DOHC:n piristys.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
sambo

DOHC:n piristys.

Viesti Kirjoittaja sambo »

Sierra -91, kat, 2.0i DOHC. Kertokaapas kaikki moottorin piristyskeinot mitä tulee mieleen. Turbotuksen voi unohtaa. Tiedän sen olevan vaikeaa, mutta jos jotain "pielaveteläisiä" tulee mieleen, niin avautukaa. Kiitos.
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

Laita kartiosudatin ja mölinäpönttö, niin ainakin tulee tehonlisäyksen tunne :lol: :lol: Halvalla et siitä montaa lisäheppaa saa.
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

RS2000 16v kansi
sambo

Viesti Kirjoittaja sambo »

No saako rahalla?
sambo

Viesti Kirjoittaja sambo »

lalli69 kirjoitti:RS2000 16v kansi
Nuo on varmaan aika kiven alla?
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Efektori takapöntön tilalle, ei tehot kasva, mutta kuulostaa että kasvavat! :D Jos tosissaan ajatellaan tuota, niin laadukas huolto ja laadukkaat osat auttaa ihmeesti kaikissa autoissa! :shock:
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

eiköhän tohon ne ihan tavalliset piristykset tehoo.. nokat, avarrusta, puristuksia, venttiileitä, vähän bensan paineita, ym. kivaa..
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

ZyaS kirjoitti:eiköhän tohon ne ihan tavalliset piristykset tehoo.. nokat, avarrusta, puristuksia, venttiileitä, vähän bensan paineita, ym. kivaa..
ym. kivaa ? :D :shock:
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

kevyempi vauhtipyörä..peltisarjaa..
hitosti mania.. :)
ei sieltä mitään junia t...
tanari
Viestit: 57
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:45
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

varmaankin ensteks olis fiksua pistää peltisarja + nokat ja säätää bensanpaineet sopiviksi.. käydä säädättää jossain se kunnolla(ei naapurin autotallissa).

nokat ~350e
peltisarja ~250e
säätötoimenpiteet ~???e
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

tanari kirjoitti:varmaankin ensteks olis fiksua pistää peltisarja + nokat ja säätää bensanpaineet sopiviksi.. käydä säädättää jossain se kunnolla(ei naapurin autotallissa).

nokat ~350e
peltisarja ~250e
säätötoimenpiteet ~???e
no jos naapurilta löytyy tarvittavat työkalut ;)
mut ens alkuun varmaan jos säädättäis vaan kunnolla sen koneen ni sais varmaanki helposti yhen kymmenen heppaa lisää, on usein niin päin persettä noinkin vanhoissa autoissa säädöt tehon suhteen että :twisted:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

ZyaS kirjoitti: no jos naapurilta löytyy tarvittavat työkalut ;)
mut ens alkuun varmaan jos säädättäis vaan kunnolla sen koneen ni sais varmaanki helposti yhen kymmenen heppaa lisää, on usein niin päin persettä noinkin vanhoissa autoissa säädöt tehon suhteen että :twisted:
Mites säädät dohc-sierran seoksia :?:
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

overboost kirjoitti: Mites säädät dohc-sierran seoksia :?:
no eipä tullut mieleen että ei tossa hirveesti vakiona seoksia säädellä, ja kun oli puhetta tuolla aiemmin tuplakaasareista nii tais vähän hämätä :D
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Fordmula
Viestit: 14
Liittynyt: 04 Maalis 2005 13:51

Viesti Kirjoittaja Fordmula »

Tässä eräs taannoin kirjoitettu resepti, joka voisi auttaa oireisiin:

"Mulla 264° nokat, kanavia vähän kiilloteltu, peltisarja, 2,5"putki Marteliuksen valikoimasta, vapaavirtaussuodatin ja syöttöä sekä sytkää ropattu Perfect Powerin smt6:lla. Lisäks katti poistettu. Tehoa tuolla operaatiolla saatiin "huimat" 140hv ja vääntöä 193nm

Ohjelmointi onnistuu pc:llä ja softan saa netistä.. Asennuksesta sen verran et siel piti löytää vissiin 4-5 piuhaa n. 30 piuhan nipusta . Mut esim. Sporttiauton Jannelta pitäs löytyy kytkentäkaavio. Pelkkä purkki makso sillä muistaakseni 390€ Käy kattoos http://www.sporttiauto.com"
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

ZyaS kirjoitti: no eipä tullut mieleen että ei tossa hirveesti vakiona seoksia säädellä, ja kun oli puhetta tuolla aiemmin tuplakaasareista nii tais vähän hämätä :D
Joo, jos seokset on pielessä, niin moottorissa/elektroniikassa on jotain vikaa. Tai joku "virittäjä-velho" on säätänyt bensanpaineita.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Toi perfect poweri mullaki on cosassa ja oon miettiny jos pyytäis sporttiautosta sen softan, mutta siinä kyllä melkeen tarvis olla sitte itellä dyno ja seosmittari. Saa helposti auton ja hajalle kun summamutikassa säätelee tietsikalla.
http://www.specialisedengines.co.uk/ tommonen firma virittelee mm. noita dohc motteja ja sieltä saa niihin myös viripaketteja. Melkein kannattaa hommata vaikka sieltä eka joku viripaketti ja sitte parannella imu ja pakopuolta (Kartioputsari, peltisatsi ja hengittävä putkisto ilman kattia tai kisakatilla) ja vasta sitte ajat vaikka tonne sporttiautoon ja pistät ton smg:n paikkaan ja säädätät/penkität.Kun ei tolla smg:llä paljon mitään lisäpotkua saa jos ei koneelle oo ensin jotain tehty. Sillä vaan säädetään seokset ja ennakot sitte vastaamaan muutoksia. Kyllä ne tuolla nettisivuilla lupailivat,että siitä 8venasesta dohcista sais semmosen 170hummaa irti.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Ja sieltä specialicedenginesiltä jos rupeet jotain tilaileen, ni muista laskee hintaan myös alvi 22%. Sitä kun niissä hinnoissa ei oo ilmotettu.. Ittellä kun sielt tavaraa tilasin ni meinas tuon alvin takii pudjetti jäädä pahasti alijäämäiseks!! Kokemuksesta voin kertoo et ei tuu oleen halpaa lystiä tuo dokkilaisen viritys..:wink: :wink: :evil: Ainakaan uusi nokkia ei löydy mistään tuohon tanarin lupailemaan 350:n eskon hintaan.. Jos joku koneistamo semmoset pystyy veistelemään alkuperäsistä, ni sit voi kyl onnistuu, mut epäilen.. :mrgreen:
_P_
Viestit: 70
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:59

Viesti Kirjoittaja _P_ »

Toi perfect poweri mullaki on cosassa ja oon miettiny jos pyytäis sporttiautosta sen softan
Tuon softanhan saa myös perfect powerin kotisivuilta samoin kuin kytkentäkaaviot moneen autoon.
tanari
Viestit: 57
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:45
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

ite oon säätäny ainakin ohc efin seoksia niin että oon laittanut potentiometrin nestelämpötila anturin väliin, mittasin arvon kylmänä ja lämpösenä ja siitä välistä ja sai kyllä käymään RIKKAALLA.. :D mut eipä siitä ollu mitään älytöntä hyötyä.. penkissä olis pitäny käydä katsomassa.
Devtron

Re: DOHC:n piristys.

Viesti Kirjoittaja Devtron »

sambo kirjoitti:Turbotuksen voi unohtaa. Tiedän sen olevan vaikeaa
Haluaisiko joku selvittää meikäläiselle että miksi dohc konetta harvemmin turbotetaan? Muutamasta paikasta olen kuullut ettei dokkia kannata ahtaa, vaan vaihtaa se mieluummin 205 lohkoiseen ohc koneeseen ja rakentaa siitä. Miksi näin?

Itselläni on jo jonkin aikaa poltellut mielessä tuon oman dohcin ahtaminen peruskaavalla weber dat, garrett T03 ja kuparitiiviste :)
tanari
Viestit: 57
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:45
Paikkakunta: vantaa

Re: DOHC:n piristys.

Viesti Kirjoittaja tanari »

Devtron kirjoitti: Haluaisiko joku selvittää meikäläiselle että miksi dohc konetta harvemmin turbotetaan? Muutamasta paikasta olen kuullut ettei dokkia kannata ahtaa, vaan vaihtaa se mieluummin 205 lohkoiseen ohc koneeseen ja rakentaa siitä. Miksi näin?

Itselläni on jo jonkin aikaa poltellut mielessä tuon oman dohcin ahtaminen peruskaavalla weber dat, garrett T03 ja kuparitiiviste :)
varmaan sen kannen takia ihmiset pelkää, onhan niitä dohc turboja, tanskassa on useitakin, ne on pikkupaineilla saanu 170-200hv vaihtanu moottoriohjauksen pistäny ahtimen ja hanaa :lol:
Devtron

Viesti Kirjoittaja Devtron »

Arvelinkin että kannen takia sitä pelätään. Toinen syy lienee se että iso osa dohc koneisista sierroista on vähäpäästöisiä.
Itselläni on onneksi vanha kaasarimalli, siinä pääsee helpommalla bensapuolen kanssa. Eikä tämän ikäisessä ole rekisteriotteessakaan vielä mitään ikäviä merkintöjä :D

Joo voisi alata katselemaan sopivaa ahdinta ja weberiä... 8)
tmo
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Helmi 2005 19:14

Viesti Kirjoittaja tmo »

Onhan sit vielä mehdollista pistää siihen doch:n kylkeen vaikka tollanen eatonin kompura, sais mukavasti vääntöö koneeseen alakierroksille verrattuna turboon, tosin huipputehoa saa varmasti turbolla enemmän.
Eikä tollasen eatonin asennuskaan olis niin työlästä kun turbon, kiinnikeet vaan koneen kylkeen ja veto samalta moniurahihnalta kun laturi ja vesipumppu.
Niota eatoneita on ainakin käytettynä ollu overdriven myyntipalstalla myynnissä ihan kohtuu hintaan.
TuneGi
Viestit: 47
Liittynyt: 06 Maalis 2005 20:20

DOHC:n piristely

Viesti Kirjoittaja TuneGi »

Moi.
Mulla kanssa DOHC 2.0i -92 kattimalli. Olen laittanut marteliuksen peltisarjan, 2,5 putkiston, katti poistettu just ja tilalla suora ohituspala, vaparisuodatin vakiokotelossa. Ainoan eron huomasin, kun katin otin pois, että alakierrosten väännöt jotenkin heikkeni, johtuen varmaan siitä, että pakovastusta ei ole tarpeeksi ja putkisto kuitenkin suht iso 2,5 peltisarjalta loppuun asti. Takana yksi pöntö ja putken päässä pönttö. Eli pitäisi saada vääntöä alakierroksille lisää. Miten onnistuu helpoiten, joku efektori väliin tms?
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Re: DOHC:n piristely

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

TuneGi kirjoitti:Moi.
Mulla kanssa DOHC 2.0i -92 kattimalli. Olen laittanut marteliuksen peltisarjan, 2,5 putkiston, katti poistettu just ja tilalla suora ohituspala, vaparisuodatin vakiokotelossa. Ainoan eron huomasin, kun katin otin pois, että alakierrosten väännöt jotenkin heikkeni, johtuen varmaan siitä, että pakovastusta ei ole tarpeeksi ja putkisto kuitenkin suht iso 2,5 peltisarjalta loppuun asti. Takana yksi pöntö ja putken päässä pönttö. Eli pitäisi saada vääntöä alakierroksille lisää. Miten onnistuu helpoiten, joku efektori väliin tms?
vaihdoitko peltisarjan ja pakoputken samaan aikaan?? ja samalla myös se katti pois?
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Vastaa Viestiin