Mondeo -01 "kellotus"
Mondeo -01 "kellotus"
Miten tollanen mondeo 1.8(110) saatais chipattua 125hv? Mitä joutuu muttamaan ja kannataako hinta/laatu/kestävyys? Entä ahtaminen?
Re: Mondeo -01 "kellotus"
No mutta eihän tuossa ole mitään järkeä, luultavasti paperirahalla.Vode kirjoitti:Miten tollanen mondeo 1.8(110) saatais chipattua 125hv? Mitä joutuu muttamaan ja kannataako hinta/laatu/kestävyys? Entä ahtaminen?
-
- Viestit: 546
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
- Paikkakunta: P-Karjala
No päästömittaukset mut mitäs niissä nyt voi olla niin pelottavaa jos kaikki on säädetty kohdalleen??? Se on jotain 1000-1500e noi mittaukset + 3000e...??
Mutta jos menee läpi niin ei se nyt 14000 autoon niin hirmu älytön ole, vai??? Tehdäänhän 500e:n autoihin 2000e laitoksia (itsekin
)... 



Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
Re: Mondeo -01 "kellotus"
Häh??? Ymmärsinkö oikein et vakiona 110hv?? Tuolloin tuo 125hv pitäis irrota kevyesti lastulla tai ruiskunlisäohjauspoxilla tms. Kestävyys ei pitäisi ratkaisevasti kärsiälapazu kirjoitti: Et lastuta mitenkään tuohon tavoitteeseen koska ko. koneessa on esim erilaiset nokat kuin 125hpssa, sekä pieniä muitakin eroja. Kannattavinta/laadukkainta/kestävintä on vaihtaa se mondeo ahdettuun autoon.

Re: Mondeo -01 "kellotus"
Noh, tuosta nyt ei sitten kuitenkaan välttämättä kovinkaan suurta iloa aiheuduKessi kirjoitti:Häh??? Ymmärsinkö oikein et vakiona 110hv?? Tuolloin tuo 125hv pitäis irrota kevyesti lastulla tai ruiskunlisäohjauspoxilla tms. Kestävyys ei pitäisi ratkaisevasti kärsiä...


Fordi miehen haastattelu tuotti tulosta
Hei
Mondeoon ei valitettavasti ole saatavissa "tehdaslastua".Mondeo 1,8 l:n moottorista on olemassa
kaksi eri tehoversiota 81 kW ja 92 kW.Moottorit ovat muuten samanlaisia,mutta tehokkaammassa versiossa on imunokka-akseli ja moottorin ohjainlaite erilainen.Periaatteessa 81kW moottorista voisi tehdä 92 kW mallin,mutta käytännössä se ei olisi taloudellisesti järkevää.Moottorin imunokka-akselin vaihto vaatisi moottorin irrottamisen ja työkustannukset nousevat jo
varsin merkittäviksi.
Yleisesti vapaastihengittävän(=ei turboa/tai muuta ahdinta)moottorin virittäminen ei ole kovinkaan kustannustehokasta,
saaavutettu hyöty on melko minimaalinen sijoitettuun euro määrään nähden.Muutaman kilowatin tehonnousu saattaa
maksaa tuhat euroa.
Ahdetussa moottorissa tilanne on aivan toinen.Moottorin virittäminen perustuu siihen,että moottorin "hengitystä" parannetaan
eli moottoriin saadaan menemään enemmän ilmaa sisään ja sen seurauksena voidaan syöttää lisää polttoainetta.
Ahdetussa moottorissa tämä käy helposti koska ahdin työntää moottoriin ilmaa ylipaineella.
Moottorin kulutus nousee aina kun sitä viritetään,mikäli kasvanutta tehoa käytetään hyväksi.Lisääntynyt teho ei synny
ilmaiseksi vaan on seurausta lisäntyneestä energian(=bensiini)palamisesta.Nätisti ajamalla kulutus on samaa luokkaa,
mutta vanha totuus on,mikäli moottorissa on enemmän tehoa,tulee sitä helposti käytettyä.
Moottorin viritys lisää aina voimansiirron ja moottorin rasitusta,sitä myötä osien kestävyys alenee.
Mondeonkin kohdalla,(niin kuin kaikkien ahtamattomien) järkevin "viritys keino"on vaihtaa se 2,0 tai 2,5 litraiseen malliin.
Internetistä löytyy jonkin verran viritykseen perehtyneitä yrityksiä,mutta ei kannata ihan kaikkea uskoa
mitä lupaavat,varsinkaan vapaastihengittävien moottoreiden tehon noususta.
Mondeoon ei valitettavasti ole saatavissa "tehdaslastua".Mondeo 1,8 l:n moottorista on olemassa
kaksi eri tehoversiota 81 kW ja 92 kW.Moottorit ovat muuten samanlaisia,mutta tehokkaammassa versiossa on imunokka-akseli ja moottorin ohjainlaite erilainen.Periaatteessa 81kW moottorista voisi tehdä 92 kW mallin,mutta käytännössä se ei olisi taloudellisesti järkevää.Moottorin imunokka-akselin vaihto vaatisi moottorin irrottamisen ja työkustannukset nousevat jo
varsin merkittäviksi.
Yleisesti vapaastihengittävän(=ei turboa/tai muuta ahdinta)moottorin virittäminen ei ole kovinkaan kustannustehokasta,
saaavutettu hyöty on melko minimaalinen sijoitettuun euro määrään nähden.Muutaman kilowatin tehonnousu saattaa
maksaa tuhat euroa.
Ahdetussa moottorissa tilanne on aivan toinen.Moottorin virittäminen perustuu siihen,että moottorin "hengitystä" parannetaan
eli moottoriin saadaan menemään enemmän ilmaa sisään ja sen seurauksena voidaan syöttää lisää polttoainetta.
Ahdetussa moottorissa tämä käy helposti koska ahdin työntää moottoriin ilmaa ylipaineella.
Moottorin kulutus nousee aina kun sitä viritetään,mikäli kasvanutta tehoa käytetään hyväksi.Lisääntynyt teho ei synny
ilmaiseksi vaan on seurausta lisäntyneestä energian(=bensiini)palamisesta.Nätisti ajamalla kulutus on samaa luokkaa,
mutta vanha totuus on,mikäli moottorissa on enemmän tehoa,tulee sitä helposti käytettyä.
Moottorin viritys lisää aina voimansiirron ja moottorin rasitusta,sitä myötä osien kestävyys alenee.
Mondeonkin kohdalla,(niin kuin kaikkien ahtamattomien) järkevin "viritys keino"on vaihtaa se 2,0 tai 2,5 litraiseen malliin.
Internetistä löytyy jonkin verran viritykseen perehtyneitä yrityksiä,mutta ei kannata ihan kaikkea uskoa
mitä lupaavat,varsinkaan vapaastihengittävien moottoreiden tehon noususta.