Uusi Kuga mk3 2020
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Autolla ajettu 51tkm.
Aviloo testi.
Aviloo testi.
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Kilometreihin nähden SOH melko alhainen, vaikka olisi ajettu pelkällä sähköllä. Aviloo premium testi olisi paras koska siinä oikeasti ajetaan yksi lataussykli ja todellinen energiamäärä mitataan. Muuten nämä testit katsovat OBD-väylältä tuon BECM-modulin arvioiman SOH-arvon ja sitten vertaavat tietokannassa oleviin muihin autoihin.
Kugan akkujen ja hybriditekniikan kanssa ollut kyllä ihmeen vähän ongelmia (pl. nämä pari isompaa takaisinkutsua) koska näitä on paljon ajossa ympäri maailmaa. Pitkä kokemus ja yhteinen teknologiakehitys Toyotan kanssa näkyy.
Epäilen siis noin alhaisen lukeman liittyvän BECM-päivitykseen. Googlen AI-kielimalli arvailee samaa. (Haku: ford kuga phev soh after update becm reset)
” After a Battery Energy Control Module (BECM) reset on a Ford Kuga PHEV, the State of Health (SOH) of the battery may appear to be lower than expected. This is because the reset process often triggers a recalibration of the battery management system. The SOH should gradually increase as the system relearns the battery's capacity and health.
Here's a more detailed explanation:
1. BECM Reset:
A BECM reset essentially wipes the memory of the battery management system and forces it to recalibrate. This can include resetting parameters related to the battery's State of Charge (SOC) and State of Health (SOH).
2. SOH and Recalibration:
The SOH is a percentage representation of the battery's health compared to its original capacity. When the BECM is reset, the system might initially display a lower SOH value until it has had time to recalibrate and accurately assess the battery's condition.
3. Gradual Increase:
As the vehicle is driven and the battery is used, the system will learn the battery's behavior and gradually increase the SOH value.
4. Driving and Charging:
To aid the recalibration process, it's recommended to drive the vehicle in both electric and hybrid modes, and to ensure the battery is fully charged and discharged periodically, according to Ford's usage guidelines.
5. Master Reset:
If the SOH remains low after a significant period of use, a Master Reset of the SYNC system, which includes the battery management system, might be necessary, as outlined in Ford's support documentation.
Kugan akkujen ja hybriditekniikan kanssa ollut kyllä ihmeen vähän ongelmia (pl. nämä pari isompaa takaisinkutsua) koska näitä on paljon ajossa ympäri maailmaa. Pitkä kokemus ja yhteinen teknologiakehitys Toyotan kanssa näkyy.
Epäilen siis noin alhaisen lukeman liittyvän BECM-päivitykseen. Googlen AI-kielimalli arvailee samaa. (Haku: ford kuga phev soh after update becm reset)
” After a Battery Energy Control Module (BECM) reset on a Ford Kuga PHEV, the State of Health (SOH) of the battery may appear to be lower than expected. This is because the reset process often triggers a recalibration of the battery management system. The SOH should gradually increase as the system relearns the battery's capacity and health.
Here's a more detailed explanation:
1. BECM Reset:
A BECM reset essentially wipes the memory of the battery management system and forces it to recalibrate. This can include resetting parameters related to the battery's State of Charge (SOC) and State of Health (SOH).
2. SOH and Recalibration:
The SOH is a percentage representation of the battery's health compared to its original capacity. When the BECM is reset, the system might initially display a lower SOH value until it has had time to recalibrate and accurately assess the battery's condition.
3. Gradual Increase:
As the vehicle is driven and the battery is used, the system will learn the battery's behavior and gradually increase the SOH value.
4. Driving and Charging:
To aid the recalibration process, it's recommended to drive the vehicle in both electric and hybrid modes, and to ensure the battery is fully charged and discharged periodically, according to Ford's usage guidelines.
5. Master Reset:
If the SOH remains low after a significant period of use, a Master Reset of the SYNC system, which includes the battery management system, might be necessary, as outlined in Ford's support documentation.
Kuga PHEV ja Fiesta Active
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Meidän kugaan teki Hedinin huolto silloin sen akkutestin(ei tietoa miten)mutta soh oli 86% ja kun latasin akun täyteen niin fordpassin mukaan siihen meni samat n.10,5kwh(0-100%) kuin ennenkin ja sähköllä sai ajeltua aivan samat km:t kuin alunperinkin.Autollahan oli ajettu n.86tkm kun jätin sen Hedinille vaihdossa.Pelkällä sähköllä ehkä n.40tkm eli minun mielestä kugan akku kesti sen n.4 vuoden lataukset erinomaisesti.
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Pitääkin katsoa Forscanilla mitä auto itse kertoo akun kapasiteetiksi. Ostin auton noin 3,5 v ikäisenä ja 73 000 km ajettuna ja akun kapasiteetti oli Aviloo Flash testin ja auton oman tiedon mukaan n.86%.xflex kirjoitti: 15 Heinä 2025 14:58 Kilometreihin nähden SOH melko alhainen, vaikka olisi ajettu pelkällä sähköllä. Aviloo premium testi olisi paras koska siinä oikeasti ajetaan yksi lataussykli ja todellinen energiamäärä mitataan. Muuten nämä testit katsovat OBD-väylältä tuon BECM-modulin arvioiman SOH-arvon ja sitten vertaavat tietokannassa oleviin muihin autoihin.
Kugan akkujen ja hybriditekniikan kanssa ollut kyllä ihmeen vähän ongelmia (pl. nämä pari isompaa takaisinkutsua) koska näitä on paljon ajossa ympäri maailmaa. Pitkä kokemus ja yhteinen teknologiakehitys Toyotan kanssa näkyy.
Epäilen siis noin alhaisen lukeman liittyvän BECM-päivitykseen. Googlen AI-kielimalli arvailee samaa. (Haku: ford kuga phev soh after update becm reset)
” After a Battery Energy Control Module (BECM) reset on a Ford Kuga PHEV, the State of Health (SOH) of the battery may appear to be lower than expected. This is because the reset process often triggers a recalibration of the battery management system. The SOH should gradually increase as the system relearns the battery's capacity and health.
Here's a more detailed explanation:
1. BECM Reset:
A BECM reset essentially wipes the memory of the battery management system and forces it to recalibrate. This can include resetting parameters related to the battery's State of Charge (SOC) and State of Health (SOH).
2. SOH and Recalibration:
The SOH is a percentage representation of the battery's health compared to its original capacity. When the BECM is reset, the system might initially display a lower SOH value until it has had time to recalibrate and accurately assess the battery's condition.
3. Gradual Increase:
As the vehicle is driven and the battery is used, the system will learn the battery's behavior and gradually increase the SOH value.
4. Driving and Charging:
To aid the recalibration process, it's recommended to drive the vehicle in both electric and hybrid modes, and to ensure the battery is fully charged and discharged periodically, according to Ford's usage guidelines.
5. Master Reset:
If the SOH remains low after a significant period of use, a Master Reset of the SYNC system, which includes the battery management system, might be necessary, as outlined in Ford's support documentation.
Katselin latauskiellon loppuvaiheessa ja edelleen näytti samaa lukemaa ja autolla oli ajettu 20 000 km sen jälkeen. Akun lataamattomuus ei ainakaan merkittävästi vaikuttanut siihen lukemaan.
Uskoisin kanssa että akun puskuria käytetään osittain siihen että käyttäjälle akun kapasiteetin heikkeneminen ei näy heti. Jossain vaiheessa varmaan rupee näkymään kun tuskin kokonaan sitä puskuria antaa auto käyttää pois.Itellä pääsee sen 40 - 60 km näillä keleillä ja autolla ajettu 95 000 km ja 4 vuotta vanha. Itse asiassa Forscanilla näkee senkin mikä on akun todellinen soc (lataustaso) kun mittaristossa näkyy 0% tai 100%. Tosta voi jotain ehkä päätellä mutta pitää olla varovainen päätelmissään.
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Miten tuon tuulilasin lämmitysvastukset on tehty, eli jos tulee kivenisku tuulilasiin ja tarvii porata auki ja paikata niin jos lanka menee poikki niin onko koko lasin lämmitys senjälkeen rikki vai haittaako tuota jos yksi lanka katkeaa korjattaessa?
Re: Uusi Kuga mk3 2020
En tiedä miten on tehty, mutta omasta on yksi isompi kiveniskemä korjattu ja tuulilasin lämmitys toimii edelleen koko lasin alueelta, mistä yllätyin. Pumassa katkennut lanka pimensi pystysuunnassa ehkä 5cm leveän alueen, muistelen.
Tuli heitettyä vajaa 2000km reissu viikolla, keskikulutus 5,5 l. Lähtiessä oli akku täysi, mutta reissun päällä ei saanut ladattua kertaakaan. Ihan jepa kulutus, kaksi aikuista ja kaksi teiniä + matkatavarat. Kulutus oli kuuden paikkeilla ja yli pätkillä missä mentiin yli 110kmh nopeuksilla, mutta sellaista tietä oli ehkä vain 300km koko reissusta.
Tuli heitettyä vajaa 2000km reissu viikolla, keskikulutus 5,5 l. Lähtiessä oli akku täysi, mutta reissun päällä ei saanut ladattua kertaakaan. Ihan jepa kulutus, kaksi aikuista ja kaksi teiniä + matkatavarat. Kulutus oli kuuden paikkeilla ja yli pätkillä missä mentiin yli 110kmh nopeuksilla, mutta sellaista tietä oli ehkä vain 300km koko reissusta.
Kuga PHEV
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Auto on Kuga phev 2021. Takapää narisee hitaassa nopeudessa käännettäessä jos on pientä epätasaisuutta tiessä. Samoin hiljaa ajaessa pienissä töyssyissä. Ääni kuulostaa siltä kuin tulisi jousista tai jostain niihin liittyvästä komponentista.
Kellään ollut tällaista ?
Kellään ollut tällaista ?
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Kun edellisessä autosta (S-max) kuului vastaavaa narinaa, se paheni muutamissa kuukausissa jotakuinkin jatkuvaksi ääneksi. Toisen puolen alatukivarren etuhela oliva siinä vaiheessa totaalisen tuhoutunut.
Kuga PHEV Vignale -23
Volvo S60 eFlexFuel -05
Volvo S60 eFlexFuel -05
Re: Uusi Kuga mk3 2020
2021 mallissa taitaa olla vielä erillistuenta takapäässä. Uudemmissa yhdyspalkki. Veikkaan myös takapään tukivarsia kun tulee hieman sopivaa vääntöä käännettäessä vaikka onkin takapäästä kyse.Jeipii kirjoitti: 20 Heinä 2025 09:02 Auto on Kuga phev 2021. Takapää narisee hitaassa nopeudessa käännettäessä jos on pientä epätasaisuutta tiessä. Samoin hiljaa ajaessa pienissä töyssyissä. Ääni kuulostaa siltä kuin tulisi jousista tai jostain niihin liittyvästä komponentista.
Kellään ollut tällaista ?
Nyt on aika lämmintä, narinat saattaa häipyä kun kelit vähän jäähtyy. Perä ylös ja katsoo vähän missä kunnossa tukivarret on. Ei siellä kauheasti muuta narisevaa ole, yleensä iskarit kolisee mutta voihan toki niissäkin jotain narisevaa olla.
Kuga PHEV ja Fiesta Active
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Miten sitä voisi testata jos vika on tämä ? Koitin heiluttaa autoa sivusuunnassa ja ylös alas paikallaan mutta natinaa ei kuulunut silloinKugaPHEV kirjoitti: 20 Heinä 2025 12:32 Kun edellisessä autosta (S-max) kuului vastaavaa narinaa, se paheni muutamissa kuukausissa jotakuinkin jatkuvaksi ääneksi. Toisen puolen alatukivarren etuhela oliva siinä vaiheessa totaalisen tuhoutunut.
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Eipä siellä tosiaan oikein mikään muu pysty narisemaan, kuin tukivarsien puslat, ellei sitten narina kuulu vain kun joku on takapenkillä. Jos narisee ja häiritsee, vie korjaamolle. Tai poista takapenkkiläinen.
Kuga PHEV
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Onko muilla pohjassa olevat huovasta valmistetut pohjansuojat pysyneet siististi paikoillaan? Minulla kuskinpuolen eturenkaan takaa pohjasta repsottaa tuollainen suoja. Kaikki kiinnikkeet näyttää olevan paikallaan eikä suojassa ole vielä vaurioita, mutta se jotenkin on venähtänyt niin että takareuna roikkuu n. 5cm alempana.Olisikohan vettynyt vedestä ja venytellyt itsensä tuollaiseksi. Nippusiteellä tuon saisi varmistettua mutta ei viittis alkaa alle vuoden ikäiseen tuollaisia virittelemään, kaipa se täytyy suunnata Ford pajalle ihmettelemään asiaa. Kuvan olisin voinut osasta laittaa mutta se täytyisi linkittää varmaan jonkun sivuston kautta kun en suoraan saanut sellaista tähän lisättyä.
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 02 Loka 2022 09:26
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Juu pohjahuopa repsottaa täälläkin. Vähän revennyt kiinnikkeen vierestä. Lunta keräsi talvella sinne väliin ja muutenkin itseensä. Omasta mielestä melko huono idea laittaa huopaa auton pohjaan ja pyörän kaariin kun sen tietää miten ne imee loskaa itseensä.Teppu kirjoitti: 20 Heinä 2025 17:55 Onko muilla pohjassa olevat huovasta valmistetut pohjansuojat pysyneet siististi paikoillaan? Minulla kuskinpuolen eturenkaan takaa pohjasta repsottaa tuollainen suoja. Kaikki kiinnikkeet näyttää olevan paikallaan eikä suojassa ole vielä vaurioita, mutta se jotenkin on venähtänyt niin että takareuna roikkuu n. 5cm alempana.Olisikohan vettynyt vedestä ja venytellyt itsensä tuollaiseksi. Nippusiteellä tuon saisi varmistettua mutta ei viittis alkaa alle vuoden ikäiseen tuollaisia virittelemään, kaipa se täytyy suunnata Ford pajalle ihmettelemään asiaa. Kuvan olisin voinut osasta laittaa mutta se täytyisi linkittää varmaan jonkun sivuston kautta kun en suoraan saanut sellaista tähän lisättyä.

Kuga 2022 2,5 PHEV Titanium
Focus 2019 1,0 Titanium STW
Focus 2015 1,0 Trend Hatchback
Focus 2006 1,6 Trend Hatchback
Focus 2000 1,6 Trend Hatchback
Mondeo 1997 1,8i CLX STW
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Ääntä eristää paremmin ja kestää iskuja paremmin eikä halkeile kiveniskuista. Mut joo paskaahan nuo kerää taas paremmin.
Re: Uusi Kuga mk3 2020
No niin 13tkm ja kehoitus varata huolto. Voimansiirron vika / alennettu teho. Ei oikeen herätä luottamusta. 

Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Vertailun vuoksi, 1300km reissu, 4 aikuista ja matkatavarat. Lähtiessä täysi akku, reissussa ei ladattu ollenkaan.nestori kirjoitti: 18 Heinä 2025 23:57 Tuli heitettyä vajaa 2000km reissu viikolla, keskikulutus 5,5 l. Lähtiessä oli akku täysi, mutta reissun päällä ei saanut ladattua kertaakaan. Ihan jepa kulutus, kaksi aikuista ja kaksi teiniä + matkatavarat. Kulutus oli kuuden paikkeilla ja yli pätkillä missä mentiin yli 110kmh nopeuksilla, mutta sellaista tietä oli ehkä vain 300km koko reissusta.
Koko reissu ajettiin hyvin lähelle nopeusrajoitusten vauhteja, todellisen nopeuden pysyessä jokusen kilometrin verran rajoituksen yli. Matkalla suurin nopeusrajoitus oli 100 km/h. Todellinen keskikulutus 4,98ltr, laskettu tankkauksista.
Yllätyin kuinka pieni tuo kulutus oli. Toki matkavauhtikin pysyi hyvin maltillisena ja edesauttoi siten pienen kulutuksen saavuttamista. Vauhdikkaammalla matkavauhdilla tuo puolen litran ero Nestoriin olisi varmasti kuroutunut umpeen.
Olisi kiva tietää paljonko koko matkan lähes hoosiannaa huutanut ilmastointi lisäsi kulutusta.
Reissulla muuten ylittyi 50tkm mittarilukema.
Kuga PHEV Vignale -23
Volvo S60 eFlexFuel -05
Volvo S60 eFlexFuel -05
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 06 Tammi 2025 09:11
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Uudella fhev versiolla Kuusamo-Lahti 5,7l/100km. Vauhti tikkari +10
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Selviskö mikä ongelma? Takuu on kuitenkin voimassafocst kirjoitti: 25 Heinä 2025 12:29 No niin 13tkm ja kehoitus varata huolto. Voimansiirron vika / alennettu teho. Ei oikeen herätä luottamusta.![]()
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Noin viikon verran on takkuillut PHEV Kugan paikannus. Auton symbolin päälle tulee kysymysmerkki ja kartta jumittuu paikoilleen. Kun näin käy, ei Ford pass saa myöskään yhteyttä autoon eikä latauksessa ollessaan tietysti osaa kertoa latauksen edistymistä. Kun tänään latauksen jälkeen lähdin liikenteeseen niin tauluun tuli hätäpuhelujärjestelmän vika. Tällä viikolla on jo aika huoltoon joten täytyypä varmaan mainita taas näistäkin vioista ja ottaa niille uusi huoltoaika jos eivät ehdi samalla katsoa muiden töiden ohessa.
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Ei ollut Onneksi iso vika. Becm moduli piti päivittää samalla päivittyi monta muutakin modulia. Nyt pitäisi taas pelata.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Uusi Kuga mk3 2020
GPS ja Hätäpuhelujärjestelmän vika korjaantui kun vaihdettiin joku moduli. Ainakin nyt pelaa niinkuin pitää, toivotaan että uusi moduli olisi pitkäikäisempi. Monta tuntia sen vaihtamiseen ja koodaamiseen kului joten ei varmaan korjaamokaan montaa takuukeikkaa siitä halua. 

-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 06 Tammi 2025 09:11
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Miksei haluaisi, sehän on korjaamolle pelkkää tuloa.Teppu kirjoitti: 13 Elo 2025 11:42 GPS ja Hätäpuhelujärjestelmän vika korjaantui kun vaihdettiin joku moduli. Ainakin nyt pelaa niinkuin pitää, toivotaan että uusi moduli olisi pitkäikäisempi. Monta tuntia sen vaihtamiseen ja koodaamiseen kului joten ei varmaan korjaamokaan montaa takuukeikkaa siitä halua.![]()
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Nyt kun jonkin verran on tullut ajeltua St-Line PHEV Kugalla, rupesin miettimään että kuinkahan tuo maavara mahtaa riittää talven temmellyksissä? Esitteen mukaan 143/171mm näyttää virallisesti olevan mutta minusta nuo pohjahuovat roikkuu kyllä tätä alempana. Sinänsä tuo maavara oli varmaan aika sama minun edellisessä Focus St-Line farkuissa mutta siinä ei ollut akkua auton alla mitä varoa.
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Hyvin tuo maavara on ainakin itellä riittänyt. 18-tuumaiset talvirenkaat on alla. Se huopa on akkua alempana ja jos se ottaa osumaa niin se ei ole niin vaarallista. Lisäksi auton pohjassa on semmonen metallitanko joka on semmosella korkeudella että siihen osuu ensin jos ajaa jotain liian korkeaa päin. Akku on vasta sen tango jälkeen taaempana.Teppu kirjoitti: 18 Elo 2025 08:17 Nyt kun jonkin verran on tullut ajeltua St-Line PHEV Kugalla, rupesin miettimään että kuinkahan tuo maavara mahtaa riittää talven temmellyksissä? Esitteen mukaan 143/171mm näyttää virallisesti olevan mutta minusta nuo pohjahuovat roikkuu kyllä tätä alempana. Sinänsä tuo maavara oli varmaan aika sama minun edellisessä Focus St-Line farkuissa mutta siinä ei ollut akkua auton alla mitä varoa.
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Hyvin pärjää maavaran kanssa, toki en tuolla maastoon menekään mutta monenmoisilla mökkiteillä ei ole tullut ongelmia. Eikä toki urbaanimmassakaan ympäristössä. Muistaa vaan että isommat lumipaakut kierretään eikä mennä syviin lammikoihin.
Tuosta poikittaisesta palkista, se on tosiaan ensimmäinen mikä ottaa alustasta kiinni, juuri ennen akun kopsahtamista
Sen verran pieni korkeusero on palkin ja akun välillä.
Tuosta poikittaisesta palkista, se on tosiaan ensimmäinen mikä ottaa alustasta kiinni, juuri ennen akun kopsahtamista
Sen verran pieni korkeusero on palkin ja akun välillä.
Viimeksi muokannut KugaPHEV, 21 Elo 2025 18:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuga PHEV Vignale -23
Volvo S60 eFlexFuel -05
Volvo S60 eFlexFuel -05