WSE kirjoitti:No no. Nelitahtinen ei missään tapauksessa tarvitse sitä vastapainetta. Mahdollinen väännön heikkeneminen johtuu seoksen menemisestä laihalle eli vastapaineen puuttuessa ilmaa virtaa helpommin läpi jolloin vakioputken kassa säädetty polttoainejärjestelmä ei anna tarpeeksi bensaa ilman sekaan. Jos seosta säädetään rikkammalle teho taatusti nousee alkuperäisestä.
Viritetyissä koneissa pyritään primäärien pituuksia sovittelemalla saamaan myös imuvaikutusta pakokaasuille halutulla kierrosalueella, ja loppuosa putkesta tehdään mahdollisimman hyvin virtaavaksi. Säädöt tietysti sitten tämän mukaan. Jos tällaisesta otetaan putki pois saattaa seos mennä jopa liian rikkaalle, mutta vakiokoneessa (vakioputkistolla) siis laihalle. Mitä enemmän putken poisto tehoja kadottaa, sitä huonompi kyseisen auton vakio putki virtausominaisuuksiltaan on!
P.S. Peltisarjan ja paremmin virtaavan putken laiton jälkeen täytyy muistaa myös säätää seosta rikkammalle (usein on suuttimen vaihto edessä kaasarivehkeessä) jotta siitä saisi kaiken hyödyn irti. Ja tämä ei tarkoita mitään tyhjäkäyntiseoksen säätöä ruuvista vaan koko kierrosalueella tarvitaan enemmän bensiiniä koska myös ilma virtaa paremmin. Kulutus ei toki kasva (paitsi ehkä huipputehoilla) koska tiettyyn kierroslukuun ei tarvita sen enempää seosta kuin ennekään mutta seossuhteen tulee pysyä suht. vakiona läpi kierrosalueen eli bensiinin ja ilman virtaus on aina suhteutettava toisiinsa! Tosin, vanhoissa vehkeissä kuluneilla suuttimilla seos on yleensä valmiiksi liian rikas joten aina sille ei tarvitse tehdä yhtään mitään...
Summa summarum,eli jos autosta lyödään PELKÄSTÄÄN
putki poikki,niin taatusti ne väännöt katoaa
jos ei puututa muihin seikkoihin.
Olletiki alunperin puhuttiin pelkän putken
puuttumisesta,seoksista ym.konsteista
tilanteen paikkaamiseksi ei kehitelty
ideoita,vaikka niitä toki löytyykin
