Vieläkö on ykköskoppaisia (mk1) Focuksia ajossa?

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
JiiHoo
Viestit: 474
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Vieläkö on ykköskoppaisia (mk1) Focuksia ajossa?

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Täällä vetelee ehkä viimeisiään 2.0 Ghia-farkku. Mittarissa on kohta 380 000 km.

Uutta osaa saa kaupasta ja ihan kohtuurahalla, mutta korin syöpyminen alkaa jossain välissä olemaan tekemätön paikka. Koria ei ole (vielä) tarvinnut hitsata, mutta keulan uuden apurungon (reilu 200 €) vaihdoin viime kesänä.

Jännästi tuo Fordin metalliväripinta pysyy hyvänä, mutta pelti katoaa alta... :lol: Nyt näyttäis olevan etulokasuoja vaihdon tarpeessa.

Päästöt ovat olleet kiikun kaakun katsastuksessa jo useamman vuoden, koska katalysaattori on kuollut, mutta tarpeeksi pitkään kierrättämällä tästäkin on selvitty puhtain paperein. Lambda-anturin rajoitinholkki pitää vikavalon pimeänä.

Onko muita, jotka vielä ajavat vanhalla (98-2004) Focuksella?
duckworth
Viestit: 4282
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Vieläkö on ykköskoppaisia (mk1) Focuksia ajossa?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Mun on ihan pakko tarttua tähän :) Itsekin ajoin Mk1 Focuksella mukavat (tai no paikoin ehkä tylsähköt) 250tkm, myydessä oli päältä 330tkm taulussa ja auto ajoltaan uuden veroinen ja koriki ihan siedettävä, mutta -24 vuoden tavoite oli hävittää kaikki etuvedot tontilta, niin Focus sai toimia vaihdokkina...

Sinällään jännä että nämä on jo monelle harvinainen näky, kun tänään tuli mulla vastaan joku 3-4 Mk1 Focusta tien päällä, en laskenut tarkkaa määrää, mutta yksi farmari ja ihan 5-ovisia pystyperiäkin.

Jos Mk1 Focuksen hitsaaminen, maalaminen ym. ruostekorjaukset kammottaa, niin Mk2:han on alustarakentailtaan hyvin pitkälti sama auto, ja hyväkorisen yksilön löytäminen saattaisi olla helpompaa? Vaikka onhan Mk1 ihan hiton paljon paremman (vähemmän geneerinen) näköinen 8-)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Focus_2.0
Viestit: 813
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Vieläkö on ykköskoppaisia (mk1) Focuksia ajossa?

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Kyllä näitä näkee vielä sillon tällöin Pirkanmaalla. Hyväkuntoisia tosin enää harvakseltaan. Erikoismallit alkaa olemaan jo kulttimaineessa ja hinnat sen mukaisia.

Oli perheessä tuollainen 2000 mallin 2.0 5D kuusitoista vuotta uudesta asti. Kohtuullisena 190tkm ajettuna vaihtui Mk3 farkkuun. Oli kyllä kaikin puolin kiva auto. Ohjaus ja ajettavuus kestää vertailun nykymittapuullakin. Ei pahemmin ollut mitään korjattavaa.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
JiiHoo
Viestit: 474
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Vieläkö on ykköskoppaisia (mk1) Focuksia ajossa?

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Mitä etelämmäksi Suomessa mennään, sitä vähemmän näitä enää näkee tien päällä. Syynä lienee tiesuola ja märät talvet ja se, että alustaa ei pestä vuosittain.

Netissä myytävistä jo pelottavan iso osa ei ole tieliikennekelpoisia. Näin aika korjaa viljaa.

Katsotaan mitä katsastushenkilö tykkää tänä vuonna. Ainakin takana toinen jarrukilpi on vaihtokunnossa.
dr500
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Kesä 2016 19:21

Re: Vieläkö on ykköskoppaisia (mk1) Focuksia ajossa?

Viesti Kirjoittaja dr500 »

Ihan komeita kilometrilukemia näillä on kuitenkin päästy. Mulla oli vm -00 Focus ja pari laatuongelmaa täytyy mainita. Kolmen vuoden iässä kaikki ovet ja luukut menivät vaihtoon kittisaumojen takia eikä maalauksen laadussakaan ollut kehumista. Vastaavia ongelmia oli kyllä tuolloin Mersussakin..
JiiHoo
Viestit: 474
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Vieläkö on ykköskoppaisia (mk1) Focuksia ajossa?

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

dr500 kirjoitti: 26 Touko 2025 22:02 Ihan komeita kilometrilukemia näillä on kuitenkin päästy. Mulla oli vm -00 Focus ja pari laatuongelmaa täytyy mainita. Kolmen vuoden iässä kaikki ovet ja luukut menivät vaihtoon kittisaumojen takia eikä maalauksen laadussakaan ollut kehumista. Vastaavia ongelmia oli kyllä tuolloin Mersussakin..
Mullakin niitä fiksattiin takuutyönä, mutta saumat alkoivat oireilemaan uudestaan, joten revin ovien alareunoista kitit pois ja laitoin saumaan kotelonsuoja-ainetta ja sitten puhdistuksen jälkeen maali päälle. Epoksimaali on paras. No nyt kyllä pitäis jo iän puolesta mädäntyä.
JiiHoo
Viestit: 474
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Vieläkö on ykköskoppaisia (mk1) Focuksia ajossa?

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Tuossa 400 000 kilometrin nurkilla avain on jo niin kulunut, että sillä ei enää saa konepeltiä auki kuin vääntelemällä ja kääntelemällä edes takaisin useita kertoja. Ilmeisesti virtalukko on kulunut samassa tahdissa, koska siinä kulunut avain toimii ihan moitteetta.

Sen sijaan vara-avaimella konepelti aukeaa heti laakista. Pitäisi kokeilla saako sillä virtalukonkin auki...

On tuo sillä lailla paha homma, että harvemmin on vara-avain mukana ajossa.

Mutta ihan oikein päin tämä on mennyt: Virtalukko on paljon kuluneempi kuin konepellin lukko. :D
JiiHoo
Viestit: 474
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Vieläkö on ykköskoppaisia (mk1) Focuksia ajossa?

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Käytin eilen 21-vuotiaan Focus-vanhukseni katsastuksessa ja kyllä tämän ikäistä Fordia katsotaan katsastuksessa jo tosi intensiivisellä otteella.

Katsastushenkilö katseli Focuksen helmoja ja kysyi onko ne joskus "laitettu". Sanoin, että alkuperäiset ovat. Sen jälkeen hän kävi helmapellin kimppuun ja hakkasi ja repi kuskin puolelta tehtaalla asennetun helman muovikittikerroksen irti noin 30 cm:n matkalta. Hän oli sitä mieltä, että kittikerros ei voi olla tehtaan jäljiltä vaan helmassa pitäisi olla tehtaan jäljiltä kiveniskumassaa eikä "kovaa muovia." Sanoin, että olen auton ensimmäinen omistaja ja tiedän, että ne leveät kittisuojaukset olivat auton helmoissa jo uutena. Onneksi repiminen loppui siihen, kun hän huomasi alla olevan ehjää peltiä. No mulle jäi vähän paikattavaa, koska nyt on paljasta peltiä näkyvissä.

Konepellin alle hän ei sen sijaan katsonut ollenkaan.

Katsastus meni läpi, mutta takajarrukilpi pitää vaihtaa / niitata uusi pelti vanhan jämiin kiinni, "jos niin saa fiksusti kiinni."

Ajellaan taas yksi vuosi tällä, jos vaikka 390 000 km saisi vielä mittariin. :thumbup:
duckworth
Viestit: 4282
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Vieläkö on ykköskoppaisia (mk1) Focuksia ajossa?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Asiaan kevyesti liittyvä linkki vinkki:

https://www.nettiauto.com/ford/focus/15126396

On muuten siisti 3-ovinen Focus! Eikä oo hinnallakaa pilattu... Jakopää ehkä kannattais tehdä ku nykysellä menty jo 110tkm :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 4282
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Vieläkö on ykköskoppaisia (mk1) Focuksia ajossa?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Ja niin hauska havainto, tapoihini ei kuulu kyylätä muita autoja, mutta en voinu olla kattomatta rekkarilla Trafin kautta oman entisen farkku-Focuksen tilannetta, ja sehän oli menny eilen läpi leimalta, ainoot huomautukset tuulilasin halkeama (oli jo mulla) ja rekisterikilven kiinnitys. Mittarissa näkyy olleen 351tkm. Hitto että ois kiva päästä jutteleen nykysen omistajan kanssa tai edes nähdä kuva autosta :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
JiiHoo
Viestit: 474
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Vieläkö on ykköskoppaisia (mk1) Focuksia ajossa?

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

duckworth kirjoitti: 19 Elo 2025 12:42 Ja niin hauska havainto, tapoihini ei kuulu kyylätä muita autoja, mutta en voinu olla kattomatta rekkarilla Trafin kautta oman entisen farkku-Focuksen tilannetta, ja sehän oli menny eilen läpi leimalta, ainoot huomautukset tuulilasin halkeama (oli jo mulla) ja rekisterikilven kiinnitys. Mittarissa näkyy olleen 351tkm. Hitto että ois kiva päästä jutteleen nykysen omistajan kanssa tai edes nähdä kuva autosta :)
Myönnä pois, että vanha suola janottaa. :lol: Varo, ettet yritä ostaa autoa takaisin. :thumbup:
duckworth
Viestit: 4282
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Vieläkö on ykköskoppaisia (mk1) Focuksia ajossa?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

JiiHoo kirjoitti: 19 Elo 2025 15:31
duckworth kirjoitti: 19 Elo 2025 12:42 Ja niin hauska havainto, tapoihini ei kuulu kyylätä muita autoja, mutta en voinu olla kattomatta rekkarilla Trafin kautta oman entisen farkku-Focuksen tilannetta, ja sehän oli menny eilen läpi leimalta, ainoot huomautukset tuulilasin halkeama (oli jo mulla) ja rekisterikilven kiinnitys. Mittarissa näkyy olleen 351tkm. Hitto että ois kiva päästä jutteleen nykysen omistajan kanssa tai edes nähdä kuva autosta :)
Myönnä pois, että vanha suola janottaa. :lol: Varo, ettet yritä ostaa autoa takaisin. :thumbup:
Heko heko :) Ei oikeestaan mahdu nykysiin tiloihin enää yhtään muuta autoo ku noi mitä allekirjotuksessa, joten valitettavasti Focusta ei vielä omaan talliin tule, vaikka nätti ja hyvä ajaa (etuvetoiseksi) onkin.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
1966Rowis
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Marras 2015 08:51

Re: Vieläkö on ykköskoppaisia (mk1) Focuksia ajossa?

Viesti Kirjoittaja 1966Rowis »

`03 1.6 Focus palvelee hyvin kauppakassina ja työautona kaupungilla liikkuessa, ollut neljä vuotta meillä, mittarissa nyt jotain 270 tkm.
Alustan osaa on vaihdettu ja tulppia, puolia. Helmat alkuperäiset, pikku paikan laitoin viime kesänä. Nyt on kotelosuoja helmoissa.
Kakkoskoppasia ollut mutta kyllä tämä mk1 Focus on jotenkin paljon mukavampi, kevyempi pyöritellä.
Escort 1.6 1973
Mustang `66
Mustang `03
Focus `03
Maverick `06
SAAB
Vastaa Viestiin