No mutta ei tämä tilanne tästä mihinkään muutu joten osaltani kinaaminen loppuu ny
Mistä Lambda kanattaa ostaa?
Sen Hatxan antaman linkin mukaan todella anturill apitää olla vertailuhappi. Mutta ei se missään nimessä sitä voi SÄHKÖJOHDON kautta saada!kaselin kirjoitti:Hartza on oikeassa lopit LAMBDA anturi saa vertailuhapen johtimien kautta
mukana tulee holkkiliittimet (puristettavat) jolla johtimet liitetään, ojeet jotka tulevat Lambdan mukana sanoo näin.Ei se saamarin tina siinä pakosarjassa sula ennenhän ne johdoista sulaa eristeet.Käykäähän kirjastosta hakemassa autotekniikan käsikirja ja opiskelkaa.![]()
![]()
![]()
Sen vielä uskon, että potentiaalieron aikaan saamiseksi anturiin, tarvittaisi toinen anturipää, joiden välille se ero sitten muodostettaisi.
Itsellä on tinaamalla liitetty johto ja kyllä sen läpi saa ihan nätisti yleismittarilla arvoja.
Koitin tuolta HowStuffWorksista lueskella paria aiheeseen liittyvää patentti tekstiä. Toisessa oli kyllä selvitetty toimintaa, mutta kyseessä oli kai resistanssiaan muuttava anturimalli tjsp. Aika vaikeaa lukea tommosta tekstiä.
Toisessa jutussa puhuttiin zirkoni anturista, että siinä siinä anturipäässä on kaksi eletrodia ja niiden väliin muodostuu sitten potentiaaliero. Etten tämä olisi se, mitä tarkoitetaan.
Toisaalta voihan siinä anturin ulosjäävässä päässä olla joku anturakin.
Edelleen siinä patenttiteksissä puhuttiin hapen osittais paineesta (partial preasure). En nyt kyllä heti osaa sanoa mitä moinen tarkoittaa. Eli miten kaasuseoksesta voi mitata jonkin osakaasun painetta. No ehkä se tarkoittaa suomeksi jotain muuta.
Antakaa joku hyvä linkki, missä oikeasti selitettäisiin tuo toiminta, eikä vain ympäripyöreästi!
lambda on konsentraatioanturi joka mittaa jäännöshappi-pitoisuutta,mutta miten?
kamalan hienoja sanoja löyty googlella..
taidan tosiaan ajaa lopun ikääni taunuksilla kun en tajua tästä hiton ihme nano-tekniikasta mitään
pitää olla joku kvanttifyysikko kai..tai jotain.
mitä sekin tarkoitaa..nyt alko huimaamaan.

kamalan hienoja sanoja löyty googlella..
taidan tosiaan ajaa lopun ikääni taunuksilla kun en tajua tästä hiton ihme nano-tekniikasta mitään
pitää olla joku kvanttifyysikko kai..tai jotain.
mitä sekin tarkoitaa..nyt alko huimaamaan.
ei sieltä mitään junia t...
Linkki
ylläpito varmaan taas lyhentää linkkiä?
jja vastaus alkuperäiseen kysymykseen lienee että vaikka sitten biltemasta jos sattuu olemaan sopivin hintansa ja sijaintinsa puolesta. 
linkki lyhennetty terv. -yp-
ylläpito varmaan taas lyhentää linkkiä?
linkki lyhennetty terv. -yp-
ei sieltä mitään junia t...
Lambda Rakenne:
Keramiikkarungon toinen pää sijaitsee pakokaasuvirrassa, toisenpään ollessa yhteydessä ulkoilmaan. Keramiikkarungon ulkopinta zirkoniumdioksiidi on varustettu ohuella kaasualäpäisevällä platinakerroksella , joka toimii sähkönjohtimena. Pakokaasujen puoleisen päänsuojana on lisäksi huokoinen keramiikkapinta.
Keramiikkarungon toinen pää sijaitsee pakokaasuvirrassa, toisenpään ollessa yhteydessä ulkoilmaan. Keramiikkarungon ulkopinta zirkoniumdioksiidi on varustettu ohuella kaasualäpäisevällä platinakerroksella , joka toimii sähkönjohtimena. Pakokaasujen puoleisen päänsuojana on lisäksi huokoinen keramiikkapinta.
Jos nyt sen verran uskaltaa sanoa niin samaa mieltä kuin tuo tekstikaselin kirjoitti:Lambda Rakenne:
Keramiikkarungon toinen pää sijaitsee pakokaasuvirrassa, toisenpään ollessa yhteydessä ulkoilmaan. Keramiikkarungon ulkopinta zirkoniumdioksiidi on varustettu ohuella kaasualäpäisevällä platinakerroksella , joka toimii sähkönjohtimena. Pakokaasujen puoleisen päänsuojana on lisäksi huokoinen keramiikkapinta.
Mutta siitä olen edelleen varma että se lambdan yhteys ulkoilmaan ei kulje sähköjohtoja pitkin
Ei tullut mieleesi että varsinainen anturin runko saattaisi olla se toinen puolisko sähköparista?kaselin kirjoitti:Lambda Rakenne:
Keramiikkarungon toinen pää sijaitsee pakokaasuvirrassa, toisenpään ollessa yhteydessä ulkoilmaan. Keramiikkarungon ulkopinta zirkoniumdioksiidi on varustettu ohuella kaasualäpäisevällä platinakerroksella , joka toimii sähkönjohtimena. Pakokaasujen puoleisen päänsuojana on lisäksi huokoinen keramiikkapinta.
Näkemiin vaan, puupää.
***Mutta siitä olen edelleen varma että se lambdan yhteys ulkoilmaan ei kulje sähköjohtoja pitkin***
Ei kannata olla varma vaan näin on joisakin lambra antureissa, ilman määrä ei ole iso vaan todella pieni määrä ja siihen riittää johdon läpi menevä ilma.
Olen nähnyt moottori öljynkin menevän johtoa pitkin vaikka onkin paksumpaa kuin ilma.
Ei kannata olla varma vaan näin on joisakin lambra antureissa, ilman määrä ei ole iso vaan todella pieni määrä ja siihen riittää johdon läpi menevä ilma.
Olen nähnyt moottori öljynkin menevän johtoa pitkin vaikka onkin paksumpaa kuin ilma.
Viimeksi muokannut NiceMan, 22 Marras 2005 22:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jos p***** osaatte englantia muutakin kun jees ja nou lukekaa sivulta
http://www.ngkntk.co.uk lambda sensors technicaltips ja kysykää iskältä jos se sattuisi osaamaan tai isosisko.
http://www.ngkntk.co.uk lambda sensors technicaltips ja kysykää iskältä jos se sattuisi osaamaan tai isosisko.
Jos pikkusiskosi käänsi sulle oikein niin siellä sanotaan myöskin että "useat".kaselin kirjoitti:Jos p***** osaatte englantia muutakin kun jees ja nou lukekaa sivulta
http://www.ngkntk.co.uk lambda sensors technicaltips ja kysykää iskältä jos se sattuisi osaamaan tai isosisko.
Tuon NGK lienee japsien suosima "Titania" versio.
http://www.lambdasensor.com/main/mfit.htm
no tää nyt on autoharrastajien foorumi eikä mikään autotekninen korkeakoulu,mutta tuleehan sitä tietoa näinkin.
on kyllä pitkästä aikaa ollu hauskaa täällä
..mitähän arvoja tuo lambda antaisi jos sen tunkisi hanuriin?
en ajatellu kokeilla,mutta oliskohan kellään tietoa?
ja edelleen pääasiaan,motonetistäkin voi ostaa ja vaikka ihan fordilta 8)
on kyllä pitkästä aikaa ollu hauskaa täällä
..mitähän arvoja tuo lambda antaisi jos sen tunkisi hanuriin?
en ajatellu kokeilla,mutta oliskohan kellään tietoa?
ja edelleen pääasiaan,motonetistäkin voi ostaa ja vaikka ihan fordilta 8)
ei sieltä mitään junia t...
Kasva jo. Täällä muille vithuilemalla sä et saa kuin kusipään maineen muiden forumilaisten silmissä ja toivottavasti bannia.kaselin kirjoitti:Suosittelen sullekin lisäopintoja pääaine ajoneuvoelektroniikka ja kielet.
Lisäopintoja tuskin tulen enää suorittamaan, mulle riittää DI tutkinto.
Mitä itse aiheeseen tulee, voisit vaikka laittaa hieman jotakin tarkempaa referenssiä kuin tuo NGK:n melko yksinkertainen ja (ainakin mulle) vielä hieman tulkinnanvaraa jättävän tekstin pätkän.
*** Ja sitten lopetetaan lapsellisuus. ***
Kysyä saa ja ehdottomasti vastata mutta jätetään nimittelyt etc. pois eli pysytään asiassa.
Kysyä saa ja ehdottomasti vastata mutta jätetään nimittelyt etc. pois eli pysytään asiassa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
En ei taida saavuttaa toimintalämpöään, ellei ole lämmitettävä malli.janzamar kirjoitti: ..mitähän arvoja tuo lambda antaisi jos sen tunkisi hanuriin?![]()
![]()
![]()
Toisaalta peräsuolesta voit yleismittarilla mitata rectal mucosa potentiaalin. Mitataan muistaakseni usemaapaa kohtaa vastaan, yksi oli jossain selässä.
Sen kyllä usko, että sen keraamisen lementin toinen pää on ilmaan kosketuksissa, mutta sen ilman kulkeminen sähköjohdossa tuntuu edelleen uskomattomalta.
Toistan vielä sen, että itsellä on tinattu liitos ja saan ihan toimivia arvoja sieltä ulos. Antura mallia motonet.
En jaksa tähän aikaan enää tutustua esim. siihen NGK linkkiin, mutta luen kyllä mielellään asiaa käsittelevää matskua, jos joku sitä tarjoaa. Kirjastoon en kyllä jaksa lähteä.
IMHO aika kummalista intää asiasta, jos joku siitä ihan oikeasti jotain tietää, niin antaa sitten sellaiset perustelut, että ei voi muuta kuin uskoa. Turha laittaa joku kirja suositus, kun siitä asiaa ei voi kuitenkaan heti tarkistaa, ellei satu hyllystä löytymään. Jos oikeasti jotain osaa, niin kannattaa myös opetella esittämään asiansa niin että kuulijat sen ymmärtävät ja uskovat!