moottorin hoonaamisesta
moottorin hoonaamisesta
elikkäs miten käytännössä tapahtuu? laitatteko sylinteriin eka öljyä ja sitte hoonaamaan? vai puhdistatteko sylinterit ja hoonaatte kuivilla kivillä vai kenties veden kanssa?
Muistaakseni juurikin näin yksi traktorinkorjaaja mulle kerran selitti, eli vauhdissa pitäisi pois saada. Tavallista öljyä muistaakseni sinne kanssa ruikittiin vähän ensin... Justiin sierran pytyt viikko sitten käytiin hoonauttamassa, kun en itse uskaltanut alkaa opettelemaan tuota hommaa... En vain sitten ollut paikalla katsomassa kuinka se tehtiin, mutta kyllä ne pytyt ainakin paremmin sen jälkeen kiilsivätjaska74 kirjoitti:ite en pysäyttäs sitä siellä sylinterissä vaan vetäisin sen pois ensin, ettei jää naarmuja yms


Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
http://riesa20.urli.net/
itse olen käyttänyt hoonauksessa ihan paukku pullossa olevaa voitelu ainetta ja löpö on siitä huonoa että se ei yhtää voitele mikäli pöötä tarkoitit.ja aineenhan on tarkoitus poistaa hoonaus kakka pois sylinteristä ja samalla voidella ja kyllä itse suihkutan melki koko ajan sylinteriin ainetta.mutta kyllä itse olen pysäyttänyt aina ensiksi sylinterissä ja sitten ottanut pois...voihan pysäytyksen jälkee painaa hoonin käpälät kasaan joten ei se mitään naarmuja tee
-
- Viestit: 546
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
- Paikkakunta: P-Karjala
hyvä neuvoa toisia tekemään jotenkin kun itse kirjotat ettet uskaltanut opetella tuota hommaa..ja yleensä kun itse olen kyseisiä operaatioita suorittanut niin ei ne sylinterit kyllä ole sen jälkeen kiiltäneetRiesa2.0 kirjoitti: Muistaakseni juurikin näin yksi traktorinkorjaaja mulle kerran selitti, eli vauhdissa pitäisi pois saada. Tavallista öljyä muistaakseni sinne kanssa ruikittiin vähän ensin... Justiin sierran pytyt viikko sitten käytiin hoonauttamassa, kun en itse uskaltanut alkaa opettelemaan tuota hommaa... En vain sitten ollut paikalla katsomassa kuinka se tehtiin, mutta kyllä ne pytyt ainakin paremmin sen jälkeen kiilsivät![]()

irc voicecoil
Jaa kyllä tuolla hoonauksella todellakin pyritään poistamaan se lasittunut kiiltävä pinta eikä tekemään siitä kiiltävää ja kiiltävä se yleensä hoonattava sylinteri on jo valmiiksi kun hommaa aletaan tekemään.
Sierran ohc lohkoihinhankin on hyvä harjoitella, ei maksa mansikoita vaikka menisikin pieleen. 8)
Sierran ohc lohkoihinhankin on hyvä harjoitella, ei maksa mansikoita vaikka menisikin pieleen. 8)
- Fordson-Riesa-87
- Viestit: 161
- Liittynyt: 28 Tammi 2006 19:49
- Paikkakunta: Hyllykallio
Niinpä mikäs minä olen neuvomaanvoicecoil kirjoitti:hyvä neuvoa toisia tekemään jotenkin kun itse kirjotat ettet uskaltanut opetella tuota hommaa..ja yleensä kun itse olen kyseisiä operaatioita suorittanut niin ei ne sylinterit kyllä ole sen jälkeen kiiltäneet



Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
http://riesa20.urli.net/
Crcn kanssa itsekkin voidellut vaudissa ruiskutellen. Jos pysäyttää sylinteriin ja painaa kasaan ja vetää ulos niin saa kyllä olla tarkkana jos naarmuja ei halua. Vauhdissa ulosveto toimii muuten hyvin mutta sylinterin terävä reuna saattaa halkaista ne hoonikivet herkästi. Myöskään liian alas ei kannata ainakaan ohc lohkossa hoonia laskea koska kivet on alle silmän räpäyksen palasina kun ottava kampiakselin laakeripukkiin kiinni (ai mistä tiedän
). Jos yhtään isompi pykälä sylkkyjen yläreunassa ne kannattaa hioa varovasti esim vingulla yms pois ennen hoonausta.
Helppoa kuin heinänteko vaikka alkuun kuulostaakin vaikealta

Helppoa kuin heinänteko vaikka alkuun kuulostaakin vaikealta
Wau! Tänään ensimmäistä kertaa eläessäni hoonasin sylintereitä ja tuli yllättävän hyvä. Ensin harjoittelin yhteen rikkinäiseen lohkoon. Huomenna odottaa paska homma kun pitäisi siivota autotalli siitä öljystä mitä lenteli ympäriinsä kun nosti sen hoonin sieltä sylinteristä pois.
Harrastepeli: Escort -87 1.4CL muuttumassa 1.6 turboksi
Käyttökinneri: Volvo 740 turbo.
Käyttökinneri: Volvo 740 turbo.
Niin porakoneeseen liitettävistä hooneista täällä varmaan puhutaan.
Nämä perus porakoneet pyörittää vain liian nopeasti hoonaukseen.
Ei tahdo saada kunnon jälkeä (ylös-alas liike liian hidas verrattuna koneen nopeuteen, ei kerkiä käsin), hoonia kun ei pidä pyörittää vauhdilla vaan hitaasti jotta saadaan 45ast jälki molempiin suuntiin, noin 90 ast. siis keskenään. Juu säädettävänopeuksisella laatukoneella voi onnistua, halpa säädettävä ei tahdo jaksaa pitää vakiokierroksia hitaalla.
Betoninsekoituskoneilla toimii hyvin (niitä kierroksia ei todellakaan saa olla liikaa jos haluaa homman onnistuvan kunnolla). Pylväsporakoneella onnistuu lähes koneistamolaitteiden tasoinen jälki, etäisyyden kun saa myös säädettyä (ei riskiä laakeripukkeihin menosta) ja linjaus pysyy taatusti suorassa. Eipä tuota hoonia tarvitse pysäyttää kuin kerran / sylinteri jos ei välttämättä halua jälkeä tutkia välillä, voisi toki ottaa pyörivänäkin ulos mutta sotkee paikat (ja pylväskoneella ei onnistu). Poisotossa tulee korkeintaan pintanaarmuja (jos ei aivan tumpelo ole) jotka katoaa kun koneella ajetaan, varsinainen hoonausjälki kun on kuitenkin syvemmällä.
Nämä perus porakoneet pyörittää vain liian nopeasti hoonaukseen.
Ei tahdo saada kunnon jälkeä (ylös-alas liike liian hidas verrattuna koneen nopeuteen, ei kerkiä käsin), hoonia kun ei pidä pyörittää vauhdilla vaan hitaasti jotta saadaan 45ast jälki molempiin suuntiin, noin 90 ast. siis keskenään. Juu säädettävänopeuksisella laatukoneella voi onnistua, halpa säädettävä ei tahdo jaksaa pitää vakiokierroksia hitaalla.
Betoninsekoituskoneilla toimii hyvin (niitä kierroksia ei todellakaan saa olla liikaa jos haluaa homman onnistuvan kunnolla). Pylväsporakoneella onnistuu lähes koneistamolaitteiden tasoinen jälki, etäisyyden kun saa myös säädettyä (ei riskiä laakeripukkeihin menosta) ja linjaus pysyy taatusti suorassa. Eipä tuota hoonia tarvitse pysäyttää kuin kerran / sylinteri jos ei välttämättä halua jälkeä tutkia välillä, voisi toki ottaa pyörivänäkin ulos mutta sotkee paikat (ja pylväskoneella ei onnistu). Poisotossa tulee korkeintaan pintanaarmuja (jos ei aivan tumpelo ole) jotka katoaa kun koneella ajetaan, varsinainen hoonausjälki kun on kuitenkin syvemmällä.