Eipä sille vapaastihengittävälle bensakoneelle lastulla ihmeitä pysty tekeen, varsinkaan jos muita muutoksia ei tehdä. Muistaakseni tuollaisesta v6-koneesta oli joskus mittaukset harisen sivuilla unichip-lastulle(dynossa ohjelmoitava). Huipputehot oli noussu vakiosta muistaakseni noin 20 hv, lastun lisäksi oli muutettu muistaakseni pakoputkisto(ehkä myös pakosarjat). Tuollaisen lastun kustannukset näyttäis olevan alkaen 900 eur.
http://www.sci.fi/~hestec2/unichip.htm
Moottorinohjauksen uudelleenohjelmoinnista saadaan paras hyöty silloin, kun on muutettu mm. kansi, nokat, pako/imusarjat yms. ja dynossa säädetään moottorinohjaus sitten optimaaliseksi noihin muutoksiin. Yleensä vaparikoneessa tehonlisäys tulee merkittävimmin ylemmille kierroksille, joten alaväännöt ei välttämättä edes kasva.
Diisselikoneiden viritys ei erityisemmin eroa bensakoneesta, se että joistain diisseleistä saadaan isohkoja teholisäyksiä moottorinohjauksen muutoksilla, johtuu siitä että ne on turbokoneita. Vaparidiisseliin ei erityisemmin lastut auta.
Eli siis, lastutus vakioon vaparikoneeseen on usein rahan haaskausta, ainakin melko kalliita hevosia. Jos voimakkaampaa mondeota kaipaa niin sitten nykyinen vaihtoon ja esim st220-mondeo tilalle. 8)