moottorin hoonaamisesta

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
viirut
Viestit: 89
Liittynyt: 18 Marras 2005 21:12
Paikkakunta: pohjanmaa

moottorin hoonaamisesta

Viesti Kirjoittaja viirut »

elikkäs miten käytännössä tapahtuu? laitatteko sylinteriin eka öljyä ja sitte hoonaamaan? vai puhdistatteko sylinterit ja hoonaatte kuivilla kivillä vai kenties veden kanssa?
lassi
Viestit: 126
Liittynyt: 08 Joulu 2005 13:27

Viesti Kirjoittaja lassi »

Autokorjaamossa ruiskittiin tippakanulla löpöä samalla kun hoonattiin voit tietysti käyttää myös ohutta öljyä, ei ikinä kuivana. :shock:
HUh Huh huijaa!
late
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Elo 2005 16:37

Viesti Kirjoittaja late »

Ja hooni pitäisi kait aina pysäyttää ennen kuin laittaa sitä pyttyyn tai ottaa pois.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

ite en pysäyttäs sitä siellä sylinterissä vaan vetäisin sen pois ensin, ettei jää naarmuja yms
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

jaska74 kirjoitti:ite en pysäyttäs sitä siellä sylinterissä vaan vetäisin sen pois ensin, ettei jää naarmuja yms
Muistaakseni juurikin näin yksi traktorinkorjaaja mulle kerran selitti, eli vauhdissa pitäisi pois saada. Tavallista öljyä muistaakseni sinne kanssa ruikittiin vähän ensin... Justiin sierran pytyt viikko sitten käytiin hoonauttamassa, kun en itse uskaltanut alkaa opettelemaan tuota hommaa... En vain sitten ollut paikalla katsomassa kuinka se tehtiin, mutta kyllä ne pytyt ainakin paremmin sen jälkeen kiilsivät :roll: :lol:
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
anttij80
Viestit: 89
Liittynyt: 21 Marras 2005 19:19
Paikkakunta: hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja anttij80 »

itse olen käyttänyt hoonauksessa ihan paukku pullossa olevaa voitelu ainetta ja löpö on siitä huonoa että se ei yhtää voitele mikäli pöötä tarkoitit.ja aineenhan on tarkoitus poistaa hoonaus kakka pois sylinteristä ja samalla voidella ja kyllä itse suihkutan melki koko ajan sylinteriin ainetta.mutta kyllä itse olen pysäyttänyt aina ensiksi sylinterissä ja sitten ottanut pois...voihan pysäytyksen jälkee painaa hoonin käpälät kasaan joten ei se mitään naarmuja tee
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

Ja jos haluaa hyvän jäljen, vie lohkon koneistamolle. Niillä on siellä pelit ja pensselit sitä varten.
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
lassi
Viestit: 126
Liittynyt: 08 Joulu 2005 13:27

Viesti Kirjoittaja lassi »

se löpö voitelee ja pesee hooni paskat pois ja pysäytä se hooni ennenkuin otat ulos hoonauksen aikana ruiki sitä löpöä ja nosta ja laske hoonia koko ajan jäjen pitäs olla 90 asteen kulmassa ne naarmut mitä hooni jättää.
olipa paljon asiantuntijoita langoilla. :P
HUh Huh huijaa!
TuningUkkeli
Viestit: 546
Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja TuningUkkeli »

No uskopa nyt tässä jotain taas... :shock:
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

lassi kirjoitti: pysäytä se hooni ennenkuin otat ulos
jaa miksi?
Focus 1.0 edition a6 2017
lassi
Viestit: 126
Liittynyt: 08 Joulu 2005 13:27

Viesti Kirjoittaja lassi »

Kysyppä sitä :shock:
HUh Huh huijaa!
voicecoil
Viestit: 306
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:40
Paikkakunta: pieksämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil »

jaska74 kirjoitti: jaa miksi?
no hohhoijjaa..tehkää kaikki tavallanne,mut sulle joka kysyit alunperin hoonauksesta,vie koneistamolle tai ota yhteyttä henkilöön joka on tehnyt noita hommia.. ei hoonaus ole vaikeeta mut saa siinäkin lohkon tai vehkeet hajalle jos ei osaa hommaa.
irc voicecoil
voicecoil
Viestit: 306
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:40
Paikkakunta: pieksämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil »

Riesa2.0 kirjoitti: Muistaakseni juurikin näin yksi traktorinkorjaaja mulle kerran selitti, eli vauhdissa pitäisi pois saada. Tavallista öljyä muistaakseni sinne kanssa ruikittiin vähän ensin... Justiin sierran pytyt viikko sitten käytiin hoonauttamassa, kun en itse uskaltanut alkaa opettelemaan tuota hommaa... En vain sitten ollut paikalla katsomassa kuinka se tehtiin, mutta kyllä ne pytyt ainakin paremmin sen jälkeen kiilsivät :roll: :lol:
hyvä neuvoa toisia tekemään jotenkin kun itse kirjotat ettet uskaltanut opetella tuota hommaa..ja yleensä kun itse olen kyseisiä operaatioita suorittanut niin ei ne sylinterit kyllä ole sen jälkeen kiiltäneet :wink:
irc voicecoil
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Jaa kyllä tuolla hoonauksella todellakin pyritään poistamaan se lasittunut kiiltävä pinta eikä tekemään siitä kiiltävää ja kiiltävä se yleensä hoonattava sylinteri on jo valmiiksi kun hommaa aletaan tekemään.

Sierran ohc lohkoihinhankin on hyvä harjoitella, ei maksa mansikoita vaikka menisikin pieleen. 8)
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

lassi kirjoitti:Kysyppä sitä :shock:
ei pitäs huudella jos ei ole heittää faktaa perään.... :roll:
Focus 1.0 edition a6 2017
late
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Elo 2005 16:37

Viesti Kirjoittaja late »

Jostain kirjasta sen pysätys jutun olen muistaakseni lukenut...En vaan muista että mistä.
lassi
Viestit: 126
Liittynyt: 08 Joulu 2005 13:27

Viesti Kirjoittaja lassi »

Käyttäkää maalaisjärkee siellähän ne on vastaukset ketjussa ei se lohko hoonaamalla pilalle me. :lol:
HUh Huh huijaa!
voicecoil
Viestit: 306
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:40
Paikkakunta: pieksämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil »

lassi kirjoitti:Käyttäkää maalaisjärkee siellähän ne on vastaukset ketjussa ei se lohko hoonaamalla pilalle me. :lol:
paitsi jos ajaa tynnyriks tai väljäks!
irc voicecoil
Avatar
Fordson-Riesa-87
Viestit: 161
Liittynyt: 28 Tammi 2006 19:49
Paikkakunta: Hyllykallio

Viesti Kirjoittaja Fordson-Riesa-87 »

ite oon aikoinani suihkuttanu crctä ja vauhdis pois... viisas mies kerran opetti.
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

voicecoil kirjoitti:hyvä neuvoa toisia tekemään jotenkin kun itse kirjotat ettet uskaltanut opetella tuota hommaa..ja yleensä kun itse olen kyseisiä operaatioita suorittanut niin ei ne sylinterit kyllä ole sen jälkeen kiiltäneet :wink:
Niinpä mikäs minä olen neuvomaan :lol: Ja en uskaltanut/jaksanut hoonata, kun en satu hoonia omistamaan ja yhdeltä puolitutun sukulaisen naapurin autokorjaamosta sellainen löytyi eikä maksuakaan siitä ottanut (paitsi mitä itseltä bensaa meni, kun lohkon sinne rahtasin), niin en jaksanut sitten itse alkaa värkäämään. Muutenkin huono tuon doch koneen kanssa harjoitella ekaa moottoriremppaa, ohc koneen kanssa olisi ollut mukavempi/halvempi harjoitella :( ... Eikä ne pytyt kiiltäneet vaan ööh... näyttivät paremmilta :roll:
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Crcn kanssa itsekkin voidellut vaudissa ruiskutellen. Jos pysäyttää sylinteriin ja painaa kasaan ja vetää ulos niin saa kyllä olla tarkkana jos naarmuja ei halua. Vauhdissa ulosveto toimii muuten hyvin mutta sylinterin terävä reuna saattaa halkaista ne hoonikivet herkästi. Myöskään liian alas ei kannata ainakaan ohc lohkossa hoonia laskea koska kivet on alle silmän räpäyksen palasina kun ottava kampiakselin laakeripukkiin kiinni (ai mistä tiedän :roll: ). Jos yhtään isompi pykälä sylkkyjen yläreunassa ne kannattaa hioa varovasti esim vingulla yms pois ennen hoonausta.

Helppoa kuin heinänteko vaikka alkuun kuulostaakin vaikealta
Avatar
AnttiR
Viestit: 209
Liittynyt: 01 Loka 2005 22:02
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Wau! Tänään ensimmäistä kertaa eläessäni hoonasin sylintereitä ja tuli yllättävän hyvä. Ensin harjoittelin yhteen rikkinäiseen lohkoon. Huomenna odottaa paska homma kun pitäisi siivota autotalli siitä öljystä mitä lenteli ympäriinsä kun nosti sen hoonin sieltä sylinteristä pois.
Harrastepeli: Escort -87 1.4CL muuttumassa 1.6 turboksi
Käyttökinneri: Volvo 740 turbo.
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Niin porakoneeseen liitettävistä hooneista täällä varmaan puhutaan.
Nämä perus porakoneet pyörittää vain liian nopeasti hoonaukseen.
Ei tahdo saada kunnon jälkeä (ylös-alas liike liian hidas verrattuna koneen nopeuteen, ei kerkiä käsin), hoonia kun ei pidä pyörittää vauhdilla vaan hitaasti jotta saadaan 45ast jälki molempiin suuntiin, noin 90 ast. siis keskenään. Juu säädettävänopeuksisella laatukoneella voi onnistua, halpa säädettävä ei tahdo jaksaa pitää vakiokierroksia hitaalla.
Betoninsekoituskoneilla toimii hyvin (niitä kierroksia ei todellakaan saa olla liikaa jos haluaa homman onnistuvan kunnolla). Pylväsporakoneella onnistuu lähes koneistamolaitteiden tasoinen jälki, etäisyyden kun saa myös säädettyä (ei riskiä laakeripukkeihin menosta) ja linjaus pysyy taatusti suorassa. Eipä tuota hoonia tarvitse pysäyttää kuin kerran / sylinteri jos ei välttämättä halua jälkeä tutkia välillä, voisi toki ottaa pyörivänäkin ulos mutta sotkee paikat (ja pylväskoneella ei onnistu). Poisotossa tulee korkeintaan pintanaarmuja (jos ei aivan tumpelo ole) jotka katoaa kun koneella ajetaan, varsinainen hoonausjälki kun on kuitenkin syvemmällä.
Vastaa Viestiin