Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1
Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1
Hei!
Eli Focuksen kytkin oli normaali, eli loistavan tunnokas tuonne viime marraskuulle. Auto on seisonut nyt puoli vuotta kunnes otettiin käyttöön. Nyt kytkin on huonoin, mitä ikinä missään koslassa on ollut! Kytkin ottaa kiinni aikaisessa ja lisäksi kytkimen ollessa vapautettuna ja sitä painettaessa on tullut useamman sentin välys ns. kuollut alue, ennen kuin tulee vastetta. Ilmattiin kytkin, eikä tullut yhtään ilmakuplaa, eli vika ei ainakaan siinä liene. Toiminta säilyi samanlaisena.
Erikoista tässä todella on se, että auto on ollut paikallaan ja sitten yhtäkkiä sen kytkin menee huonoksi. Kaiken lisäksi, en meinannut päästä kaupalta pois, kun ei kakkosvaihdetta saanut silmään. Mutta sitten pysäytin auton sata metriä ajettuani, sammutin, pumppailin, ja sitten sain sentään vaihteita silmään.
Poljinsylinteri vai mikä on nyt rikki? Tms.?
Eli Focuksen kytkin oli normaali, eli loistavan tunnokas tuonne viime marraskuulle. Auto on seisonut nyt puoli vuotta kunnes otettiin käyttöön. Nyt kytkin on huonoin, mitä ikinä missään koslassa on ollut! Kytkin ottaa kiinni aikaisessa ja lisäksi kytkimen ollessa vapautettuna ja sitä painettaessa on tullut useamman sentin välys ns. kuollut alue, ennen kuin tulee vastetta. Ilmattiin kytkin, eikä tullut yhtään ilmakuplaa, eli vika ei ainakaan siinä liene. Toiminta säilyi samanlaisena.
Erikoista tässä todella on se, että auto on ollut paikallaan ja sitten yhtäkkiä sen kytkin menee huonoksi. Kaiken lisäksi, en meinannut päästä kaupalta pois, kun ei kakkosvaihdetta saanut silmään. Mutta sitten pysäytin auton sata metriä ajettuani, sammutin, pumppailin, ja sitten sain sentään vaihteita silmään.
Poljinsylinteri vai mikä on nyt rikki? Tms.?
Viimeksi muokannut RENNIE, 15 Kesä 2025 15:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1
Updatena, että nyt auto jäi ihan pihalle. Kytkinpoljin oli mennyt nyt muutaman tunnin seistyään aivan hervottomaksi. Ei mitään vastetta. Just samanlainen kuin silloin, jos kytkin olisi hörpännyt ilmaa.
Kaikkista suurin kysymys on, että tarviiko kytkintä alkaa roplaamaan? Pystyykö korjaamaan ulkopuolelta?
Mutta jos ei pysty, niin pakko kai se on sitten se n. 400-500 euroa investoida 500 euron autoon, jotta se saadaan taas liikkumaan!?
Kaikkista suurin kysymys on, että tarviiko kytkintä alkaa roplaamaan? Pystyykö korjaamaan ulkopuolelta?
Mutta jos ei pysty, niin pakko kai se on sitten se n. 400-500 euroa investoida 500 euron autoon, jotta se saadaan taas liikkumaan!?

Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1
Onko tässä oikea kytkinsarja (Kattelen jo valmiiksi, jos joutuu kuitenkin pahin, eli kytkinremppa):
https://aftermarket.zf.com/en/aftermark ... untryID=SF
Lisäksi tarvii sen letkun, joka menee kytkimen ja polkimen välillä. Aivan hirveessä kunnossa (ruoste), ihme ettei jo ole räjähtänyt se paineputki!

Naurettava hinta (n. 500 eur): https://cromax.hu/kuplung_hidraulika_cs ... 2005_42965
Kai nyt jostain löytyy järkevämmällä hinnalla tuo letkuputki? Tuon hinta pitäisi olla n. 50 euroa enintään.
https://aftermarket.zf.com/en/aftermark ... untryID=SF
Lisäksi tarvii sen letkun, joka menee kytkimen ja polkimen välillä. Aivan hirveessä kunnossa (ruoste), ihme ettei jo ole räjähtänyt se paineputki!





Naurettava hinta (n. 500 eur): https://cromax.hu/kuplung_hidraulika_cs ... 2005_42965
Kai nyt jostain löytyy järkevämmällä hinnalla tuo letkuputki? Tuon hinta pitäisi olla n. 50 euroa enintään.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1
Tuo letkun teettäminen metritavarasta voi olla vähän kimuranttia kun siinä on noi pikaliittimet, mutta itse ei tarvinnu kyllä tuota letkua uusia oman kytkinrempan yhteydessä, eikä edes muistikuvaa sen ulkoisesta korroosiotilanteesta. Toki tuo 500e kyllä kuullostaa suolaselta.. Ilmeisesti tarvikkeena tulee vaan ei oota?
EDIT: Ootko kokeillu eBaysta tutkia "ford focus mk1 clutch hose"? Itse ainakin pikasella mulkasulla antoi joitakin vaihtoehtoja
EDIT: Ootko kokeillu eBaysta tutkia "ford focus mk1 clutch hose"? Itse ainakin pikasella mulkasulla antoi joitakin vaihtoehtoja

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1
Jotenkin arvasinkin että duck vastaa forumin ehkä aktiivisimpana käyttäjänä tähän viestiin!duckworth kirjoitti: ↑01 Kesä 2025 20:02 Tuo letkun teettäminen metritavarasta voi olla vähän kimuranttia kun siinä on noi pikaliittimet, mutta itse ei tarvinnu kyllä tuota letkua uusia oman kytkinrempan yhteydessä, eikä edes muistikuvaa sen ulkoisesta korroosiotilanteesta. Toki tuo 500e kyllä kuullostaa suolaselta.. Ilmeisesti tarvikkeena tulee vaan ei oota?
EDIT: Ootko kokeillu eBaysta tutkia "ford focus mk1 clutch hose"? Itse ainakin pikasella mulkasulla antoi joitakin vaihtoehtoja![]()

Mutta mitenkä noin muuten, jos tässä ei olekaan ongelmana tuo paineputken vuoto eikä poljinsylinterin vuoto, koska siltä näyttää, ettei niissä ole lainkaan vuotanutta jarrunestettä, jota siis tänään kului säiliöstä katsottuna ainakin puolen millin verran tasoltaan, niin onko todennäköisin murheenkryyni sitten työsylinteri eli kytkimen sylinteri? Sehän tarkoittaa sitten full blown kytkinremppaa.

Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1
Tuossa ehkä edullisempia letkuvaihtoehtoja letkuksi.
https://www.autonvaraosat24.fi/ford/foc ... imen-letku
https://www.autonvaraosat24.fi/ford/foc ... imen-letku
Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1
Pahoittelemme. valitettavasti FORD FOCUS 1.6 16V 100 HV Kytkimen letku ovat loppuneet varastosta. !!!janti kirjoitti: ↑01 Kesä 2025 22:40 Tuossa ehkä edullisempia letkuvaihtoehtoja letkuksi.
https://www.autonvaraosat24.fi/ford/foc ... imen-letku
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1
Ja mikä kytkinsetti sopii edes tuohon autoon? Tuntuu tulevan älyttömästi eri kokoja ja työsylintereitä on ainakin kahtaa eri tyyppiä sitten.
Joko Sachs tai LUK kytkin (vissiin parhaimmat)!!!
Tein teille vielä oikein kuvan, että onko tuo oikea Vuodesta 2003, että sopisi tälle autolle. Kun ei noista ihan aina uuber-hyyper varma voi olla.
Tässä:

Joko Sachs tai LUK kytkin (vissiin parhaimmat)!!!
Tein teille vielä oikein kuvan, että onko tuo oikea Vuodesta 2003, että sopisi tälle autolle. Kun ei noista ihan aina uuber-hyyper varma voi olla.
Tässä:
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07
Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1
Omassa on menossa pääsylinteri (poljinsylinteri) rikki, välillä painuu pohjaan eikä irroita.
Pumppaamalla toimii vielä, uusi odottaa valmiina, ei tarvi kun asentaa.
Tähän samaan laitoin kytkinpaketin aikaisemmin
Autodocilta, 92-Fo-Fo02
ASHICA
Kahteen autoon olen tämän vaihdon tehnyt ja molemmissa sama ongelma:
Työsylinterin paineliitos on liian pieni putkelle / pikaliittimelle,
eli tämä kannattaa tarkistaa ennen purkua, tai viimeistään asentamista,
koska työsylinteriin on helpompi porata kanava suuremmaksi irrallaan.
Toisesta katkaisin putken ja ohensin "pikaliitintä". Takaisin liittäminen onnistuu LL-sarjan hydrauliikkajatkoilla.
Ja varmaan yksinkertaisin vaihtoehto on tilata kerralla sopiva, mittoja ei vaan taida olla missään.
Pumppaamalla toimii vielä, uusi odottaa valmiina, ei tarvi kun asentaa.
Tähän samaan laitoin kytkinpaketin aikaisemmin
Autodocilta, 92-Fo-Fo02
ASHICA
Kahteen autoon olen tämän vaihdon tehnyt ja molemmissa sama ongelma:
Työsylinterin paineliitos on liian pieni putkelle / pikaliittimelle,
eli tämä kannattaa tarkistaa ennen purkua, tai viimeistään asentamista,
koska työsylinteriin on helpompi porata kanava suuremmaksi irrallaan.
Toisesta katkaisin putken ja ohensin "pikaliitintä". Takaisin liittäminen onnistuu LL-sarjan hydrauliikkajatkoilla.
Ja varmaan yksinkertaisin vaihtoehto on tilata kerralla sopiva, mittoja ei vaan taida olla missään.
Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1
Edellä taas selostettu yksinkertainen asia vaikeasti...
Tosiaan toi ero Mk1 Focuksessa on siinä työsylinterissä/sen liitännässä, eli muuttui tietyssä vuodessa (olikohan 10/2003?) ja omaani -04 Focukseen tuli tuo "uudempi", osat sopi paikalleen bolt-on ilman mitään muokkauksia. Jos ei täyttä varmuutta millanen työsylkkä omassa on, niin tilaa varoiksi sekä vanhemman että uudemman. Esimerkiksi jos otat ton uudemman kytkinpaketin, niin tilaa erikseen vanhempi työsylkkä, jollon ei tuu asentaessa pattitilannetta.
EDIT: Mulla tuli omaan LUKilta levy+asetelma ja Sahcsilta työsylinteri, kun oli tollon LUK alennuksessa Autodocissa
https://www.borehammer.net/focus_mk1_stw_maalausta6.htm
Tuossa kerrottu vähän kuinka homma onnistuu kotioloissa

Tosiaan toi ero Mk1 Focuksessa on siinä työsylinterissä/sen liitännässä, eli muuttui tietyssä vuodessa (olikohan 10/2003?) ja omaani -04 Focukseen tuli tuo "uudempi", osat sopi paikalleen bolt-on ilman mitään muokkauksia. Jos ei täyttä varmuutta millanen työsylkkä omassa on, niin tilaa varoiksi sekä vanhemman että uudemman. Esimerkiksi jos otat ton uudemman kytkinpaketin, niin tilaa erikseen vanhempi työsylkkä, jollon ei tuu asentaessa pattitilannetta.
EDIT: Mulla tuli omaan LUKilta levy+asetelma ja Sahcsilta työsylinteri, kun oli tollon LUK alennuksessa Autodocissa

https://www.borehammer.net/focus_mk1_stw_maalausta6.htm
Tuossa kerrottu vähän kuinka homma onnistuu kotioloissa

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07
Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1
Nämä molemmat oli vm-04, joissa siis suurempi "pikaliitin"
Liittimen pää on sama, mutta lukituskohta johon sokka pujotetaan on 12mm
Vanhemmassa kai sitten 11 mm, ainakin omien kuvien perusteella.
Liittimen pää on sama, mutta lukituskohta johon sokka pujotetaan on 12mm
Vanhemmassa kai sitten 11 mm, ainakin omien kuvien perusteella.
Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1
Sinänänsä ällöttävää, että on sattunut just tämä MK1.5 -malli, niin tulee noita pikku probleemoita.
Mutta eipä siinä, tarkoitus on lähteä ensin liikkeelle uusimalla pelkästään tuo kytkimen paineputki. Se pitää joka tapauksessa uusia. Räjähtää muuten ajossa, sen verran pahoin ruostunut on kytkimen päästä.
Lisäksi tuossa voi tuon pääsylinterin (poljinsylinterin) uusia kokonaan eri päivänä, ettei tule liian kovaa urakkaa. Ja minut tietäen, ja vastuksia kun kuitenkin tulee, on taas hyvä varata pari-kolme viikkoa, jos siis kytkintä alkaa laittelemaan. Paljonko lienee vievän pajalla aikaa kytkimen vaihto? Kyllä siitä osineen varmaan se puolen tonnin homma tulisi, niin pitää todella harkita, alkaisiko kuitenkin itse kotioloissa vääntämään.
Mutta eipä siinä, tarkoitus on lähteä ensin liikkeelle uusimalla pelkästään tuo kytkimen paineputki. Se pitää joka tapauksessa uusia. Räjähtää muuten ajossa, sen verran pahoin ruostunut on kytkimen päästä.
Lisäksi tuossa voi tuon pääsylinterin (poljinsylinterin) uusia kokonaan eri päivänä, ettei tule liian kovaa urakkaa. Ja minut tietäen, ja vastuksia kun kuitenkin tulee, on taas hyvä varata pari-kolme viikkoa, jos siis kytkintä alkaa laittelemaan. Paljonko lienee vievän pajalla aikaa kytkimen vaihto? Kyllä siitä osineen varmaan se puolen tonnin homma tulisi, niin pitää todella harkita, alkaisiko kuitenkin itse kotioloissa vääntämään.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1
Tarkoitat siis kytkinsarjan eli levy+paineasetelma+painelaakeri/työsylinteri vaihtoa? Työtä arviolta 6h - 8h ja jos tuntiveloitus on halpa 80€/h niin silloin työn osuus luokkaa 500€ - 650€/h.RENNIE kirjoitti: ↑03 Kesä 2025 17:37 Sinänänsä ällöttävää, että on sattunut just tämä MK1.5 -malli, niin tulee noita pikku probleemoita.
Mutta eipä siinä, tarkoitus on lähteä ensin liikkeelle uusimalla pelkästään tuo kytkimen paineputki. Se pitää joka tapauksessa uusia. Räjähtää muuten ajossa, sen verran pahoin ruostunut on kytkimen päästä.
Lisäksi tuossa voi tuon pääsylinterin (poljinsylinterin) uusia kokonaan eri päivänä, ettei tule liian kovaa urakkaa. Ja minut tietäen, ja vastuksia kun kuitenkin tulee, on taas hyvä varata pari-kolme viikkoa, jos siis kytkintä alkaa laittelemaan. Paljonko lienee vievän pajalla aikaa kytkimen vaihto? Kyllä siitä osineen varmaan se puolen tonnin homma tulisi, niin pitää todella harkita, alkaisiko kuitenkin itse kotioloissa vääntämään.
Plus osat ja laatikon öljy joka maksaa noin 20€ - 30€/litra kun se kuitenkin valuu sieltä vetoakselin liitoksesta ulos laatikkoa irroitettaessa.
Kokonaisuutena arvio luokkaa 850€ - 900€. Samalla on kuitenkin hyvä vilkaista kampiakselin takatiiviste ettei vuoda.
Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1
Viidensadan päälle oli työn osuus kolmoskoppasen kytkinremontissa. Kaippa se ajallisesti on suurinpiirtein sama tässäkin.
Mk3Mondeo kirjoitti: ↑03 Kesä 2025 21:22Tarkoitat siis kytkinsarjan eli levy+paineasetelma+painelaakeri/työsylinteri vaihtoa? Työtä arviolta 6h - 8h ja jos tuntiveloitus on halpa 80€/h niin silloin työn osuus luokkaa 500€ - 650€/h.RENNIE kirjoitti: ↑03 Kesä 2025 17:37 Sinänänsä ällöttävää, että on sattunut just tämä MK1.5 -malli, niin tulee noita pikku probleemoita.
Mutta eipä siinä, tarkoitus on lähteä ensin liikkeelle uusimalla pelkästään tuo kytkimen paineputki. Se pitää joka tapauksessa uusia. Räjähtää muuten ajossa, sen verran pahoin ruostunut on kytkimen päästä.
Lisäksi tuossa voi tuon pääsylinterin (poljinsylinterin) uusia kokonaan eri päivänä, ettei tule liian kovaa urakkaa. Ja minut tietäen, ja vastuksia kun kuitenkin tulee, on taas hyvä varata pari-kolme viikkoa, jos siis kytkintä alkaa laittelemaan. Paljonko lienee vievän pajalla aikaa kytkimen vaihto? Kyllä siitä osineen varmaan se puolen tonnin homma tulisi, niin pitää todella harkita, alkaisiko kuitenkin itse kotioloissa vääntämään.
Plus osat ja laatikon öljy joka maksaa noin 20€ - 30€/litra kun se kuitenkin valuu sieltä vetoakselin liitoksesta ulos laatikkoa irroitettaessa.
Kokonaisuutena arvio luokkaa 850€ - 900€. Samalla on kuitenkin hyvä vilkaista kampiakselin takatiiviste ettei vuoda.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1
Kytkinosien lisäksi tosiaan kannattaa vaihtaa ainaki vetarien stefat. Vaihdoin muutama vuosi takaperin kytkinpaketin ja asiakkaalla ei ollu uusia stefoja, joten kasaan vaan... Pari päivää myöhemmin vuoti kumpiki vetari juuresta lootaöljyä eli taas vetarit irti ja uudet stefat lootaan
Sellasia extra-juttuja; siirtäjätangonstefa kannattaa samalla kattoo ettei vuoda, ja kun ne alapallon Torx-pultit kuitenkin joutuu murjomaan pois, niin ehkä kannattaa varata jo uudet käsille, jos ei oo ihan hiljattain jo vaihdeltu osia.
Ohjeaika Focuksessa lienee 4 tunnin (?) hujakoilla kytkimen vaihdolle, mutta mulla, Arttu the slow handilla, meni ensikertalaisena 8 tuntia i30 Huyndain kytkinremppaan, jossa myös apurunko piti irrottaa että lootan sai pois, just to give some reference...
Ja siis mun mielepide, kuten aina (
), kannattaa tehdä itse ja säästää toi työnhinta, olkoon se sitten 500e tai upwards.

Sellasia extra-juttuja; siirtäjätangonstefa kannattaa samalla kattoo ettei vuoda, ja kun ne alapallon Torx-pultit kuitenkin joutuu murjomaan pois, niin ehkä kannattaa varata jo uudet käsille, jos ei oo ihan hiljattain jo vaihdeltu osia.
Ohjeaika Focuksessa lienee 4 tunnin (?) hujakoilla kytkimen vaihdolle, mutta mulla, Arttu the slow handilla, meni ensikertalaisena 8 tuntia i30 Huyndain kytkinremppaan, jossa myös apurunko piti irrottaa että lootan sai pois, just to give some reference...

Ja siis mun mielepide, kuten aina (

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07
Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1
Nämä ehdottomasti, viikko sitten vaihdoin omaan tuon tangon tiivisteen,duckworth kirjoitti: ↑04 Kesä 2025 14:39 Kytkinosien lisäksi tosiaan kannattaa vaihtaa ainaki vetarien stefat. Vaihdoin muutama vuosi takaperin kytkinpaketin ja asiakkaalla ei ollu uusia stefoja, joten kasaan vaan... Pari päivää myöhemmin vuoti kumpiki vetari juuresta lootaöljyä eli taas vetarit irti ja uudet stefat lootaan![]()
Sellasia extra-juttuja; siirtäjätangonstefa kannattaa samalla kattoo ettei vuoda,
helppo homma, mutta vielä helpompi laatikko irroitettuna ja vuotaa melkein jokaisessa.
Betonialusta, alustapukki ja hallitunkki, kytkinremontti onnistuu päivässä.
Apurunko on pahasti tiellä, loota pitää kääntää vastapäivään pystyyn irroittaessa ja asentaessa.
Apurunko tosin on myös suht helppo irroittaa, jos sitä kautta haluaa asiaa lähestyä.
Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1
Tuo apurungon irrotus tarve oli aivan muun merkkisessä autossa, josta höpisin. Mk1 Focuksessa ei tule apurunko esteeksi, kunhan vaan irroittaan sen pitkittäistuen ja kampee koko moottori+laatitkko-pakettia eteenpäin, laittamalla vaikka puupalikoita koneen ja apurungon väliin.MrHakukone kirjoitti: ↑05 Kesä 2025 08:41Nämä ehdottomasti, viikko sitten vaihdoin omaan tuon tangon tiivisteen,duckworth kirjoitti: ↑04 Kesä 2025 14:39 Kytkinosien lisäksi tosiaan kannattaa vaihtaa ainaki vetarien stefat. Vaihdoin muutama vuosi takaperin kytkinpaketin ja asiakkaalla ei ollu uusia stefoja, joten kasaan vaan... Pari päivää myöhemmin vuoti kumpiki vetari juuresta lootaöljyä eli taas vetarit irti ja uudet stefat lootaan![]()
Sellasia extra-juttuja; siirtäjätangonstefa kannattaa samalla kattoo ettei vuoda,
helppo homma, mutta vielä helpompi laatikko irroitettuna ja vuotaa melkein jokaisessa.
Betonialusta, alustapukki ja hallitunkki, kytkinremontti onnistuu päivässä.
Apurunko on pahasti tiellä, loota pitää kääntää vastapäivään pystyyn irroittaessa ja asentaessa.
Apurunko tosin on myös suht helppo irroittaa, jos sitä kautta haluaa asiaa lähestyä.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07
Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1
Jos näin on, niin näinhän se on.
Omissa remonteissa oli vaikeuksia, ehkä se jäi repimättä tarpeeksi eteenpäin?
Jostain syystä kuitenkin alatukivarren kiinnityspiste oli juuri laatikon edessä
ja ohi pääsi vaan kääntämällä, muistaa ensikerralla sitten irroittaa myös tuen.
Omissa remonteissa oli vaikeuksia, ehkä se jäi repimättä tarpeeksi eteenpäin?
Jostain syystä kuitenkin alatukivarren kiinnityspiste oli juuri laatikon edessä
ja ohi pääsi vaan kääntämällä, muistaa ensikerralla sitten irroittaa myös tuen.
Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1
Kampiakselin stefaa ei välttämättä ehkä kannata välttämättä vaihtaa, siinä pitäisi ymmärrykseni mukaan vauhtipyöräkin irroittaa sitten. Tietenkin jos vuotaa ja sen näkee, niin ei kai siinä muukaan auta. Mutta varmaan kytkinakselin stefa vaihteistoon kannattaa vaihtaa?
Vetarin stefat on vaihdettu viime vuonna ja toinen vuosi jo nyt, huomaa nämä on tehty pajalla. Mutta palatakseni omiin kirjoituksiini, emme saaneet kytkimen paineputkea kytkinpolkimen päästä irti. Todennäköisesti joutuu tekemään niin, että rautasahanterällä sahaamaan sen putken mutkan siitä.
Sielläpä se alempi murheenryyni näkyy!!! Nipsushokka saatiin omatekoisella erikoiskoukulla koukun tekoaika mukaan luettuna 3 tunnissa pois, ja loppu 3-4 tuntia mene yrittäessä nykiä tuota irti.

EDIT:
Siis kyllä se näyttää yli 80 prosentin todennäköisyydellä sillä, että nesteet on vuotaneet työsylinteriltä, koska missään ei näkynyt merkittäviä määriä jarrunestevuotoa. Eli kytkinremppa.
Siis mitä kannattaa tilata:

Vetarin stefat on vaihdettu viime vuonna ja toinen vuosi jo nyt, huomaa nämä on tehty pajalla. Mutta palatakseni omiin kirjoituksiini, emme saaneet kytkimen paineputkea kytkinpolkimen päästä irti. Todennäköisesti joutuu tekemään niin, että rautasahanterällä sahaamaan sen putken mutkan siitä.
Sielläpä se alempi murheenryyni näkyy!!! Nipsushokka saatiin omatekoisella erikoiskoukulla koukun tekoaika mukaan luettuna 3 tunnissa pois, ja loppu 3-4 tuntia mene yrittäessä nykiä tuota irti.
EDIT:
Siis kyllä se näyttää yli 80 prosentin todennäköisyydellä sillä, että nesteet on vuotaneet työsylinteriltä, koska missään ei näkynyt merkittäviä määriä jarrunestevuotoa. Eli kytkinremppa.

Siis mitä kannattaa tilata:
- Kytkinsarja sisältäen työsylinterin
- Pääsylinteri
- Vaihteiston kytkinakselin stefa?
- Vetoakselin stefat
- Alapallon pultit 2 kpl?

Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1
Ehkä siirtotangonstefa myöski

Työkalupuolelle joudut hommaamaan sen puomin konetilaan tai tee itse RHS-putkesta kuten mä

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1
Ei näy tossa kuvassa se pultti, koska tulee olkatuen läpi

EDIT:

Tossa ois kuva siitä. Mulla sanovat että Fiesta/Escort tarkotettu, mutta sopi tuo Focukseenki

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1
Siirtotangon tehva vuoti, mutta ei enää. Se on uusittu silloin, kun marmoriliike ole täällä vielä luotettava huolto!duckworth kirjoitti: ↑06 Kesä 2025 19:15Ehkä siirtotangonstefa myöskiMakso marmorilla luokkaa 10e, en tiedä saako edes tarvikkeena. Nuo alapallonpultithan (2kpl vas. ja oik.) joudut joka tapauksessa tilaan/ostaan marmorilta.
Työkalupuolelle joudut hommaamaan sen puomin konetilaan tai tee itse RHS-putkesta kuten mä![]()
Pitää yrittää löytää jostain noita pultteja.
Näkyykö tässä se pultti?
EDIT: Tää se taitaa olla: https://aeromotors.fi/kataloog/search?s ... ry=1088759
Tossa lisää: https://aeromotors.fi/kataloog/ford/foc ... 640;s10689

Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1
Juu, tuossapa se olisi ainaki kuvan mukaan ja ulkonäön perusteella.RENNIE kirjoitti: ↑06 Kesä 2025 20:21
Näkyykö tässä se pultti?
EDIT: Tää se taitaa olla: https://aeromotors.fi/kataloog/search?s ... ry=1088759
Eli tosta katottuna HB2, kuvasta poiketen Torx-kannalla.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1
Joo, kyllä nuo tuolla kaupassa on torxi-kannalla!
Mutta näyttäisi nyt siltä, että Ford on tehnyt pikku källin tuossa vaihteiston kytkinakselin stefassa. Sitä ei voi vaihtaa kytkimen puolelta vaan koko vaihteisto pitäisi puolittaa? Olenko oikeassa? Alla olevassa se olisi nro. 7048.

Mutta näyttäisi nyt siltä, että Ford on tehnyt pikku källin tuossa vaihteiston kytkinakselin stefassa. Sitä ei voi vaihtaa kytkimen puolelta vaan koko vaihteisto pitäisi puolittaa? Olenko oikeassa? Alla olevassa se olisi nro. 7048.

Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Kytkin meni yhtäkkiä huonoksi - Focus MK1
Eikös se kytkinakselin stefa tule siinä työsylinterin/painelaakerin mukana? Ainakin TDDI 1,8 ja Duratec HE:n laatikossa eli MTX75:ssä tuli?
https://aeromotors.fi/kataloog/ford/foc ... 640;s10337

Toinen juttu, jos sahaat kytkimen putken poikki niin ajattelitko jatkossa olla käyttämättä kytkintä? Vai aiotko laittaa uuden putken? Jolloin se vanha pitää kuitenkin irroittaa?
Joten jos vaan irroittaisi sen vanhan?
https://aeromotors.fi/kataloog/ford/foc ... 640;s10337

Toinen juttu, jos sahaat kytkimen putken poikki niin ajattelitko jatkossa olla käyttämättä kytkintä? Vai aiotko laittaa uuden putken? Jolloin se vanha pitää kuitenkin irroittaa?
Joten jos vaan irroittaisi sen vanhan?