Mistä Lambda kanattaa ostaa?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Koulut käyty jo. Ja edelleen siitä sähköjohdosta ei mene ilma läpi :wink:

No mutta ei tämä tilanne tästä mihinkään muutu joten osaltani kinaaminen loppuu ny
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Liekkö tässä nyt sitten sitä meinattu meneekö se happi sitä johdinta pitkin.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Sitä minäkin vähän mietin mutta jos se jotain muuta reittiä menee kuin sitä sähköjohtimen sisusta pitkin niin eihän siihen hapen kulkuun silloin johtimien tinaus vaikuta
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

kaselin kirjoitti:Hartza on oikeassa lopit LAMBDA anturi saa vertailuhapen johtimien kautta
mukana tulee holkkiliittimet (puristettavat) jolla johtimet liitetään, ojeet jotka tulevat Lambdan mukana sanoo näin.Ei se saamarin tina siinä pakosarjassa sula ennenhän ne johdoista sulaa eristeet.Käykäähän kirjastosta hakemassa autotekniikan käsikirja ja opiskelkaa. :D :P :idea: :wink:
Sen Hatxan antaman linkin mukaan todella anturill apitää olla vertailuhappi. Mutta ei se missään nimessä sitä voi SÄHKÖJOHDON kautta saada!

Sen vielä uskon, että potentiaalieron aikaan saamiseksi anturiin, tarvittaisi toinen anturipää, joiden välille se ero sitten muodostettaisi.

Itsellä on tinaamalla liitetty johto ja kyllä sen läpi saa ihan nätisti yleismittarilla arvoja.

Koitin tuolta HowStuffWorksista lueskella paria aiheeseen liittyvää patentti tekstiä. Toisessa oli kyllä selvitetty toimintaa, mutta kyseessä oli kai resistanssiaan muuttava anturimalli tjsp. Aika vaikeaa lukea tommosta tekstiä.

Toisessa jutussa puhuttiin zirkoni anturista, että siinä siinä anturipäässä on kaksi eletrodia ja niiden väliin muodostuu sitten potentiaaliero. Etten tämä olisi se, mitä tarkoitetaan.

Toisaalta voihan siinä anturin ulosjäävässä päässä olla joku anturakin.

Edelleen siinä patenttiteksissä puhuttiin hapen osittais paineesta (partial preasure). En nyt kyllä heti osaa sanoa mitä moinen tarkoittaa. Eli miten kaasuseoksesta voi mitata jonkin osakaasun painetta. No ehkä se tarkoittaa suomeksi jotain muuta.

Antakaa joku hyvä linkki, missä oikeasti selitettäisiin tuo toiminta, eikä vain ympäripyöreästi!
kaselin
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Loka 2005 17:03

Viesti Kirjoittaja kaselin »

etteköte per..kle osaa Suomea könsyt katsokaa hommatkaa lainatkaa AUTOTEKNILLINEN TASKUKIRJA ja lukekaa selvällä SUOMEN kielellä LAMBDA anturin toimintaperiaate älkääkä arvailko.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

kaselin kirjoitti:etteköte per..kle osaa Suomea könsyt katsokaa hommatkaa lainatkaa AUTOTEKNILLINEN TASKUKIRJA ja lukekaa selvällä SUOMEN kielellä LAMBDA anturin toimintaperiaate älkääkä arvailko.
Mikä on könsy ? :roll:
kaselin
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Loka 2005 17:03

Viesti Kirjoittaja kaselin »

Just silleen :idea:
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

lambda on konsentraatioanturi joka mittaa jäännöshappi-pitoisuutta,mutta miten?
kamalan hienoja sanoja löyty googlella..
taidan tosiaan ajaa lopun ikääni taunuksilla kun en tajua tästä hiton ihme nano-tekniikasta mitään :lol:
pitää olla joku kvanttifyysikko kai..tai jotain.
mitä sekin tarkoitaa..nyt alko huimaamaan. :lol: :lol:
ei sieltä mitään junia t...
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Linkki
ylläpito varmaan taas lyhentää linkkiä? :) jja vastaus alkuperäiseen kysymykseen lienee että vaikka sitten biltemasta jos sattuu olemaan sopivin hintansa ja sijaintinsa puolesta. :roll:

linkki lyhennetty terv. -yp- :wink:
ei sieltä mitään junia t...
kaselin
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Loka 2005 17:03

Viesti Kirjoittaja kaselin »

Ajoneuvotekniikan puolelta hyvä mies.Mikä maksaa neuvoissa kun ette uskofordilla ajavat kaikki puupäitä muilla foorumeilla fiksumpaa jengiä.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

no pysy nyt hyvä mies arvoisessasi seurassa äläkä heitä helmiäsi sioille :lol:
lupaan kävellä kumarassa katse maahan luotuna tästä eteenpäin :lol: :lol: :lol:
ei sieltä mitään junia t...
kaselin
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Loka 2005 17:03

Viesti Kirjoittaja kaselin »

Lambda Rakenne:
Keramiikkarungon toinen pää sijaitsee pakokaasuvirrassa, toisenpään ollessa yhteydessä ulkoilmaan. Keramiikkarungon ulkopinta zirkoniumdioksiidi on varustettu ohuella kaasualäpäisevällä platinakerroksella , joka toimii sähkönjohtimena. Pakokaasujen puoleisen päänsuojana on lisäksi huokoinen keramiikkapinta. :idea:
kaselin
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Loka 2005 17:03

Viesti Kirjoittaja kaselin »

Hyvä tulihan se sieltä :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Mut oon surullinen voisit ehkä oppiakin jotain.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

älä sure,kun en ollu tosissani..mikäs se toinen lambdamalli sitten oli,vaiko vaan se siriusoksidi tai joku korvattu toisella johtimella?
ei sieltä mitään junia t...
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

kaselin kirjoitti:Lambda Rakenne:
Keramiikkarungon toinen pää sijaitsee pakokaasuvirrassa, toisenpään ollessa yhteydessä ulkoilmaan. Keramiikkarungon ulkopinta zirkoniumdioksiidi on varustettu ohuella kaasualäpäisevällä platinakerroksella , joka toimii sähkönjohtimena. Pakokaasujen puoleisen päänsuojana on lisäksi huokoinen keramiikkapinta. :idea:
Jos nyt sen verran uskaltaa sanoa niin samaa mieltä kuin tuo teksti

Mutta siitä olen edelleen varma että se lambdan yhteys ulkoilmaan ei kulje sähköjohtoja pitkin
kaselin
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Loka 2005 17:03

Viesti Kirjoittaja kaselin »

Näkemiin puupäät
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

kaselin kirjoitti:Lambda Rakenne:
Keramiikkarungon toinen pää sijaitsee pakokaasuvirrassa, toisenpään ollessa yhteydessä ulkoilmaan. Keramiikkarungon ulkopinta zirkoniumdioksiidi on varustettu ohuella kaasualäpäisevällä platinakerroksella , joka toimii sähkönjohtimena. Pakokaasujen puoleisen päänsuojana on lisäksi huokoinen keramiikkapinta. :idea:
Ei tullut mieleesi että varsinainen anturin runko saattaisi olla se toinen puolisko sähköparista?

Näkemiin vaan, puupää.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2548
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

***Mutta siitä olen edelleen varma että se lambdan yhteys ulkoilmaan ei kulje sähköjohtoja pitkin***


Ei kannata olla varma vaan näin on joisakin lambra antureissa, ilman määrä ei ole iso vaan todella pieni määrä ja siihen riittää johdon läpi menevä ilma.
Olen nähnyt moottori öljynkin menevän johtoa pitkin vaikka onkin paksumpaa kuin ilma.
Viimeksi muokannut NiceMan, 22 Marras 2005 22:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
kaselin
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Loka 2005 17:03

Viesti Kirjoittaja kaselin »

Jos p***** osaatte englantia muutakin kun jees ja nou lukekaa sivulta
http://www.ngkntk.co.uk lambda sensors technicaltips ja kysykää iskältä jos se sattuisi osaamaan tai isosisko. :idea:
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

kaselin kirjoitti:Jos p***** osaatte englantia muutakin kun jees ja nou lukekaa sivulta
http://www.ngkntk.co.uk lambda sensors technicaltips ja kysykää iskältä jos se sattuisi osaamaan tai isosisko. :idea:
Jos pikkusiskosi käänsi sulle oikein niin siellä sanotaan myöskin että "useat".
Tuon NGK lienee japsien suosima "Titania" versio. :?:

http://www.lambdasensor.com/main/mfit.htm
kaselin
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Loka 2005 17:03

Viesti Kirjoittaja kaselin »

Suosittelen sullekin lisäopintoja pääaine ajoneuvoelektroniikka ja kielet.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

no tää nyt on autoharrastajien foorumi eikä mikään autotekninen korkeakoulu,mutta tuleehan sitä tietoa näinkin.
on kyllä pitkästä aikaa ollu hauskaa täällä :lol:
..mitähän arvoja tuo lambda antaisi jos sen tunkisi hanuriin? :lol: :lol: :lol:
en ajatellu kokeilla,mutta oliskohan kellään tietoa? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
ja edelleen pääasiaan,motonetistäkin voi ostaa ja vaikka ihan fordilta 8)
ei sieltä mitään junia t...
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

kaselin kirjoitti:Suosittelen sullekin lisäopintoja pääaine ajoneuvoelektroniikka ja kielet.
Kasva jo. Täällä muille vithuilemalla sä et saa kuin kusipään maineen muiden forumilaisten silmissä ja toivottavasti bannia.
Lisäopintoja tuskin tulen enää suorittamaan, mulle riittää DI tutkinto.

Mitä itse aiheeseen tulee, voisit vaikka laittaa hieman jotakin tarkempaa referenssiä kuin tuo NGK:n melko yksinkertainen ja (ainakin mulle) vielä hieman tulkinnanvaraa jättävän tekstin pätkän.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2548
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

*** Ja sitten lopetetaan lapsellisuus. ***

Kysyä saa ja ehdottomasti vastata mutta jätetään nimittelyt etc. pois eli pysytään asiassa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

janzamar kirjoitti: ..mitähän arvoja tuo lambda antaisi jos sen tunkisi hanuriin? :lol: :lol: :lol:
En ei taida saavuttaa toimintalämpöään, ellei ole lämmitettävä malli.

Toisaalta peräsuolesta voit yleismittarilla mitata rectal mucosa potentiaalin. Mitataan muistaakseni usemaapaa kohtaa vastaan, yksi oli jossain selässä.

Sen kyllä usko, että sen keraamisen lementin toinen pää on ilmaan kosketuksissa, mutta sen ilman kulkeminen sähköjohdossa tuntuu edelleen uskomattomalta.

Toistan vielä sen, että itsellä on tinattu liitos ja saan ihan toimivia arvoja sieltä ulos. Antura mallia motonet.

En jaksa tähän aikaan enää tutustua esim. siihen NGK linkkiin, mutta luen kyllä mielellään asiaa käsittelevää matskua, jos joku sitä tarjoaa. Kirjastoon en kyllä jaksa lähteä.

IMHO aika kummalista intää asiasta, jos joku siitä ihan oikeasti jotain tietää, niin antaa sitten sellaiset perustelut, että ei voi muuta kuin uskoa. Turha laittaa joku kirja suositus, kun siitä asiaa ei voi kuitenkaan heti tarkistaa, ellei satu hyllystä löytymään. Jos oikeasti jotain osaa, niin kannattaa myös opetella esittämään asiansa niin että kuulijat sen ymmärtävät ja uskovat!
Vastaa Viestiin