Nyt meni oudoksi tämä homma

Aloittelin tuossa tuota moottorin purkua ja irroittelin siinä konepellin, päästin jäähdytysnesteet/öljyt pihalle ym. pientä. Ajattelin siinä sitten ottaa myös öljynsuodattimen irti vaikka en mitään järkevää syytä sille keksinytkään. Aloin ruuvaamaan suodattinta irti...siinä vaiheessa kun se alkoi olla melkein irti aloin jo ihmettelemään että missä öljyt on?

Sain sitten suodattimen käteeni ja ensimmäiset sanat oli: "kuka *#¤*#%` on pöllinyt öljyt" Siis suodatin oli kuin uusi! Niissä pikku reijissä sen keskireijän ympärillä oli ihan vähän öljyä, mutta siellä keskellä EI mitään

Aivan kuin uusi, metallilangat kiilti ja paperi keltaista jne.
Eli nyt viisaat ja ei niin viisaat foortistit kertokaa mikä voisi olla vika? Hetken aikaa se suodatin oli siellä kerennyt olemaan kun sellaiset 8000km oli ehtinyt edellisen öljynvaihto kerran jälkeen mittariin tulemaan, luulis että olis jo suodattimeen asti öljyt siinä ajassa ehtineen

Kumpaan suuntaan sen öljyn pitäisi siellä suodattimessa kulkea? Pikkureijistä ulos ja Keskireijästä sisään vai toisinpäin? Voi olla että on joku paikka ollut vähän kuivilla jos ei ole öljyt päässyt kiertämään
Häivyn nyt suorittamaan suodattimelle ruuminavauksen
Edit: Suodatin tutkittu tarkemmin! Keskireijästä kun katsoin niin ilmeiseti suodattimen toisessa reunassa (suodatinhan on sierrassa vaakatasossa, eli siis ollut alaspäin tämä reuna) on joskus ollut öljyä, mutta tuntuisi siltä että kunnolla se ei ole siellä kiertänyt. Koska sillä puolella joka on ollut ylöspäin oli se keltainen suodatinpaperikin vielä aivan puhdasta

Tai sitten on vain ollut niin puhtaat öljyt ettei ole suodatin sisäpuolelta likaantunut

, vai olisiko mahdollista että suodatin olisi ehtinyt vain valua puhtaaksi (ja minä ihmettelen täällä aivan turhaan

), kun auto oli päivän kerinnyt seistä siinä vaiheessa kun öljyt päästin pihalle, luulisi kyllä ettei se suodatin paperi enää keltaiseksi takaisin muuttuisi. Oli ne kuitenkin sen verran mustat öljyt siellä koneessa...