Brassi escortin kone fiestaan..?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tves
Viestit: 14
Liittynyt: 21 Maalis 2006 09:23

Brassi escortin kone fiestaan..?

Viesti Kirjoittaja tves »

Mulla on tollane 82vm fiesta 957cm³ koneella, ja tarkoitus olisi laittaa sinne tollaisesta brassi escortista 1.3 kone, ku sellane sattuu lojumaan tossa takapihalla..

Eli käykö kone suoraan fiestan lootaan, ja mahtuuko motti konehuoneeseen..??

Vai pitääkö vaihtaa lootakin.? entäs vetarit,jarrut.?
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Re: Brassi escortin kone fiestaan..?

Viesti Kirjoittaja henu »

tves kirjoitti:Mulla on tollane 82vm fiesta 957cm³ koneella, ja tarkoitus olisi laittaa sinne tollaisesta brassi escortista 1.3 kone, ku sellane sattuu lojumaan tossa takapihalla..

Eli käykö kone suoraan fiestan lootaan, ja mahtuuko motti konehuoneeseen..??

Vai pitääkö vaihtaa lootakin.? entäs vetarit,jarrut.?
älä vaihda sitä brassia sinne ku se o iha vit..ta ku siihen ei saa varaosia mistään
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Re: Brassi escortin kone fiestaan..?

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

tves kirjoitti:ku sellane sattuu lojumaan tossa takapihalla..
Brassi Escortiin moottoriin osien saannissa voi tulla ongelmia, joskun 10 vuotta sitten se jo tuotti ongelmia.

Siis Brassi-Escortin moottori on löytänyt oman paikkansa, siellä se tekee työnsä kuin paremmatkin eli lojuu takapihalla.

j.h
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Eikä varmaan ois kovin helppo vaihtaakkaan,
sehän on täysin eri kone.
Jo "tippa"renussa aikoinaan käytetty
renu kone.
Esiintyy myös pikku volvossa.
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Herkko kirjoitti:Eikä varmaan ois kovin helppo vaihtaakkaan,
sehän on täysin eri kone.
Jo "tippa"renussa aikoinaan käytetty
renu kone.
Esiintyy myös pikku volvossa.
joo ei se ihan helpoin oo vaihtaa...itse tein sen virheen joskus ja en tee enää toiste :evil:
tves
Viestit: 14
Liittynyt: 21 Maalis 2006 09:23

Viesti Kirjoittaja tves »

varaosista ei niin pulaa, mut olisiko kova homma vaihtaa kyseinen kone fiestaan.?? osia pitäis kyl löytyä ku on paikallinen escort äijä.. jolla on noin reilu 50 escoo takapihalla osina..!!

et saisiko neuvoja.?? :wink:
voicecoil
Viestit: 306
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:40
Paikkakunta: pieksämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil »

mut jos se on kovin pitkään siellä kuiviltaan seisonut niin joudut siihen vesipumpun hommaamaan ja se ei ole niin helppo juttu.niistä kuivaa ne tiivisteet piloille jos ovat kuiviltaan,ja kun sitä vespumppua ei oikein tahtonut löytyä 2 vuotta sitten mistään.mikä lie nyt tilanne..
irc voicecoil
tves
Viestit: 14
Liittynyt: 21 Maalis 2006 09:23

Viesti Kirjoittaja tves »

Mikäs tuo kone on muuten niinkuin tyypiltään.?? valencia?

No miten olis sit tollaisen orionin 1.6i cvh koneen kanssa, et eikös se käy ihan suoraan tohon fiestan lootaan.? vai olisiko parempi laittaa 5 lovinen loota orionista..? hommaa kyl tulis jos sen laittais.
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

tves kirjoitti:Mikäs tuo kone on muuten niinkuin tyypiltään.?? valencia?

No miten olis sit tollaisen orionin 1.6i cvh koneen kanssa, et eikös se käy ihan suoraan tohon fiestan lootaan.? vai olisiko parempi laittaa 5 lovinen loota orionista..? hommaa kyl tulis jos sen laittais.
Se on tyypiltään vanha RENAULT,ei
mitään tekemistä Voortin kanssa,
paitsi että se on istutettu sen konehuoneeseen.
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Herkko kirjoitti:Eikä varmaan ois kovin helppo vaihtaakkaan,
sehän on täysin eri kone.
Jo "tippa"renussa aikoinaan käytetty
renu kone.
Esiintyy myös pikku volvossa.
Niin ei sitä esiintynyt edes Tippa Rellussa eikä 300 sarjan Volvossakaan, se on Renaultin moottorista tehty "Ford brassi versio". Siis ei tarvi mennä Bilian tiskin taakse osia hakemaan.

j.h
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

jpisteh kirjoitti: Niin ei sitä esiintynyt edes Tippa Rellussa eikä 300 sarjan Volvossakaan, se on Renaultin moottorista tehty "Ford brassi versio". Siis ei tarvi mennä Bilian tiskin taakse osia hakemaan.

j.h
Peruskone taatusti sama ku renu/343 volvo.
Ainaki siinä eskossa jota ropasin.
No,venakopassa luki kyllä Ford. :)
tves
Viestit: 14
Liittynyt: 21 Maalis 2006 09:23

Viesti Kirjoittaja tves »

elikkäs ei kannata edes yrittää sovittaa sitä sinne konehuoneeseen..
Kaikista helpoinko olis si laittaa se cvh.??
kiitoksia muuten tiedosta..

Jos jollaki olis tarvetta tollaisille brassi escon koneen osille niin ottakoon yhteyttä maililla (tves@jippii.fi).. :D
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

1.6l cvh:ta vaan peliin. Jos haluat käyttää 5v laatikkoa, joudut ottamaan mk2 fiestasta vaihtajavivuston ja kepin ja sovittamaan sen siihen. Ja konehuoneessa tila on aika lopussa viislovisen ja 1.6l cvh:n kanssa. Kun 4v taitaa tilaa jäädä vasempaan reunaan jotain 10cm luokkaa. Ja moottorituen (joka on koneen alla, auton pituussuunnassa menevä) reikiä täytyy viilata leveemmiksi, jotta koneen saa mahdollisimman oikeaan reunaan konehuonetta. Jakopään koppa täytyy heittää menemään. Siivapyörät lähes kiinni kylkeä. Myös laturin kanssa joutuu tekemään pientä soveltamista, kiinnitinrautaa joutuu muokkaamaan. Sekä tietysti syylärin letkuja, kun on toisessa paikkaa letkulähdöt cvh:ssa. Sekä pakoputkikin on hieman kommervenkkinen. Melko helppo tapa on laittaa 1.4l pakosarja ja alkuosa (alkuosaa joutuu muokkaamaan melko rankasti, jotta saa sopimaan).

Onko rekisteriin tulossa ihan tuolla 1.6l cvh:lla? Sitten riittää vielä lisää muutoksia.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
tves
Viestit: 14
Liittynyt: 21 Maalis 2006 09:23

Viesti Kirjoittaja tves »

Joo,luin jostakin et olis tosi kova homma saada se 5v loota sopimaan. Et pitäis jotain peltiä leikata kuskin puolelta.. Ahdastahan siellä varmaan tulee olemaan, mut olis kiva ku siihen sais voimaa..

Ja kyllä olis tarkoitus laittaa kilpiin, mut jarruthan siihen pitää uusia sitte.. entäs jousitus.?
Mizka
Viestit: 56
Liittynyt: 02 Marras 2005 19:59

Viesti Kirjoittaja Mizka »

Alustamuutokset vastaamaan vähintään XR2-mallia, eli esim eteen tuuletetut levyt ja taakse isommat sylinterit. Perusöljyiskarit voit heittää mäelle. Nii ja 4v pikkulaatikko ei käy CVH:n kylkeen.
tves
Viestit: 14
Liittynyt: 21 Maalis 2006 09:23

Viesti Kirjoittaja tves »

Eli kova metsästys noiden jarrujen kanssa sit olis edessä ku ei kuulemma taho saada mistään..

Eli laatikko pitäis sit vaihtaa kanssa, mut toi 5v on niin ison työn takana et käykö esim. 1.1 gx:n loota.?? Vai onko se samanlainen ku toi 1.0.?

Ja sit viä sellane et mistä tohon saisi jarrutehostimen ku sitä ei ole, escortista..?
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Jarrutehostimen saat 1.1 fiestasta. Taakse pitää laittaa isommat työsylinterit (20,64mm), esim sierran sylinteri sopii, jarrukilven reikiä tarvii vain viilata pari milliä ja jarrukenkien päistä pari milliä pois tavaraa, jotta rummut mahtuu.

Taakse tarvitaan vakaaja, sen saa 1.4l mk2 fiestasta, sopii suht kivuttomasti. Pientä muokkausta joutuu tekemään. Jouset mk2 xr2:sta, madaltuu hieman samalla.

Jarrut pitää olla nuo jäähdytetyt levyt edessä. Helpointa on ostaa suoraan mk1 xr2:n etulevyt, mutta myös -91-> escortin levyt sopii pienellä muokkauksella, jolloin kyllä tarvii holkit satuloiden kiinnityksien alle, jotta satula olisi keskellä. Satuloiksi sopii 80-luvun sierran/escortin jäähdytettyjen levyjen satulat, mutta "kannatinrauta" pitää olla fiestan oma.

Lootan perävälitys kannattaa vaihtaa, yksi keino on iskeä 1.0/1.1 (perävälitys 4.06) laatikkoon tuosta 1.3l laatikosta perä (3.84).

Vaihteiden välitykset on samat 1.0/1.1 ja 1.3l, perävälitys ainoastaan eri.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Ylläolevasta tulee kyllä ihan mieleen että 'erästäkin' Mk1 saittia on tutkittu :-D

Ja tuolla joku sanoi ettei 4v pikkulootat käy CVH koneen perään, mutta se on kyllä ihan puppua. Kaikki etuvetolootat käy etuvetoisten OHV (HCS) ja CVH koneiden perään. Poislukien brassit joissa on startti väärässä paikassa ja >>ehkä<< nämä ihan viimeisimmät (=90 luvun lopusta ja siitä eteenpäin).
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Krisse, hieman ehkä tullut lueskeltua kyllä :)

Loistavat sivut olet saanut kasaan ja tein päätöksen samalla, että hankin mk1 fiestan ekaks autoks. :P
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
tves
Viestit: 14
Liittynyt: 21 Maalis 2006 09:23

Viesti Kirjoittaja tves »

Onko tol koneen koolla väliä et mistä escortista ne levyt sais.??
Elikkä lootaa en si varmaan rupee vaihtaan ollenkaan,ainakaan viä..

Tossa puhuitte jostain nettisivusta, ja sain käsityksen et siel olis enemmänkin tietoa tosta tekniikan vaihdosta..?
Mizka
Viestit: 56
Liittynyt: 02 Marras 2005 19:59

Viesti Kirjoittaja Mizka »

Jaa että käy kaikki...noh kun muistelin että vähintäänkin kytkinakselin boori ois ollu erilainen ja sen takia ei ois sopinu. :oops:

Noista jarruista vielä, että kyllähän niitten saatavuus on erittäin hyvää kun kerran kulutuskamaa ovat. Eli uutta osaa kiinni (satulat varauksin) kun jarruista puhutaan ja huom jarrut ei oo koskaan liian tehokkaat.

Jos tyydyt peruspysäyttimiin, ni eikös escort/orion mk3/4 1.6 malleista löytys sopivat (ilman rs/xr-hintalisää). Minnekkään ratapäiville ei noilla jarruilla sit oo asiaa jos sellasenaan ne vaihdat.
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

tves, tuossahan se osoite on krissen allekirjoituksessa. Siellä on selvästi selostettu mitä pitää vaihtaa ja mitä modata, jotta saa sopimaan 1.4/1.6l cvh:n nuhapumpun tilalle. http://www.76s.net/.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
tves
Viestit: 14
Liittynyt: 21 Maalis 2006 09:23

Viesti Kirjoittaja tves »

Katos joo, en huomannu ollenkaan.. :oops: tolla näkyy olevan aika hyvin selitetty noi mitä pitää vaihtaa.!!

Ei ratapäiville tarkoitus ole lähteäkään, kunhan vaan harrastepeliä rakentelen.. saa si kiusata ees jonki laisia bimmereit.. :wink:
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Jos ei mitään huippunopeuksia himoitse vaan lähinnä 'räväkkää nollast sataa' menoa, nii paras budjettivaihtoehto lienee nykyinen litraisen tiheäperäinen vaihdelaatikko ja 1.3 CVH moottori. Noi moottorit ei maksa käytännössä mitään ja CVH menee aika kivuttomasti - noita mun ohjeita seuraten - ja muutoskatsastuskin on selvitettävissä pelkästään jarrutehostimen lisäämisellä ja takasylintereiden vaihdolla.

Yleinen käsityshän on että tuo 1.3 on lyhytiskuisuutensa ansiosta selkeästi pirteämmän oloinen kuin suht pitkäiskuinen 1.4, joten mielummin pienempi tähän tarkoitukseen.

Noin niinkun muuten tähän threadiin sanoisin että vaikka 'kaikkea täytyykin kokeilla' ja yhtä sun toista tulee ropattua, niin tuo brassikone on kyllä täysin järjetön idea :-)
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
tves
Viestit: 14
Liittynyt: 21 Maalis 2006 09:23

Viesti Kirjoittaja tves »

Oli Taas kerran hyvä ku kyselee muiltakin vähän et ei tuu sähellettyä mitään tyhmää.. :D Eli sä sit suosittelisit tota 1.3 konetta.??

Mites sit jos nälkä kasvaa, niin kannattaisko piristää vai laittaa sit toi 1.6.?? :roll:
Vastaa Viestiin