Ford Fiesta ST 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Avatar
fasteST
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Pappacosworth kirjoitti: 04 Touko 2025 09:37 Mulle kärkivälin pienemtäminen ei käy järkeen. Kun kipinäväli on pienempi, niin kipinän syntymiseen tarvittava jännite pienenee, kipinän teho on heikompi. Toki kipinä syntyy varmemmin mutta syy pienemtämiseen on yleensä isot muutokset moottorissa, kuten merkittävä ahtopaineen nosto, tai huono palaminen pienillä kierroksilla esim. rajun nokan tai ylisuurien suuttimien takia.
Vakiossa varmaan käy tulppa sellaisenaan suoraan kaupasta, mutta mun auton kohdalla ei puhuta enää vakiosta, siinä on Stage 2 softa. Vakiossa ahdot jotain 1.3 bar luokkaa kun tässä yli 1.5 bar. Toisaalta tämä Denso ITV20TT tai nuo mainitut NGK:t on tarkoitettu softatulle moottorille ei vakiolle. Fordin vakiotulpatkin toimii hyvin vielä Stage 1 softalle.

Tuo 0.65 mm kärkiväli on Pumaspeedin suositus Stage 2 softalle ja mulla on heidän Stage 2 softa. Eli en ole itse keksinyt sitäkään.

All 3 cylinder 1.5 EcoBoost engines benefit from these NGK Iridium Series Plugs when tuned.
We strongly recommend these from stage 2 onwards with a 0.65mm gap.

https://pumaspeed.co.uk/product-NGK-LTR ... _20404.jsp

Myös Mountune myy tähän tuota mainittua NGK tulppaa, ei tosin mainitse kärkivälistä mitään. Noissa NGK tulpissa on mielestäni ollut uutena valmiiksi 0.7 mm ja sekin on ok.
https://www.mountunestore.com/collectio ... -fiesta-st
Avatar
fasteST
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Tohon mun edelliseen lisäyksenä

Näköjään sitä ITV22 tulppaa joka ei mulla tässä keväällä enää toiminu optimaalisesti, suositellaan Mk7 Fiestaan ja kärkivälillä 0.75 mm mikä näyttääkin olevan valmiina tehtaan jäljiltä. Tämä ITV22 on siis eri tulppa kuin ITV20TT jotka autossa nyt on.

https://j-w-racing.co.uk/product.php/94 ... esta_st180

If you have a remap on your car, then these plugs are highly recommended.
Recommended plug gap .029 to .031 eli jotain 0.75 mm kun NGK:ssä suositus 0.26 eli 0.65 mm.

Mulla on siis nyt kahdet ITV22 tulpat mittasin nyt niiden kärkivälit:
- vanhat ihan okei toimineet, ei ratakäytössä olleet tulpat kärkiväli 0.70 mm
- uudet ei lainkaan toimineet, tänä keväänä hankitut, joissa kärkiväliä ei vielä ole itse muutettu, kärkiväli oli 0.75 mm

Ja jotta pysymme kärryillä, niin vielä kerran:
- autossa on nyt kiinni ihan uudet Denso ITV20TT tulpat, joihin säädin kärkiväliksi 0.65 mm ja auto toimii kuin unelma on on erittäin räyhäkäs, juuri sellainen kuin sen pitää olla.
- jokin aika sitten (parisen viikkoa sitten) testasin myös ihan uusia Denso ITV22 tulppia, vastaavat olleet aiemmin käytössä 0.70 mm kärkivälillä eikä auton toiminnassa silloin ollut moitittavaa ja nyt uusissa oli tehtaan jäljiltä 0.75 mm ja auto näillä uudemmilla ITV22 tulpilla täysin tehoton ja hirveä ajettava.

Näistä kun summaa, niin alkaa hahmottua, että Stage 2 softalle 0.65 mm on ihan optimaalinen ja sen aion myös noihin uudempiin Denso ITV22 tulppiin laittaa ja testaan ne sitten kun tarvitsee taas tulppia vaihtaa.
Murakka
Viestit: 102
Liittynyt: 26 Touko 2018 23:34

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Murakka »

Omassa Mountunelta tilatut NGK tulpat ja niissä oli säädettynä kärkiväli 0.65
Avatar
fasteST
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Murakka kirjoitti: 04 Touko 2025 16:00 Omassa Mountunelta tilatut NGK tulpat ja niissä oli säädettynä kärkiväli 0.65
:thumbup:
Avatar
fasteST
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Jarruremppa tehty. Pari vuotta sitten vaihdetut Brembon peruslevyt ei olleet erityisen kuluneet, mutta paremmat piti saada, paras jarrutusteho oli kadonnut. Taroxin palat oli kuluneet huolella, arviolta 14-15 tkm noilla tuli ajettua, tosin 4-5 ratapäivää sis.

Ohessa kuvia, levythän löytyi vain Mk7 mallin listoilta, mutta sopi suoraan Mk8:iin, ennen jarrujen purkamista piti vielä sovittaa varmuuden vuoksi.

Sovitus
Kuva

Mk7 jarrulevyt ja iskarit Mk8 Fiestassa, iskareista näkyy numero 22-298973 jolla löytyy netistä https://www.autodoc.fi/bilstein/15803326
Kuva

Jarrupalavertailu
Kuva

Melkein valmis
Kuva

Testiajo suoritettu
Kuva
mountaineer
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Touko 2025 23:14

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja mountaineer »

Morjes,

Olisi 2019vm ST mahdollisesti tulossa alle, joten kyselisin hieman että miten moottori kestää kilometrit? Eli tuleeko esim. jo 150tkm kohdalla jotain ongelmaa tai tms.? Tähtäimessä oleva yksilö nyt 108tkm ajettu.
Pappacosworth
Viestit: 150
Liittynyt: 17 Joulu 2015 20:20
Viesti:

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Jos oikein hyvä tuuri on, niinkuin meillä, niin edellytykset on huolettomaan. 2019 n maaliskuuhun asti tehdyt on ratasvetoiselle öljypumpulla. Uudemmissa on märkä hihna joka lisää huoltotarvetta, ja aiheuttaa vakavan rikkoutumisen riskin. Sylinterin lepuutus on ainakin Forscanin tietoja katsellessa vain 1 sylinterille, mikä mielestäni on huono asia. Mutta eipä ole ihmeemmin ollut juttua näiden rikkontumisista. Sama kone joissain muissa Fordeissa on ehtinyt kerätä kilometrejä, ja näissä on ollut tuohon hihnaan liittyviä ongelmia.
Focus ST 2014 / Fiesta ST 2019
https://texelectric.webnode.fi/
hapelo
Viestit: 1045
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Pappacosworth kirjoitti: 24 Touko 2025 09:52 Jos oikein hyvä tuuri on, niinkuin meillä, niin edellytykset on huolettomaan. 2019 n maaliskuuhun asti tehdyt on ratasvetoiselle öljypumpulla. Uudemmissa on märkä hihna joka lisää huoltotarvetta, ja aiheuttaa vakavan rikkoutumisen riskin. Sylinterin lepuutus on ainakin Forscanin tietoja katsellessa vain 1 sylinterille, mikä mielestäni on huono asia. Mutta eipä ole ihmeemmin ollut juttua näiden rikkontumisista. Sama kone joissain muissa Fordeissa on ehtinyt kerätä kilometrejä, ja näissä on ollut tuohon hihnaan liittyviä ongelmia.
Onko ihan faktaa toi että 2019 asti rattailla...tästä kun on väännetty niin monella foorumilla

Jos näin niin mulla pitäisi olla rattaat öljypumpussa st kun on vm.2018
Eli yksi huoli vähemmän...
Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
Avatar
fasteST
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

hapelo kirjoitti: 24 Touko 2025 12:00
Onko ihan faktaa toi että 2019 asti rattailla...tästä kun on väännetty niin monella foorumilla

Jos näin niin mulla pitäisi olla rattaat öljypumpussa st kun on vm.2018
Eli yksi huoli vähemmän...
Harri
No ei se Hapelo sunkaan auto ole rikkoutumaton, että onnea vaan

Uudemmat kuin helmikuu 2019
- kaikissa Fiesta ST -malleissa on jakoketju, mutta on tärkeää huomata, että helmikuun 2019 jälkeen malleissa on palattu käyttämään öljypumpun märkähihnaa, jonka huoltoväli on 240 000 km tai 10 vuotta. Hihnan vaihtaminen edellyttää jakoketjujen ja öljypohjan irrottamista, mikä tekee siitä 6–7 tunnin työn, ja vanhemmille autoille siitä voi tulla kallis ja haastava tehtävä.

Hapelon 2018
Ennen helmikuuta 2019 valmistetuissa malleissa on hammaspyöräkäyttöinen öljypumppu, joka on kytketty tasapainoakseliin, mutta niissä on ongelmia kumilla kiinnitetyn tasapainoakselin käyttöpyörän kanssa. Kun kumi pettää, tasapainoakseli ja öljypumppu lakkaavat pyörimästä, mikä johtaa öljynpaineen laskuun ja mahdolliseen moottorivaurioon (ups).

Mikäli nyt ostaa yli 100 tkm ajetun ja ajattelee pitävänsä sitä vuosia, niin ehkä kannattaisi huollattaa koko jakopää, vaihtaa samalla vesi- ja öljypumppu, niin konetta ei tarvi heti aukoa eikä tarvi jännittää kestääkö hihna vai ei. Toisaalta 108 tkm ajetussa on vielä 130 tkm jäljellä huoltoon, huoltamalla sais 240 tkm.
Avatar
fasteST
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Tein oman auton osalta pienen laskutoimituksen tuohon ongelmalliseen öljypumpun hihnaan liittyen.

Hihnan vaihtoväli on 240 000 km. Oma autoni täytti 5 vuotta maaliskuussa. Kilometrejä on kertynyt lähes 40 000.

Mikäli kilometrejä kertyy samaan tahtiin myös jatkossa, niin joudun teettämään autoon tuon hihnanvaihdon 25 vuoden kuluttua, maltan tuskin odottaa :lol:
ärräpärrä
Viestit: 637
Liittynyt: 10 Huhti 2016 21:14

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja ärräpärrä »

fasteST kirjoitti: 26 Touko 2025 15:24 Tein oman auton osalta pienen laskutoimituksen tuohon ongelmalliseen öljypumpun hihnaan liittyen.

Hihnan vaihtoväli on 240 000 km. Oma autoni täytti 5 vuotta maaliskuussa. Kilometrejä on kertynyt lähes 40 000.

Mikäli kilometrejä kertyy samaan tahtiin myös jatkossa, niin joudun teettämään autoon tuon hihnanvaihdon 25 vuoden kuluttua, maltan tuskin odottaa :lol:
Laskutoimitus hyvin ja oikein suoritettu, mutta ketjulla olevan st:n öljypumpun vaihtoväli on 240 000/10 vuotta. Merkkiliike RS-huollon suositus vaihdolle 120 000/6 vuotta. Jos siis vaihdat merkkiliikkeen suoituksen mukaan vaihto tulee maaliskuussa 2026, jos taas huolto-ohjelman mukaan saat päästellä vielä lähes 5 vuotta. Hintaa RS-huollossa joka on halvimpia merkkihuoltoja ei tule kuin 1 400€. Voihan sen toki itsekin vaihtaa, niin pääsee osien hinnalla.
Avatar
fasteST
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

ärräpärrä kirjoitti: 27 Touko 2025 13:00 Laskutoimitus hyvin ja oikein suoritettu, mutta ketjulla olevan st:n öljypumpun vaihtoväli on 240 000/10 vuotta. Merkkiliike RS-huollon suositus vaihdolle 120 000/6 vuotta. Jos siis vaihdat merkkiliikkeen suoituksen mukaan vaihto tulee maaliskuussa 2026, jos taas huolto-ohjelman mukaan saat päästellä vielä lähes 5 vuotta. Hintaa RS-huollossa joka on halvimpia merkkihuoltoja ei tule kuin 1 400€. Voihan sen toki itsekin vaihtaa, niin pääsee osien hinnalla.
Totta, mutta vuoden kuluttua kilsoja on noin 47 tkm, joten moottoria tuskin vielä silloin avataan ellei siinä ole mitään vikaa. Se 10 vuotta on eri asia, sillä hihna voi siinä ajassa kuoleentua vaikkei olisi kilsojakaan hirveesti.

Mutta lähtökohtaisesti hihna on erittäin kestävä ja siihen tuo laskutoimitus viittasi, voin siis seuraavan 5 vuoden aikana ajaa vielä 200 tkm samalla hihnalla, toki jos tuossa öljypumpussakin olisi ketju niin mitään ongelmaa ei edes olisi olemassa. Autovalmistajien merkkiliikkeet elää korjaamopalveluilla, liian kestävä on huonoa bisnestä, siksi näitä lastentauteja löytyy.

Se nyt on varmuudella selvää, että itse en ala tuon kanssa turaamaan ja työtä en varmasti teetä merkkiliikkeessä koska ei vaadi mitään erikoisosaamista. Siis mikäli tuo operaatio kohdalle osuu. Kestääkö tuo viritetty motti edes 10 vuotta jää nähtäväksi. Itse en murehdi näitä etukäteen, huolletaan ajallaan korjaillaan sitten jos hajoaa.
ärräpärrä
Viestit: 637
Liittynyt: 10 Huhti 2016 21:14

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja ärräpärrä »

fasteST kirjoitti: 27 Touko 2025 13:22
ärräpärrä kirjoitti: 27 Touko 2025 13:00 Laskutoimitus hyvin ja oikein suoritettu, mutta ketjulla olevan st:n öljypumpun vaihtoväli on 240 000/10 vuotta. Merkkiliike RS-huollon suositus vaihdolle 120 000/6 vuotta. Jos siis vaihdat merkkiliikkeen suoituksen mukaan vaihto tulee maaliskuussa 2026, jos taas huolto-ohjelman mukaan saat päästellä vielä lähes 5 vuotta. Hintaa RS-huollossa joka on halvimpia merkkihuoltoja ei tule kuin 1 400€. Voihan sen toki itsekin vaihtaa, niin pääsee osien hinnalla.
Totta, mutta vuoden kuluttua kilsoja on noin 47 tkm, joten moottoria tuskin vielä silloin avataan ellei siinä ole mitään vikaa. Se 10 vuotta on eri asia, sillä hihna voi siinä ajassa kuoleentua vaikkei olisi kilsojakaan hirveesti.

Mutta lähtökohtaisesti hihna on erittäin kestävä ja siihen tuo laskutoimitus viittasi, voin siis seuraavan 5 vuoden aikana ajaa vielä 200 tkm samalla hihnalla, toki jos tuossa öljypumpussakin olisi ketju niin mitään ongelmaa ei edes olisi olemassa. Autovalmistajien merkkiliikkeet elää korjaamopalveluilla, liian kestävä on huonoa bisnestä, siksi näitä lastentauteja löytyy.

Se nyt on varmuudella selvää, että itse en ala tuon kanssa turaamaan ja työtä en varmasti teetä merkkiliikkeessä koska ei vaadi mitään erikoisosaamista. Siis mikäli tuo operaatio kohdalle osuu. Kestääkö tuo viritetty motti edes 10 vuotta jää nähtäväksi. Itse en murehdi näitä etukäteen, huolletaan ajallaan korjaillaan sitten jos hajoaa.
Joo ja jos jonkun suositus on 6v niin meillä on toisena autona 1.0 ecoboost 7 vuotta vanha ja hihnaa ei ole vaihdettu. Ajettu 45 000. Samalla laskutoimituksella 10 vuotta ja ajettu 64 000 jos sitäkään. Huollettu merkkilikkeessä oikeilla öljyillä ja tehty vielä väliöljynvaihto vuoden välein samaisessa liikkeessä. Ensin oli Castrol 5w-20 ja viime huollossa 0w-20. Jos ennen maaliskuuta 2018 hihna poikii, niin yhtään en maksa korjauksista. Käräjillä sitten ollaan.
_JPA
Viestit: 309
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja _JPA »

2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Avatar
fasteST
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

_JPA kirjoitti: 27 Touko 2025 19:54 Yksi ruumiinavaus.
https://youtu.be/ka0l5G3tqaE?si=tlqU1AO-G_0Q_a59
Nyt taitaa olla videolle hieman väärä topikki, videolla kerrotaan 1,0 litrasesta ecoboost moottorista, se on täysin eri moottori kuin Mk8 ST:n 1,5 litranen.

Lisäksi todettakoon, että Fordilla on myös 4 sylinterinen 1,5 litranen ecoboost moottori, sekin on täysin eri moottori kuin ST:n 3 sylinterinen 1,5 litranen ecoboost moottori eikä senkään viat koske ST:n moottoria.

Sitten vielä jottei mene puurot ja vellit enempää sekaisin, niin tuossa videon 1,0 litrasessa on jakohihna ja öljypumppua pyörittää hihna, ST:n 1,5 litrasessa on jakoketju, ja 2019 helmikuusta lähtien öljypumppua pyörittää hihna ja se on se heikko lenkki kun ei kestä kuin 240 tkm jos sitäkään.

Itselle ei ole tullut netissä vielä vastaan yhtään viallista Mk8 ST 1,5 ecoboost moottoria ja näitä on varmaan kaikkia piristetty softalla enemmän tai vähemmän.
_JPA
Viestit: 309
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja _JPA »

Väärään ketjuun (tai hihnaan) lipsahti. Sori.

Miten öljypumpun hihna kestää kohtuullisemman kilometri määrän jakohihnaan verrattuna? Pienempi kuormitus, eri materiaali?
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
hapelo
Viestit: 1045
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

_JPA kirjoitti: 28 Touko 2025 09:06 Väärään ketjuun (tai hihnaan) lipsahti. Sori.

Miten öljypumpun hihna kestää kohtuullisemman kilometri määrän jakohihnaan verrattuna? Pienempi kuormitus, eri materiaali?

Vielä sen verran että 2018 ST:ssä on öljypumppu rattailla...
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
mountaineer
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Touko 2025 23:14

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja mountaineer »

Ensimmäinen yksilö (2019vm) jäi kauppaan muutamastakin syystä:
- ohjaus naksui ja rutisi rattia kääntäessä
- huoltohistoriassa aukko 40tkm ja 80tkm välillä
- moottorinsuojus ja konepellin eriste puuttuivat
- öljyt aivan minimissä
- huono palvelu

Tarjoutuivat kyllä korjaamaan viat mutta ei kyllä kauheeta luottamusta herätä, sillä näistä ei mitään mainittu etukäteen…

Noh, jospa seuraava olisi parempi. Perjantaina koeajo vuorossa kanssa 19vm mutta otettu käyttöön 12/18 eli tässä ei pitäisi öljypumpussa olla niin isoja riskejä?
ärräpärrä
Viestit: 637
Liittynyt: 10 Huhti 2016 21:14

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja ärräpärrä »

mountaineer kirjoitti: 28 Touko 2025 10:58 Ensimmäinen yksilö (2019vm) jäi kauppaan muutamastakin syystä:
- ohjaus naksui ja rutisi rattia kääntäessä
- huoltohistoriassa aukko 40tkm ja 80tkm välillä
- moottorinsuojus ja konepellin eriste puuttuivat
- öljyt aivan minimissä
- huono palvelu

Tarjoutuivat kyllä korjaamaan viat mutta ei kyllä kauheeta luottamusta herätä, sillä näistä ei mitään mainittu etukäteen…

Noh, jospa seuraava olisi parempi. Perjantaina koeajo vuorossa kanssa 19vm mutta otettu käyttöön 12/18 eli tässä ei pitäisi öljypumpussa olla niin isoja riskejä?
Jos oli tuo takaisin myyntiin tullut 2019 108 000 ajettu, niin tuontiautohan se.
mountaineer
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Touko 2025 23:14

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja mountaineer »

Juuri se. Suosittelen välttelemään.
hapelo
Viestit: 1045
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

mountaineer kirjoitti: 29 Touko 2025 07:49 Juuri se. Suosittelen välttelemään.
Jos nyt olet katselemassa MK8 ST-Fiestaa niin koita löytää se perfomancepack:illä
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
mountaineer
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Touko 2025 23:14

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja mountaineer »

Huomenna menossa koeajamaan 112tkm ajettua, jossa on lähes kaikki varusteet mukaan lukien se performance paketti.
ärräpärrä
Viestit: 637
Liittynyt: 10 Huhti 2016 21:14

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja ärräpärrä »

hapelo kirjoitti: 29 Touko 2025 07:57
mountaineer kirjoitti: 29 Touko 2025 07:49 Juuri se. Suosittelen välttelemään.
Jos nyt olet katselemassa MK8 ST-Fiestaa niin koita löytää se perfomancepack:illä
Kukaan juuri ei osta MK8 ST:tä ilman performancepackia. Kaikki ilman kyseistä varustetta olevat autot seisovat tosi kauan liikkeissä ja ne joudutaan myymään halvalla. Sitten kun tulee auto myyntiin pp:lla, niin se menee aika pian, vaikka olisi kilometrejä paljon enemmän kuin noilla ilman pp:tä.
hapelo
Viestit: 1045
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

ärräpärrä kirjoitti: 29 Touko 2025 20:36
hapelo kirjoitti: 29 Touko 2025 07:57

Jos nyt olet katselemassa MK8 ST-Fiestaa niin koita löytää se perfomancepack:illä
Kukaan juuri ei osta MK8 ST:tä ilman performancepackia. Kaikki ilman kyseistä varustetta olevat autot seisovat tosi kauan liikkeissä ja ne joudutaan myymään halvalla. Sitten kun tulee auto myyntiin pp:lla, niin se menee aika pian, vaikka olisi kilometrejä paljon enemmän kuin noilla ilman pp:tä.
Joo,näköjään muutenkin vähän nyt tarjolla ja nekin ilman lukkoa...eikä paljoa MK7:aa
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
Avatar
fasteST
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Mielenkiintoinen tieto Mk8 ST fiesta moottorista. Samoihin aikoihin kun öljypumpun pyöritykseen on vaihdettu hihna, niin myös moottorin öljytilavuus on muuttunut merkittävästi.

Lähdin piruuttani etsimään tarkempaa tietoa asiasta kun tänään öljyjä tarkistaessa huomasin, että öljyt oli alarajan tuntumassa, öljyvalo ei ole syttynyt, kävin kuitenkin varmuuden vuoksi hakemassa lisää öljyä ja laitoin puolisen litraa lisää. Öljymäärä nousi pari pykälää alarajan yläpuolelle.

Moottori ei ole missään vaiheessa kuluttanut öljyä huoltojen välissä ja tosiaan viisi vuotta joka vuosi huollettu, viimeksi helmikuussa.

Näyttäisi siltä, että edellisen huollon mekatsu olisi nyt löytänyt jostain vanhemman mallin öljymäärän 4.75 litraa kun tässä uudemmassa öljymäärä on 6.1 litraa. Toi on jo merkittävä ero.

Täytyypä maanantaina soitella firmaan joka huollon teki ja kysyä paljonko lisäsivät öljyä helmikuun huollossa, huoltolapussa ei näkynyt täyttömäärää. Kuitissa saattaa olla öljymäärä, täytyy tarkistaa vielä sekin.

Tossa alla netistä löytynyttä lisätietoa.

How much oil do I need to do an oil change? | Fiesta ST Forums (fiestastoc.com)

There's mention of the post 2019 cars taking more oil,

The old engine generation (K1BG-6007-CA) with the balance shaft in the oil pan (which also has a damping cover around the oil pan) gets 4.75l of oil and has a longer oil dipstick (approx. 51cm).

The newer engine generations (K1BG-6007-DA/EA/..) with the balance shaft in the block (which has no damping cover around the oil pan) gets 6.1l of oil and has a shorter oil dipstick (approx. 48,5cm).
Vastaa Viestiin