Galaxy 2010 2.0 tdci kaasuläppäkotelosta ja siitä lähtevästä letkusta

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
HanDel
Viestit: 21
Liittynyt: 23 Heinä 2024 09:15

Galaxy 2010 2.0 tdci kaasuläppäkotelosta ja siitä lähtevästä letkusta

Viesti Kirjoittaja HanDel »

Kertokaas tositietäjät kun otsikon mukaisesta Galaxysta lähtee kaasuläppäkotelolta 6-7mm paksu (alipaine?)letku. Se oli syystä tahi toisesta lähtenyt kotelolta päin mutkan jälkeen olevasta liitoksesta irti ja engine malfunctionia alkoi tarjoilla. No letku kiinni joka oli muuten tosi löysä. No sitten tovin päästä tuli halkeama kaasuläppäkotelolta lähtevään ahtoputkeen? ja engine malfunktionia jälleen. Kävin sen vaihdattamassa ihan tunnetulla hyvän maineen keskisuurella korjaamolla ja sanoin sit samalla, että jos siihen alipaineletkuun löytyy joku klemmari tms niin laittakaa samalla. No ahtoputki? vaihdettiin ja soittivat että herjaa edelleen kaasuläppäkotelolta vikaa ja engine malfunctionia polttaa edelleen. No sitä ei sitten siinä vaiheessa alettu laittamaan, kun pajalla ei heti ollut aikaa. Rupesin sitten parin päivän päästä katselemaan, että josko irrottelis kaasuläppäkotelon ja putsailis sen, josko auttais. No sieltäpä löytyikin ihan tuore kirkas yhtenäinen letku sen alipaineletkun paikalta. Aloin sitten kysellä, että mikäs juttu, niin oli kuulemma niin venynyt siitä liitoksen kohdalta, että vaihtoivat uuden letkun. Ja siis ihan kirkasta perus muoviletkua oli tämä. Ja se kuulemma toimii ihan samalla tavalla kuin se alkuperäinenkin.
Kummastelen nyt, että jos on noin kuin sanoivat, niin miksi siinä alkuperäisessä letkussa on (ilmeisesti letkun molemmissa päissä jatko, jossa on supistaja vai onko jopa jokin venttiili. Kertokaapa nyt siis, että olenko ihan hakoteillä vai mikä idea niissä katkoissa on. Alkuperäistä letkuakaan ei tietenkään ole tallella, kun olivat paiskanneet roskikseen...

Tokihan voi olla mahdollista, että juurikin matkalla ahtoputken vaihtoon on myös kaasuläppäkoteloon tullut jokin vika, mutta hassun tuntuinen yhteensattuma olisi.

Edit: Ja kaasuläppäkotelo on siis mallia MAGNETI MARELLI 802001479213 kun tuolta autodocista katselin
Edit2: Nuo kysymysmerkit tuolla välissä on ihan vaan siksi, että en ole varma ko. letkujen ja putkien virallisista nimistä :D
HanDel
Viestit: 21
Liittynyt: 23 Heinä 2024 09:15

Re: Galaxy 2010 2.0 tdci kaasuläppäkotelosta ja siitä lähtevästä letkusta

Viesti Kirjoittaja HanDel »

Ja lisäillään sen verran, että kaasuläppäkotelo on irrotettu ja putsattu, joskaan putsaamista ei isommin ollut ja sama vika siis jatkuu edelleen.
HanDel
Viestit: 21
Liittynyt: 23 Heinä 2024 09:15

Re: Galaxy 2010 2.0 tdci kaasuläppäkotelosta ja siitä lähtevästä letkusta

Viesti Kirjoittaja HanDel »

Ja tarkennellaan siis vielä, että moottorin vikavalo palaa ja herjaa juurikin tuota kaasuläppäkoteloa. Engine malfunktion syttyy aina kun lähtee liikkeelle ja menee siis limp modeen. Tämä jälkimmäinen kyllä poistuu aina kun sammuttaa auton.
tikola
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Galaxy 2010 2.0 tdci kaasuläppäkotelosta ja siitä lähtevästä letkusta

Viesti Kirjoittaja tikola »

Kannattaa lukea tämä tarina läpi. Eiköhän siellä ole ihan sama kone ja samat vikatilat:

viewtopic.php?p=349090&hilit=engine+malfunction#p349090

Ja sitten jos muista merkeistä tietoa hakee niin PSA 2.0 Hdi on varmaan aika sama homma ranskalaisissa autoissa.
yritäedes
Viestit: 2476
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Galaxy 2010 2.0 tdci kaasuläppäkotelosta ja siitä lähtevästä letkusta

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Kun se kaasuläppäkotelo oli irti, niin tuliko kokeiltua, liikuttaako alipaine (= imu) sitä läppää?
Ja mikä se vikakoodi tarkemmin ottaen oli?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
HanDel
Viestit: 21
Liittynyt: 23 Heinä 2024 09:15

Re: Galaxy 2010 2.0 tdci kaasuläppäkotelosta ja siitä lähtevästä letkusta

Viesti Kirjoittaja HanDel »

yritäedes kirjoitti: 28 Kesä 2025 11:45 Kun se kaasuläppäkotelo oli irti, niin tuliko kokeiltua, liikuttaako alipaine (= imu) sitä läppää?
Ja mikä se vikakoodi tarkemmin ottaen oli?
Fiksuna jätkänä en tota vikakoodia kysellyt saati pyytänyt mitään raporttia pajalta.
Ja mitenkäs tuo on järkevintä kokeilla liikuttaako alipaine sitä? Tuotakaan ei siis tullut testailtua, mutta eipä tuo nyt iso homma ole irrotella uudestaan ja testata
HanDel
Viestit: 21
Liittynyt: 23 Heinä 2024 09:15

Re: Galaxy 2010 2.0 tdci kaasuläppäkotelosta ja siitä lähtevästä letkusta

Viesti Kirjoittaja HanDel »

tikola kirjoitti: 28 Kesä 2025 11:28 Kannattaa lukea tämä tarina läpi. Eiköhän siellä ole ihan sama kone ja samat vikatilat:

viewtopic.php?p=349090&hilit=engine+malfunction#p349090

Ja sitten jos muista merkeistä tietoa hakee niin PSA 2.0 Hdi on varmaan aika sama homma ranskalaisissa autoissa.
Jaahas. Siinäpä piisaa vähän kahlattavaa. Pitääkin lueskella, jos löytyis apuja tuosta. Kiitos.
riikomi
Viestit: 1122
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Galaxy 2010 2.0 tdci kaasuläppäkotelosta ja siitä lähtevästä letkusta

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Onko varmasti kyse kaasuläppäkotelosta?

Dieselissä ei siellä kohtaa ole muuta kuin ylipainetta, joten alipaineletkusta ei voi olla kyse. Vm. 2009 diesel-Mondeossa kl-koteloon tuli ainoastaan ahtoilmaletku sekä metallinen putki EGR-venttiililtä.

Tai no: tuollaisessa kotelossa on näköjään alipainetoiminen säätö- tai sulkuventtiili:

https://www.ebay.co.uk/itm/305630479886 ... R5yGxLn3ZQ
HanDel
Viestit: 21
Liittynyt: 23 Heinä 2024 09:15

Re: Galaxy 2010 2.0 tdci kaasuläppäkotelosta ja siitä lähtevästä letkusta

Viesti Kirjoittaja HanDel »

riikomi kirjoitti: 29 Kesä 2025 15:08 Onko varmasti kyse kaasuläppäkotelosta?

Dieselissä ei siellä kohtaa ole muuta kuin ylipainetta, joten alipaineletkusta ei voi olla kyse. Vm. 2009 diesel-Mondeossa kl-koteloon tuli ainoastaan ahtoilmaletku sekä metallinen putki EGR-venttiililtä.

Tai no: tuollaisessa kotelossa on näköjään alipainetoiminen säätö- tai sulkuventtiili:

https://www.ebay.co.uk/itm/305630479886 ... R5yGxLn3ZQ
Kaasuläppäkotelo on siis mallia MAGNETI MARELLI 802001479213 kun tuolta autodocista katselin ulkoisesti vastaavaa. Ja siihen kyllä tulee sellainen kynän paksuinen letku.
riikomi
Viestit: 1122
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Galaxy 2010 2.0 tdci kaasuläppäkotelosta ja siitä lähtevästä letkusta

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Siinä on näköjään alipaineella toimiva säätö.

Letkun pitäisi sitten olla alipaineletkua, koska tavallinen letku menee lyttyyn.
yritäedes
Viestit: 2476
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Galaxy 2010 2.0 tdci kaasuläppäkotelosta ja siitä lähtevästä letkusta

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

HanDel kirjoitti: 29 Kesä 2025 14:51
yritäedes kirjoitti: 28 Kesä 2025 11:45 Kun se kaasuläppäkotelo oli irti, niin tuliko kokeiltua, liikuttaako alipaine (= imu) sitä läppää?
Ja mikä se vikakoodi tarkemmin ottaen oli?
Fiksuna jätkänä en tota vikakoodia kysellyt saati pyytänyt mitään raporttia pajalta.
Ja mitenkäs tuo on järkevintä kokeilla liikuttaako alipaine sitä? Tuotakaan ei siis tullut testailtua, mutta eipä tuo nyt iso homma ole irrotella uudestaan ja testata
Ei sitä tarvitse edes irrottaa kokonaan; paksu ahtoletku irti ja alipainetta läppäkotelon alipainekellon liittimeen (missä on nyt se kirkas letku). Pätkä sopivaa letkua ja imua, jos ei poskivoimat riitä, niin injektioruiskulla, kumitutilla tai millä nyt saat vähän alipainetta aikaiseksi. Liikkuuko läppä?
Jos liikkuu, niin sitten vika on todennäköisesti alipainesolenoidissa tai sähköissä.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
HanDel
Viestit: 21
Liittynyt: 23 Heinä 2024 09:15

Re: Galaxy 2010 2.0 tdci kaasuläppäkotelosta ja siitä lähtevästä letkusta

Viesti Kirjoittaja HanDel »

riikomi kirjoitti: 29 Kesä 2025 16:55 Siinä on näköjään alipaineella toimiva säätö.

Letkun pitäisi sitten olla alipaineletkua, koska tavallinen letku menee lyttyyn.
Hyvä huomio. Pitääpä huomenna testata kunnon letkulla
HanDel
Viestit: 21
Liittynyt: 23 Heinä 2024 09:15

Re: Galaxy 2010 2.0 tdci kaasuläppäkotelosta ja siitä lähtevästä letkusta

Viesti Kirjoittaja HanDel »

No nyt on testattu, että kaasuläppä liikkuu imulla ja kirkas kaasuläppäkotelon alipainekellolle tuleva letku vaihdettu alipaineletkuun oireet ennallaan.
Tosin eilen alkoi myös ACC Malfunction palaa. Viittaisko kenties, että egr olis täys paskaa, kuten muutamassa tapauksessa on ollut.

Ja onkos jollain kokemuksia näistä EGR puhdistusaineista ilman purkua? Mitä ainetta ja mistä sisään kannattais kokeilla?
Taunusautomaatti
Viestit: 2496
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Galaxy 2010 2.0 tdci kaasuläppäkotelosta ja siitä lähtevästä letkusta

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Muutaman kerran dieselissä EGR putsannut ja ei tunnu oikeen hyvältä ajatukselta pestä sitä jollain sumutteella...sitä karstaa tuppaa olemaan sen verran paljon että jos se irtoaa kokkareina niin ei välttämättä tee hyvää venttiileille/sylintereille.... Ja jos egr kanavassa on 5-10cm paksu kerros karstaa niin siihen saa liuotinta käyttää pullo kaupalla...
tikola
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Galaxy 2010 2.0 tdci kaasuläppäkotelosta ja siitä lähtevästä letkusta

Viesti Kirjoittaja tikola »

Itse ratkoin juuri viikonloppuna DPF sensoriongelmilla tuon Engine Malfunction ilmoituksen. Jos luet läpi sen Kuga tarinan niin asiat jotka ovat aiheuttaneet tätä Engine Mafunction & Limb mode tilaa ovat:

1) Turbovika
2) Turbon letkuvika
3) DPF:n paine-ero tunnistin tai sen letkut
4) DPF tukossa
5) Kaasuläppäkotelo
6) Turbon aktuaattoritanko


Vikakoodi kertoo asiasta, eli minulla ihan selvä DPF paine-ero tunnistin. Sinulla kaasuläppä, eli sinulla tuskin on sama vika kuin minulla.

EGR putsausaineista samaa mieltä, eli jos sen putsaa ja moska kulkeutuu imupuolelle niin huono on sekin. EGR puhdistukseen varmin tie on ottaa se irti - putsata irrallaan ja palauttaa. Sillä konstilla siitä pitäisi uudenveroinen tulla. Ymmärrän kyllä puhdistusainetoiveen, eli se EGR on tässä koneessa ankeassa paikassa irrotella.
HanDel
Viestit: 21
Liittynyt: 23 Heinä 2024 09:15

Re: Galaxy 2010 2.0 tdci kaasuläppäkotelosta ja siitä lähtevästä letkusta

Viesti Kirjoittaja HanDel »

tikola kirjoitti: 30 Kesä 2025 09:07 Itse ratkoin juuri viikonloppuna DPF sensoriongelmilla tuon Engine Malfunction ilmoituksen. Jos luet läpi sen Kuga tarinan niin asiat jotka ovat aiheuttaneet tätä Engine Mafunction & Limb mode tilaa ovat:

1) Turbovika
2) Turbon letkuvika
3) DPF:n paine-ero tunnistin tai sen letkut
4) DPF tukossa
5) Kaasuläppäkotelo
6) Turbon aktuaattoritanko


Vikakoodi kertoo asiasta, eli minulla ihan selvä DPF paine-ero tunnistin. Sinulla kaasuläppä, eli sinulla tuskin on sama vika kuin minulla.

EGR putsausaineista samaa mieltä, eli jos sen putsaa ja moska kulkeutuu imupuolelle niin huono on sekin. EGR puhdistukseen varmin tie on ottaa se irti - putsata irrallaan ja palauttaa. Sillä konstilla siitä pitäisi uudenveroinen tulla. Ymmärrän kyllä puhdistusainetoiveen, eli se EGR on tässä koneessa ankeassa paikassa irrotella.
Joo mulla tosiaan alkuperäinen ongelma oli tuo kaasuläppäkotelolta lähtevä haljennut ahtoputki. Se muovinen alkuperäispaska oli mennyt ihan haperoksi kaasuläppäkotelon päästä. Se nyt on kunnossa ja samaten nuo letkut oikein ja kunnollista tavaraa. Eipä auta paljon muu kuin käydä luetuttamassa vikakoodit mistä tällä hetkellä sitten kiikastaa. Jotenkin en usko, että siellä mitään varsinaisesti hajalla olisi, kun eipä sillä juurikaan ajettu ole tuona aikana kun vika on ollut päällä.
Ja tosiaan tuo kääsuläppäkotelon vika sopis aika hyvin tuohon helvetin pajalla laitettuun kirkkaaseen muoviletkuun, joka tosiaan veti itsensä alipaineesta kasaan, kuten joku tuossa epäilikin.
HanDel
Viestit: 21
Liittynyt: 23 Heinä 2024 09:15

Re: Galaxy 2010 2.0 tdci kaasuläppäkotelosta ja siitä lähtevästä letkusta

Viesti Kirjoittaja HanDel »

Joo ja kyllähän tässä aletaan olla kulkineen kanssa jo kokeilumielellä liikkeellä.

Ihan testimielessä siis tuo EGR puhdistus jollain litkulla ilman purkamista kiinnostaa, joten vinkkejä saapi antaa mikä litku ja minne.

Samaten turbon puhdistus Mr Musclella tulee kokeiluun, jos vaan keksin mistä sen litkun oikeaan paikkaan saa tuutattua. Neuvoja tähänkin kiitos.

Uus kulkine on jo hankittuna, niin pitää tämän kanssa ensin kikkailla ja katsoa vaikuttaako mihinkään ja sitten kunnolla osat irrotellen. Tiedä vaikka joskus vielä tien päälle päätyisi. Huulluus se on tämäkin :D
tikola
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Galaxy 2010 2.0 tdci kaasuläppäkotelosta ja siitä lähtevästä letkusta

Viesti Kirjoittaja tikola »

HanDel kirjoitti: 30 Kesä 2025 14:30 Huulluus se on tämäkin :D
Sama täällä yli 400tkm ajettu Ford Kuga ja edelleen elätellään toivetta että sillä joku vielä oikeasti ajaisi. Tai ajahan sillä, mutta ei sitä ihan pomminvarmaksi voi enää laskea.
HanDel
Viestit: 21
Liittynyt: 23 Heinä 2024 09:15

Re: Galaxy 2010 2.0 tdci kaasuläppäkotelosta ja siitä lähtevästä letkusta

Viesti Kirjoittaja HanDel »

yritäedes kirjoitti: 28 Kesä 2025 11:45 Kun se kaasuläppäkotelo oli irti, niin tuliko kokeiltua, liikuttaako alipaine (= imu) sitä läppää?
Ja mikä se vikakoodi tarkemmin ottaen oli?
Vikakoodi oli P02E9, kuristinläpän asentoanturi, impulssi liian korkea

Mikäs tämä anturi nyt sitten oikein on ja onko se paskana vai jostain syystä antaa virheellistä dataa?
Vastaa Viestiin