OHC EFI juttuja ja bensalinjoista

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
asn
Viestit: 34
Liittynyt: 21 Maalis 2005 00:03
Paikkakunta: Kesälahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asn »

Jaakko85 kirjoitti:Luuilisin että nuo kuvailemasi viat on niitä ominaisuuksia, oma tekee juuri samallalailla, toivottavasti ei pitkään (sais ms:n joskus johtojen päähän.. :twisted:
Samaa vikaa rahikaisella. Tosin taitaa jäädä kesään tuo megatus..

Mutta sillä tyhjäkäyntiventtiilillä voi ilmeisesti heittää vesilintua ja säätää tyhjiksen suoraan kaasuläpällä. Itselläni on moinen patentti ja hyvin on pelannu. Ja lämpimänä kiekat jää helposti sinne 1,5krpm tienoille ilmeisesti hirttävän kaasuvaijerin takia (tai sitten ilmamäärämittari jumittelee, no siitä päästään sitten megalla). Normi tyhjis siinä 700-800rpm.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

No nyt on päästy testailemaan jonkin verran. Tyhjäkäynti asettui sytkän ja kaasuläpän säädöllä abouttirallaa tonnin paikkeille, alemmaskin saa mutta olkoon nyt vielä tuossa.

Tuli vaan sellainen että kun kaasuläppää sulki tarpeeksi ja se on aavistuksen väljä ja kun kakat putsasi pois niin läppä palautuu lähes pystysuoraan koteloon nähden ja puree kiinni runkoon.

Sekä tietyssä kaasun asennossa on sellainen "kuollut" kohta eli tuntuu kuin katkaisi virrat kokonaan, luulen että johtuu kaasuläpän tunnistimesta kun yleismittarilla mittailin niin yhdessä kohtaa notkahti arvot aika reilusti

Täytyy kokeilla tuossa kun kerkeää niin toisella kaasuläpällä jos ei jumittaisi ja jos siinä olisi vähän "ehjempi" anturi

Ja anturista sekä läpän jumituksesta johtuen välillä jää hieman tyhjäkäynti korkealle mutta kun napauttaa kaasua niin tipahtaa kohdalleen

Täytyy sanoa että prkeleesti paremmin ja puhtaammin vetää ja käy kuin tuolla kaasarilla. Kulutuksesta ei vielä ole tietoa kun ei ole malttanut ajella rauhallisesti :D

Aamulla tahtoi olla vähän kankeaa käyntiinlähtö (-10 ja ilman piuhaa). Hyvin hörähti kun kokeili mutta ei jaksanut jäädä käymään ja pari kertaa kun kokeili niin luultavasti kastelee tulppia ja joutui kaasulla aika reilusti sahaamaan jotta heräsi. Kierroksia kun hieman sai nostettua niin sen jälkeen kävi taas ihan nätisti. Veikkaan että joko läpästä tai anturista johtuen jää hieman kaasu kantamaan ja kastelee siksi
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Juu tuli vaihdettua se kaasuläppäkotelo ja tuntuu pelaavan, oli vaan niin väljä se toinen läppä että joutui sulkemaan niin paljon että meinasi hirttää jumiin. Myös kaasuläpän asentotunnistin tuntuu pelaavan tuossa toisessa moitteetta. Sekä tyhjäkäynnin sai asettumaa aika hyvin

Pakokaasut kävin tuossa juuri mittaamassa, niin ei tarvi sitten konttorille useaan kertaan mennä jos ei mene läpi

Tuollaiset kaveri sieltä mittaili

Tyhjäkäynti 864rpm
HC 68
CO 1.99%
CO2 13.1%
O2 1.03%

Lambda ?? (putkenpäästä :? ) 0.986

Eli eiköhän se vuoden -79 vaatimukset täytä :D

Mitenkäs muuten tuo O2 eli happi, onko normaalia korkeampi eli mietin että paljonko tuo hieman liitoksista vuotava putki vaikuttaa
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Tuo happi on siltikin rajoissa, mutta taitaa hieman putki valskata. Lambdan mukaan käy vähän rikkaalla (muttei tarpeeks jos tehoa ajatellaan :P) Ylipäätänsä todella hyvät arvot :P
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Jep eli pistetään nyt muutama kuva.

http://members.surfeu.fi/vesa8/EscortMk ... ehuone.jpg
http://members.surfeu.fi/vesa8/EscortMk ... huone2.jpg
http://members.surfeu.fi/vesa8/EscortMk ... huone3.jpg
http://members.surfeu.fi/vesa8/EscortMk ... odatin.jpg
http://members.surfeu.fi/vesa8/EscortMk ... umppu2.jpg

Hyvinhän nuo tuntuu tuonne mahtuvan ja hyvin pelittää

Tuolta lisää sekalaisia kuvia
http://members.surfeu.fi/vesa8/EscortMk2/Efi

Vielä pitäisi pissapojan säiliö sovitella tuonne jonnekkin, täytyy varmaan siirtää paisuntasäiliötä eteenpäin ja pissapoika sen tilalle
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Eikö tuollaisen 2.0l sierran ruiskun saisi myös laitettua 1.6l koneeseen?

Jos ajatellaan bensankulutusta, niin ruisku voittaisi varmaankin nuo tuplat, mutta mitenkä on tehopuoli? Kun en noista ruiskuista paljoakaan tiedä, niin en ole varma kumpi on sitten tehokkaampi?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Mulla on vankka käsitys että kaasareita voi isontaa helpommin kuin löytää ruiskusta sama tuotto..mutta koko ajanhan tää tekniikka kehittyy?
Oon tainnu pudota kelkasta jo jokunen vuosi takaperin.. :)
ei sieltä mitään junia t...
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Sellasta ajattelin että ottaisi siis oharin ruiskun, iskisi tuohon 1.6l kanteen (suuttimille pitäisi tehdä pienet lovet?) ja mega kaveriksi.

Järkeä? Ei välttämättä, mutta ite tykkään tehdä vähän "harvinaisempia" ratkaisuja :)

Mutta tietääkö kukaan tarkemmin asiasta, miten tuo tehopuoli verrattuna tupliin? Megallahan saisi säädettyä ruiskun optimaaliseksi, joten luulisi tehonkin vähintään säilyvän samana kuin tuplilla?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

No oikein säädettynä yltää varmaan parempaan/ vähintään samaan suorituskykyyn kuin tuplilla. Taloudellisuus on sitten asia erikseen, siinä ruisku taitaa hakata tuplat mennen ja tullen.
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Niin, tuossa taloudellisuudessa ei ole kyllä voittajasta epäselvyyttä.

Eikö tuo ruiskutussysteemi istu 1.6l kanteen ilman muita toimenpiteitä?

Pystyykö jossain laskemaan kuinka suuret suuttimet tarvitsisi olla? Vai riittääkö ihan vakiot?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Kyllä luulisi nuilla 2litraisen suuttimilla pääsevän ihan hyvään alkuun, imusarja sopii, imukanavien yläosaan pitää tehdä pieni "kolo", tai ei ole pakko mutta sellaiset on ruiskukannessa ihan tehtaan toimesta, ja sanoisin että ne kannattaa tehdä siihen. (kanavan suuaukosta tulee hieman pisaranmallinen)

Suutinlaskuri
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Sultzi kirjoitti:Sellasta ajattelin että ottaisi siis oharin ruiskun, iskisi tuohon 1.6l kanteen (suuttimille pitäisi tehdä pienet lovet?) ja mega kaveriksi.

Järkeä? Ei välttämättä, mutta ite tykkään tehdä vähän "harvinaisempia" ratkaisuja :)

Mutta tietääkö kukaan tarkemmin asiasta, miten tuo tehopuoli verrattuna tupliin? Megallahan saisi säädettyä ruiskun optimaaliseksi, joten luulisi tehonkin vähintään säilyvän samana kuin tuplilla?
Ihan vaan vinkkinä että nokan valinnassa saat sitten olla tarkkana. Ruiskun kanssa noi kireet kepit ei toimi oikein mitenkään.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

s.o.h.c kirjoitti: Ihan vaan vinkkinä että nokan valinnassa saat sitten olla tarkkana. Ruiskun kanssa noi kireet kepit ei toimi oikein mitenkään.
Kyllä ne säädettävän ruiskun kanssa toimii.
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Jaakko85 kirjoitti: Kyllä ne säädettävän ruiskun kanssa toimii.
Katos joo.. megaahan tässä haahuiltiin..

Ei muutakuin teet Sultzi sen konees ruiskulla ja penkittämään. Saan vähän vertailu pohjia omaan kaasari katiskaan :)
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Minkä takia vakio ruisku ei toimi kireillä nokilla?

Joo, megaahan sitä kaveriksi ajattelin (koska jos nuo tuplat ja ilmanputsarit myy pois, rahaa saa ehkä jotain 250e luokkaa, niin tuollahan saa ruiskuvehkeet ja vähän rahaa päälle niin saa sen megankin).

Tiedä sitten kuinka pitkälle tuo 1.6l vakio alakerta kestää?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Sultzi kirjoitti:Minkä takia vakio ruisku ei toimi kireillä nokilla?
Sekoittaa ilmamäärämittarin.

Eiköhän se vakio alakerta miedon virityksen kestä. Tietty vaihdat kaikki laakerit ja männänrenkaat uusiin ?
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Mieto viritys olisi siis jotain s.o.h.c. koneen luokkaa, eli 120-140hv, riippuen miten hyvin muutokset onnistuu.

Ja laakerit ja männänrenkaat uusin kyllä, koululla saa opettajan kautta halvemmalla ne, jossa koneen muutenkin kasaan ja mittailen osia ym.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Sultzi kirjoitti:Mieto viritys olisi siis jotain s.o.h.c. koneen luokkaa, eli 120-140hv, riippuen miten hyvin muutokset onnistuu.
Kyllä se vakio alakerta pitäs kestää noi tehot. Ainakin mulla on kestänyt jo n. +20tkm. Kunhan säädöt on kohdallaan.
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Ja sanotaanko niin, että jollei kestä, sitten mietitään lisää :)

Mitähän tuonne vahvistaa kannattaisi jos olisi tarvetta (tai jos menohalut kasvaa joskus)? Eli mitkä paikat ei kestä?

Mutta täytyy suunnitella asiaa, olisihan se heti alkuun parempi tehdä ruiskuksi, kuin rueta jälkeenpäin muuttelemaan tuplista ruiskuksi. Kun tarvitsisi se paluulinja tehdä ym. Tuossahan ne samalla kätevästi tekee, kun autokin kerran on osina.

Mikähän olisi paras keino tuon tankin suhteen, paluulinjan, tehdäkkö pumpulle laippaan uus linja ja laittaa paluulinja alkuperäiseen tankin "imu" putkeen? Täytyy vaikka lueskella uudestaan tämä topicci lävitse.

Edit: Tosin ekkerissä taitaa olla erilainen tankki, kun mulla ainakin on tuo laippa tuossa sivussa, jossa siis anturi ja bensalähtö, kun mitä VesQ:n viesteistä luin, että ekkerissä on pohjassa?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Hommaat vaan jostain is-sierrasta tankin,helpointa.
Pitäis romiksilta löytyä suht hyvin,tai täältä clubilta?
Ja sen linjan voi sitten kattoa mitä kautta vetää.
ei sieltä mitään junia t...
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Mutta meneekö Is sierran tankki kiinni "heittämällä"?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Enpäs ole ihan varma..pitää kattoa kun käyn romiksella jos ei kukaan kerkeä ennen vastaamaan.
Mutta en nyt usko että voi kovin dramaattisia eroja olla..
sun tapauksessa tietysti vasaroi tankkia
mieluummin vähän läjään kuin autoa,kun noita Corttiinoita aika vähän enää on.
Eli "helposti palautettavissa originaali-kuosiin" tyylillä:wink:
ei sieltä mitään junia t...
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Ja hitto kun kävin tossa kolme kertaa romiksella,mutta en muistanu tuota
tankkihommaa kattoa taaskaan..
ei sieltä mitään junia t...
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Koitappa muistaa ens kerralla ;)
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Taino, ei tarvitse, toteutan sen välitankilla ja paluulinja välitankkiin myös.

Mistähän se kannattaisi tehdä? Täytyy huomenna kysyä Esalta tarkemmin sen Starletin välitankista.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Vastaa Viestiin