakenut.
Ja koettanut välttää purkauslaajenemisen tuottamia virtaushäviöitä.
http://www.tvracing.net/images/viikki2.jpg
nätti konehuone 8) mites ton mallinen imusarja toimi,eli tarkotan juur noita seoksia eri sylintereissä.
voicecoil
Viestit: 306
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:40
Paikkakunta: pieksämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil »

TVR kirjoitti: Tätä "kaikille yhtäsuuri virtaus" olen joskus tuolla imusarjalla hakenut.
Ja koettanut välttää purkauslaajenemisen tuottamia virtaushäviöitä.
http://www.tvracing.net/images/viikki2.jpg
paljoko timppa tolla tekniikalla esco meni pätkän kovimmillaan?
irc voicecoil
TVR
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Maalis 2006 11:15
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR »

Ei oo tullu pyttykohtasia seos eroja mitattua kun ei oo niin hyviä vehkeitä tullu hommattua. Hestec on ja mahollisuus mitata kaikkien sylinterien pakolämpöä, mutta tarttis ostaa kolmeen primääreihin vaan anturit. Yksi ehjä on ja 3 rikkinäistä. Tuntuvat olevan aika herkiä hajoon ton malliset anturit kun mulla on.
Seoksiahan sais mitattuu kun laittas lamdat kaikkiin. Tiedonkeruu paikkoja kyllä riittäs, mutta ei oo mahollisuutta muuttaa niitä sylinterikohtasia seoksia jos niissä on heittoo.
Eli jääny senkintakia laittamatta kun tieto tuo tuskaa :)

Imusarjan toimivuudesta ei oo muuta todistetta kun 9.69sec 217kmh varttimailin suoritus.
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

ok.no tuntuu sit esko potkivan kivasti 8) millaset ahdot ja tehot jos saa kysyä :roll:
late
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Elo 2005 16:37

Viesti Kirjoittaja late »

No niin,Tuo Bootsin selvitys kertoi aikas paljon. :P
TVR
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Maalis 2006 11:15
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR »

turbiiniriesa kirjoitti:ok.no tuntuu sit esko potkivan kivasti 8) millaset ahdot ja tehot jos saa kysyä :roll:

Suorituksissa kokonais massa kuljettajan kanssa 1111kg.

Paras varttimailin aika 9,69 sec/217kmh.

Paras loppunopeus varttimaililla 230 kmh/10.5 sec.

Ajan perusteella laskettu teho on 630hv.

Loppunopeuden perusteella laskettu 689hv.

Luotetavaa dynolappua ei oo kun 0,8 bar paineella 314hv.

Nuo suoritukset ajettu 2.0 bar paineella.
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

TVR kirjoitti: ei oo kun 0,8 bar paineella 314hv.
:shock: Toi riittäis mulle katu kippoon ihan hyvin. 8)
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

TVR kirjoitti:
Suorituksissa kokonais massa kuljettajan kanssa 1111kg.

Paras varttimailin aika 9,69 sec/217kmh.

Paras loppunopeus varttimaililla 230 kmh/10.5 sec.

Ajan perusteella laskettu teho on 630hv.

Loppunopeuden perusteella laskettu 689hv.

Luotetavaa dynolappua ei oo kun 0,8 bar paineella 314hv.

Nuo suoritukset ajettu 2.0 bar paineella.
ok.nää on juur niitä laitteita joita todella arvostan 8) toki eihän näistä koskaan tiedä koska poksahtaa,mutta ei tiedä paljo laimeemmistakaan koneista.ja jos kone tehty kaikkien oppien mukaan,niin kestääkin loppujen lopuksi olosuhteisiin nähden yllättävän hyvin :wink:

missäs kauden ekat kisat,olisko vaikka alastarolla>vois oikeen tulla livenä katsoon kunnon peliä :wink:
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Viesti Kirjoittaja Aksu »

TVR kirjoitti:
Suorituksissa kokonais massa kuljettajan kanssa 1111kg.

Paras varttimailin aika 9,69 sec/217kmh.

Paras loppunopeus varttimaililla 230 kmh/10.5 sec.

Ajan perusteella laskettu teho on 630hv.

Loppunopeuden perusteella laskettu 689hv.

Luotetavaa dynolappua ei oo kun 0,8 bar paineella 314hv.

Nuo suoritukset ajettu 2.0 bar paineella.
Minkäslainen nokka siellä on ? Vakiolla piti laittaa melkein kaksinkertainen että sai samat lukemat.Vääntö sitten pysyikin alhaalla hyvänä ja 4000-6300 +400Nm
turbiiniriesa kirjoitti:ok.nää on juur niitä laitteita joita todella arvostan 8) toki eihän näistä koskaan tiedä koska poksahtaa,mutta ei tiedä paljo laimeemmistakaan koneista.ja jos kone tehty kaikkien oppien mukaan,niin kestääkin loppujen lopuksi olosuhteisiin nähden yllättävän hyvin :wink:
Ja sitten kun poksahtaa niin katu harrastajat saa hyviä osia halvalla.
"TRV" hyvät männät tuntuvat olevan. :wink:
Viimeksi muokannut Aksu, 28 Maalis 2006 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
gti golo palloilija
TVR
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Maalis 2006 11:15
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR »

Cranen rullakeppi, asteita reilu 300 ja nostoo pikkasen päälle 15mm.
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

TVR kirjoitti:Cranen rullakeppi, asteita reilu 300 ja nostoo pikkasen päälle 15mm.
:shock: :shock: siinähän melkonen turbonokka,tuleeko tollasella nokalla seoksen"läpipuhallusta"mikä se hieno sana nyt olikaa(jos imu-ja pakovenat yhtä aikaa auki),toki hyvällä turbonokalla ei välttämättä,mutta ku noin järee... :roll:
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Taitaa tuolla nokalla kiekua "hieman" pitemmälle kun mun 6300 (rajoittaja,p-kele...),vaikka varaa olisi vedellä päälle 7000 huoletta.Samaan kohtaan loppuun käyränylös meno.
gti golo palloilija
Vastaa Viestiin