Jakohihnan vaihto (1,6 Sierra -88)
Jakohihnan vaihto (1,6 Sierra -88)
Mulla on tommonen 1,6 Sierra -88, pitäis vaihtaa(vaihdattaa pajalla) jakohihna(ja pyörät), kannattaako(pitääkö) siinä samalla vaihtaa vesipumppu. Ja vesipumppuja näyttää Motonetissa olevan kahta eri laatua, toinen valurautanen siipipyörä ja toinen ei, kumpikohan se niistä on vai käykös molemmat ?
VESIPUMPPU FORD SIERRA
Tiiviste (jos tarvitaan) sisältyy yleensä toimitukseen
1,3-2,0 OHC --90 (myö Cosworth). . . . . . . . . . . . . . 30-9033 25.00 ???
1,3-2,0 OHC --90 VALURAUTA-siipipyörällä. . . . . . . . . . 30-9802 29.90 ???
Kiitos etukäteen, jos tiedätte..
VESIPUMPPU FORD SIERRA
Tiiviste (jos tarvitaan) sisältyy yleensä toimitukseen
1,3-2,0 OHC --90 (myö Cosworth). . . . . . . . . . . . . . 30-9033 25.00 ???
1,3-2,0 OHC --90 VALURAUTA-siipipyörällä. . . . . . . . . . 30-9802 29.90 ???
Kiitos etukäteen, jos tiedätte..
Viimeksi muokannut tursas, 29 Maalis 2006 09:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Jakohihnan vaihto
jos se entinen vesipumppu ei vuoda ni en nää varsinaista järkee vaihtaa sitä ja saahan sen vaihdettua ilman jakohihnan purkamistatursas kirjoitti:Mulla on tommonen 1,6 Sierra -88, pitäis vaihtaa(vaihdattaa pajalla) jakohihna(ja pyörät), kannattaako(pitääkö) siinä samalla vaihtaa vesipumppu. Ja vesipumppuja näyttää Motonetissa olevan kahta eri laatua, toinen valurautanen siipipyörä ja toinen ei, kumpikohan se niistä on vai käykös molemmat ?
VESIPUMPPU FORD SIERRA
Tiiviste (jos tarvitaan) sisältyy yleensä toimitukseen
1,3-2,0 OHC --90 (myö Cosworth). . . . . . . . . . . . . . 30-9033 25.00 ???
1,3-2,0 OHC --90 VALURAUTA-siipipyörällä. . . . . . . . . . 30-9802 29.90 ???
Kiitos etukäteen, jos tiedätte..
Hyvä, lisätäänpä ostoslistaan vielä vesipumppu, termari, kumitiiviste ja nesteet. Vanhan vesipumpunkin voi säästää... 
Jakohihna lienee toi: 1,6-1597cc 85--90 (E-max=75hv/122-hampainen).
Kattelin tossa vielä vähän haulla niitä seurauksia, kun jakohihna katkeaa, ne on toisinaan aika järkyttäviä...kone paaliin...ai, ai...pikkasen ihmetyttää minkä hemmetin takia jakohihnoista tehdään itsestään hajoavia ja seurauksena iso ja kallis remontti, eihän siinä ole mitään järkeä...

Jakohihna lienee toi: 1,6-1597cc 85--90 (E-max=75hv/122-hampainen).
Kattelin tossa vielä vähän haulla niitä seurauksia, kun jakohihna katkeaa, ne on toisinaan aika järkyttäviä...kone paaliin...ai, ai...pikkasen ihmetyttää minkä hemmetin takia jakohihnoista tehdään itsestään hajoavia ja seurauksena iso ja kallis remontti, eihän siinä ole mitään järkeä...

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
No se jakohihnahan on ihan normaali kulutusosa, ei sen pitäisi rikkoutua jos sen vaihtovälistä pitää huolta. Eihän sitä yleensä samoilla öljyilläkään 10 vuotta ajella..tursas kirjoitti:Kattelin tossa vielä vähän haulla niitä seurauksia, kun jakohihna katkeaa, ne on toisinaan aika järkyttäviä...kone paaliin...ai, ai...pikkasen ihmetyttää minkä hemmetin takia jakohihnoista tehdään itsestään hajoavia ja seurauksena iso ja kallis remontti, eihän siinä ole mitään järkeä...
Lisäksi vakioissa 1.6/2.0 ohc -koneissa ei pitäisi tulla vaurioita, vaikka se nokkahihna sattuisikin katkeamaan(venttiilit ei ylety mäntiin). Tuosta 1.6 E-max-koneesta tosin ei ole tietoa miten siinä kävisi.
Mondeo -06, 2.0 Duratec
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
Eipä ajella ei. Vaihtovälien pituudesta kuulee montaa kommenttia, toiset puhuu 60 000 kmstä, toiset 100 000 kmstä.
Kyselin Sierran parilta edelliseltä omistajalta, josko ne tietäisi viimeisen vaihdon ajankohdasta. Vastaus oli selvä "ei mitään havaintoa". Hihnakotelon mustaan kanteen on jotain kirjoitettu mustalla tussilla, mutta siitä kun ei saa selvää, niin vaihtaa pitää.
Kyselin Sierran parilta edelliseltä omistajalta, josko ne tietäisi viimeisen vaihdon ajankohdasta. Vastaus oli selvä "ei mitään havaintoa". Hihnakotelon mustaan kanteen on jotain kirjoitettu mustalla tussilla, mutta siitä kun ei saa selvää, niin vaihtaa pitää.

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Nyt sekin sitten vaihtu...
Kurkin eilen vähän sivusta pajalla, miten se vaihto ammattilaiselta meni.
- irti tuulettimen kotelo, tuuletin, kiilahihna, termostaatti, jakohihna, vesipumppu, epämääräinen määrä rattaita, viranjakajan kansi, letkut ja vedet pihalle ja sitten kaikki (uudet) osat takaisin käännetyssä järjestyksessä....eri kokoisten vesiletkujen kirististimien vaihtoon on tässä yhteydessä syytä varautua, kun ne yleensä vetelee viimesiään.
- kone käyntiin ja sytytyksen säätö ja tarkistus stroposkoopilla..
(kävi pikkasen epätasaisesti)
Aikaa tähän meni pari tuntia, ilman taukoja, joten ei tosta ihan 15 minuutissa parkkipaikalla selviä, tai pitää sitten aikamoinen fakiiri ja kahlekuningas olla.
- irti tuulettimen kotelo, tuuletin, kiilahihna, termostaatti, jakohihna, vesipumppu, epämääräinen määrä rattaita, viranjakajan kansi, letkut ja vedet pihalle ja sitten kaikki (uudet) osat takaisin käännetyssä järjestyksessä....eri kokoisten vesiletkujen kirististimien vaihtoon on tässä yhteydessä syytä varautua, kun ne yleensä vetelee viimesiään.
- kone käyntiin ja sytytyksen säätö ja tarkistus stroposkoopilla..
(kävi pikkasen epätasaisesti)
Aikaa tähän meni pari tuntia, ilman taukoja, joten ei tosta ihan 15 minuutissa parkkipaikalla selviä, tai pitää sitten aikamoinen fakiiri ja kahlekuningas olla.

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Nyt sekin sitten vaihtu...
No jos ei vaihda vesipumppua tai käytä sitä irti niin säästyy aikapaljon aikaa (ainakin silloin vaihtohetkellätursas kirjoitti:Kurkin eilen vähän sivusta pajalla, miten se vaihto ammattilaiselta meni.
- irti tuulettimen kotelo, tuuletin, kiilahihna, termostaatti, jakohihna, vesipumppu, epämääräinen määrä rattaita, viranjakajan kansi, letkut ja vedet pihalle ja sitten kaikki (uudet) osat takaisin käännetyssä järjestyksessä....eri kokoisten vesiletkujen kirististimien vaihtoon on tässä yhteydessä syytä varautua, kun ne yleensä vetelee viimesiään.
- kone käyntiin ja sytytyksen säätö ja tarkistus stroposkoopilla..
(kävi pikkasen epätasaisesti)
Aikaa tähän meni pari tuntia, ilman taukoja, joten ei tosta ihan 15 minuutissa parkkipaikalla selviä, tai pitää sitten aikamoinen fakiiri ja kahlekuningas olla.

Re: Jakohihnan vaihto (1,6 Sierra -88)
Jahas, tästäkin on sitten 5 onnellista ja huoletonta vuotta Sierran kanssa kulunu ja kilsoja
vain 30 000
Oiskohan taas hihnan vaihto edessä
Porukka täällä tuntuu olevan vähän erimielistä siitä meneekö tossa E-maxissa venttiilit, jos hihna poikkee...
vain 30 000

Oiskohan taas hihnan vaihto edessä

Porukka täällä tuntuu olevan vähän erimielistä siitä meneekö tossa E-maxissa venttiilit, jos hihna poikkee...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Jakohihnan vaihto (1,6 Sierra -88)
Mä ostin kerran sellaisen e-max sierran josta oli remmi menny poikki, myyjä luuli että siitä oli menny venttiilit kieroon ja sain tosi halvalla. Uus remmi kiinni ja kyllähän se käyntiin lähti ja jotenki toimikin mutta pakokaasupäästöistä ei saanu millään läpi. Otin kannen irti niin yks pakoventtiili oli menny vähä kieroon ja se vuoti.
Ei se kovin yleistä ole että menee mutta voi kuitenkin mennä.
E: nyt oon tällä autodata koneella niin 60000km/5v näyttäis olevan vaihtoväli -91 eteenpäin (cvh?). Ennen vuotta -91 valmistajalta ei ole suositusta
Ei se kovin yleistä ole että menee mutta voi kuitenkin mennä.
E: nyt oon tällä autodata koneella niin 60000km/5v näyttäis olevan vaihtoväli -91 eteenpäin (cvh?). Ennen vuotta -91 valmistajalta ei ole suositusta

Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala