venttiilikopan kiristys

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
kaahari
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Tammi 2006 11:59

venttiilikopan kiristys

Viesti Kirjoittaja kaahari »

Joo !! Kysyisin arvon raadilta onko sierran dohc:kin koneen venttilikopan tiivisteen laitossa mitään poppakonstia mitä pitää ottaa huomioon esim:tiivisteen öljyäminen tai jotain muuta ja mikä on kopan kiristys järjestys. Nimimerkillä: Ensiyrittämällä!!! :oops:
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Epä tuo niin kriittinen paikka ole, että siinä vois jotenkin mokata.

Sopiva kireys on suurimpiirtein sellanen, että sittenkun kierteet korkaa, tai pultti katkeaa, niin siitä puoli rinkiä auki. :lol:

vitsi vits...
Ei niitä kovin kireelle tarvi vetää.
Kyllä sen pitäis ihan näppituntumalla saada sopivaan kireyteen.

Tarkempaa tietoa ei ruuvien määrästä ole, mutta jos on esim. 8 niin kiristysjärjestys vois olla vaikka tämmönen:

7 3 1 5
6 2 4 8


Eli keskeltä alkaen ristiin ja reunoille edeten.

Korkki tiiviste on hyvä öljytä, ja halutessa voi laittaa vielä tiiviste liimaa.
Kumitiivisteenkin voi öljytä.
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Itse justiin vaihdon tiivisteen, kun vanha vuoti joka paikasta. Vaikein homma on saada se tiiviste pysymään siinä kopassa olevassa urassa niin kauan että saa sen paikalleen. Itse kiristin ruuvit vain järjestyksessä kiertäen...liekö sitten oikein tai vääriin :roll: Ainakaan nyt ei enää öljyä sieltä vuoda, paitsi että nyt on ruvennut sitten vuotamaan virranjakajan välistä öljyä. Sierroilla on ilmeisesti joku pakko mielle vuotaa aina jostain jotain...

Ps. Ne ruuvit menee sitten aika helposti poikki! Nimimerkki joiduin kerran 2kpl uusimaan :oops:
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
kaahari
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Tammi 2006 11:59

Venttiilikoppa

Viesti Kirjoittaja kaahari »

Joo !!! Kiitokset vinkistä! Täytyy alkaa rassaamaan kun kerkiää. :shock:
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Dohcista en ole satavarma, mutta aika usein ne venttiilikopan pultit kiristetään ~5-10Nm tiukkuudelle.
K.S.
Viestit: 173
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja K.S. »

Ne ruuvit on sitten tosi tosi haperoita --> osta uudet laatu pultit niin pääset paljon helpommalla ja halvemmalla..
OHC Sierra 3/4 puhaltimella.
tommi.r
Viestit: 528
Liittynyt: 02 Helmi 2005 17:04
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja tommi.r »

dohc 8v 6-8nm
XR3i
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Itse joskus kiristin hampaat irvessä... Tuloksena 3kpl katkenneita pultteja ja kansi halki kahdesta kohtaa :mrgreen: :mrgreen:... Eli tosiaan maltilla tuo kiristys ja uudet pultit kannattaa hommata!! Tiiviste pysyy urassaan kun pistää muutaman nokareen vaseliiniä tms. sinne uran pohjaan ja painelee tiivisteen paikalleen... Olen kuullut käytettävän myös saniteettisilikonia.. :wink: :mrgreen:
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Kessi kirjoitti:Olen kuullut käytettävän myös saniteettisilikonia.. :wink: :mrgreen:
Yleensä moottorihommissa kuitenkin autokäyttöön tarkoitettua tiivistesilikonia, mutta eipä tuolla nyt niin suurta väliä. Kunhan tosiaan käyttää vaan sitä siihen kiinniliimaamiseen eikä tiivistykseen.
K.S.
Viestit: 173
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja K.S. »

Jaakko85 kirjoitti: Yleensä moottorihommissa kuitenkin autokäyttöön tarkoitettua tiivistesilikonia, mutta eipä tuolla nyt niin suurta väliä. Kunhan tosiaan käyttää vaan sitä siihen kiinniliimaamiseen eikä tiivistykseen.
Yhen vanhan ooppelin vuotavan kannen tiivistin juurikin saniteettisilikoonilla, sävy tais olla marmorinvalkoinen..Hyvin se piti :lol:
OHC Sierra 3/4 puhaltimella.
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

K.S. kirjoitti: Yhen vanhan ooppelin vuotavan kannen tiivistin juurikin saniteettisilikoonilla, sävy tais olla marmorinvalkoinen..Hyvin se piti :lol:
Siinäkin Ooppelissa olis sitten jotakin hyvää. :wink: :lol: :lol:
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Kysyn nyt tässä kun en jaksa uuttakaan keskustelua avata. Eli vaihdoin vähän vajaa viikko sitten sierraan justiin tämän venttiilikopantiivisteen, kun edellinen oli puoliksi tiivistemassasta tehty ja vuoti joka paikasta. No eilen sitten huomasin että oli alkanut vuotamaan virranjakajan alta öljyä. Tänään sitten töistä tullessa katsoin uudelleen...oli tullut vähän reilummin sitä öljyä pihalle :evil: Vähän yli sentin oli laskenut öljyn pinta. Onkohan tuolla koneessa jostain syystä öljynpaineet vähän liian korkea vai mikä mättää. Aika outoa että kun saa toisen paikan tukkoon niin alkaa toisesta paikkaa vuotamaan vielä paljon lujempaa!

Niin ja huohotin putki ei ollut tukossa, ainakaan kokonaan. Eipä mulla sitä kyllä ookkaan kuin 10 sentin pala jäljellä. :roll:
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
K.S.
Viestit: 173
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja K.S. »

Riesa2.0 kirjoitti:Kysyn nyt tässä kun en jaksa uuttakaan keskustelua avata. Eli vaihdoin vähän vajaa viikko sitten sierraan justiin tämän venttiilikopantiivisteen, kun edellinen oli puoliksi tiivistemassasta tehty ja vuoti joka paikasta. No eilen sitten huomasin että oli alkanut vuotamaan virranjakajan alta öljyä. Tänään sitten töistä tullessa katsoin uudelleen...oli tullut vähän reilummin sitä öljyä pihalle :evil: Vähän yli sentin oli laskenut öljyn pinta. Onkohan tuolla koneessa jostain syystä öljynpaineet vähän liian korkea vai mikä mättää. Aika outoa että kun saa toisen paikan tukkoon niin alkaa toisesta paikkaa vuotamaan vielä paljon lujempaa!

Niin ja huohotin putki ei ollut tukossa, ainakaan kokonaan. Eipä mulla sitä kyllä ookkaan kuin 10 sentin pala jäljellä. :roll:
Varmaan on sitten koneen loputkin tiivisteet tehty tiivistemassasta, jos et ite oo sitä sinne laittanu?? :lol:
Se virranjakajan muovikansiviritys on voinu liikkua kun oot ruuvannu sitä venttiilikopan kantta kiinni..
OHC Sierra 3/4 puhaltimella.
Vastaa Viestiin