DOHC:n piristys.
DOHC:n piristys.
Sierra -91, kat, 2.0i DOHC. Kertokaapas kaikki moottorin piristyskeinot mitä tulee mieleen. Turbotuksen voi unohtaa. Tiedän sen olevan vaikeaa, mutta jos jotain "pielaveteläisiä" tulee mieleen, niin avautukaa. Kiitos.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
no jos naapurilta löytyy tarvittavat työkaluttanari kirjoitti:varmaankin ensteks olis fiksua pistää peltisarja + nokat ja säätää bensanpaineet sopiviksi.. käydä säädättää jossain se kunnolla(ei naapurin autotallissa).
nokat ~350e
peltisarja ~250e
säätötoimenpiteet ~???e
mut ens alkuun varmaan jos säädättäis vaan kunnolla sen koneen ni sais varmaanki helposti yhen kymmenen heppaa lisää, on usein niin päin persettä noinkin vanhoissa autoissa säädöt tehon suhteen että
Tässä eräs taannoin kirjoitettu resepti, joka voisi auttaa oireisiin:
"Mulla 264° nokat, kanavia vähän kiilloteltu, peltisarja, 2,5"putki Marteliuksen valikoimasta, vapaavirtaussuodatin ja syöttöä sekä sytkää ropattu Perfect Powerin smt6:lla. Lisäks katti poistettu. Tehoa tuolla operaatiolla saatiin "huimat" 140hv ja vääntöä 193nm
Ohjelmointi onnistuu pc:llä ja softan saa netistä.. Asennuksesta sen verran et siel piti löytää vissiin 4-5 piuhaa n. 30 piuhan nipusta . Mut esim. Sporttiauton Jannelta pitäs löytyy kytkentäkaavio. Pelkkä purkki makso sillä muistaakseni 390€ Käy kattoos http://www.sporttiauto.com"
"Mulla 264° nokat, kanavia vähän kiilloteltu, peltisarja, 2,5"putki Marteliuksen valikoimasta, vapaavirtaussuodatin ja syöttöä sekä sytkää ropattu Perfect Powerin smt6:lla. Lisäks katti poistettu. Tehoa tuolla operaatiolla saatiin "huimat" 140hv ja vääntöä 193nm
Ohjelmointi onnistuu pc:llä ja softan saa netistä.. Asennuksesta sen verran et siel piti löytää vissiin 4-5 piuhaa n. 30 piuhan nipusta . Mut esim. Sporttiauton Jannelta pitäs löytyy kytkentäkaavio. Pelkkä purkki makso sillä muistaakseni 390€ Käy kattoos http://www.sporttiauto.com"
Toi perfect poweri mullaki on cosassa ja oon miettiny jos pyytäis sporttiautosta sen softan, mutta siinä kyllä melkeen tarvis olla sitte itellä dyno ja seosmittari. Saa helposti auton ja hajalle kun summamutikassa säätelee tietsikalla.
http://www.specialisedengines.co.uk/ tommonen firma virittelee mm. noita dohc motteja ja sieltä saa niihin myös viripaketteja. Melkein kannattaa hommata vaikka sieltä eka joku viripaketti ja sitte parannella imu ja pakopuolta (Kartioputsari, peltisatsi ja hengittävä putkisto ilman kattia tai kisakatilla) ja vasta sitte ajat vaikka tonne sporttiautoon ja pistät ton smg:n paikkaan ja säädätät/penkität.Kun ei tolla smg:llä paljon mitään lisäpotkua saa jos ei koneelle oo ensin jotain tehty. Sillä vaan säädetään seokset ja ennakot sitte vastaamaan muutoksia. Kyllä ne tuolla nettisivuilla lupailivat,että siitä 8venasesta dohcista sais semmosen 170hummaa irti.
http://www.specialisedengines.co.uk/ tommonen firma virittelee mm. noita dohc motteja ja sieltä saa niihin myös viripaketteja. Melkein kannattaa hommata vaikka sieltä eka joku viripaketti ja sitte parannella imu ja pakopuolta (Kartioputsari, peltisatsi ja hengittävä putkisto ilman kattia tai kisakatilla) ja vasta sitte ajat vaikka tonne sporttiautoon ja pistät ton smg:n paikkaan ja säädätät/penkität.Kun ei tolla smg:llä paljon mitään lisäpotkua saa jos ei koneelle oo ensin jotain tehty. Sillä vaan säädetään seokset ja ennakot sitte vastaamaan muutoksia. Kyllä ne tuolla nettisivuilla lupailivat,että siitä 8venasesta dohcista sais semmosen 170hummaa irti.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Ja sieltä specialicedenginesiltä jos rupeet jotain tilaileen, ni muista laskee hintaan myös alvi 22%. Sitä kun niissä hinnoissa ei oo ilmotettu.. Ittellä kun sielt tavaraa tilasin ni meinas tuon alvin takii pudjetti jäädä pahasti alijäämäiseks!! Kokemuksesta voin kertoo et ei tuu oleen halpaa lystiä tuo dokkilaisen viritys.. Ainakaan uusi nokkia ei löydy mistään tuohon tanarin lupailemaan 350:n eskon hintaan.. Jos joku koneistamo semmoset pystyy veistelemään alkuperäsistä, ni sit voi kyl onnistuu, mut epäilen..
Re: DOHC:n piristys.
Haluaisiko joku selvittää meikäläiselle että miksi dohc konetta harvemmin turbotetaan? Muutamasta paikasta olen kuullut ettei dokkia kannata ahtaa, vaan vaihtaa se mieluummin 205 lohkoiseen ohc koneeseen ja rakentaa siitä. Miksi näin?sambo kirjoitti:Turbotuksen voi unohtaa. Tiedän sen olevan vaikeaa
Itselläni on jo jonkin aikaa poltellut mielessä tuon oman dohcin ahtaminen peruskaavalla weber dat, garrett T03 ja kuparitiiviste
Re: DOHC:n piristys.
varmaan sen kannen takia ihmiset pelkää, onhan niitä dohc turboja, tanskassa on useitakin, ne on pikkupaineilla saanu 170-200hv vaihtanu moottoriohjauksen pistäny ahtimen ja hanaaDevtron kirjoitti: Haluaisiko joku selvittää meikäläiselle että miksi dohc konetta harvemmin turbotetaan? Muutamasta paikasta olen kuullut ettei dokkia kannata ahtaa, vaan vaihtaa se mieluummin 205 lohkoiseen ohc koneeseen ja rakentaa siitä. Miksi näin?
Itselläni on jo jonkin aikaa poltellut mielessä tuon oman dohcin ahtaminen peruskaavalla weber dat, garrett T03 ja kuparitiiviste
Arvelinkin että kannen takia sitä pelätään. Toinen syy lienee se että iso osa dohc koneisista sierroista on vähäpäästöisiä.
Itselläni on onneksi vanha kaasarimalli, siinä pääsee helpommalla bensapuolen kanssa. Eikä tämän ikäisessä ole rekisteriotteessakaan vielä mitään ikäviä merkintöjä
Joo voisi alata katselemaan sopivaa ahdinta ja weberiä... 8)
Itselläni on onneksi vanha kaasarimalli, siinä pääsee helpommalla bensapuolen kanssa. Eikä tämän ikäisessä ole rekisteriotteessakaan vielä mitään ikäviä merkintöjä
Joo voisi alata katselemaan sopivaa ahdinta ja weberiä... 8)
Onhan sit vielä mehdollista pistää siihen doch:n kylkeen vaikka tollanen eatonin kompura, sais mukavasti vääntöö koneeseen alakierroksille verrattuna turboon, tosin huipputehoa saa varmasti turbolla enemmän.
Eikä tollasen eatonin asennuskaan olis niin työlästä kun turbon, kiinnikeet vaan koneen kylkeen ja veto samalta moniurahihnalta kun laturi ja vesipumppu.
Niota eatoneita on ainakin käytettynä ollu overdriven myyntipalstalla myynnissä ihan kohtuu hintaan.
Eikä tollasen eatonin asennuskaan olis niin työlästä kun turbon, kiinnikeet vaan koneen kylkeen ja veto samalta moniurahihnalta kun laturi ja vesipumppu.
Niota eatoneita on ainakin käytettynä ollu overdriven myyntipalstalla myynnissä ihan kohtuu hintaan.
DOHC:n piristely
Moi.
Mulla kanssa DOHC 2.0i -92 kattimalli. Olen laittanut marteliuksen peltisarjan, 2,5 putkiston, katti poistettu just ja tilalla suora ohituspala, vaparisuodatin vakiokotelossa. Ainoan eron huomasin, kun katin otin pois, että alakierrosten väännöt jotenkin heikkeni, johtuen varmaan siitä, että pakovastusta ei ole tarpeeksi ja putkisto kuitenkin suht iso 2,5 peltisarjalta loppuun asti. Takana yksi pöntö ja putken päässä pönttö. Eli pitäisi saada vääntöä alakierroksille lisää. Miten onnistuu helpoiten, joku efektori väliin tms?
Mulla kanssa DOHC 2.0i -92 kattimalli. Olen laittanut marteliuksen peltisarjan, 2,5 putkiston, katti poistettu just ja tilalla suora ohituspala, vaparisuodatin vakiokotelossa. Ainoan eron huomasin, kun katin otin pois, että alakierrosten väännöt jotenkin heikkeni, johtuen varmaan siitä, että pakovastusta ei ole tarpeeksi ja putkisto kuitenkin suht iso 2,5 peltisarjalta loppuun asti. Takana yksi pöntö ja putken päässä pönttö. Eli pitäisi saada vääntöä alakierroksille lisää. Miten onnistuu helpoiten, joku efektori väliin tms?
Re: DOHC:n piristely
vaihdoitko peltisarjan ja pakoputken samaan aikaan?? ja samalla myös se katti pois?TuneGi kirjoitti:Moi.
Mulla kanssa DOHC 2.0i -92 kattimalli. Olen laittanut marteliuksen peltisarjan, 2,5 putkiston, katti poistettu just ja tilalla suora ohituspala, vaparisuodatin vakiokotelossa. Ainoan eron huomasin, kun katin otin pois, että alakierrosten väännöt jotenkin heikkeni, johtuen varmaan siitä, että pakovastusta ei ole tarpeeksi ja putkisto kuitenkin suht iso 2,5 peltisarjalta loppuun asti. Takana yksi pöntö ja putken päässä pönttö. Eli pitäisi saada vääntöä alakierroksille lisää. Miten onnistuu helpoiten, joku efektori väliin tms?