Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
RENNIE
Viestit: 284
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

No tästäpä nyt tuli vähän tällainen minun kytkimen sähläys päiväkirja (vuorovaikutteinen), niin pävitetääs taas!

Eli saatiin 3 tunnin väännön jälkeen vaihteisto irti. Oli hankala saada sitä irti, kun tuntui, että jossain vielä joku ruuvi panee kampoihin. Ei se siinä kuitenkaan ollut, vaan kun nitkuteltiin ja kitkuteltiin, niin irtosihan se! Kun vaihteistoa laskettiin alas, yläkautta liinoilla työtä kevensi apumies.

Taistelussa ei selvitty ilman haavoittumisia. Pääsin jarrunestesuihkussa käymään, tulipahan kyynärtaipeen iho puhtaaksi! ;)
No ei, vaan jonkun verran haalareille valui ja niistä läpi, tämä varmisti sen, että työsylinterissähän se vika on. Toinen, yläliinat kiersi omatekoisen, erittäin tukevan lankkupuomin yli. Kun apumies vähän löysäsi niitä liinoja pystyäkseen suoraan hollaamaan vaihteiston painoa ilman, että liinat kiertää nihkeästi lankun yli, vaihteisto nytkähti hetkeksi toisen käteni varaan. Pikkuisen ranne väännähti, mutta hyvinhän tässä pystyy kirjoittelemaan, että eiköhän huomenna taas homma jatku!

Eihän tuo laatikko sinänsä kahdelle miehelle mitään paina. Yksin olisi kyllä ollut mielestäni kuolemaksi tuo homma, varsinkin, kun vaihteiston paino tulee sitten yhtäkkiä alas, kun se irtoaa ohjuritapeista ja sitä joutuu kallistamaan kymmeniä asteita, jotta se mahtuu apurungon ja moottorin välistä pois. :lol:
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 4110
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Laatikon nostoo ja laskua helpottamaan tein itelle tämmösen:

Kuva

Elikkä vähän semmonen laatikkonostimen ja hallitunkin hybridi :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE
Viestit: 284
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

duckworth kirjoitti: 18 Kesä 2025 22:38 Laatikon nostoo ja laskua helpottamaan tein itelle tämmösen:

Kuva

Elikkä vähän semmonen laatikkonostimen ja hallitunkin hybridi :D
Tuohan on kätevä vempele! Meilläkin tarkoituksena paikalleen laiton aikana käyttää tunkkia, eli kun kiinnitysruuvit ovat paikallaan, niin nostaisimme vaihteiston päästä vaihteiston + moottorin siihen ylätuelle iholleen.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
RENNIE
Viestit: 284
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

On kyllä muuten kranttu tuo kytkimen keskitys! Mulla on ihan oikea työkalu siihen, mutta näköjään pitää varmaan sitäkin kiristellä sitä mukaa, kun ruuveja ristikkäin kiristelee. On nyt ainakin 5 mm ohi keskipisteestä, vaikka käytin keskitystyökalua... Huomenna taas uusiksi! :thumbup: :ford:

BTW Näyttää muuten kaikin puolin siltä, että kytkinakselin stefan pystyy vaihtamaan tuosta kytkimen puolelta. Hieno homma, varmaan kannattaa varmuuden vuoksi vaihtaa, kerran tiivistekin on hankittuna, vai mitä?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
focst
Viestit: 2567
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja focst »

RENNIE kirjoitti: 19 Kesä 2025 17:25 On kyllä muuten kranttu tuo kytkimen keskitys! Mulla on ihan oikea työkalu siihen, mutta näköjään pitää varmaan sitäkin kiristellä sitä mukaa, kun ruuveja ristikkäin kiristelee. On nyt ainakin 5 mm ohi keskipisteestä, vaikka käytin keskitystyökalua... Huomenna taas uusiksi! :thumbup: :ford:

BTW Näyttää muuten kaikin puolin siltä, että kytkinakselin stefan pystyy vaihtamaan tuosta kytkimen puolelta. Hieno homma, varmaan kannattaa varmuuden vuoksi vaihtaa, kerran tiivistekin on hankittuna, vai mitä?
5mm ei mitään merkitystä se laatikko menee paikalleen vaikka ei keskellä olisikaan. Itse en vaihtaisi jos ei vuoda. Jos vaihtaa eikä onnistu kunnolla voi uusi vuotaa.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
duckworth
Viestit: 4110
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Komppaan edellistä tossa lootanstefa asiassa. Kytkimenkeskityksen oon itseki tehny vaan hylsyllä ja aina menny lootat paikoilleen. Sellanen huomio, en tosin muista enää oliko Mk1 Focuksessa merkitty kytkinlevyyn erikseen askin ja vauhtiksen puolta, että onhan levy varmasti oikein päin? :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE
Viestit: 284
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

focst kirjoitti: 19 Kesä 2025 20:18 Itse en vaihtaisi tiivistettä, jos ei vuoda. Jos vaihtaa eikä onnistu kunnolla voi uusi vuotaa.
Juuri tuota aloin tässä miettiä... Olisihan se nyt, kun loota on irti, niin sen osalta hyvä vaihtaa. Mutta mitkä on mahdollisuudet, että 21 vuotta vanha ja 305k ajettu stefa alkaa vuotaa?
duckworth kirjoitti: 19 Kesä 2025 20:34 Komppaan edellistä tossa lootanstefa asiassa. Kytkimenkeskityksen oon itseki tehny vaan hylsyllä ja aina menny lootat paikoilleen. Sellanen huomio, en tosin muista enää oliko Mk1 Focuksessa merkitty kytkinlevyyn erikseen askin ja vauhtiksen puolta, että onhan levy varmasti oikein päin? :)
Oli merkitty ja on levy oikein päin! :thumbup:

Eli tuota olen miettinyt, että miksi edes mitään kovin tarkkaa keskitystä vaaditaan? Kun vaihteiston boorihan kuitenkin vetää väkisin sen levyt kohdilleen, eikö vain? Tapit on myös paineasetelmassa, joten sekään ei voi mennä ohi. Eli jos näin, niin saa luvan olla noin, kyllä se laatikko siihen menisi.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Mk3Mondeo
Viestit: 1089
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

RENNIE kirjoitti: 19 Kesä 2025 21:15
focst kirjoitti: 19 Kesä 2025 20:18 Itse en vaihtaisi tiivistettä, jos ei vuoda. Jos vaihtaa eikä onnistu kunnolla voi uusi vuotaa.
Juuri tuota aloin tässä miettiä... Olisihan se nyt, kun loota on irti, niin sen osalta hyvä vaihtaa. Mutta mitkä on mahdollisuudet, että 21 vuotta vanha ja 305k ajettu stefa alkaa vuotaa?
duckworth kirjoitti: 19 Kesä 2025 20:34 Komppaan edellistä tossa lootanstefa asiassa. Kytkimenkeskityksen oon itseki tehny vaan hylsyllä ja aina menny lootat paikoilleen. Sellanen huomio, en tosin muista enää oliko Mk1 Focuksessa merkitty kytkinlevyyn erikseen askin ja vauhtiksen puolta, että onhan levy varmasti oikein päin? :)
Oli merkitty ja on levy oikein päin! :thumbup:

Eli tuota olen miettinyt, että miksi edes mitään kovin tarkkaa keskitystä vaaditaan? Kun vaihteiston boorihan kuitenkin vetää väkisin sen levyt kohdilleen, eikö vain? Tapit on myös paineasetelmassa, joten sekään ei voi mennä ohi. Eli jos näin, niin saa luvan olla noin, kyllä se laatikko siihen menisi.
Kun sitä toimintaa tarkemmin miettii niin kytkinakselin boorit menevät kytkinlevyn keskelle ja ne boorit ovat paljon vahvemmat kuin sen peltirunkoisen kytkinlevyn rakenne.
Joten sillä x-kymmentä kiloa painavalla laatikolla saa varsin helposti murjottua sen hentoisen kytkinlevyn pilalle.

Oikeaoppinen asennus menee niin, että laatikko liukuu paikalleen ilman minkäänlaista voimaa. Mutta kenttäolosuhteissa paras tapa (sen absoluuttisen keskityksen jälkeen) on tarkkailla rakoa moottorin ja laatikon välillä ja pitää se joka kohdassa symmetrisenä molemmilta puolilta.
Jos ei ole symmetrinen niin heti keskeytys ja uudelleen asetus tarvittavaan suuntaan.

Jos on itsesäätyvä eli SAC-kytkin niin siihenhän on ennen laatikon asennusta tarvittu erikoistyökalu paineasetelman asennukseen.
focst
Viestit: 2567
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja focst »

Mk3Mondeo kirjoitti: 19 Kesä 2025 21:40
RENNIE kirjoitti: 19 Kesä 2025 21:15

Juuri tuota aloin tässä miettiä... Olisihan se nyt, kun loota on irti, niin sen osalta hyvä vaihtaa. Mutta mitkä on mahdollisuudet, että 21 vuotta vanha ja 305k ajettu stefa alkaa vuotaa?



Oli merkitty ja on levy oikein päin! :thumbup:

Eli tuota olen miettinyt, että miksi edes mitään kovin tarkkaa keskitystä vaaditaan? Kun vaihteiston boorihan kuitenkin vetää väkisin sen levyt kohdilleen, eikö vain? Tapit on myös paineasetelmassa, joten sekään ei voi mennä ohi. Eli jos näin, niin saa luvan olla noin, kyllä se laatikko siihen menisi.
Kun sitä toimintaa tarkemmin miettii niin kytkinakselin boorit menevät kytkinlevyn keskelle ja ne boorit ovat paljon vahvemmat kuin sen peltirunkoisen kytkinlevyn rakenne.
Joten sillä x-kymmentä kiloa painavalla laatikolla saa varsin helposti murjottua sen hentoisen kytkinlevyn pilalle.

Oikeaoppinen asennus menee niin, että laatikko liukuu paikalleen ilman minkäänlaista voimaa. Mutta kenttäolosuhteissa paras tapa (sen absoluuttisen keskityksen jälkeen) on tarkkailla rakoa moottorin ja laatikon välillä ja pitää se joka kohdassa symmetrisenä molemmilta puolilta.
Jos ei ole symmetrinen niin heti keskeytys ja uudelleen asetus tarvittavaan suuntaan.

Jos on itsesäätyvä eli SAC-kytkin niin siihenhän on ennen laatikon asennusta tarvittu erikoistyökalu paineasetelman asennukseen.
Enpä ole kuullut että kytkin levy olisi asennuksessa hajonnut. Ihan perus kytkin tässä pelissä ei tarvita erikoistyökaluja.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Mk3Mondeo
Viestit: 1089
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

focst kirjoitti: 19 Kesä 2025 22:03
Enpä ole kuullut että kytkin levy olisi asennuksessa hajonnut. Ihan perus kytkin tässä pelissä ei tarvita erikoistyökaluja.
Se kytkinlevy on koko paineasetelman mitalta puristuksessa jousivoimalla vauhtipyörään. Jos levy ei ole keskitetty, kohdistaa kytkinakseli siihen voimaa joka yrittää sitä levyä keskittää kun sitä murjotaan väkisin levyn booreihin.

Siitä, kuinka paljon se levy on sivussa ja miten se vaikuttaa kestävyyteen, voi spekuloida sitten erikseen mutta niin sitä asennusta ei ole hyvä tehdä koska keskitystapilla nuo ongelmat voi helposti välttää.

Olen asentanut aikanaan omaan Focus mk1 1.8 TDDi:hin kovan vauhtipyörän alkuperäisen moottorin tilalle vaihdettuun moottoriin ja muistaakseni siinä dieselissä oli ollut kaksoismassavauhtipyörä jossa edelleen sac-paineasetelma.
Vaihteisto oli kuitenkin MTX75 ja kone/laatikko lattialla irrallaan oli helppo asentaa oikein kun molemmat olivat vaaterissa ja laatikko oli kiinalaisen matalan moottoripyöränostimen varassa. Jolloin pelkkä siirto paikalleen oli helppoa.
RENNIE
Viestit: 284
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Niin. Kyllähän tuossa nyt selvä käsitys muodostuu, että keskittäminen on ainakin tässä vain asennuksen helpottamista varten. Koska vaihteisto kuitenkin lopulta pakottaa sen kytkinlevyn keskelle. Kuitenkin, tosiaan asennuksen helpotusta varten, täytyy vielä löysäillä nuo pultit ja uudestaan keskittää, jos sitten pysyisi.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Mk3Mondeo
Viestit: 1089
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

RENNIE kirjoitti: 20 Kesä 2025 09:25 Niin. Kyllähän tuossa nyt selvä käsitys muodostuu, että keskittäminen on ainakin tässä vain asennuksen helpottamista varten. Koska vaihteisto kuitenkin lopulta pakottaa sen kytkinlevyn keskelle. Kuitenkin, tosiaan asennuksen helpotusta varten, täytyy vielä löysäillä nuo pultit ja uudestaan keskittää, jos sitten pysyisi.
No voihan sen noinkin ilmaista😀. Sytytystulpatkin ovat vain läpsyttävän äänen hiljentämistä varten.

Jos lähtökohta on paikata asennusvirhettä voimalla niin odotusarvo on heikko. Kaikilla on kuitenkin oikeus rikkoa laitteensa tavalla jolla haluaa. Sitä en kiistä enkä halua siihen puuttua. Kyse on vain periaatteesta miten asennus pitää tehdä.
RENNIE
Viestit: 284
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Mk3Mondeo kirjoitti: 20 Kesä 2025 11:29
RENNIE kirjoitti: 20 Kesä 2025 09:25 Niin. Kyllähän tuossa nyt selvä käsitys muodostuu, että keskittäminen on ainakin tässä vain asennuksen helpottamista varten. Koska vaihteisto kuitenkin lopulta pakottaa sen kytkinlevyn keskelle. Kuitenkin, tosiaan asennuksen helpotusta varten, täytyy vielä löysäillä nuo pultit ja uudestaan keskittää, jos sitten pysyisi.
No voihan sen noinkin ilmaista😀. Sytytystulpatkin ovat vain läpsyttävän äänen hiljentämistä varten.

Jos lähtökohta on paikata asennusvirhettä voimalla niin odotusarvo on heikko. Kaikilla on kuitenkin oikeus rikkoa laitteensa tavalla jolla haluaa. Sitä en kiistä enkä halua siihen puuttua. Kyse on vain periaatteesta miten asennus pitää tehdä.
No nyt kyllä sun vertailu ontuu ehkä hieman! Ja renkaat on vain humisevan äänen aikaansaamista varten. ;)

Kytkimen keskityksellä ei tässä muuta tarkoitusta ole kuin asennuksen helpottaminen. Nyt kuitenkin saatiin se keskelle, kun kiristettiin irralliseen paineasetelmaan ja levyyn keskitystyökalu helkatin kireelle ja sitten vain kiristeltiin vauhtipyörään ristikkäin. Huom.! Keskitystyökalu ei välttämättä keskitä edes irrallista asetelmaa ja levyä hypertarkkuudella, vaan kannattaa tarkistaa silmällä vielä paineasetelman ja levyn keskittyminen ennen kuin tiukkaa keskitystyökalun aivan tiukalle.

Itsetarkoituksena ei ole ollut tehdä keskitys "kuhan se nyt jotenkin on", koska jos se edes auttaa asennusta, kannattaa se tehdä.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Mk3Mondeo
Viestit: 1089
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

RENNIE kirjoitti: 20 Kesä 2025 13:10
Mk3Mondeo kirjoitti: 20 Kesä 2025 11:29

No voihan sen noinkin ilmaista😀. Sytytystulpatkin ovat vain läpsyttävän äänen hiljentämistä varten.

Jos lähtökohta on paikata asennusvirhettä voimalla niin odotusarvo on heikko. Kaikilla on kuitenkin oikeus rikkoa laitteensa tavalla jolla haluaa. Sitä en kiistä enkä halua siihen puuttua. Kyse on vain periaatteesta miten asennus pitää tehdä.
No nyt kyllä sun vertailu ontuu ehkä hieman! Ja renkaat on vain humisevan äänen aikaansaamista varten. ;)

Kytkimen keskityksellä ei tässä muuta tarkoitusta ole kuin asennuksen helpottaminen. Nyt kuitenkin saatiin se keskelle, kun kiristettiin irralliseen paineasetelmaan ja levyyn keskitystyökalu helkatin kireelle ja sitten vain kiristeltiin vauhtipyörään ristikkäin. Huom.! Keskitystyökalu ei välttämättä keskitä edes irrallista asetelmaa ja levyä hypertarkkuudella, vaan kannattaa tarkistaa silmällä vielä paineasetelman ja levyn keskittyminen ennen kuin tiukkaa keskitystyökalun aivan tiukalle.

Itsetarkoituksena ei ole ollut tehdä keskitys "kuhan se nyt jotenkin on", koska jos se edes auttaa asennusta, kannattaa se tehdä.
Hyvä että onnistui mutta kuvauksesta päätellen sulla on väärä keskitystyökalu jos sillä ei saa levyä keskelle ilman vippaskonsteja.
duckworth
Viestit: 4110
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Hmmm, millasestahan keskitystyökalusta muuten oli tosiaan kyse(?), kun omissa tapauksissa vaan tökänny käyttämäni työkalun levyn läpi kampuranreikää vasten ja pitäny hollilla että saan asetelman pultit kirittyä. Omina työkaluina ollu aiemmin mainttu hylsy ja jatkovarsi (pointtina että istuu kytkinlevynreikään ja pysyy kampiakselinpäässä keskellä), joskus ihan varsinainen keskitystyökalu ja Sierrassa pätkä Type9:n kytkinakselia :D

SAC-kytkimiin toki on oma asennus/erikoistyökalu, mutta Mk1 Focuksessa onneksi ihan tuititavallinen asetelma ja kiintee vauhtis, joten siitä ei tarvitse huolehtia.

Hommahan on nyt onnistunu koska levy keskellä asetelmaa, mutta omien muisitkuvien mukaan tuo kytkimen keskitys ollu aina se helpoin kohta remppaa.

Paineasetelman momentti taisi olla 30Nm muuten 1.6 Focuksessa, itsellä ei tosin ollu ku 25Nm saakka asteikko pienessä momenttiavaimessa, niin vedin vähän yli siitä missä kohtaa naksahti. Kytkin pelitti täysin mukisematta sen mitä auto mulla oli ja ilmeisesti seuraavallakin omistajalla :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE
Viestit: 284
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

duckworth kirjoitti: 20 Kesä 2025 14:12 Hmmm, millasestahan keskitystyökalusta muuten oli tosiaan kyse(?), kun omissa tapauksissa vaan tökänny käyttämäni työkalun levyn läpi kampuranreikää vasten ja pitäny hollilla että saan asetelman pultit kirittyä. Omina työkaluina ollu aiemmin mainttu hylsy ja jatkovarsi (pointtina että istuu kytkinlevynreikään ja pysyy kampiakselinpäässä keskellä), joskus ihan varsinainen keskitystyökalu ja Sierrassa pätkä Type9:n kytkinakselia :D
Kuva
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Mk3Mondeo
Viestit: 1089
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

duckworth kirjoitti: 20 Kesä 2025 14:12 Hmmm, millasestahan keskitystyökalusta muuten oli tosiaan kyse(?), kun omissa tapauksissa vaan tökänny käyttämäni työkalun levyn läpi kampuranreikää vasten ja pitäny hollilla että saan asetelman pultit kirittyä. Omina työkaluina ollu aiemmin mainttu hylsy ja jatkovarsi (pointtina että istuu kytkinlevynreikään ja pysyy kampiakselinpäässä keskellä), joskus ihan varsinainen keskitystyökalu ja Sierrassa pätkä Type9:n kytkinakselia :D

SAC-kytkimiin toki on oma asennus/erikoistyökalu, mutta Mk1 Focuksessa onneksi ihan tuititavallinen asetelma ja kiintee vauhtis, joten siitä ei tarvitse huolehtia.

Hommahan on nyt onnistunu koska levy keskellä asetelmaa, mutta omien muisitkuvien mukaan tuo kytkimen keskitys ollu aina se helpoin kohta remppaa.

Paineasetelman momentti taisi olla 30Nm muuten 1.6 Focuksessa, itsellä ei tosin ollu ku 25Nm saakka asteikko pienessä momenttiavaimessa, niin vedin vähän yli siitä missä kohtaa naksahti. Kytkin pelitti täysin mukisematta sen mitä auto mulla oli ja ilmeisesti seuraavallakin omistajalla :)
Aiemmin täälläkin oli Kentin laatikkoon ihan aito kytkinakselin pätkä kun niitä tahtoi kertyä laatikoiden hajotessa. Yksi laatikko meni aikalailla tohjoksi kun riuhtaisin rajusti kakkoselta kolmoselle ja toisen vaihteensiirtäjän putkisokka katkesi jolloin kaksi vaihdetta meni päälle yhtäaikaa. Taisi olla kakkosen rattaista toinen ettei enää yksikään hampaantynkä tavannut vastapäiseen rattaaseen.

Olen käyttänyt yleismallin keskityssarjaa jossa on useita holkkiyhdistelmiä kytkinlevyä/silmälaakeria/upotusta varten.

Tuossa Rennien työkalussa vastakartio on aika jyrkkä josta syystä se keskitys saattaa jäädä vajaaksi. Tuohan taitaa keskittää levyä paineasetelman kynsien mukaan.
En ole tuollaista aiemmin nähnyt tai käyttänyt.
RENNIE
Viestit: 284
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Mk3Mondeo kirjoitti: 20 Kesä 2025 19:39
duckworth kirjoitti: 20 Kesä 2025 14:12 Hmmm, millasestahan keskitystyökalusta muuten oli tosiaan kyse(?), kun omissa tapauksissa vaan tökänny käyttämäni työkalun levyn läpi kampuranreikää vasten ja pitäny hollilla että saan asetelman pultit kirittyä. Omina työkaluina ollu aiemmin mainttu hylsy ja jatkovarsi (pointtina että istuu kytkinlevynreikään ja pysyy kampiakselinpäässä keskellä), joskus ihan varsinainen keskitystyökalu ja Sierrassa pätkä Type9:n kytkinakselia :D

SAC-kytkimiin toki on oma asennus/erikoistyökalu, mutta Mk1 Focuksessa onneksi ihan tuititavallinen asetelma ja kiintee vauhtis, joten siitä ei tarvitse huolehtia.

Hommahan on nyt onnistunu koska levy keskellä asetelmaa, mutta omien muisitkuvien mukaan tuo kytkimen keskitys ollu aina se helpoin kohta remppaa.

Paineasetelman momentti taisi olla 30Nm muuten 1.6 Focuksessa, itsellä ei tosin ollu ku 25Nm saakka asteikko pienessä momenttiavaimessa, niin vedin vähän yli siitä missä kohtaa naksahti. Kytkin pelitti täysin mukisematta sen mitä auto mulla oli ja ilmeisesti seuraavallakin omistajalla :)
Aiemmin täälläkin oli Kentin laatikkoon ihan aito kytkinakselin pätkä kun niitä tahtoi kertyä laatikoiden hajotessa. Yksi laatikko meni aikalailla tohjoksi kun riuhtaisin rajusti kakkoselta kolmoselle ja toisen vaihteensiirtäjän putkisokka katkesi jolloin kaksi vaihdetta meni päälle yhtäaikaa. Taisi olla kakkosen rattaista toinen ettei enää yksikään hampaantynkä tavannut vastapäiseen rattaaseen.

Olen käyttänyt yleismallin keskityssarjaa jossa on useita holkkiyhdistelmiä kytkinlevyä/silmälaakeria/upotusta varten.

Tuossa Rennien työkalussa vastakartio on aika jyrkkä josta syystä se keskitys saattaa jäädä vajaaksi. Tuohan taitaa keskittää levyä paineasetelman kynsien mukaan.
En ole tuollaista aiemmin nähnyt tai käyttänyt.
Joo, kahtelin erilaisia työkaluja ja tuo oli halvin. En nähnyt järkeväksi hankkia jopa satojen eurojen erikoistyökalua kertaluonteista hommaa varten. Mutta tästäkin oli apua, eihän tuota olisi mitenkään pystynyt edes näinkään hyvin keskittämään ilman tuota. Kylläpä tuo taitaa mennä, mutta oisko tämmöinen ollut kunnon vehke:

Kuva
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Mk3Mondeo
Viestit: 1089
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

RENNIE kirjoitti: 20 Kesä 2025 21:53
Joo, kahtelin erilaisia työkaluja ja tuo oli halvin. En nähnyt järkeväksi hankkia jopa satojen eurojen erikoistyökalua kertaluonteista hommaa varten. Mutta tästäkin oli apua, eihän tuota olisi mitenkään pystynyt edes näinkään hyvin keskittämään ilman tuota. Kylläpä tuo taitaa mennä, mutta oisko tämmöinen ollut kunnon vehke:

Kuva
Tuollainen on itsellä sac-kytkintä varten eikä sitä tosiaan sinun hommassasi tarvita mutta pelkän keskitystyökalun saa vielä halvemmalla. Tuo kuvan satsi maksaa kotiin tuotuna vähän yli satasen.

Bilteman halpa keskitystyökalu maksaa alle kaksikymppiä.

Kuva
RENNIE
Viestit: 284
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

No niin! Onnistuttiin runnomaan se vaihteisto paikalleen parilla-kolmella yrityksellä, eikä siinä mennyt edes puoltatoista tuntia. Mukavasti saatiin ruuveja käyttämättä nitkuteltua se aivan moottoria vasten. Muutenhan sitten vastusti, kuten normaalia. Esimerkiksi takakannakkeen yksi kierre meni löröksi, joten puhdistettiin se kierretapilla, johon ei ole kunnolla pyöritintä, niin pikkulenkillä nitkuteltiin eteenpäin, mutta lopulta erittäin kevyesti meni ruuvi perille. Tämän takia ei missään nimessä kannata kiristysvaiheessa käyttää pulttipyssyä. Olisi kierre mennyt, jos sillä olisi kiristänyt. Ei muuta kuin enintään perus räikällä tai vaikka kulmaporalla pienellä momentilla, jos sellainen sattuu olemaan.

Toinen ongelma on, että toisesta vaihdevaijerista tuli se kiristysjousi ulos, joka pitää ähkiä jotenkin paikalleen. Tulee ulos, jos sen saa siihen paikalleen, eli pitää saada kiristettyä se puoli kierrosta, jotta se pysyy siinä.

Lisäksihän muuten huomattiin tallissa ennen laatikon kantamista auton viereen pihalle, vasemmanpuoleisen vetarin stefalla laatikon istukassa "ammatti" korjaamon jälkiä. Vetarin stefa oli selvästi irrotettu kampeamalla, jolloin istukan reuna oli painunut jonkin verran sisään. Ei ihme, että se puoli on vuotanut, koska sehän on aavistuksen verran painanut stefaa soikeammaksi.. Varovasti viilailtiin ko. kohtaa suoremmaksi. Ei kohta uskalla mitään teettää korjaamolla, jos työnjälki on tällaista.

No kylläpä se siitä pikkuhiljaa, nyt on varmaankin puolisentoista-kaksi viikkoa mennyt, mutta ei me 8 tuntia päivässä olla tehty. Onneksi ei ollut kriittistä käyttöä tälle kaaralle, niin olisi mennyt aika moinen annos korjaamolle varmasti rahaa ja mahdollisesti lisää vaurioita. Enitenhän ketuttaa se, jos jostain maksaa, mutta tuleekin ongelmia.

EDIT: Ja se on muuten pojat niin, että ei tää kytkinremppa ollut muutenkaan turha vaikka työsylinterin vaihdon takia lootan irrotus on äärimmäisen työläs operaatio. Kytkinlevyn kulutuspinnan paksuus oli 6,6 mm eli alle 7,0 mm minimin! Kohta olisi ruuvinkannat uurtaneet urat vauhtipyörään. :ugeek:
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 4110
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja duckworth »

RENNIE kirjoitti: 21 Kesä 2025 15:01 EDIT: Ja se on muuten pojat niin, että ei tää kytkinremppa ollut muutenkaan turha vaikka työsylinterin vaihdon takia lootan irrotus on äärimmäisen työläs operaatio. Kytkinlevyn kulutuspinnan paksuus oli 6,6 mm eli alle 7,0 mm minimin! Kohta olisi ruuvinkannat uurtaneet urat vauhtipyörään. :ugeek:
Mulla oli vähän samanlainen tilanne että levy oli todella kulunut, mutta oireena oli ollu viiden vuoden (n. 200tkm) ajan ärsyttävä vingahdus kun kytkimen nosti nopeammin. Piti ajaa siis asuntovaununveto-taktiikalla eli kierrokset ylös vaihdossa kokonaan alas, kytkinylös ja vasti sitten taas kierroksia, ettei tuota vinkaisua kuulunut. Sitten lopulta 2021 keväällä olin jo vaihtanut useita kytkimiä etuvetosiin ja tuoreet autoasentajan paprutki poltteli taskussa, niin lähdin vaihtamaan koko paketin itse noissa omissa kusisissa harrastetiloissa :roll: Vanhoja osia tutkiessa ainakin painelaakeri rahisi todella ikävästi, joten silläki ollu joku rooli koko ongelmaan varmasti. Uuden kytkinpaketin jälkeen tuo ääni hävisi ylös vaihdossa ja renkaat vinkui ennemmin kuin kytkin :lol: Se miksi tuossa 1.6 koneen yhteydessä, ja yleensäki pikkulohkoissa, on haastavaa todeta kytkimen kunto, kun se ei välttämättä niillä väännöillä lähde heti luistamaan vaikka oliski suht. loppu, vaan oireilee juuri äänin ja muilla tavoin.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Mk3Mondeo
Viestit: 1089
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

duckworth kirjoitti: 22 Kesä 2025 14:42
RENNIE kirjoitti: 21 Kesä 2025 15:01 EDIT: Ja se on muuten pojat niin, että ei tää kytkinremppa ollut muutenkaan turha vaikka työsylinterin vaihdon takia lootan irrotus on äärimmäisen työläs operaatio. Kytkinlevyn kulutuspinnan paksuus oli 6,6 mm eli alle 7,0 mm minimin! Kohta olisi ruuvinkannat uurtaneet urat vauhtipyörään. :ugeek:
Mulla oli vähän samanlainen tilanne että levy oli todella kulunut, mutta oireena oli ollu viiden vuoden (n. 200tkm) ajan ärsyttävä vingahdus kun kytkimen nosti nopeammin. Piti ajaa siis asuntovaununveto-taktiikalla eli kierrokset ylös vaihdossa kokonaan alas, kytkinylös ja vasti sitten taas kierroksia, ettei tuota vinkaisua kuulunut. Sitten lopulta 2021 keväällä olin jo vaihtanut useita kytkimiä etuvetosiin ja tuoreet autoasentajan paprutki poltteli taskussa, niin lähdin vaihtamaan koko paketin itse noissa omissa kusisissa harrastetiloissa :roll: Vanhoja osia tutkiessa ainakin painelaakeri rahisi todella ikävästi, joten silläki ollu joku rooli koko ongelmaan varmasti. Uuden kytkinpaketin jälkeen tuo ääni hävisi ylös vaihdossa ja renkaat vinkui ennemmin kuin kytkin :lol: Se miksi tuossa 1.6 koneen yhteydessä, ja yleensäki pikkulohkoissa, on haastavaa todeta kytkimen kunto, kun se ei välttämättä niillä väännöillä lähde heti luistamaan vaikka oliski suht. loppu, vaan oireilee juuri äänin ja muilla tavoin.
Meillä oli samankaltainen ilmiö kun perheenjäsenen autosta kytkintä nostettaessa kuului ilkeä kirskahdus mutta kytkin pohjassa ei mitään. Lopulta kun ei ollut varmuutta tuleeko ääni laatikon laakereista vaiko kytkimestä niin laitettiin varman päälle kun löytyi 180tkm ajettu laatikko 280tkm ajetun tilalle ja lisäksi Sachsin kytkinsarja työsylinterin/painelaakerin/stefan kanssa.
Viaksi paljastui aivan tohjona ollut painelaakeri mutta kun oli parempi laatikko niin laitettiin myös se kun oli jo laitettu uudet vetarin stefat.

Jälkikäteen arvioituna oikea ratkaisu, nyt takana yli 130tkm lisää ja sekä laatikko, että kytkin toimivat edelleen moitteettomasti.
Vastaa Viestiin