Focus 2015

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Focus_2.0
Viestit: 779
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Aiemmin kyselin öljynkulutuksesta. Auto kävi juuri laajemmassa kuntohuollossa. Ajettu 109tkm. Syksystä jouduin lisäämään öljyä kahteen otteeseen yhteensä vajaan litran muutamalla tuhannella kilometrillä. Molemmilla kerroilla oli minimissä mutta tikku kastui vielä. Nyt tuli öljyillä ajettua n. 17tkm. Aiempina vuosina tullut ajettua öljyillä n. 11-14tkm eikä ole tarvinnut lisätä öljynvaihtovälillä. Öljynä 5W20 ja nyt vaihtui Fordin suosituksesta 0W20 öljyyn.

Onko kokemuksia mikä aiheuttaa 1.5 ecoboostin öljynkulutuksesta? Alkavaa turbovikaa? Näissä ei viisiin ole ollut männänrengasvikoja? Ei havaittuja ulkoisia öljyvuotoja eli jostain menee läpi. En ole huomannut että erityisemmin pölläyttelisi.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ecoboost150
Viestit: 25
Liittynyt: 28 Huhti 2016 19:52

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Ecoboost150 »

Focus_2.0 kirjoitti: 27 Helmi 2025 09:50 Aiemmin kyselin öljynkulutuksesta. Auto kävi juuri laajemmassa kuntohuollossa. Ajettu 109tkm. Syksystä jouduin lisäämään öljyä kahteen otteeseen yhteensä vajaan litran muutamalla tuhannella kilometrillä. Molemmilla kerroilla oli minimissä mutta tikku kastui vielä. Nyt tuli öljyillä ajettua n. 17tkm. Aiempina vuosina tullut ajettua öljyillä n. 11-14tkm eikä ole tarvinnut lisätä öljynvaihtovälillä. Öljynä 5W20 ja nyt vaihtui Fordin suosituksesta 0W20 öljyyn.

Onko kokemuksia mikä aiheuttaa 1.5 ecoboostin öljynkulutuksesta? Alkavaa turbovikaa? Näissä ei viisiin ole ollut männänrengasvikoja? Ei havaittuja ulkoisia öljyvuotoja eli jostain menee läpi. En ole huomannut että erityisemmin pölläyttelisi.
Oma kokemus lähes samoista kilometreistä mitä vuodes tulee niin sanoisin, että öljystä alkaa loppumaan vain ominaisuudet noilla kilometreillä ja sen takia rupeaa kulumaan.
Ford Focus 1.5 Ecoboost -18
Focus_2.0
Viestit: 779
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Tämä oli myös itselläni yksi teoria että öljy menee litkuksi. Toivottavasti näin. Seuraillaan mittatikkua.

Tehdäänkö näille pikku-turboille mitään huoltoja vai vaihdetaanko vaan uus tilalle jos tulee tunnit täyteen? Aikoinaan kauan sitten muistan puhuttaneen että turbo-huoltoa suositeltiin sadan tonnin kieppeillä.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Focus_2.0
Viestit: 779
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Teoria pitänyt paikkansa tähän saakka. Pari tonnia ajettu nyt uusilla öljyillä eikä vielä syönyt yhtään.

Märkä talvi tehnyt kylläkin tehtävänsä. Alkaa takakaarista puskemaan ruostetta. Tullut tässä talven aikana.. Onko muilla miten pahasti jo ruostunut? Ajattelin keväällä irroittaa helmamuovit ja katsoa missä kunnossa kynnyskotelo on alla. Samalla pesu.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
hke
Viestit: 349
Liittynyt: 28 Loka 2006 09:33

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja hke »

2017 ST diesel farmari 115tkm, ei ruostetta. Uutena alustasuojaus ja aina kun mahdollista/tarpeen vedellä huuhtelu. Talvet alkavat olla kosteita, käytettynä en suojaamatonta autoa ostaisi. Tuntuma että jos ruoste näkyy ulospäin on sitä selvästi jo alustassakin.
Focus_2.0
Viestit: 779
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

110tkm meillä nyt ajettu ja uudesta ollu. Alustassa vähän pintaruostetta lähinnä takana apurungossa ja tukivarsissa. En ole koskaan suojauttanut autoja. Huomannut että uudemmat autot ruostuu nopeemmin..
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Focus_2.0
Viestit: 779
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Nyt kun tarkemmin kiinnittänyt huomiota niin moni Focus enemmän tai vähemmän ruosteessa juuri takakaarista.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Jap3
Viestit: 313
Liittynyt: 18 Syys 2009 07:26

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Jap3 »

Focus_2.0 kirjoitti: 23 Maalis 2025 20:48 Nyt kun tarkemmin kiinnittänyt huomiota niin moni Focus enemmän tai vähemmän ruosteessa juuri takakaarista.
Joo etenkin farmareissa takapuskurin ja takalokasuojan saumakohdan sovitus liian tiukka ja maali kuluu puhki. Sitten alkaa herkemmin ruostumaan.
Focus titanium wagon 1.5 TDCi -16
ex. Focus Titanium 1.8TDCi -08 + 7 muuta Fordia
Focus_2.0
Viestit: 779
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Kesärenkaiden vaihdon jälkeen kuulemma kytkin alkanut lähdössä pompottamaan melkein joka kerta. Pahin jos on pientä ylämäkeä ja joutuu painamaan kaasua liikkeellelähdössä.

Kytkinpoljin jäänyt parina viime kesänä kuumilla keleillä pohjaan. Talvella poljin toiminut normisti mutta sillon tällöin tuntunut pompotusta. Ajettu reilu 110tkm. Ollut meillä uudesta. Alkuperäinen kytkin ja siihin liittyvät hilut.

Kokemusta vastaavasta B6 vaihteiston kanssa? Varautuako jo näillä kilsoilla kytkinremonttiin vai mahdollisesti pelkkä pääsylinteri..
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Jap3
Viestit: 313
Liittynyt: 18 Syys 2009 07:26

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Jap3 »

Focus_2.0 kirjoitti: 27 Huhti 2025 17:05 Kesärenkaiden vaihdon jälkeen kuulemma kytkin alkanut lähdössä pompottamaan melkein joka kerta. Pahin jos on pientä ylämäkeä ja joutuu painamaan kaasua liikkeellelähdössä.

Kytkinpoljin jäänyt parina viime kesänä kuumilla keleillä pohjaan. Talvella poljin toiminut normisti mutta sillon tällöin tuntunut pompotusta. Ajettu reilu 110tkm. Ollut meillä uudesta. Alkuperäinen kytkin ja siihin liittyvät hilut.

Kokemusta vastaavasta B6 vaihteiston kanssa? Varautuako jo näillä kilsoilla kytkinremonttiin vai mahdollisesti pelkkä pääsylinteri..
Onko jarru- ja kytkinnesteet koska vaihdettu? Itsellä alkoi jäämään kytkinpoljin pohjaan, joutui aina jalalla/kädellä nostamaan polkimen ylös.

Pahinta oli kovilla pakkasilla, mutta ongelma korjaantui nesteiden vaihdolla. Toki sulla toimii talvella, muttei kesällä...
Focus titanium wagon 1.5 TDCi -16
ex. Focus Titanium 1.8TDCi -08 + 7 muuta Fordia
Focus_2.0
Viestit: 779
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Jarrunesteet vaihdettu tasasesti kahden vuoden välein huollossa. Näin ainakin laskujen mukaan. Kiertääköhän vaihdettu jarruneste kytkimen puolelle vai onkohan siellä kymmenen vuotta vanhaa nestettä.. Tarttee viedä huoltoon tutkittavaks ja toivoa ettei vika ole kytkimen päässä.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Jap3
Viestit: 313
Liittynyt: 18 Syys 2009 07:26

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Jap3 »

Focus_2.0 kirjoitti: 28 Huhti 2025 20:04 Jarrunesteet vaihdettu tasasesti kahden vuoden välein huollossa. Näin ainakin laskujen mukaan. Kiertääköhän vaihdettu jarruneste kytkimen puolelle vai onkohan siellä kymmenen vuotta vanhaa nestettä.. Tarttee viedä huoltoon tutkittavaks ja toivoa ettei vika ole kytkimen päässä.
Onko tämä jo selvinnyt?
Focus titanium wagon 1.5 TDCi -16
ex. Focus Titanium 1.8TDCi -08 + 7 muuta Fordia
hke
Viestit: 349
Liittynyt: 28 Loka 2006 09:33

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja hke »

Meillä meni poljinsylinteri muutama vuosi sitten. Oireili niin että kytkin jäi satunnaisesti pohjaan. Tyyppivika ymmärtääkseni. focus st dci 2.0 farmari 2017
revertti
Viestit: 5
Liittynyt: 06 Tammi 2024 20:05

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja revertti »

Täällä myös 150tkm kohdalla rupesi kytkin jäämään välillä pohjaan ja tämä korjautui pääsylinterin vaihdolla.

Nyt tuli 170tkm täyteen ja tuo pääsylinteri ainut vika mikä koko aikana ollut eli tyytyväinen on autoon saanut olla. 2016vm 1.0 ecoboost focus kyseessä.
Don MC
Viestit: 316
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Sori jos tuuppaan väärään ketjuun, mutta kun perheenjäsenen (Mk.3) 2013 1.0 EB Focukseen on myös iskenyt kytkinongelma. Joskus harvoin se ei suostu irroittamaan kokonaan. Ei siis vaikka painaisi polkimen pohjaan. Ainoa tapa saada tuossa tilanteessa vaihde vapaalle on sammuttaa moottori, nostaa kytkin ensin kokonaan ylös ja sitten painaa se uudestaan pohjaan. Poljinta ylös päästettäessä se tuntuu silloin hitusen takertelevan, mutta seuraavalla kerralla se on taas normaali.

Mikähän voisi olla ongelman nimi ja ennen kaikkea mikä on ongelman hinta? Autolla on ajettu noin 135.000 km.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Focus_2.0
Viestit: 779
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Auto menossa pajalle kytkinongelman takia. Näyttää siltä että otetaan laatikko pöydälle ja katsotaan mikä vikana. Nyt pompottaa lähes aina kun lähtee valoista. Kylmänä lähdettäessä toimii yleensä hetken ilman pompotusta. Ajossa ei luista eikä myöskään pompota pakitettaessa. Pelkästään ykkösellä lähdettäessä. Poljin ei ole jäänyt pohjaan sitten viime kesän.

Vaihdoin itse kytkinnesteet ohjeen mukaan taka kautta painamalla jarrunestesäiliöön päin. Nesteet olivat ihan mustat. Puolisen litraa vaihdoin niin kirkastui. Poljintuntuma ehkä parani hieman mutta pompotus ei kadonnut.

Brittifoorumilta luettaessa B6 vaihteiston heikko lenkki on kytkin. Näistä on mennyt levyjä ja työsylinteteritä. Kaksoismassahan tuossa on myös.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Focus_2.0
Viestit: 779
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Don MC kirjoitti: 20 Touko 2025 01:19 Sori jos tuuppaan väärään ketjuun, mutta kun perheenjäsenen (Mk.3) 2013 1.0 EB Focukseen on myös iskenyt kytkinongelma. Joskus harvoin se ei suostu irroittamaan kokonaan. Ei siis vaikka painaisi polkimen pohjaan. Ainoa tapa saada tuossa tilanteessa vaihde vapaalle on sammuttaa moottori, nostaa kytkin ensin kokonaan ylös ja sitten painaa se uudestaan pohjaan. Poljinta ylös päästettäessä se tuntuu silloin hitusen takertelevan, mutta seuraavalla kerralla se on taas normaali.

Mikähän voisi olla ongelman nimi ja ennen kaikkea mikä on ongelman hinta? Autolla on ajettu noin 135.000 km.
Pääsylinteri on joku 400€ vaihdettuna. Vaihteiston irrotus joku 500€ ja osia saman verran päälle riippuen mitä tarttee vaihtaa. Pikkupaja todennäköisesti tekee halvemmalla.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Don MC
Viestit: 316
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Don MC »

OK. Kiitos tiedoista. Eli noista kaikista mikä tahansa voi olla vikana? Tää tyyppivika ei rajoitu esmes pääsylinteriin?
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Focus_2.0
Viestit: 779
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Foorumien mukaan on ollut pääsylinteri- sekä työsylinterivikoja. Lisäksi liitoksista pääsee ilmaa kytkinjärjestelmään. Pääsylinteristä on tietty halvinta aloittaa.. Käyttää vaan laatuosia. Pääsylinterin vaihto ei ole mikään tekemätön paikka vaihtaa itse.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Focus_2.0
Viestit: 779
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Kytkin ja työsylinterihän siellä oli tullut tiensä päähän. Nämä siis vaihdettiin. On kuulemma Focuksessa heikko lenkki.. Hintaa litrasen jakohihnanvaihdon verran. Joskos tästä eteenpäin pienemmillä korjauksilla..
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Vastaa Viestiin