V6 vääntö
V6 vääntö
Onko rahan haaskausta alkaa parantamaan Mondeon alavääntöä?? Herääminen tulee vasta siis 4000 kierroksen jälkeen, eli jonkin verran saa kumminkin antaa kaasua et rupee tapahtumaan
Onko näihin bensakoneisiin olemasssa noita teholastuja, kun diisseleihin on vaikka kuinka ja paljon? Varmaan maksaa maltaita ja hunajaa,mutta kuuntelen vaihtoehtoja.
Muuten kyllä tyytyväinen autoon ja suorituskykyyn, vaikka nyt kumminkin tilantarpeen takia vaihdettiin isompaan (2 lasta ja paljon romuja mukana )
Onko näihin bensakoneisiin olemasssa noita teholastuja, kun diisseleihin on vaikka kuinka ja paljon? Varmaan maksaa maltaita ja hunajaa,mutta kuuntelen vaihtoehtoja.
Muuten kyllä tyytyväinen autoon ja suorituskykyyn, vaikka nyt kumminkin tilantarpeen takia vaihdettiin isompaan (2 lasta ja paljon romuja mukana )
Eipä sille vapaastihengittävälle bensakoneelle lastulla ihmeitä pysty tekeen, varsinkaan jos muita muutoksia ei tehdä. Muistaakseni tuollaisesta v6-koneesta oli joskus mittaukset harisen sivuilla unichip-lastulle(dynossa ohjelmoitava). Huipputehot oli noussu vakiosta muistaakseni noin 20 hv, lastun lisäksi oli muutettu muistaakseni pakoputkisto(ehkä myös pakosarjat). Tuollaisen lastun kustannukset näyttäis olevan alkaen 900 eur. http://www.sci.fi/~hestec2/unichip.htm
Moottorinohjauksen uudelleenohjelmoinnista saadaan paras hyöty silloin, kun on muutettu mm. kansi, nokat, pako/imusarjat yms. ja dynossa säädetään moottorinohjaus sitten optimaaliseksi noihin muutoksiin. Yleensä vaparikoneessa tehonlisäys tulee merkittävimmin ylemmille kierroksille, joten alaväännöt ei välttämättä edes kasva.
Diisselikoneiden viritys ei erityisemmin eroa bensakoneesta, se että joistain diisseleistä saadaan isohkoja teholisäyksiä moottorinohjauksen muutoksilla, johtuu siitä että ne on turbokoneita. Vaparidiisseliin ei erityisemmin lastut auta.
Eli siis, lastutus vakioon vaparikoneeseen on usein rahan haaskausta, ainakin melko kalliita hevosia. Jos voimakkaampaa mondeota kaipaa niin sitten nykyinen vaihtoon ja esim st220-mondeo tilalle. 8)
Moottorinohjauksen uudelleenohjelmoinnista saadaan paras hyöty silloin, kun on muutettu mm. kansi, nokat, pako/imusarjat yms. ja dynossa säädetään moottorinohjaus sitten optimaaliseksi noihin muutoksiin. Yleensä vaparikoneessa tehonlisäys tulee merkittävimmin ylemmille kierroksille, joten alaväännöt ei välttämättä edes kasva.
Diisselikoneiden viritys ei erityisemmin eroa bensakoneesta, se että joistain diisseleistä saadaan isohkoja teholisäyksiä moottorinohjauksen muutoksilla, johtuu siitä että ne on turbokoneita. Vaparidiisseliin ei erityisemmin lastut auta.
Eli siis, lastutus vakioon vaparikoneeseen on usein rahan haaskausta, ainakin melko kalliita hevosia. Jos voimakkaampaa mondeota kaipaa niin sitten nykyinen vaihtoon ja esim st220-mondeo tilalle. 8)
Mondeo -06, 2.0 Duratec
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
No ei mee ainakaan muutamaan vuoteen vaihtoon, kun hommattiin vasta pari viikkoa sitten ja tilat riittää varmaan elämän loppuun asti jos vaan kiesi jaksaa.
Kyl noi muutokset on aika pieniä et antaa olla. Täytyy siis tehdä ST 220 "luukkeri" niin tukee noita korvanvälihevosvoimia ainakin tarpeeksi
Taitaa silti vaimolle riittää noikin voimat, ja luojalle kiitos ESP.stä
Kyl noi muutokset on aika pieniä et antaa olla. Täytyy siis tehdä ST 220 "luukkeri" niin tukee noita korvanvälihevosvoimia ainakin tarpeeksi
Taitaa silti vaimolle riittää noikin voimat, ja luojalle kiitos ESP.stä
Ilmeisesti teidän tarkoittama 'alavääntö' on jossain 3000 kierroksen kieppeillä?
Bensa 2.5V6 vääntää 170Nm 700 kierroksella( näin kerran jossain tuon vääntökäyrän ), siihen ei nuo turbodiesselit pysty lähellekään, kun pakokaasuahdin rupeaa antamaan vääntöä vasta 1500 kierroksen tietämillä. Eli turbovehkeet on niitä, joissa on yleensä se ohut alavääntö, joka mielestäni tarkoittaa kutakuinkin kierrosaluetta 500-1500. Hyrrä kun ei pyöri, jos ei paina kaasua.
Eli jos haluaa alavääntöä, niin iso vapaastihengittävä on kova sana.
Jos haluaa käytännön suorituskykyä eli keski-ylä rekisterin vääntö, niin turbokone.
Jos haluaa noita molempia, niin sitten hyvin suunniteltu iso turbokone. Kuten uus ralli focus, jossa on volvon 2.5 litranen turbokone.
Bensa 2.5V6 vääntää 170Nm 700 kierroksella( näin kerran jossain tuon vääntökäyrän ), siihen ei nuo turbodiesselit pysty lähellekään, kun pakokaasuahdin rupeaa antamaan vääntöä vasta 1500 kierroksen tietämillä. Eli turbovehkeet on niitä, joissa on yleensä se ohut alavääntö, joka mielestäni tarkoittaa kutakuinkin kierrosaluetta 500-1500. Hyrrä kun ei pyöri, jos ei paina kaasua.
Eli jos haluaa alavääntöä, niin iso vapaastihengittävä on kova sana.
Jos haluaa käytännön suorituskykyä eli keski-ylä rekisterin vääntö, niin turbokone.
Jos haluaa noita molempia, niin sitten hyvin suunniteltu iso turbokone. Kuten uus ralli focus, jossa on volvon 2.5 litranen turbokone.
Joo, laitoin ralli focus, kun en muistanut että oliko se focus ST vai focus RS.lapazu kirjoitti: Eikä se mikään ralli-focus ole. Eihän rallin säännöt edes salli moista möhköä pellin alle. Rivakampi versio katuautosta, mutta luokitteluunkaan se ei taida kelvata??
Iten ainakin jos tuollaisen laittaisin, niin kaikki ajo olisi pelkkää 'rallia'.
Fiestan tehoversiota( muista tätäkään että kumpiko se oli ) muuten saa vissiin kohta suoraan johonkin luokitteluun kelpaavana, siitä oli jossain lehdessä juttua. Toisin sanoen, se mahdollistaa ns. rallimerkkiluokan synnyn. Eikä hintana tainnut olla kuin jotain 30k..
Löyty Etelä-Suomen Autotalosta Lahdesta. Alunperin mentiin koeajaa uudestaan 2.0 Mondeoa, mut se oli jo menny niin siitten tuli esiin tuo V6:n ja sillä sitten ajamaan, niin tässä sitten ollaan 8)Tonski kirjoitti:Mistäs Marqus ostit Mondeon?
Oliko pahan hintainen, jos saa udella?
Hintaa oli.....kohtuullisesti ,mut sen verran paljastan et alle 20kilo€ oli ja farkku-Astra meni vaihdossa.
Yleensähän noista vapareista ei kauheita saa pelkästään chippaamalla, mutta tuolla Alfa ryhmässä on huhuttu uusiin GTA alfoihin aika kohtuullisista lisäyksistä lastulla. Kyseessä on siis vapari kuutos kone. Tosin vakio vireessäkin vähän toisen lainen kuin tuo Mondeon pata. Myöskin tuossa taannoin katselin vanhempaan Alfaan lastua ja lupailivat +11hp, kone 1,7 vakiona vähän yli 130hp. Edelleen vapari kone siis. Tuosta oli dynokäyrät nähtävillä, tosin eivät olleet aidot laput vaan semmoset saman laiset piirretyt, mitä tehtaan käyrätkin on.
Kaippa tohon mondeoonkin uudelleen ohjelmoinnilla, nimen omaan dynossa tehtävällä saisi lisää potkua. Aika alitehoinenhan tuokin kone on, eli luulisi potentiaalia löytyvän jokun verran ihan ohjelmasta.
Eri asia sitten jos konetta haluaa alkaa aukomaan...
Kaippa tohon mondeoonkin uudelleen ohjelmoinnilla, nimen omaan dynossa tehtävällä saisi lisää potkua. Aika alitehoinenhan tuokin kone on, eli luulisi potentiaalia löytyvän jokun verran ihan ohjelmasta.
Eri asia sitten jos konetta haluaa alkaa aukomaan...
Aloin vaan arvailemaan josko olisit mun edellisen auton ostanut, meni loppusyksystä sinne vaihdossa ja vähän aikaa sitten on hävinnyt jonnekin... Hopeanvärinen, 17" alut + uniroyal rainsport 225/45 kumit?marqus kirjoitti: Löyty Etelä-Suomen Autotalosta Lahdesta. Alunperin mentiin koeajaa uudestaan 2.0 Mondeoa, mut se oli jo menny niin siitten tuli esiin tuo V6:n ja sillä sitten ajamaan, niin tässä sitten ollaan 8)
Hintaa oli.....kohtuullisesti ,mut sen verran paljastan et alle 20kilo? oli ja farkku-Astra meni vaihdossa.
Accord 2,2 i-CTDi sedan sport -07
eli ne melkein loppuun ajetut sakkomalliset ???Tonski kirjoitti: Aloin vaan arvailemaan josko olisit mun edellisen auton ostanut, meni loppusyksystä sinne vaihdossa ja vähän aikaa sitten on hävinnyt jonnekin... Hopeanvärinen, 17" alut + uniroyal rainsport 225/45 kumit?
Taitaa olla se, Rek= V**-**3 . ~117 tkm mittarissa. Ei kai oo tiedossa mitään mukavaa yllätystä Oliko takakontin aukaisu sisältä käsin jo silloin toimintakyvytön? Nyt ei meinaan toimi ja menee sähkömiehelle hetken päästä.
Olihan niissä kumeissa vielä 3 mm jäljellä
Ei siinä mitään vikaa ollut, ainakaan tule nyt heti mieleen... Se takaluukun aukaisu toimi hieman vaihtelevalle menestyksellä, toivottavasti löytyy vika ja tulee kuntoon. Ai niin, älä jätä avaimia autoon sisälle jos et jätä ikkunaa auki, siinäkin autossa on Fordien "ominaisuus" eli keskuslukko tahtoo toisinaan itsestään lukita ovet.
Tykkäsin siitä autosta, mutta kertyy noita kilometrejä aikas reilusti niin "joutui" vaihtaan diisseliin
Onnea "uudelle" autolle!!!
Ei siinä mitään vikaa ollut, ainakaan tule nyt heti mieleen... Se takaluukun aukaisu toimi hieman vaihtelevalle menestyksellä, toivottavasti löytyy vika ja tulee kuntoon. Ai niin, älä jätä avaimia autoon sisälle jos et jätä ikkunaa auki, siinäkin autossa on Fordien "ominaisuus" eli keskuslukko tahtoo toisinaan itsestään lukita ovet.
Tykkäsin siitä autosta, mutta kertyy noita kilometrejä aikas reilusti niin "joutui" vaihtaan diisseliin
Onnea "uudelle" autolle!!!
Accord 2,2 i-CTDi sedan sport -07
Kiitos kiitos,Tonski kirjoitti:Olihan niissä kumeissa vielä 3 mm jäljellä
Ei siinä mitään vikaa ollut, ainakaan tule nyt heti mieleen... Se takaluukun aukaisu toimi hieman vaihtelevalle menestyksellä, toivottavasti löytyy vika ja tulee kuntoon. Ai niin, älä jätä avaimia autoon sisälle jos et jätä ikkunaa auki, siinäkin autossa on Fordien "ominaisuus" eli keskuslukko tahtoo toisinaan itsestään lukita ovet.
Tykkäsin siitä autosta, mutta kertyy noita kilometrejä aikas reilusti niin "joutui" vaihtaan diisseliin
Onnea "uudelle" autolle!!!
Onhan se 3mm enemmän kuin 1mm , mut uusia jo etsitään.
Täytyy ne avaimet laittaa aina taskuun kun nousee autosta kun noita lapsiakaan ei viittis jättää sinne loukkuun
Kyllä toi menee kuin kiskoilla eikä paljoa vetele mihinkään suuntaan. Raideleveys on vaan hiukan Astraa leveempi niin näin talvella urissa ajaessa tulee pientä heilumista. Mut sekään ei ole ongelma kun kääntää ratista ja ESP antaa armoa..
Nyt tää poikkee jo kohta niin paljon alkuperäisestä aiheesta et kysäsen vaikka YV:llä jos tulee jotain mieleen
väännöstä vielä...:
tmi muukkonen chipannut mondeon unichipillä tuloksin
FORD MONDEO 2.5 V6 24V (putkisto muutettu)
163 hv -> 186 hv
226 Nm -> 247 Nm
http://www.tmuukkonen.fi/
heh, lupaa näköjään dokki sierraankin +16-20 heposta...=)
tmi muukkonen chipannut mondeon unichipillä tuloksin
FORD MONDEO 2.5 V6 24V (putkisto muutettu)
163 hv -> 186 hv
226 Nm -> 247 Nm
http://www.tmuukkonen.fi/
heh, lupaa näköjään dokki sierraankin +16-20 heposta...=)
Focus 1.0 edition a6 2017
- siipicossu
- Viestit: 169
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
- Viesti:
En äkkiseltään löytänyt ko. lastun käyrää, mutta siellä muukkosella ko. mondeoon +10-13 maksoi 350e vai oliko 390e. Mielestäni 12% tehonlisäys tuohon hintaan ei ole kovin paha!
Riippuu tietenkin mihin tuo lisä tulee, esim. mainitsemassani Alfa 33:ssa (siis sen käyrän mukaan) vääntö ja teho liisääntyivät lähes koko kierrosalueella, jolloin tommonenkin lisäys on ihan merkittävä. Jos keskimääräiseen tehoon saa lisättyä tuon 12% se välittyy suoraan esim. kiihtyvyyteen. Esim. 0-100km/h@9sec -> 7,92sec. Mielestäni aika huomattava parannus.
Jos osia alkaa muuttelemaan, niin tuolla 400e:llä ei saa paljon mitään. Tuossakin koneessa on käsittääkseni neljä nokkaa, paketti maksaa aika reippaasti. Pakosarjat on kalliita jne.
Niin ja _pakoputken: vaihtaminen tuskin auttaa mitään, en usko sen ahdistavan juurikaan, vapari kun on kyseessä. En tiedä millaiset katit tuossa mondeossa on, mutta niiden vaihtamisella "race" malleihin voi jo jotain hyötyä saada. Jos katteja on vain yksi (vrt BOA Scorpio Cosworth), voi sen kahdetaminen auttaa, Biletemasta saa muuten E-hyväksyttyjä tarvike katteja.
Riippuu tietenkin mihin tuo lisä tulee, esim. mainitsemassani Alfa 33:ssa (siis sen käyrän mukaan) vääntö ja teho liisääntyivät lähes koko kierrosalueella, jolloin tommonenkin lisäys on ihan merkittävä. Jos keskimääräiseen tehoon saa lisättyä tuon 12% se välittyy suoraan esim. kiihtyvyyteen. Esim. 0-100km/h@9sec -> 7,92sec. Mielestäni aika huomattava parannus.
Jos osia alkaa muuttelemaan, niin tuolla 400e:llä ei saa paljon mitään. Tuossakin koneessa on käsittääkseni neljä nokkaa, paketti maksaa aika reippaasti. Pakosarjat on kalliita jne.
Niin ja _pakoputken: vaihtaminen tuskin auttaa mitään, en usko sen ahdistavan juurikaan, vapari kun on kyseessä. En tiedä millaiset katit tuossa mondeossa on, mutta niiden vaihtamisella "race" malleihin voi jo jotain hyötyä saada. Jos katteja on vain yksi (vrt BOA Scorpio Cosworth), voi sen kahdetaminen auttaa, Biletemasta saa muuten E-hyväksyttyjä tarvike katteja.
Niin kuin ekassa postauksessa mainitsin niin rahan haaskaustahan se tulee olemaan jos leikkiin lähteemarkkul kirjoitti:Yleensähän noista vapareista ei kauheita saa pelkästään chippaamalla, mutta tuolla Alfa ryhmässä on huhuttu uusiin GTA alfoihin aika kohtuullisista lisäyksistä lastulla. Kyseessä on siis vapari kuutos kone. Tosin vakio vireessäkin vähän toisen lainen kuin tuo Mondeon pata. Myöskin tuossa taannoin katselin vanhempaan Alfaan lastua ja lupailivat +11hp, kone 1,7 vakiona vähän yli 130hp. Edelleen vapari kone siis. Tuosta oli dynokäyrät nähtävillä, tosin eivät olleet aidot laput vaan semmoset saman laiset piirretyt, mitä tehtaan käyrätkin on.
Kaippa tohon mondeoonkin uudelleen ohjelmoinnilla, nimen omaan dynossa tehtävällä saisi lisää potkua. Aika alitehoinenhan tuokin kone on, eli luulisi potentiaalia löytyvän jokun verran ihan ohjelmasta.
Eri asia sitten jos konetta haluaa alkaa aukomaan...
Kaippa tuon V6:n tehoreservit on tehty palvelemaan jokapäiväistä käyttöä, vaikka voisi siitä antaa enemmänkin irti sillä kustannuksella että kulutus nousee korkeammaksi ja päästöt tulee vastaan(?).
Mutta mukavaa keskustelua ja tietoa tuottaa ainakin tiedonnälkäiselle aloittelijalle 8)
Joo kyllähän toi lisäys alkaa jo tuntumaan persiin alla. Mulla ainakin korpparissa muuten peltisatsit autto sen verran, että 18 hummaa saatiin ruuvattua lisää perfect powerilla (joka myös on hyvä vaihtoehto) vaikka kerran oli jo säädetty.markkul kirjoitti:En äkkiseltään löytänyt ko. lastun käyrää, mutta siellä muukkosella ko. mondeoon +10-13 maksoi 350e vai oliko 390e. Mielestäni 12% tehonlisäys tuohon hintaan ei ole kovin paha!
Riippuu tietenkin mihin tuo lisä tulee, esim. mainitsemassani Alfa 33:ssa (siis sen käyrän mukaan) vääntö ja teho liisääntyivät lähes koko kierrosalueella, jolloin tommonenkin lisäys on ihan merkittävä. Jos keskimääräiseen tehoon saa lisättyä tuon 12% se välittyy suoraan esim. kiihtyvyyteen. Esim. 0-100km/h@9sec -> 7,92sec. Mielestäni aika huomattava parannus.
Jos osia alkaa muuttelemaan, niin tuolla 400e:llä ei saa paljon mitään. Tuossakin koneessa on käsittääkseni neljä nokkaa, paketti maksaa aika reippaasti. Pakosarjat on kalliita jne.
Niin ja _pakoputken: vaihtaminen tuskin auttaa mitään, en usko sen ahdistavan juurikaan, vapari kun on kyseessä. En tiedä millaiset katit tuossa mondeossa on, mutta niiden vaihtamisella "race" malleihin voi jo jotain hyötyä saada. Jos katteja on vain yksi (vrt BOA Scorpio Cosworth), voi sen kahdetaminen auttaa, Biletemasta saa muuten E-hyväksyttyjä tarvike katteja.
Toi 390e on muuten sitten sen unichipin hinta. Asennettuna ja säädettynä se olis ainakin korppariin ollu n.800e kun taas toi perfect power makso asennettuna ja säädettynä n.550e.
Mitä muuten meinasin tolla vrt. boa cosworth??? Siinähän on neljä kattia eikä yksi...
Eikös tossa mondeossakin oo heti pakosarjassa eka katti ja myöhempänä putkessa toinen.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
siitähän se etusivulta "chip hinnasto" ja sieltä "ford mondeo"markkul kirjoitti:En äkkiseltään löytänyt ko. lastun käyrää, mutta siellä muukkosella ko. mondeoon +10-13 maksoi 350e vai oliko 390e. .
Mondeo 2,5 V6
€ 390 +12-13hp
€ 440 +15hp
€ 1 140 +20-25hp
ja käyrä löytyy etusivulta kohdasta "unichip"
http://www.tmuukkonen.fi/images/mondeo.jpg
Focus 1.0 edition a6 2017
- siipicossu
- Viestit: 169
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
- Viesti:
Mondeossa on pakosarjoissa esikatit ja auton alla vielä yksi lisää.markkul kirjoitti:
Jos osia alkaa muuttelemaan, niin tuolla 400e:llä ei saa paljon mitään. Tuossakin koneessa on käsittääkseni neljä nokkaa, paketti maksaa aika reippaasti. Pakosarjat on kalliita jne.
Niin ja _pakoputken: vaihtaminen tuskin auttaa mitään, en usko sen ahdistavan juurikaan, vapari kun on kyseessä. En tiedä millaiset katit tuossa mondeossa on, mutta niiden vaihtamisella "race" malleihin voi jo jotain hyötyä saada. Jos katteja on vain yksi (vrt BOA Scorpio Cosworth), voi sen kahdetaminen auttaa, Biletemasta saa muuten E-hyväksyttyjä tarvike katteja.
Kyllä se peräosa V6 putkesta ahdistaa koska st200:ssa on erilainen loppuputki.
Ajatuksessa on laittaa jo pelkän näyttävyyden takia tuplaulostulot, siis omaan silmään En mä sitä autoa muille laita, tietenkään.siipicossu kirjoitti:Mondeossa on pakosarjoissa esikatit ja auton alla vielä yksi lisää.
Kyllä se peräosa V6 putkesta ahdistaa koska st200:ssa on erilainen loppuputki.
Ja samallahan ehkä se ahdistus helpottaisi peräpäästä(<--- hiukan korni ilmaisu mut hyvä jos nauratti, tai sitten ei )
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Aika rohkea arvio..markkul kirjoitti: Jos keskimääräiseen tehoon saa lisättyä tuon 12% se välittyy suoraan esim. kiihtyvyyteen. Esim. 0-100km/h@9sec -> 7,92sec. Mielestäni aika huomattava parannus.
Jos tuossa edellisessä cossussani alkuperäinen teho oli 204hv ja stg1 lastulla siinä olisi vaikkapa 260hv (reilu 25% lisää), niin ei sillä vielä alkuperäinen 6,5 sek. 0-100km/h aika parane tuonne 5 sek. paikkeille. Taisi g-techillä mitattu olla jossain 6 sek. paikkeilla (tosin 3hlö kuormalla).
Capri -76
Mustang ht 289+C4 -67
Mustang ht 289+C4 -67
-
- Viestit: 194
- Liittynyt: 28 Joulu 2005 01:14
- Paikkakunta: Tuusula
Jos keskimääräiseen tehoon saa lisättyä tuon 12% se välittyy suoraan esim. kiihtyvyyteen. Esim. 0-100km/h@9sec -> 7,92sec. Mielestäni aika huomattava parannus.
ei tolla 12% pljoa tunnu toi kiihtyvyys voi ehkä parantua puoli sekuntia tai vähän alle rajotin ainakin tulee myöhemmin vastaan
ei tolla 12% pljoa tunnu toi kiihtyvyys voi ehkä parantua puoli sekuntia tai vähän alle rajotin ainakin tulee myöhemmin vastaan
Ingman saa maidon maistumaan ja opel muovin ruostumaan