Valojen parantelu vs Aktiiviset ajovalot

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Taunusautomaatti
Viestit: 2832
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Valojen parantelu vs Aktiiviset ajovalot

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Tuossa tullut nyt ajeltua tämä syksy aktiivisien ajovalojen kanssa ja täytyy sanoa että ne on kyllä valotekniikassa ihan huippu keksintö.
Normivaloissa kaukovalojen lisäled valopalkeilla saa kyllä valotehoa pitkälle mutta kun joku tulee vastaan ja joudut sammuttamaan on kuin tulisi pimeäsäkki päähän.

Mutta aktiivisten valojen kanssa voit pitää tavallaan pitkät koko ajan päällä ja edessä menevän tai vastaantulevan auton kohdalle tulee vain himmennetty kohta valoihin. Eli vaikka edessä menee auto on tien penkat ja sivut valaistu about 200-300m eteenpäin. Eikä tarvi valoja vaihdella pitkille ja lyhkäsille. :thumbup:
hapelo
Viestit: 1101
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Valojen parantelu vs Aktiiviset ajovalot

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Taunusautomaatti kirjoitti: 27 Marras 2025 15:49 Tuossa tullut nyt ajeltua tämä syksy aktiivisien ajovalojen kanssa ja täytyy sanoa että ne on kyllä valotekniikassa ihan huippu keksintö.
Normivaloissa kaukovalojen lisäled valopalkeilla saa kyllä valotehoa pitkälle mutta kun joku tulee vastaan ja joudut sammuttamaan on kuin tulisi pimeäsäkki päähän.

Mutta aktiivisten valojen kanssa voit pitää tavallaan pitkät koko ajan päällä ja edessä menevän tai vastaantulevan auton kohdalle tulee vain himmennetty kohta valoihin. Eli vaikka edessä menee auto on tien penkat ja sivut valaistu about 200-300m eteenpäin. Eikä tarvi valoja vaihdella pitkille ja lyhkäsille. :thumbup:
Joo noi on makeet lyysat...huomannut kun joku ajaa perässä niin ei häikäise mutta penkat on valaistu edellä menijällekin👍
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
yritäedes
Viestit: 2624
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Valojen parantelu vs Aktiiviset ajovalot

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Varmaan ihan kivat kuljettajan kannalta.
Kysyn, kun en tiedä, miten nuo uudemmat versiot reagoivat
1) tien oikeaa reunaa vastaan tulevaan jalankulkijaan
2) oikealta tulevaan, risteykseen pysähtyneeseen ajoneuvoon
3) tiellä seisovaan hirveen/villisikaan
4) moottoritiellä vastaantulevaan liikenteeseen
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Taunusautomaatti
Viestit: 2832
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Valojen parantelu vs Aktiiviset ajovalot

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Ei ainakaan nuo mitkä omassa ole taida jalankulkijasta välittää....turvallista että näkyy kirkkaana.
Yleensä tuolla pimeillä maanteille ei ole jalankulkijoita. Ja jos katuvalot niin on lyhkäset.

Jos auton valot näky anturille niin säätää tumman pisteen auton kohtaan.

Hirveen ja villisikaan ei reagoine...paitti automaattinen jarrutus iskee päälle ja törmäysvaroitus.

Vastaantulevan liikenteen kohtaan laittaa tumman maskin, jos vastaantulevien valot näkyy.
ässäpellot
Viestit: 33
Liittynyt: 20 Marras 2014 15:16

Re: Valojen parantelu vs Aktiiviset ajovalot

Viesti Kirjoittaja ässäpellot »

Nämä aktiiviset ajovalot ovat kyllä yllättäneet positiivisesti minutkin. Toimivat yllättävän hyvin, ainakin fordin mittapuulla :thumbup:

Mietin joskus että mitä se vaatisi jotta näiden kaveriksi saisi vielä perinteiset lisävalot, ja ilmeisesti tämän kaltainen https://www.rst-steel.fi/shop/valaisime ... v_pr_5192/ arvokas johtosarja osaisi tunnistaa milloin auto on havainnut vastaantulevan tai edellämenijän. Ja sitä mukaa sitten kytkisi lisävaloja päälle tai pois.
Focus 2.0 EcoBlue A8 Titanium Wagon 2020
Thunderbird LX 4.6 V8 1994
Ex: Fiesta Titanium -18, 1.0 EcoBoost 100hp
Ex: Focus Mk1, HB vm. -00, 1.8 litraa ja 115 hevosen voima.
yritäedes
Viestit: 2624
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Valojen parantelu vs Aktiiviset ajovalot

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Eli nuo matriisivalot tuntuu toimivan. Säädöt/kalibrointi täytyy tietenkin olla kohdallaan. Ärsyttävää tuo vastaantulevien valojen välkkyminen. Ei tiedä, onko tiellä edessäpäin jotain varottavaa, vai himmaileeko aktiiviset ajovalot vain omiaan.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Taunusautomaatti
Viestit: 2832
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Valojen parantelu vs Aktiiviset ajovalot

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Omassa on aktiiviset toteutettu xenon tekniikalla ja toimivat ihan ok vaikka ei ole matriiseja.
Välillä tulee ajettua muita autoja ja kyllä on varsinkin syyspimeillä kosteilla metsäpätkillä heti ikävä aktiivisia jos on muuta liikennettä....penkkojen näkyvyys niin paljon parempi aktiivisilla.

Käytännössä näyttää tältä xenonien kanssa.
https://www.youtube.com/shorts/NwIpYJIuFAo


Ei nuo matriisit juuri parempia ole...
https://www.youtube.com/watch?v=7CtRO4OzMA4
https://www.youtube.com/watch?v=zzKPI0auUiA
https://www.youtube.com/shorts/yoD19CpZ4UY

tai pixel ledit
https://www.youtube.com/watch?v=mNH8eVHbYdY

Noista filmeistä hokaa kuitenkin aktiivisten valojen ylivoiman versus normit + led barit... kun tiellä muutakin liikennettä.
Viimeksi muokannut Taunusautomaatti, 03 Joulu 2025 13:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
duckworth
Viestit: 4326
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Valojen parantelu vs Aktiiviset ajovalot

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Taunusautomaatti kirjoitti: 30 Marras 2025 20:45 Hirveen ja villisikaan ei reagoine...paitti automaattinen jarrutus iskee päälle ja törmäysvaroitus.
OT: Mun on ihan pakko tarttuu tähän hätäjarruavustimeen, koska joskus tullu itseki sen yllättämäksi.. :) Noissahan on sellanen fundamentaalinen ongelma että vaikka ois yli auton leveyden mentävä aukko alkavat silti jarruttaa, tuli muutaman kerran jäjlet hallin lattiaan asiakkaan autoilla tuosta syystä vähän ennen nosto-ovia :lol: Niin kuinkahan mahtaa käydä mahdollisessa väistötilanteessa jossa nopeutta 70-80km/h ja liukas talvikeli kun oot jo saanu väistöliikkeen aluilleen ja olisi yli auton mentävä tila, jollon lyöki hätäjarrutuksen? Uskosin että aika varmaan pyörähtää auto, hyvällä tuurilla penkkaan tai huonolla vasemmalle. Sekään ei helpota asiaa että auto on etu- saati nelivedolla pilattu, noissa kun tahtoo perä muutenkin irrota coasting tilanteessa kaasua keventäessä aika reippaasti :roll:

Ja on topic kyssäri, miten noi matriisivalot reagoi lumipyryyn?

PS. Ja toi eka pointti ei ollu sitten mikään etuveto vs. takaveto- keskustelun nenästä veren kerjuu yritys, vaan omaa pohdintaa automaattisen hätäjarrutuksen toiminnasta tai aukoista sen toiminnassa. Onhan kardaanivetosessaki huonot puolensa... :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Taunusautomaatti
Viestit: 2832
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Valojen parantelu vs Aktiiviset ajovalot

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Noista filmeistä voi aistia hieman että miten reagoi lumipyryyn....
Oikein kovalla pyryllä menevät varmaankin off (toiminto ei juuri nyt käytettävissä) tai sitten viliseen turhan paljon silmissä....mutta kun laittaa lyhkäset niin kuvio veitsen tarkka eli parempi kuin perinteisillä eli häikäise hiutaleita niin paljoa silmien korkeudella.

Väistöstä ja hätäjarruassistentista ei ole kokemusta. Mitä nyt autoillut 35 vuotta niin vielä ei onneksi ole tullut tilannetta jossa olisi liukkaalla tarvinnut suorittaa hätäväistöä jossa olisi voinut jarruassistentti aktivoitua maantiellä.
Yksi hirvikolari on takana ja siinä olisi jarruassistentista ja aktiivisista valoista ollut apua. Hirvi hyppäsi oikealta penkalta eteen heti kun vastaantuleva rekka hujahti ohi. Väistö edes ajatuksena on mahdoton tuollaisessa tilanteessa....aikaa on alle sekuntti kun ilmestyy jalat valoihin 100kmh.... Ei se hätäjarrukaan autoa pysäyttäisi mutta leikkaisi ehkä vauhdista pois osan...sillä tuhon määrä on aivan eri osuuko 100kmh vai 80kmh....

Aktiiviset valot pelasti jo yhdeltä peuralta joka oli korkean tien penkan päältä tulossa tiellä ja vastaan tuli juuri henkilöauto. Normi valoilla olisi ollut lyhkäset päällä ja peurasta ei tietoakaan....nyt oli aktiiviset päällä ja peura näkyi jo 200m päästä....joten aloitin jarruttaa ja eteenhän se pomppas mutta jäi aikaa hyvin jarruttaa.
KugaMuuMuka
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Tammi 2025 09:11

Re: Valojen parantelu vs Aktiiviset ajovalot

Viesti Kirjoittaja KugaMuuMuka »

yritäedes kirjoitti: 28 Marras 2025 21:27 Varmaan ihan kivat kuljettajan kannalta.
Kysyn, kun en tiedä, miten nuo uudemmat versiot reagoivat
1) tien oikeaa reunaa vastaan tulevaan jalankulkijaan
2) oikealta tulevaan, risteykseen pysähtyneeseen ajoneuvoon
3) tiellä seisovaan hirveen/villisikaan
4) moottoritiellä vastaantulevaan liikenteeseen
1) Jos jalankulkijalla on riittävät heijastimet niin himmentää valon kulkijan kohdalta, muuten saa jalankulkija katsella valoloistetta silmissään
2) Vaihtelevasti, välillä himmentää - välillä ei. En tiedä millä logiikalla tuo toimii
3) Ei reagoi millään tavalla
4) Kun auto tietää olevansa moottoritiellä niin vasemman puoleiset "pitkät" kytkeytyy pois päältä. Tämä sinällään vähän hölmö feature kun yksin yöllä ajellessa on ajeltava manuaalipitkillä että saa kaiken valovoiman käyttöön
antizero
Viestit: 44
Liittynyt: 06 Marras 2015 16:27

Re: Valojen parantelu vs Aktiiviset ajovalot

Viesti Kirjoittaja antizero »

KugaMuuMuka kirjoitti: 03 Joulu 2025 13:40
yritäedes kirjoitti: 28 Marras 2025 21:27 Varmaan ihan kivat kuljettajan kannalta.
Kysyn, kun en tiedä, miten nuo uudemmat versiot reagoivat
1) tien oikeaa reunaa vastaan tulevaan jalankulkijaan
2) oikealta tulevaan, risteykseen pysähtyneeseen ajoneuvoon
3) tiellä seisovaan hirveen/villisikaan
4) moottoritiellä vastaantulevaan liikenteeseen
1) Jos jalankulkijalla on riittävät heijastimet niin himmentää valon kulkijan kohdalta, muuten saa jalankulkija katsella valoloistetta silmissään
2) Vaihtelevasti, välillä himmentää - välillä ei. En tiedä millä logiikalla tuo toimii
3) Ei reagoi millään tavalla
4) Kun auto tietää olevansa moottoritiellä niin vasemman puoleiset "pitkät" kytkeytyy pois päältä. Tämä sinällään vähän hölmö feature kun yksin yöllä ajellessa on ajeltava manuaalipitkillä että saa kaiken valovoiman käyttöön
Tää 4. kohta on kyllä surkea ominaisuus! Muuten valot pelaa hienosti, mutta "kesämotarilla" toinen kaista on täysin pimeänä ja näkyvyys on melkein nolla, manuaalisesti pitkät päälle laitettava jos haluaa nähdä jotain.. Oma kaista ja oikea reuna tiestä/maastosta toimii normaalisti (hyvin). Olikohan nopeus 110kmh, jossa tuo ominaisuus aktivoituu. On kyllä harmittava asia noin muuten moitteettomasti ja todella hienosti toimivissa valoissa (itsellä 2024 Focus).
2024 Focus 1.0 Ecoboost mhev A7 155hv ST-line

aiemmat Fordit:
2020 Puma 1.0 Ecoboost M6 ST-line
2018 Fiesta 1.0 Ecoboost M6 ST-line
2005 Focus 2.5 ST225
1995 Escort 2.0 RS2000 Sauber
KugaMuuMuka
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Tammi 2025 09:11

Re: Valojen parantelu vs Aktiiviset ajovalot

Viesti Kirjoittaja KugaMuuMuka »

antizero kirjoitti: 03 Joulu 2025 14:14
KugaMuuMuka kirjoitti: 03 Joulu 2025 13:40

1) Jos jalankulkijalla on riittävät heijastimet niin himmentää valon kulkijan kohdalta, muuten saa jalankulkija katsella valoloistetta silmissään
2) Vaihtelevasti, välillä himmentää - välillä ei. En tiedä millä logiikalla tuo toimii
3) Ei reagoi millään tavalla
4) Kun auto tietää olevansa moottoritiellä niin vasemman puoleiset "pitkät" kytkeytyy pois päältä. Tämä sinällään vähän hölmö feature kun yksin yöllä ajellessa on ajeltava manuaalipitkillä että saa kaiken valovoiman käyttöön
Tää 4. kohta on kyllä surkea ominaisuus! Muuten valot pelaa hienosti, mutta "kesämotarilla" toinen kaista on täysin pimeänä ja näkyvyys on melkein nolla, manuaalisesti pitkät päälle laitettava jos haluaa nähdä jotain.. Oma kaista ja oikea reuna tiestä/maastosta toimii normaalisti (hyvin). Olikohan nopeus 110kmh, jossa tuo ominaisuus aktivoituu. On kyllä harmittava asia noin muuten moitteettomasti ja todella hienosti toimivissa valoissa (itsellä 2024 Focus).
Tämä ei ole valitettavasti pelkästään Fordin ominaisuus, aiemmassa Skodassa ihan sama. Perustunee johonkin älyttömään direktiiviin
ässäpellot
Viestit: 33
Liittynyt: 20 Marras 2014 15:16

Re: Valojen parantelu vs Aktiiviset ajovalot

Viesti Kirjoittaja ässäpellot »

Vähän ehkä mennään off-topic, mutta tuli mieleen vm. 2018-> fordien valoautomatiikasta ylipäätään. Eli sekä aiemmassa 2018 fiestassani että nykyisessä 2020 focuksessani tuntuu olevan samanlainen satunnainen hidastelu valoautomatiikan toiminnassa. Ison osan ajasta valot menevät päälle ja pois "välittömästi", mutta välillä automaattiset pitkät tulevat päälle vaihtelevalla viiveellä. Joskus esim. 10 sekunnin viiveellä tai minuuttien jälkeen. Pois ovat menneet aina oikein, mutta pitkät tulee päälle takaisin viiveellä.

Fiestassa mulla oli perinteiset valot ajovaloautomatiikalla, focuksessa nyt nämä aktiiviset ajovalot led-ajovaloilla (ei matriisi). Molemmissa ihan samanlainen ilmiö havaittavissa. Iltapaskakin tästä ominaisuudesta uutisoi Transit Customin koeajoartikkelissa jonkin aikaa sitten: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... c100ddfbc6 (maksumuurin takana, mutta demonstroiva video näkyy ilmankin) Tuo video nyt on kuvattu motarilla, mutta ihan sama homma se on maantielläkin.

Kysymys kuuluukin: Onkos tämän eteen kukaan jaksanut tehdä tutkimusta marmoritiskin kanssa? Löytyykö korjaavaa päivitystä johonkin moduuliin tai kokonaan uutta palikkaa tms.? Softabugihan tämä luultavasti on, ja ihme jos ei ole näillä vuosilla vielä fordin tietoon asti valunut.
Focus 2.0 EcoBlue A8 Titanium Wagon 2020
Thunderbird LX 4.6 V8 1994
Ex: Fiesta Titanium -18, 1.0 EcoBoost 100hp
Ex: Focus Mk1, HB vm. -00, 1.8 litraa ja 115 hevosen voima.
Dandalon
Viestit: 258
Liittynyt: 02 Loka 2017 18:52

Re: Valojen parantelu vs Aktiiviset ajovalot

Viesti Kirjoittaja Dandalon »

Mitä ajellu nyt muutaman vuoden matriisi valoilla, niin mutkainen metsätie, niin ei välttämättä pimennyskeila ehdi ajoissa vastaan tulevan tai edessä ajan auton kohdalle. Ja myös 3 kaistaisella tiellä ainakin jos ajat oikeata kaistaa, ja vastaan tuleva on vasemassa reunassa, niin ei reagoi.

Tälläsissä tilanteissa on saanut palautusta pitkien väläytyksellä.

Kerran joku jopa rupes rämpyttämään jarruvalo mutkaisella tiellä :D
S-P-H
Viestit: 623
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Valojen parantelu vs Aktiiviset ajovalot

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Mun muistaakseni uusimman Focuksen Matrix ledeissä on yhdistelmä PCA (pre collision assist) ja valot niin et se järjestelmä näkee ne kävelijät ja kohdistaa niihin nimenomaan enemmän valoa. En tiedä onko näin, mutta muistan lukeneeni.

Fordeissa on mielestäni myräkkäkeleihin oma tunnistus, et se näyttää tehokkaasti mut alaviistoon.

Ja tietysti kamera näkee myös liikennemerkit ja osoittaa niihin. Esim motarilla näkyy isot kyltit todella hyvin.

Itellä oli aikonaan Fiestassa ja olen samaa mieltä, että hyvät valot oli!

Nyt on eri merkin autossa liikkuvat led + laser ja muutoin sama idea. Tekee katveita, näyttää liikennemerkit. Motarilla näyttää myös vasemmalle ilman manuaalille laittoa. Eroja näköjään.

Fiestassa ei koskaan kukaan välkytelly häikäsyn takia mut nyt on tullu kyllä. Ja silleen et ei ole edes oikeesti osunu se valoprojektio mut kai sitte muuten häikässy tai juurikin ärsyttäny se valoshow.
ex Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Vastaa Viestiin