Sierran öljynpaine ongelma->Koneremontti (Dohc)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Sierran öljynpaine ongelma->Koneremontti (Dohc)

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Elikkä ongelma olisi nyt tällä kertaa sellainen, että sierra on alkanut lykkäämään öljyä pihalle oikein kunnolla. Alkoi vuotamaan kuukausi sitten venttiilikopantiivisteen välistä, vaihdoin sen sitten viime viikolla. Pari päivää sen jälkee alkoi vuotamaan öljyä virranjakajan välistä. Eilen vuoto kasvoi sitten jo niin suureksi että oli sotkenut työmatkalla koko koneen aivan öljyyn. No vaihdettiin tänään sitten stefa siihen virranjakajan aksilan ja kopan väliin (edellinen olikin aika väljä uuteen verrattuna). Nyt sitten alkoi lykätä öljyä uudelleen venttiilikopan välistä ja sitä tulee nyt sitten ja kovaa! Välistä kierroksilla aivan pulppuaa tulemaan joka paikasta :evil: Ei kai tuolla nyt niin kovat öljynpaineet pitäisi olla??? Koneen käydessä kun ottaa öljykorkin pois niin tuntuu olevan aika moiset paineet... Puhaltaa niinkuin pienellä kompressorilla joku puhaltaisi ja öljyä lentää metrin korkeudelle niin kuin pienestä suihkulähteestä :?

Missä siis vika? Huohotin putki ei tukossa, nyppäsin jopa sen ysikymppi-mutkan siitä venttiilikopan päältä pois ja auki on. Koneen käydessä kyllä puhaltaa lujaa sieltäkin. Kone käy ihan tasaisesti ja tehotkin tuntuu olevan tallessa! Olisko männänrengas voinut pettää vai mitä nyt tällä kertaa ei jaksa enää käsittää! Koittakaa veikkailla jotain, kun itseltä alkaa ymmärrys ja into pikkuhiljaa loppumaan! :roll:
Viimeksi muokannut Riesa2.0, 10 Helmi 2006 21:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

kuulostais vähä samalta kun itellä ohc:ssä..
oli vähä vikaa...
-yhdessä männässä reikä..
-kahdestä renkaat poikki..
-alakerran laakereista puuttu öljy reiät..(muurautunu umpeen)..

alkuun oli ilmeisesti vaan renkaat poikki
öljyä pulppus vähä jokapuolelta..
mm. öljyn suodatin löysty ittekseen...
(sai kiristää hampaat irvessä joka viikko..)
-hukkasin 2kpl öljykorkkeja+öljyt... :lol:
-lopuks rupes käymään kolmella...(eli reikä ilmesty..)

toinen sierra heitti öljyt kesken ajon ulos alahuohottimelta..
järkevää syytä ei keksiny... ainut ehkä että
oli joku paikka tukossa... :roll:

mutta näin ohc:ssä...
kyllä toi kuulostais siltä että jostain on huohotin jäässä... :roll:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Mäntä halki. :wink:
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Joo tänään tutkiskelin lisää... Molemmat huohotinputket oli kyllä auki tai ainakin huohottaa molemmista. Öljyä alkoi tulemaan joka paikasta pihalle heti kun kone ehti vähän lämmetä :? Tyhjäkäynnillä öljyä tuli vain vähän venttiilikopan välistä, mutta kun koneelle antoi kierroksia (n.3-4tuhatta kierrosta) niin öljyä oikein "purskahteli" vähän joka puolelta :evil: Ja kun sitä öljykorkkia vähän raottaa niin sieltä alkaa puhaltamaan ilmaa/öljyä aika kovasti.

No täytyy nyt sitten varmaan ottaa ja avata se kone kun myös kaikki kyläsepät joille on kerrottu ovat myös epäillyt sitä mäntää/männän renkaita. Pitää varmaan käydä sitten samalla koko kone läpi kun kerran aloittaa...täytyy vaan vissiin hommata jostain toinen auto tilalle että pääsee töissä kulkemaan ja rahaakin pitäisi jostain saada kun ei nuo osat aivan ilmaisia ole :roll:
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

olikohan tossa öljypumpussa joku paineen rajotus venttiili tai vastaava.. :roll:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

ft79 kirjoitti:olikohan tossa öljypumpussa joku paineen rajotus venttiili tai vastaava.. :roll:
Onhan niissä.. mutta miten se tähän liittyy? :roll:
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

en tiiä...öö jumissa... :roll: :lol:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Joo ei se öljypumppu varmaan tähän liity kun tuo on enemmänkin ilmanpainetta jota siellä on ja sen mukana vain tulee tietenkin öljyä.

Kyllä mä taidan sen koneen nyt auki ottaa, niin tulee tuo kansikin samalla tarkastettua, kun siitä on ollut jo pidemmän aikaa epäilyksiä että sekin olisi jostain halki :roll:
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

ja samalla kannesta siivu poijes,joko omasta tai toisesta(uudesta) kannesta :wink:>lisää tehoa samalla :wink:
noo et kyllä viritysohjeita kyselly,et sorry :oops:
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

turbiiniriesa kirjoitti:ja samalla kannesta siivu poijes,joko omasta tai toisesta(uudesta) kannesta :wink:>lisää tehoa samalla :wink:
noo et kyllä viritysohjeita kyselly,et sorry :oops:
Huom! En vielä kysellyt :wink: Kestääkö tuo dohc:n kansi ottaa siitä pois? Kyllähän tässä vähän olisi haluja sitä samalla piristää kun kerran kone auki otetaan! Mutta pitää kattella sitten kun on kone auki. Vähän hirvittää kun en itse oo koskaan konetta rempannut...Auki on kyllä pari konetta revitty, mutta niitä ei ole enää sen jälkeen tarvinnut koskaan kasata :roll: Kannentiivisteen vaihto on suurin homma mitä oon tehnyt sen syvemmälle koneen syvyyksiin en ole uskaltanut vielä tähän mennessä koskea, mutta eiköhän tuosta selvitä...toivottavasti!

Edit: Muutin vähän otsikkoa, että voin kysellä tässä samassa topicissa jos tulee remontin kanssa ongelmia :roll: Voi myös viritys vinkkiä kertoa, jos haluaa :D
Viimeksi muokannut Riesa2.0, 10 Helmi 2006 21:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Eihän siinä sen kummempaa, muistaa vaan että puhtaus on puoli ruokaa tässäkin tapauksessa eli tarkkana lian ja roskien kanssa

Ja purkaessa pistää vähän mieleen mikä on mistäkin ja miten päin
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

VesQ kirjoitti:Eihän siinä sen kummempaa, muistaa vaan että puhtaus on puoli ruokaa tässäkin tapauksessa eli tarkkana lian ja roskien kanssa

Ja purkaessa pistää vähän mieleen mikä on mistäkin ja miten päin
Joo ajattelin että digikameralla kuvaan ainakin vaikeimmat paikat ennen purkua, kun tuo oma muisti tahtoo olla välillä vähän huono...
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Ja se jakopäänketjun kiristin on "kertakäyttöinen" ja luultavasti siellä jakopäässä on muutakin uusittavaa osaa. :wink: 8)
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Bootsi kirjoitti:Ja se jakopäänketjun kiristin on "kertakäyttöinen" ja luultavasti siellä jakopäässä on muutakin uusittavaa osaa. :wink: 8)
Joo jakopään kaikki osat ajattelin pistää uusiksi samoin varmaankin nokat, koska niitä yksi sierran virittelijä sanoin kuluneiksi kun katsottiin sen kanssa kesällä venttiilikoppan sisään. Mitäs muuta kannattaisi vielä uusia? Konehan on ajettu 280tkm, joten kyllä siellä uusintaa varmaan vähän kaikkikin osat kaipaa :roll:
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Riesa2.0 kirjoitti: Joo jakopään kaikki osat ajattelin pistää uusiksi samoin varmaankin nokat, koska niitä yksi sierran virittelijä sanoin kuluneiksi kun katsottiin sen kanssa kesällä venttiilikoppan sisään. Mitäs muuta kannattaisi vielä uusia? Konehan on ajettu 280tkm, joten kyllä siellä uusintaa varmaan vähän kaikkikin osat kaipaa :roll:
Kansi ja jakopää kuntoon.. sen jälkeen säännöllinen huolto kunnon öljyillä... niin ei huolta huomisesta. :wink:
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

kummatkos kannenpultit oli niitä kertakäyttöisiä?
Focus 1.0 edition a6 2017
K.S.
Viestit: 173
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja K.S. »

jaska74 kirjoitti:kummatkos kannenpultit oli niitä kertakäyttöisiä?
torx päiset pitäisi aina vaihtaa, ja ihan suositeltavaa olisi vaihtaa ne kuusiokolokantaisetkin aina kun kannen irrottaa..

Ite en vaihtanu kantta rempatessa pultteja ( vaikka oli vielä torx päiset) mutta hyvin ne momenttiinsa kiristämisen kesti.. :?
OHC Sierra 3/4 puhaltimella.
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Ostinpahan tuossa äsken tuollaisen 1.6 litraisen Ohc sierran :roll: Nyt on sitten paremmin aikaa laittaa tätä kuntoon, muuten olisi pian tullut kiireessä vähän hätäiltyä :wink:
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

K.S. kirjoitti: torx päiset pitäisi aina vaihtaa, ja ihan suositeltavaa olisi vaihtaa ne kuusiokolokantaisetkin aina kun kannen irrottaa..

Ite en vaihtanu kantta rempatessa pultteja ( vaikka oli vielä torx päiset) mutta hyvin ne momenttiinsa kiristämisen kesti.. :?
Nyt on kyseessä Dohc eikä ohc.. :?

..ja tuossa alempanahan on jo Topic kansirempasta!!!!
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Joo kyllä minä ainakin tuon kansiremppa topicin olen huomannut ja lukenutkin, mutta nyt onkin koko moottorin remppa kyseessä... Mutta joo kumpiko olisi helpompaa: rempata kone kun se on autossa kiinni vai ottaisiko sen irti? Jos tuossa on männässä tai männänrenkaissa vikaa (ja pitää ne männärenkaat kuitenkin tarkastaa) niin olisiko helpompaa nostaa kone pois, kun tuossa olisi velipoijan nissanin moottorin vaihtoa varten tehty teline ja vinssikin valmiina... Itse autoa kun ei ole mahdollista nostaa kun tulee navetan katto vastaan :roll:
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Itse ottaisin koneen vaan reilusti pois keulilta ja pöydälle... On paremmin tilaa hääriä ympärillä :mrgreen: ...
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Ei taida edes kone paikallaan päästä ottamaan öljypohjaa auki kun tulee palkki vastaan ja vakaaja?. Vaikka siinä on hieman hommaa ottaa se kone sieltä niin on se vaan niin paljon mukavampi kasata yms irrallaan
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Nyt meni oudoksi tämä homma :!: Aloittelin tuossa tuota moottorin purkua ja irroittelin siinä konepellin, päästin jäähdytysnesteet/öljyt pihalle ym. pientä. Ajattelin siinä sitten ottaa myös öljynsuodattimen irti vaikka en mitään järkevää syytä sille keksinytkään. Aloin ruuvaamaan suodattinta irti...siinä vaiheessa kun se alkoi olla melkein irti aloin jo ihmettelemään että missä öljyt on? :? Sain sitten suodattimen käteeni ja ensimmäiset sanat oli: "kuka *#¤*#%` on pöllinyt öljyt" Siis suodatin oli kuin uusi! Niissä pikku reijissä sen keskireijän ympärillä oli ihan vähän öljyä, mutta siellä keskellä EI mitään :shock: Aivan kuin uusi, metallilangat kiilti ja paperi keltaista jne.

Eli nyt viisaat ja ei niin viisaat foortistit kertokaa mikä voisi olla vika? Hetken aikaa se suodatin oli siellä kerennyt olemaan kun sellaiset 8000km oli ehtinyt edellisen öljynvaihto kerran jälkeen mittariin tulemaan, luulis että olis jo suodattimeen asti öljyt siinä ajassa ehtineen :roll: Kumpaan suuntaan sen öljyn pitäisi siellä suodattimessa kulkea? Pikkureijistä ulos ja Keskireijästä sisään vai toisinpäin? Voi olla että on joku paikka ollut vähän kuivilla jos ei ole öljyt päässyt kiertämään :(

Häivyn nyt suorittamaan suodattimelle ruuminavauksen :mrgreen:

Edit: Suodatin tutkittu tarkemmin! Keskireijästä kun katsoin niin ilmeiseti suodattimen toisessa reunassa (suodatinhan on sierrassa vaakatasossa, eli siis ollut alaspäin tämä reuna) on joskus ollut öljyä, mutta tuntuisi siltä että kunnolla se ei ole siellä kiertänyt. Koska sillä puolella joka on ollut ylöspäin oli se keltainen suodatinpaperikin vielä aivan puhdasta :? Tai sitten on vain ollut niin puhtaat öljyt ettei ole suodatin sisäpuolelta likaantunut :lol: , vai olisiko mahdollista että suodatin olisi ehtinyt vain valua puhtaaksi (ja minä ihmettelen täällä aivan turhaan :oops: ), kun auto oli päivän kerinnyt seistä siinä vaiheessa kun öljyt päästin pihalle, luulisi kyllä ettei se suodatin paperi enää keltaiseksi takaisin muuttuisi. Oli ne kuitenkin sen verran mustat öljyt siellä koneessa...
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Kyllä suodattimen pitäis olla "täynnä" öljyä kun sen käytettynä pois ruuvaa, on kone seissyt kuinka kauan tahansa... Onkos varmasti oikean lainen suodatin??
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Kessi kirjoitti:Kyllä suodattimen pitäis olla "täynnä" öljyä kun sen käytettynä pois ruuvaa, on kone seissyt kuinka kauan tahansa... Onkos varmasti oikean lainen suodatin??
No sitähän minäkin ihmettelin! Kyllä suodattimen aivan oikeanlainen piti olla. Ainakin kaupassa katson M Filtterin kirjasta numeron ja otin vastaavan hyllystä... Ulkonäöltään oli muistaakseni samanlainen kuin vanhakin ja hyvin se sinne tilaansa ainakin sopi. Muistaakseni kaikkiin sierroihin sopi vielä sama suodatin ja noita on tullut sen verta osteltua että muisti melkein numeron ja hyllyn kohdankin ulkoa. :)

Eli väli diagnoosi on: öljyä ei ole pääse suodattimeen, mutta tuonne yläkertaan sitä tulee vähän turhankin kovalla paineella :? Ei ymmärrä...no avataan kone ja katsotaan mitä se on syönyt.

Edit:Löysin netistä M-Filterin luettelon ja kyllä se sanoo että tuo on oikea suodatin sierraan...
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
Vastaa Viestiin