Jakohihnan vaihto (1,6 Sierra -88)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tursas
Viestit: 4124
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Jakohihnan vaihto (1,6 Sierra -88)

Viesti Kirjoittaja tursas »

Mulla on tommonen 1,6 Sierra -88, pitäis vaihtaa(vaihdattaa pajalla) jakohihna(ja pyörät), kannattaako(pitääkö) siinä samalla vaihtaa vesipumppu. Ja vesipumppuja näyttää Motonetissa olevan kahta eri laatua, toinen valurautanen siipipyörä ja toinen ei, kumpikohan se niistä on vai käykös molemmat ?

VESIPUMPPU FORD SIERRA
Tiiviste (jos tarvitaan) sisältyy yleensä toimitukseen
1,3-2,0 OHC --90 (myö Cosworth). . . . . . . . . . . . . . 30-9033 25.00 ???
1,3-2,0 OHC --90 VALURAUTA-siipipyörällä. . . . . . . . . . 30-9802 29.90 ???

Kiitos etukäteen, jos tiedätte..
Viimeksi muokannut tursas, 29 Maalis 2006 09:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Re: Jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja henu »

tursas kirjoitti:Mulla on tommonen 1,6 Sierra -88, pitäis vaihtaa(vaihdattaa pajalla) jakohihna(ja pyörät), kannattaako(pitääkö) siinä samalla vaihtaa vesipumppu. Ja vesipumppuja näyttää Motonetissa olevan kahta eri laatua, toinen valurautanen siipipyörä ja toinen ei, kumpikohan se niistä on vai käykös molemmat ?

VESIPUMPPU FORD SIERRA
Tiiviste (jos tarvitaan) sisältyy yleensä toimitukseen
1,3-2,0 OHC --90 (myö Cosworth). . . . . . . . . . . . . . 30-9033 25.00 ???
1,3-2,0 OHC --90 VALURAUTA-siipipyörällä. . . . . . . . . . 30-9802 29.90 ???

Kiitos etukäteen, jos tiedätte..
jos se entinen vesipumppu ei vuoda ni en nää varsinaista järkee vaihtaa sitä ja saahan sen vaihdettua ilman jakohihnan purkamista
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

kannattaa se vaihtaa samalla se vesipumppu, ja tietenkin samalla vaihtuu termari ja nesteetkin, ni on ainakin huolto tehty...

ei noisa muuta eroa oo ku että toi valurautanen on kestävämpi
eli kumpikin käy kyllä
Focus 1.0 edition a6 2017
viirut
Viestit: 89
Liittynyt: 18 Marras 2005 21:12
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja viirut »

itse vaihdoin kiristinpyörän ja jakohihnan. ei mennyt kauan kun meni sitte vesipumppu kesken ajon jumiin. vaihdoin nesteet, termarin ja vesipumpun sitte. joten suosittelen
tursas
Viestit: 4124
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Hyvä, lisätäänpä ostoslistaan vielä vesipumppu, termari, kumitiiviste ja nesteet. Vanhan vesipumpunkin voi säästää... :roll:

Jakohihna lienee toi: 1,6-1597cc 85--90 (E-max=75hv/122-hampainen).
Kattelin tossa vielä vähän haulla niitä seurauksia, kun jakohihna katkeaa, ne on toisinaan aika järkyttäviä...kone paaliin...ai, ai...pikkasen ihmetyttää minkä hemmetin takia jakohihnoista tehdään itsestään hajoavia ja seurauksena iso ja kallis remontti, eihän siinä ole mitään järkeä... :shock:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
xraam
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Helmi 2005 01:28

Viesti Kirjoittaja xraam »

tursas kirjoitti:Kattelin tossa vielä vähän haulla niitä seurauksia, kun jakohihna katkeaa, ne on toisinaan aika järkyttäviä...kone paaliin...ai, ai...pikkasen ihmetyttää minkä hemmetin takia jakohihnoista tehdään itsestään hajoavia ja seurauksena iso ja kallis remontti, eihän siinä ole mitään järkeä... :shock:
No se jakohihnahan on ihan normaali kulutusosa, ei sen pitäisi rikkoutua jos sen vaihtovälistä pitää huolta. Eihän sitä yleensä samoilla öljyilläkään 10 vuotta ajella..

Lisäksi vakioissa 1.6/2.0 ohc -koneissa ei pitäisi tulla vaurioita, vaikka se nokkahihna sattuisikin katkeamaan(venttiilit ei ylety mäntiin). Tuosta 1.6 E-max-koneesta tosin ei ole tietoa miten siinä kävisi.
Mondeo -06, 2.0 Duratec
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
tursas
Viestit: 4124
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Eipä ajella ei. Vaihtovälien pituudesta kuulee montaa kommenttia, toiset puhuu 60 000 kmstä, toiset 100 000 kmstä.

Kyselin Sierran parilta edelliseltä omistajalta, josko ne tietäisi viimeisen vaihdon ajankohdasta. Vastaus oli selvä "ei mitään havaintoa". Hihnakotelon mustaan kanteen on jotain kirjoitettu mustalla tussilla, mutta siitä kun ei saa selvää, niin vaihtaa pitää. :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

vaihda vaan varmuuden vuoksi.
halvempaa vaihtaa etukäteen kun jälkikäteen :wink:
Focus 1.0 edition a6 2017
tursas
Viestit: 4124
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Nyt sekin sitten vaihtu...

Viesti Kirjoittaja tursas »

Kurkin eilen vähän sivusta pajalla, miten se vaihto ammattilaiselta meni.

- irti tuulettimen kotelo, tuuletin, kiilahihna, termostaatti, jakohihna, vesipumppu, epämääräinen määrä rattaita, viranjakajan kansi, letkut ja vedet pihalle ja sitten kaikki (uudet) osat takaisin käännetyssä järjestyksessä....eri kokoisten vesiletkujen kirististimien vaihtoon on tässä yhteydessä syytä varautua, kun ne yleensä vetelee viimesiään.

- kone käyntiin ja sytytyksen säätö ja tarkistus stroposkoopilla..
(kävi pikkasen epätasaisesti)

Aikaa tähän meni pari tuntia, ilman taukoja, joten ei tosta ihan 15 minuutissa parkkipaikalla selviä, tai pitää sitten aikamoinen fakiiri ja kahlekuningas olla. :lol:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Re: Nyt sekin sitten vaihtu...

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

tursas kirjoitti:Kurkin eilen vähän sivusta pajalla, miten se vaihto ammattilaiselta meni.

- irti tuulettimen kotelo, tuuletin, kiilahihna, termostaatti, jakohihna, vesipumppu, epämääräinen määrä rattaita, viranjakajan kansi, letkut ja vedet pihalle ja sitten kaikki (uudet) osat takaisin käännetyssä järjestyksessä....eri kokoisten vesiletkujen kirististimien vaihtoon on tässä yhteydessä syytä varautua, kun ne yleensä vetelee viimesiään.

- kone käyntiin ja sytytyksen säätö ja tarkistus stroposkoopilla..
(kävi pikkasen epätasaisesti)

Aikaa tähän meni pari tuntia, ilman taukoja, joten ei tosta ihan 15 minuutissa parkkipaikalla selviä, tai pitää sitten aikamoinen fakiiri ja kahlekuningas olla. :lol:
No jos ei vaihda vesipumppua tai käytä sitä irti niin säästyy aikapaljon aikaa (ainakin silloin vaihtohetkellä :D ), mitään rattaita ei myöskään tarvi irroitella, ellei stefoja uusita samalla. Termostaatinkin voi jättää rauhaan. Homma on 15-30min parkkipaikalla, jos oikeat työkalut on käsillä ja homman on suorittanut ennenkin.. Siis ohc koneiseen.
tursas
Viestit: 4124
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakohihnan vaihto (1,6 Sierra -88)

Viesti Kirjoittaja tursas »

Jahas, tästäkin on sitten 5 onnellista ja huoletonta vuotta Sierran kanssa kulunu ja kilsoja
vain 30 000 :D
Oiskohan taas hihnan vaihto edessä :roll:
Porukka täällä tuntuu olevan vähän erimielistä siitä meneekö tossa E-maxissa venttiilit, jos hihna poikkee...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jakohihnan vaihto (1,6 Sierra -88)

Viesti Kirjoittaja emax »

Mä ostin kerran sellaisen e-max sierran josta oli remmi menny poikki, myyjä luuli että siitä oli menny venttiilit kieroon ja sain tosi halvalla. Uus remmi kiinni ja kyllähän se käyntiin lähti ja jotenki toimikin mutta pakokaasupäästöistä ei saanu millään läpi. Otin kannen irti niin yks pakoventtiili oli menny vähä kieroon ja se vuoti.
Ei se kovin yleistä ole että menee mutta voi kuitenkin mennä.

E: nyt oon tällä autodata koneella niin 60000km/5v näyttäis olevan vaihtoväli -91 eteenpäin (cvh?). Ennen vuotta -91 valmistajalta ei ole suositusta :?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Vastaa Viestiin