Lisää valotehoa helpoiten?
Onko sulla menkat vai eikö muija anna kun oot noin kiukkunen?kaselin kirjoitti:No voi v...ttu taas idiootti katso sinne konepellin alle ja mitä näet 1,5mm2 johdot capiinista asti kontra 2,5mm2 johdot 1- 1,5m releeltä valoille ja syöttö 4-6mm2 akulta releelle jos laitat releet niin kuin kuuluu, tuntuu että tässä foorumissa on vaan idiootit asialla kyselemässä ja änkkäämässä vastaa jos jotain neuvoo tekemmään oikein.

-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
No joo joo asia on oikein mutta kato sinne peiliin ja mieti missä asenne vika?kaselin kirjoitti:No voi v...ttu taas idiootti katso sinne konepellin alle ja mitä näet 1,5mm2 johdot capiinista asti kontra 2,5mm2 johdot 1- 1,5m releeltä valoille ja syöttö 4-6mm2 akulta releelle jos laitat releet niin kuin kuuluu, tuntuu että tässä foorumissa on vaan idiootit asialla kyselemässä ja änkkäämässä vastaa jos jotain neuvoo tekemmään oikein.
Vois niinku käyttäytyäkin, vai?
kokeilitkos niitä valonvahvistimia vanhoihin umpioihingringo kirjoitti:No niin, nyt on Bilteman valovahvistinsarja laitettu. Eroa on, nyt kelpaa ottaa vaikka valohoitoa 8)
Bilteman Mega Blue Super -hehkut kävi paikoillaan pari viikkoa, tosin toinen hajosi kannastaan kun asensin sarjaaHeikkoa tekoa, sanoisin... No, huomasin että alkuperäisetkin on 100/90 w, täytynee suunnata valot huolella
![]()
Asennuksen jälkeen tosin parkit katosi kokonaan. Katosivat mahdollisesti jo pari päivää sitten, kun ruuvailin uudet umpiot, hankala sanoa... Uusista umpioista lähtee harmaanvioletti ja ruskea piuha, jotka on kytketty pieneen pyöreään liittimeen noin 10cm piuhalla, tietääkö joku minne ne olisi tarkoitus kytkeä? Olisiko eri mallissa parkit kytketty noilla?
No, katsastus vasta toukokuussa...

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Tarkemmat kliiniset tutkimukset osoittivat, että myös vanhassa mallissa on parkit kytketty tuolla "pienellä pyöreällä liittimellä"gringo kirjoitti:Uusista umpioista lähtee harmaanvioletti ja ruskea piuha, jotka on kytketty pieneen pyöreään liittimeen noin 10cm piuhalla, tietääkö joku minne ne olisi tarkoitus kytkeä? Olisiko eri mallissa parkit kytketty noilla?

Siis vanhoista umpioista lasikantahehkut irti ja uusiin kiinni. Nyt pelittää parkitkin. Tosin parkkeihin virta tulee vanhoista liittimistä, voi voi tehonhäviötä

Kuinkahan muuten jeparit tykkää noistaa 100/90w lampukoista? Nuo Pilttilän tuikuthan on kullanvärisiä, jonka näkee jo ilman irroitusta... Onko olemassa laillisia kullanvärisiä lamppuja, vai näkeekö tosta heti että laittomilla mennään?
Katsastusmies ei välittänyt mitään vaikka oli toisessa lampussa laiton ja toisessa tavallinen. Marisi vain jotain toisen umpion kunnosta

-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Kiitos vihjeestä! Mutta taisin ilmaista itseäni hieman sammaltaen: Katsastelin auton jo kesällä noilla vanhoilla umpioilla, jotka käsittääkseni olivat ihan yhtä hyvät. Ero syntyi nimenomaan tuosta laittomasta lampusta 8)Monteonisti kirjoitti:Laita se kirkkaampi siihen huonompaan umpioon!
Mutta nyt on siis uudet umpiot, hehkut ja piuhat. Seuraavaksi pitäisi varmaan johdotella nuo puskurissa olevat sumarit toimimaan...
Juu niillä värillisillä ei nää yhtään mitään vaikka olis 500 wattiset, valkea on ainot hyvä valon väri jolloin pystyy hahmottamaan kaikkein parhaiten.
Kerran kokeilin noita "tuuninki" väri polttimoita, 2km ajoin ja lensi saman tien roskiin.
Jossain oli muutama vuosi sitten joku testi missä oli noita värillisiä ja tavallisia. Värillisistä vissiin yksi polttimo sai 5 pistettä (asteikko 4-10) ja loput 4 ja 4.5. Halvimmatkin "normaali" polttimot keikkuivat siellä 7-7.5 pisteen luokassa. Parhaat arvosanat sai boschin ja philipsin vision plussat
Eli kyllä niihin polttimoihin kannattaa panostaa eikä ostaa niitä 2e biltema/hongkong/tarjoustalo polttimoita jos haluaa jotain nähdäkkin
Kerran kokeilin noita "tuuninki" väri polttimoita, 2km ajoin ja lensi saman tien roskiin.
Jossain oli muutama vuosi sitten joku testi missä oli noita värillisiä ja tavallisia. Värillisistä vissiin yksi polttimo sai 5 pistettä (asteikko 4-10) ja loput 4 ja 4.5. Halvimmatkin "normaali" polttimot keikkuivat siellä 7-7.5 pisteen luokassa. Parhaat arvosanat sai boschin ja philipsin vision plussat
Eli kyllä niihin polttimoihin kannattaa panostaa eikä ostaa niitä 2e biltema/hongkong/tarjoustalo polttimoita jos haluaa jotain nähdäkkin
Päivitystä alkuperäiseen aiheeseen:
Tuo Bilteman "valonvahvistin"-johtosarja toi helposti paljon lisää valotehoa vanhaan autoon, mutta valojen päälle meneminen tuntuu olevan satunnaista. Joskus menee kerralla, joskus joutuu heiluttelemaan valoviikseä muutaman kerran päälle/pois. Aina menee kuitenkin lopulta päälle.
Ja ennen sarjan asennusta toimi ihan hyvin. Olettaisin, että vika on Bilteman releissä. Liekö pahempi pakkasilla?
No, tuli auto myytyä joten eipä tarvi enää kytätä että syttykö ne valot vai ei... Mutta tiedoksi siis immeisillä näinä synkkinä aikoina 8)
Tuo Bilteman "valonvahvistin"-johtosarja toi helposti paljon lisää valotehoa vanhaan autoon, mutta valojen päälle meneminen tuntuu olevan satunnaista. Joskus menee kerralla, joskus joutuu heiluttelemaan valoviikseä muutaman kerran päälle/pois. Aina menee kuitenkin lopulta päälle.
Ja ennen sarjan asennusta toimi ihan hyvin. Olettaisin, että vika on Bilteman releissä. Liekö pahempi pakkasilla?
No, tuli auto myytyä joten eipä tarvi enää kytätä että syttykö ne valot vai ei... Mutta tiedoksi siis immeisillä näinä synkkinä aikoina 8)
Nyt: Volvo S40 (ilman kauhakuormaajaa
)
x: 1xSierra, 4xMondeo, 1xScorpio + kasa muita

x: 1xSierra, 4xMondeo, 1xScorpio + kasa muita
Juu ja releissä ei kannata myöskään säästellä, halvemmat ei kauaa pelaa tai sitten niissä on juuri tuollaisia mukavia ominaisuuksia mukaanlukien että jättää välillä päälle. Joutuu kolauttamaan relettä ennenkuin sammuu
Eli laatumerkkejä kannattaa suosia kun ne kalliimmatkaan ei montaa euroa maksa. Itse käyttänyt boschin metallikuorisia releitä ja hyvin on toiminut vaikka missä olosuhteissa (yhdenkin päälle tuli laskettua 10l pakkasnestettä ja vielä vuoden päästäkin pelannut ihan ok toisin kun jotkut halvat jotka ei toimi edes paketista ottaessa)
Eli laatumerkkejä kannattaa suosia kun ne kalliimmatkaan ei montaa euroa maksa. Itse käyttänyt boschin metallikuorisia releitä ja hyvin on toiminut vaikka missä olosuhteissa (yhdenkin päälle tuli laskettua 10l pakkasnestettä ja vielä vuoden päästäkin pelannut ihan ok toisin kun jotkut halvat jotka ei toimi edes paketista ottaessa)
Useimpiin umpioihin kannattaa tehdä niin että poraa kylmästi umpion taakse reijän ja siihen tiivis läpivientikumi ja uudet piuhat siitä sisään. Ei niistä paksummista johdoista paljoa iloa ole jos umpion sisällä on jotain 0.5mm2 karvaalapazu kirjoitti:Tuo uusintajohdotus releineen kaikkineen voisi olla aika hjuva homma, mutta juttu paisuu jos tuota alkaa tekemään, nimittäin ne umpion sisällä olevat johdot vasta ohuita karvoja on...
ai ne hehkulangatkoVesQ kirjoitti: Useimpiin umpioihin kannattaa tehdä niin että poraa kylmästi umpion taakse reijän ja siihen tiivis läpivientikumi ja uudet piuhat siitä sisään. Ei niistä paksummista johdoista paljoa iloa ole jos umpion sisällä on jotain 0.5mm2 karvaa

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Siis tarkoitin että kun monissa umpioissa on umpion kuoressa jonkinlainen "töpseli" johon johtosarjasta tulee liitin ja siitä töpselistä sitten lähtee olematonta hiuskarvan paksuista johtoa lampun kantaanp3 kirjoitti: ai ne hehkulangatko
Totta kyllä tuokin että mitä lyhyempi matka niin sitä ohuempi piisaa mutta ainakin henkisesti tulee parempi mieli kun vetää polttimolle asti paksumpaa

Tosiaan mennyt vähän johtolaskelmat hutiin (tai säästöähän siinä haetaan). Eihän siinä mitään jos sitä 0.75mm2 piuhaa olisi puoli metriä mutta kun sitä on 10m kiemurrellen koko auton läpi