Mondeo -01 "kellotus"

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Vode
Viestit: 11
Liittynyt: 02 Marras 2005 10:20

Mondeo -01 "kellotus"

Viesti Kirjoittaja Vode »

Miten tollanen mondeo 1.8(110) saatais chipattua 125hv? Mitä joutuu muttamaan ja kannataako hinta/laatu/kestävyys? Entä ahtaminen?
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Re: Mondeo -01 "kellotus"

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Vode kirjoitti:Miten tollanen mondeo 1.8(110) saatais chipattua 125hv? Mitä joutuu muttamaan ja kannataako hinta/laatu/kestävyys? Entä ahtaminen?
No mutta eihän tuossa ole mitään järkeä, luultavasti paperirahalla.
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Vähäpäästöisen auton ahtaiminen tulee aika kalliiksi.
Syyn löytää haulla.
TuningUkkeli
Viestit: 546
Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja TuningUkkeli »

No päästömittaukset mut mitäs niissä nyt voi olla niin pelottavaa jos kaikki on säädetty kohdalleen??? Se on jotain 1000-1500e noi mittaukset + 3000e...?? :oops: Mutta jos menee läpi niin ei se nyt 14000 autoon niin hirmu älytön ole, vai??? Tehdäänhän 500e:n autoihin 2000e laitoksia (itsekin :oops: )... :wink:
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

myy oma moottori pois ja osta isompi tilalle?
tai auto vaihtoon jossa on valmiiksi,tuolla välirahalla luulis onnistuvan jonkunlainen kauppa.
ei sieltä mitään junia t...
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Mondeo -01 "kellotus"

Viesti Kirjoittaja Kessi »

lapazu kirjoitti: Et lastuta mitenkään tuohon tavoitteeseen koska ko. koneessa on esim erilaiset nokat kuin 125hpssa, sekä pieniä muitakin eroja. Kannattavinta/laadukkainta/kestävintä on vaihtaa se mondeo ahdettuun autoon.
Häh??? Ymmärsinkö oikein et vakiona 110hv?? Tuolloin tuo 125hv pitäis irrota kevyesti lastulla tai ruiskunlisäohjauspoxilla tms. Kestävyys ei pitäisi ratkaisevasti kärsiä :wink: ...
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Re: Mondeo -01 "kellotus"

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Kessi kirjoitti:Häh??? Ymmärsinkö oikein et vakiona 110hv?? Tuolloin tuo 125hv pitäis irrota kevyesti lastulla tai ruiskunlisäohjauspoxilla tms. Kestävyys ei pitäisi ratkaisevasti kärsiä :wink: ...
Noh, tuosta nyt ei sitten kuitenkaan välttämättä kovinkaan suurta iloa aiheudu :lol: hikiset 15hv lisää tuskin persdynö kovin kummosta eroa huomaa :wink:
Vode
Viestit: 11
Liittynyt: 02 Marras 2005 10:20

Fordi miehen haastattelu tuotti tulosta

Viesti Kirjoittaja Vode »

Hei

Mondeoon ei valitettavasti ole saatavissa "tehdaslastua".Mondeo 1,8 l:n moottorista on olemassa
kaksi eri tehoversiota 81 kW ja 92 kW.Moottorit ovat muuten samanlaisia,mutta tehokkaammassa versiossa on imunokka-akseli ja moottorin ohjainlaite erilainen.Periaatteessa 81kW moottorista voisi tehdä 92 kW mallin,mutta käytännössä se ei olisi taloudellisesti järkevää.Moottorin imunokka-akselin vaihto vaatisi moottorin irrottamisen ja työkustannukset nousevat jo
varsin merkittäviksi.

Yleisesti vapaastihengittävän(=ei turboa/tai muuta ahdinta)moottorin virittäminen ei ole kovinkaan kustannustehokasta,
saaavutettu hyöty on melko minimaalinen sijoitettuun euro määrään nähden.Muutaman kilowatin tehonnousu saattaa
maksaa tuhat euroa.

Ahdetussa moottorissa tilanne on aivan toinen.Moottorin virittäminen perustuu siihen,että moottorin "hengitystä" parannetaan
eli moottoriin saadaan menemään enemmän ilmaa sisään ja sen seurauksena voidaan syöttää lisää polttoainetta.
Ahdetussa moottorissa tämä käy helposti koska ahdin työntää moottoriin ilmaa ylipaineella.

Moottorin kulutus nousee aina kun sitä viritetään,mikäli kasvanutta tehoa käytetään hyväksi.Lisääntynyt teho ei synny
ilmaiseksi vaan on seurausta lisäntyneestä energian(=bensiini)palamisesta.Nätisti ajamalla kulutus on samaa luokkaa,
mutta vanha totuus on,mikäli moottorissa on enemmän tehoa,tulee sitä helposti käytettyä.

Moottorin viritys lisää aina voimansiirron ja moottorin rasitusta,sitä myötä osien kestävyys alenee.

Mondeonkin kohdalla,(niin kuin kaikkien ahtamattomien) järkevin "viritys keino"on vaihtaa se 2,0 tai 2,5 litraiseen malliin.

Internetistä löytyy jonkin verran viritykseen perehtyneitä yrityksiä,mutta ei kannata ihan kaikkea uskoa
mitä lupaavat,varsinkaan vapaastihengittävien moottoreiden tehon noususta.
Vastaa Viestiin