Sierra 2.0i tyhjäkäynti/lähtöongelma
Sierra 2.0i tyhjäkäynti/lähtöongelma
Elikkä ostin vasta vähän aikaa sitten vm-91 2.0i automaatti sierran.
Nyt on ilmenny ongelma että, tyhjäkäynti aaltoilee/käy liian matalla, kylmällä koneella välillä sammuukin. Kone kiertää hyvin, mutta kun laittaa vaihteen esim R:lle, nostaa jarrun ja painaa kaasua, niin kone sammuu, starttaa kuitenkin heti ihan normaalisti. Välillä auto sammuu risteyksiin, kun nostaa kaasun ja painaa jarrua pohjaan, välillä myös muuten vaan kun ajaa hiljaista nopeutta ja nostaa kaasun. Kun on päässyt liikkeelle auto toimii moitteettomasti.
Voiskohan joku ystävällisesti kertoa missä vois olla vika?
Nyt on ilmenny ongelma että, tyhjäkäynti aaltoilee/käy liian matalla, kylmällä koneella välillä sammuukin. Kone kiertää hyvin, mutta kun laittaa vaihteen esim R:lle, nostaa jarrun ja painaa kaasua, niin kone sammuu, starttaa kuitenkin heti ihan normaalisti. Välillä auto sammuu risteyksiin, kun nostaa kaasun ja painaa jarrua pohjaan, välillä myös muuten vaan kun ajaa hiljaista nopeutta ja nostaa kaasun. Kun on päässyt liikkeelle auto toimii moitteettomasti.
Voiskohan joku ystävällisesti kertoa missä vois olla vika?
Mulla Scorppari tekee samaa ja hoidoksi olen tarjonnut sille askiin uudet öljyt+filsun(helpotti, muttei poistanut koko ongelmaa) ja kohta se saa uuden tyhjäkäyntiventiilin, n.200e(vai mikä hitto onkaan siinä keskellä imusarjan letkua, suoraan koneesta puskuriin päin).
Vapaalla ollessaan jaksaa oireilun ilmetessä juuri ja juuri käydä. Sais tuon kalikan nyt lunastettua, vaihdettua ja tutkittua oireilua, mutta taitaa mennä ensivuodelle. Toisaalta eipä ole hetkeen oireillut*koputtaa puuta*
Vapaalla ollessaan jaksaa oireilun ilmetessä juuri ja juuri käydä. Sais tuon kalikan nyt lunastettua, vaihdettua ja tutkittua oireilua, mutta taitaa mennä ensivuodelle. Toisaalta eipä ole hetkeen oireillut*koputtaa puuta*
No nyt on tyhjäkäynti saatu kuntoon, eli piti vaan nostaa milli sitä ruuvia siinä kaasuvaijerin alla
Nyt enemmän kokeilun jälkeen, tuntuu että vika on jarrussa. Eli kun vaihtaa paikallaan vaihteen, ja nostaa jarrua niin tietyssä kohti auton käynti meinaa hyytyä.
Ja tänään on auto pelannu loistavasti, eli voisko jotenki johtua siitä ku on lämpimämpi ilma?
Ja on DOCH

Nyt enemmän kokeilun jälkeen, tuntuu että vika on jarrussa. Eli kun vaihtaa paikallaan vaihteen, ja nostaa jarrua niin tietyssä kohti auton käynti meinaa hyytyä.
Ja tänään on auto pelannu loistavasti, eli voisko jotenki johtua siitä ku on lämpimämpi ilma?
Ja on DOCH
Kuskin puolelta rintapellistä.
Tuossa kuva yhden tojotan tehostajasta
http://members.surfeu.fi/vesa8/CorollaK ... hostin.jpg
Eli tuollainen pyöreä mötikkä jonka päässä on pääsylinteri jossa on jarrunestesäiliöt ja lähtee jarruputket
Eli tässä kuvassa jarrutehostaja ja pääsylinteri on poikkeuksellisesti kuskin puolella ja etunurkassa
http://members.surfeu.fi/vesa8/EscortMk ... ehuone.jpg
mutta sierrassa kuten lähes kaikissa muissakin se sijaitsee juuri siellä konehuoneen takanurkassa
Tuossa kuva yhden tojotan tehostajasta
http://members.surfeu.fi/vesa8/CorollaK ... hostin.jpg
Eli tuollainen pyöreä mötikkä jonka päässä on pääsylinteri jossa on jarrunestesäiliöt ja lähtee jarruputket
Eli tässä kuvassa jarrutehostaja ja pääsylinteri on poikkeuksellisesti kuskin puolella ja etunurkassa
http://members.surfeu.fi/vesa8/EscortMk ... ehuone.jpg
mutta sierrassa kuten lähes kaikissa muissakin se sijaitsee juuri siellä konehuoneen takanurkassa
No nyt on taas kuukausi ajeltu ilman ongelmia, mutta tänään auto alko taas sammahtelemaan. Vika hävisi itsestään viimeksi. Elikkä jo tyhjäkäynnilläkin huomaa eron että ei ole ihan normaali, käy huonommin, kun kaasun nostaa niin kierrokset käy liian matalalla ja ajossa sammuu välillä kun nostaa kaasua.
Voiko tuo jarruletkun vuoto vaikuttaa tuohon niin kuin VesQ sanoi?
Viimeviikolla piti jarrunestettä lisätä ja huomasin että toisen jarrulevyn pinnalla on nestettä, elikkä vuotaa.
Ja sää on taas samanlainen kuin viimeksi vian ilmetessä.
Voiko tuo jarruletkun vuoto vaikuttaa tuohon niin kuin VesQ sanoi?
Viimeviikolla piti jarrunestettä lisätä ja huomasin että toisen jarrulevyn pinnalla on nestettä, elikkä vuotaa.
Ja sää on taas samanlainen kuin viimeksi vian ilmetessä.
Kyllä se melkein siellä tyhjäkäynti venassa on. Tai sitte moottorin tai imusarjan lämpötila anturissa tai kaasuläpän asento-anturissa(TPS). Tai jossain muussa kohtaa ton venan ohjaus piiriä.
Noissa ruiskuissa ei kai saisi tyhjäkäyntiä sillä ruuvilla säätää, koska se sekottaa moottorinohjauksen(TPS ei anna tietoa, että on tyhjäkäynti) toi ruuvihan on kait vaan joku rajoitin. Sen säätäminen on voinut vähän aikaa auttaa jos tyhjäkäyntivena on vähän jumissa, mutta on alkanut taas sohlaamaan kun tyhjäkäyntivena on mennyt huonommaksi. Siis pelkkä putsaaminenkin saattaa auttaa ellei olle täysin rikki.
Moottorinohjauksessahan (eec-iv) on nimenomaan automaattimalleissa ohjelma jolla vaihde päälle laitettaessa toi vena nostaa vähän kierroksia.
Boksihan kai sentään on automaattimalliin kuuluva???
Noissa ruiskuissa ei kai saisi tyhjäkäyntiä sillä ruuvilla säätää, koska se sekottaa moottorinohjauksen(TPS ei anna tietoa, että on tyhjäkäynti) toi ruuvihan on kait vaan joku rajoitin. Sen säätäminen on voinut vähän aikaa auttaa jos tyhjäkäyntivena on vähän jumissa, mutta on alkanut taas sohlaamaan kun tyhjäkäyntivena on mennyt huonommaksi. Siis pelkkä putsaaminenkin saattaa auttaa ellei olle täysin rikki.
Moottorinohjauksessahan (eec-iv) on nimenomaan automaattimalleissa ohjelma jolla vaihde päälle laitettaessa toi vena nostaa vähän kierroksia.
Boksihan kai sentään on automaattimalliin kuuluva???
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
-
- Viestit: 454
- Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
- Paikkakunta: nääs nääswille
Eipä tuokaan välttämättä mitään pelasta kun edelleen niin toi ruuvin kiertäminen sekottaa moottorinohjauksen. Eli se ei osaa antaa lisää kierroksia kun vaihteen laittaa päälle ja tämäkin aiheuttaa notkahduksen tyhjäkäynnissä ja saattaa pyrkiä sammumaan. 

Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
-
- Viestit: 454
- Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
- Paikkakunta: nääs nääswille
juu en kans mitään varmaa tuohon sano,mutta tuo kannattaa kokeilla,koska ainakin mulla vähä samanlainen ongelma selvis.TeRoK kirjoitti:Eipä tuokaan välttämättä mitään pelasta kun edelleen niin toi ruuvin kiertäminen sekottaa moottorinohjauksen. Eli se ei osaa antaa lisää kierroksia kun vaihteen laittaa päälle ja tämäkin aiheuttaa notkahduksen tyhjäkäynnissä ja saattaa pyrkiä sammumaan.
tosin oli kyseessä turbo auto ja se taas voi olla et vapariin on toiset syyt



Terve taas ja kiitos vastauksista!
Vika hävis melkeen kokonaan lisäämällä jään estoa tankkiin.
Onko kenelläkään tietoa että pystyykö ne tankin muovikierteet ostamaan erikseen vai pitääkö ostaa koko tankki. Uskon että vika johtuu siitä että ne kierteet on murtunu ja siinä tilalla on vaan kumitulppa, jonka välistä ilma pääsee kiertämään.
Vika hävis melkeen kokonaan lisäämällä jään estoa tankkiin.
Onko kenelläkään tietoa että pystyykö ne tankin muovikierteet ostamaan erikseen vai pitääkö ostaa koko tankki. Uskon että vika johtuu siitä että ne kierteet on murtunu ja siinä tilalla on vaan kumitulppa, jonka välistä ilma pääsee kiertämään.
Vika jatkuu edelleen. Mikä se pyöree juttu siinä ruiskun vieressä on jossa lukee "weber", siihen menee letku sieltä kaasuläpän alta. Tyhjäkäynti muuttu tasaseks ja paremmaks ku sen letkun otti irti, mutta nyt taas auto nykii tasakaasulla. Eli jos se letku on paikoillaan, auto sammuilee ja tyhjäkäynti valtaa, mutta jos sen ottaa irti niin auto nykii. Missä vois olla vika? Alkaa jo usko loppumaan.
Ettei olisi bensapaineen säädin
eli tuon tapainen (dohcissa hieman erilainen mutta toiminta sama)
http://members.surfeu.fi/vesa8/EscortMk ... %e4din.jpg
Tuohon päälle tulee alipaineletku joka lähtee kaasuläpän alta ja alapuolelta lähtee bensalinja takaisin tankkiin ja keskelle tulee suuttimien paine"putkelta" bensalinja
Kun letku on kiinni niin tyhjäkäynnillä se pudottaa bensanpainetta ja kierroksilla taas nostaa. Kun letkun ottaa irti niin se nostaa bensanpainetta ns maksimiin.
Tarkistappa ettei ole vuotoa siinä alipaineletkussa joka tulee kaasuläpältä
eli tuon tapainen (dohcissa hieman erilainen mutta toiminta sama)
http://members.surfeu.fi/vesa8/EscortMk ... %e4din.jpg
Tuohon päälle tulee alipaineletku joka lähtee kaasuläpän alta ja alapuolelta lähtee bensalinja takaisin tankkiin ja keskelle tulee suuttimien paine"putkelta" bensalinja
Kun letku on kiinni niin tyhjäkäynnillä se pudottaa bensanpainetta ja kierroksilla taas nostaa. Kun letkun ottaa irti niin se nostaa bensanpainetta ns maksimiin.
Tarkistappa ettei ole vuotoa siinä alipaineletkussa joka tulee kaasuläpältä