Ohjaustehostimen nesteenvaihto?
Ohjaustehostimen nesteenvaihto?
Tuli Mk5:nen escortti hankittua ja ohjaustehostimen nestepinta on siinä alarajalla.
Kävin hakemassa tuttua punaista nestettä (Automaattivaihteisto öljyä (ATF)) tölkin mutta onneksi tuli katsottua säiliöön tarkemmin ennen kuin aloin sinne mitään lisätä. Vanha neste on kuin ruskeata kuravelliä.
Mietin pitäisikö tuosta nyt jollain ruiskulla imaista tuota vanhaa nestettä pois sen mitä saa ja tuoretta tilalle. Ei oikein tekisi mieli tuon vanhan päällekään suoraan kaataa kuin väriero on sen verta huikea noilla nesteillä.
Jos tästä on jo keskustelu niin linkkiä kehiin, omalla kohdalla hakusanat eivät varsinaista tulosta tuottaneet.
Kävin hakemassa tuttua punaista nestettä (Automaattivaihteisto öljyä (ATF)) tölkin mutta onneksi tuli katsottua säiliöön tarkemmin ennen kuin aloin sinne mitään lisätä. Vanha neste on kuin ruskeata kuravelliä.
Mietin pitäisikö tuosta nyt jollain ruiskulla imaista tuota vanhaa nestettä pois sen mitä saa ja tuoretta tilalle. Ei oikein tekisi mieli tuon vanhan päällekään suoraan kaataa kuin väriero on sen verta huikea noilla nesteillä.
Jos tästä on jo keskustelu niin linkkiä kehiin, omalla kohdalla hakusanat eivät varsinaista tulosta tuottaneet.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Kiitän vinkeistä.
Ihan mustan harmaahko neste tuolta ulos tupsahti, itselle ainakin hyvä mieli tuli kun sai ns puhtaat nesteet sisään.
Homma oli hyvinkin helppo, ei tarvinnut mitään kauheita kikkoja:
1) Ohjaustehostimentankki irti nostamalla, paluu letku irti
2) Tankki saaviin ja lähtöletku irti, tankki tyhjäksi ja pesuun
3) Otin perus ratin ja siihen letku perään kiinni ja siihen jäähdytinneste säiliön viereen lepäämään, paluuletku tähän, lähtöletku vapaana
4) Auto käyntiin ja pyörittelyä että vanhat nesteet tuli pihalle
5) Puhdas tankki kiinni ja Max Cold merkkiin asti nestettä (meni joku 5,5dl)
6) Auto taas pörrään ja pyörittelyä että nesteet kierti systeemin läpi ja tankki taas tyhjänä.
7) Paluuletku tankkiin takas ja tankki paikalleen
8) Tankki taas Max Cold merkkiin asti ja sitten ilmausta vaan järjestelmälle
--
9) Annoin nesteen "imeytyä" tankista letkuun ja pumppuun
10) Kone käyntiin -> neste lähtee kiertämään, lisätään sitä Max Cold merkkiin asti, kone pois päältä
11) Pyörittelyä ilman että kone käynnissä ääriasentoihin
12) Kone käyntiin ja pyörittelyä ääriasentoihin ja nesteen lisäilyä tuohon Max Cold:iin asti mikäli se maistui
13) Pitää antaa yön yli nyt seistä ja ihmetellä aamulla jos olisi vielä ilmaa poistunut ja tarkistaa nesteen määrä
Ihan mustan harmaahko neste tuolta ulos tupsahti, itselle ainakin hyvä mieli tuli kun sai ns puhtaat nesteet sisään.
Homma oli hyvinkin helppo, ei tarvinnut mitään kauheita kikkoja:
1) Ohjaustehostimentankki irti nostamalla, paluu letku irti
2) Tankki saaviin ja lähtöletku irti, tankki tyhjäksi ja pesuun
3) Otin perus ratin ja siihen letku perään kiinni ja siihen jäähdytinneste säiliön viereen lepäämään, paluuletku tähän, lähtöletku vapaana
4) Auto käyntiin ja pyörittelyä että vanhat nesteet tuli pihalle
5) Puhdas tankki kiinni ja Max Cold merkkiin asti nestettä (meni joku 5,5dl)
6) Auto taas pörrään ja pyörittelyä että nesteet kierti systeemin läpi ja tankki taas tyhjänä.
7) Paluuletku tankkiin takas ja tankki paikalleen
8) Tankki taas Max Cold merkkiin asti ja sitten ilmausta vaan järjestelmälle
--
9) Annoin nesteen "imeytyä" tankista letkuun ja pumppuun
10) Kone käyntiin -> neste lähtee kiertämään, lisätään sitä Max Cold merkkiin asti, kone pois päältä
11) Pyörittelyä ilman että kone käynnissä ääriasentoihin
12) Kone käyntiin ja pyörittelyä ääriasentoihin ja nesteen lisäilyä tuohon Max Cold:iin asti mikäli se maistui
13) Pitää antaa yön yli nyt seistä ja ihmetellä aamulla jos olisi vielä ilmaa poistunut ja tarkistaa nesteen määrä