Sierra 2.0i tyhjäkäynti/lähtöongelma

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
bildo-
Viestit: 60
Liittynyt: 17 Joulu 2005 21:47
Paikkakunta: Kokkola

Sierra 2.0i tyhjäkäynti/lähtöongelma

Viesti Kirjoittaja bildo- »

Elikkä ostin vasta vähän aikaa sitten vm-91 2.0i automaatti sierran.

Nyt on ilmenny ongelma että, tyhjäkäynti aaltoilee/käy liian matalla, kylmällä koneella välillä sammuukin. Kone kiertää hyvin, mutta kun laittaa vaihteen esim R:lle, nostaa jarrun ja painaa kaasua, niin kone sammuu, starttaa kuitenkin heti ihan normaalisti. Välillä auto sammuu risteyksiin, kun nostaa kaasun ja painaa jarrua pohjaan, välillä myös muuten vaan kun ajaa hiljaista nopeutta ja nostaa kaasun. Kun on päässyt liikkeelle auto toimii moitteettomasti.

Voiskohan joku ystävällisesti kertoa missä vois olla vika?
Zaarin
Viestit: 145
Liittynyt: 18 Huhti 2005 00:34

Viesti Kirjoittaja Zaarin »

Mulla Scorppari tekee samaa ja hoidoksi olen tarjonnut sille askiin uudet öljyt+filsun(helpotti, muttei poistanut koko ongelmaa) ja kohta se saa uuden tyhjäkäyntiventiilin, n.200e(vai mikä hitto onkaan siinä keskellä imusarjan letkua, suoraan koneesta puskuriin päin).
Vapaalla ollessaan jaksaa oireilun ilmetessä juuri ja juuri käydä. Sais tuon kalikan nyt lunastettua, vaihdettua ja tutkittua oireilua, mutta taitaa mennä ensivuodelle. Toisaalta eipä ole hetkeen oireillut*koputtaa puuta*
cossu2
Viestit: 264
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:17

Viesti Kirjoittaja cossu2 »

Mikäli tuo kone on DOHC, niin yleisin vika on sytkänohjaus boxin hajoaminen.
(eli se musta boxi mihin alipaineletku menee)
bildo-
Viestit: 60
Liittynyt: 17 Joulu 2005 21:47
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja bildo- »

No nyt on tyhjäkäynti saatu kuntoon, eli piti vaan nostaa milli sitä ruuvia siinä kaasuvaijerin alla :lol:
Nyt enemmän kokeilun jälkeen, tuntuu että vika on jarrussa. Eli kun vaihtaa paikallaan vaihteen, ja nostaa jarrua niin tietyssä kohti auton käynti meinaa hyytyä.
Ja tänään on auto pelannu loistavasti, eli voisko jotenki johtua siitä ku on lämpimämpi ilma?

Ja on DOCH
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Jos jarrutehostajan kalvo tai letku vuotaa ??
bildo-
Viestit: 60
Liittynyt: 17 Joulu 2005 21:47
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja bildo- »

Ok. Elikkä mistäpäin konehuonetta löytyy jarrutehostaja? :oops:
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Kuskin puolelta rintapellistä.

Tuossa kuva yhden tojotan tehostajasta
http://members.surfeu.fi/vesa8/CorollaK ... hostin.jpg

Eli tuollainen pyöreä mötikkä jonka päässä on pääsylinteri jossa on jarrunestesäiliöt ja lähtee jarruputket

Eli tässä kuvassa jarrutehostaja ja pääsylinteri on poikkeuksellisesti kuskin puolella ja etunurkassa
http://members.surfeu.fi/vesa8/EscortMk ... ehuone.jpg
mutta sierrassa kuten lähes kaikissa muissakin se sijaitsee juuri siellä konehuoneen takanurkassa
bildo-
Viestit: 60
Liittynyt: 17 Joulu 2005 21:47
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja bildo- »

juu kiitos. Pitääpä kattella huomenna, ja kysyä lisää jos ei ala toimimaan.
bildo-
Viestit: 60
Liittynyt: 17 Joulu 2005 21:47
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja bildo- »

No nyt on taas kuukausi ajeltu ilman ongelmia, mutta tänään auto alko taas sammahtelemaan. Vika hävisi itsestään viimeksi. Elikkä jo tyhjäkäynnilläkin huomaa eron että ei ole ihan normaali, käy huonommin, kun kaasun nostaa niin kierrokset käy liian matalalla ja ajossa sammuu välillä kun nostaa kaasua.

Voiko tuo jarruletkun vuoto vaikuttaa tuohon niin kuin VesQ sanoi?
Viimeviikolla piti jarrunestettä lisätä ja huomasin että toisen jarrulevyn pinnalla on nestettä, elikkä vuotaa.
Ja sää on taas samanlainen kuin viimeksi vian ilmetessä.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Ei jarruletkun/putken vuoto vaikuta koneen käyntiin mutta jos jarrutehostajan kalvo tai letku vuotaa niin se vaikuttaa.
bildo-
Viestit: 60
Liittynyt: 17 Joulu 2005 21:47
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja bildo- »

No nyt tuo auto sammuu joka risteykseen. Aina kun nostaa jalan kaasulta niin meinaa sammua ja kierrokset laskee samantien tyhjäkäynnille,eli ei niin kuin normaalisti pitäisi.

Oisko mitään ideoita mistä tuota vikaa lähtis hakemaan?
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Kyllä se melkein siellä tyhjäkäynti venassa on. Tai sitte moottorin tai imusarjan lämpötila anturissa tai kaasuläpän asento-anturissa(TPS). Tai jossain muussa kohtaa ton venan ohjaus piiriä.
Noissa ruiskuissa ei kai saisi tyhjäkäyntiä sillä ruuvilla säätää, koska se sekottaa moottorinohjauksen(TPS ei anna tietoa, että on tyhjäkäynti) toi ruuvihan on kait vaan joku rajoitin. Sen säätäminen on voinut vähän aikaa auttaa jos tyhjäkäyntivena on vähän jumissa, mutta on alkanut taas sohlaamaan kun tyhjäkäyntivena on mennyt huonommaksi. Siis pelkkä putsaaminenkin saattaa auttaa ellei olle täysin rikki.
Moottorinohjauksessahan (eec-iv) on nimenomaan automaattimalleissa ohjelma jolla vaihde päälle laitettaessa toi vena nostaa vähän kierroksia.
Boksihan kai sentään on automaattimalliin kuuluva???
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

kokeileppa semmosta,että otat sen tyhjäkäyntivenan johdon irti ja säädät sitä kaasuläpän asentoa sen verran auki,et käynti olis kohallaan(ruuvisäätö kaasuläpän kohdalta löytyy).sais ainakin sen selville et johtuuko tyhjäkäyntivenasta.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Eipä tuokaan välttämättä mitään pelasta kun edelleen niin toi ruuvin kiertäminen sekottaa moottorinohjauksen. Eli se ei osaa antaa lisää kierroksia kun vaihteen laittaa päälle ja tämäkin aiheuttaa notkahduksen tyhjäkäynnissä ja saattaa pyrkiä sammumaan. :wink:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

TeRoK kirjoitti:Eipä tuokaan välttämättä mitään pelasta kun edelleen niin toi ruuvin kiertäminen sekottaa moottorinohjauksen. Eli se ei osaa antaa lisää kierroksia kun vaihteen laittaa päälle ja tämäkin aiheuttaa notkahduksen tyhjäkäynnissä ja saattaa pyrkiä sammumaan. :wink:
juu en kans mitään varmaa tuohon sano,mutta tuo kannattaa kokeilla,koska ainakin mulla vähä samanlainen ongelma selvis.
tosin oli kyseessä turbo auto ja se taas voi olla et vapariin on toiset syyt :roll: kuhan ehdotin ja ,mielestäni helppo kokeilla. :wink: kerrohan tuonkin tulos niin saadaan arkistoihin tuokin :wink:
bildo-
Viestit: 60
Liittynyt: 17 Joulu 2005 21:47
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja bildo- »

Terve taas ja kiitos vastauksista!

Vika hävis melkeen kokonaan lisäämällä jään estoa tankkiin.
Onko kenelläkään tietoa että pystyykö ne tankin muovikierteet ostamaan erikseen vai pitääkö ostaa koko tankki. Uskon että vika johtuu siitä että ne kierteet on murtunu ja siinä tilalla on vaan kumitulppa, jonka välistä ilma pääsee kiertämään.
fordboy

Viesti Kirjoittaja fordboy »

vähän offtopic mutta mitä tuollaisen auton kuuluu käydä tyhjäkäyntiä kunnossa ollessa?ja munki auto on sierra 2.0 i doch automaatti 8)
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

700-900rpm
automaatilla tais olla pienemmät kierrokset kun manuaalilla,mutta ei oo kun joku sata kiekkaa vähemmän.
ei sieltä mitään junia t...
bildo-
Viestit: 60
Liittynyt: 17 Joulu 2005 21:47
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja bildo- »

Voiko jarrutehostimen vuoto vaikuttaa paljoki tuohon auton käyntiin, nimittäin huomasin että sitä jarrunestettä valuu ihan mukavasti pois sieltä säiliöstä. Näyttäs että se valuu sieltä tehostimen kiinnityksen välistä.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Kyllähän se vaikuttaa.
ei sieltä mitään junia t...
bildo-
Viestit: 60
Liittynyt: 17 Joulu 2005 21:47
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja bildo- »

Kertokaapa mikä se mötikkä siinä on siinä jarrutehostimen alapuolella pellissä. Ruikin crc:tä siihen liitokseen johon jarrutehostimelta tulee putki ja hyvin alko taas käymään.
tikma
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:15

Viesti Kirjoittaja tikma »

Jos sulla valuu se neste pihalle siitä pääsylinterin ja tehostimen välistä, niin sulla on pääsylinterin tiivisteet hajalla. Ne ei maksa paljoa ja on melko helppo vaihtaa.
Ford Mondeo -99 V6 STW GT
Jeep Grand Cherokee -02 2.7 CRD Limited
bildo-
Viestit: 60
Liittynyt: 17 Joulu 2005 21:47
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja bildo- »

Vika jatkuu edelleen. Mikä se pyöree juttu siinä ruiskun vieressä on jossa lukee "weber", siihen menee letku sieltä kaasuläpän alta. Tyhjäkäynti muuttu tasaseks ja paremmaks ku sen letkun otti irti, mutta nyt taas auto nykii tasakaasulla. Eli jos se letku on paikoillaan, auto sammuilee ja tyhjäkäynti valtaa, mutta jos sen ottaa irti niin auto nykii. Missä vois olla vika? Alkaa jo usko loppumaan.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Ettei olisi bensapaineen säädin

eli tuon tapainen (dohcissa hieman erilainen mutta toiminta sama)
http://members.surfeu.fi/vesa8/EscortMk ... %e4din.jpg
Tuohon päälle tulee alipaineletku joka lähtee kaasuläpän alta ja alapuolelta lähtee bensalinja takaisin tankkiin ja keskelle tulee suuttimien paine"putkelta" bensalinja

Kun letku on kiinni niin tyhjäkäynnillä se pudottaa bensanpainetta ja kierroksilla taas nostaa. Kun letkun ottaa irti niin se nostaa bensanpainetta ns maksimiin.

Tarkistappa ettei ole vuotoa siinä alipaineletkussa joka tulee kaasuläpältä
bildo-
Viestit: 60
Liittynyt: 17 Joulu 2005 21:47
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja bildo- »

Elikkä bensansuodatin on tukossa tai bensapumppu menossa rikki, kerta ei pienillä kierroksilla anna riittävää virtausta?
Vastaa Viestiin