Liimattavat vetoakselin kumit
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Liimattavat vetoakselin kumit
Tällänen tuli laitettua autoon alle vuosi sitten mk4 mondeoon
https://www.motonet.fi/tuote/vetonivele ... t=17-05157
Hankalahko liimattava, sauman "pontti" huono.
Liimaus kesti kyllä mutta oli nyt renkaita vaihtaessa revennyt uran pohjasta.
En suosittele, huono tuote!
Nyt tilalle tälläinen...
https://www.motonet.fi/tuote/vetonivele ... ct=17-2947
Huomattavasti helpompi asentaa ja liimata. Sauma suorastaan napsahtaa kiinni.
Materiaali joustavamman tuntuista. Katsotaan miten kestää ajoa....
Viimeksi tuli siteeksi laitettua ihan ruostumattomat ruuvattavat klemmarit...hyvin toimi ja meni nytkin niillä.
Ei ole vaikuttanut tasapainoon mitenkään havaittavasti.
Ja pysyy varmasti paikoillaan.
https://www.motonet.fi/tuote/vetonivele ... t=17-05157
Hankalahko liimattava, sauman "pontti" huono.
Liimaus kesti kyllä mutta oli nyt renkaita vaihtaessa revennyt uran pohjasta.
En suosittele, huono tuote!
Nyt tilalle tälläinen...
https://www.motonet.fi/tuote/vetonivele ... ct=17-2947
Huomattavasti helpompi asentaa ja liimata. Sauma suorastaan napsahtaa kiinni.
Materiaali joustavamman tuntuista. Katsotaan miten kestää ajoa....
Viimeksi tuli siteeksi laitettua ihan ruostumattomat ruuvattavat klemmarit...hyvin toimi ja meni nytkin niillä.
Ei ole vaikuttanut tasapainoon mitenkään havaittavasti.
Ja pysyy varmasti paikoillaan.
Re: Liimattavat vetoakselin kumit
Onkos kumi kumia vai jotain muovin tyylistä? meinaan vaan että muovilla on pakkasessa tapana halkeilla, ja kumia taas aika hankala liilailla jos ei ole ihan oikeaa kumiliimaa.
Monesti miettiny että pitäs tuotakin johonkin kokeilla niin sitten tietäis miten kestäis,aina vaan miettiny kuinka homma toimii kun pitää rasvaakin sisälle saada ja siellä pysyä niin ei kyllä saa liimasaumaan mennä yhtään kun rasvassahan ei liimat pidä.
Että heti en tätäkään torppaa kun kokemuksia ei ole,nyt vaan jäädää kuuntelee kokemuksia lisää...
Monesti miettiny että pitäs tuotakin johonkin kokeilla niin sitten tietäis miten kestäis,aina vaan miettiny kuinka homma toimii kun pitää rasvaakin sisälle saada ja siellä pysyä niin ei kyllä saa liimasaumaan mennä yhtään kun rasvassahan ei liimat pidä.
Että heti en tätäkään torppaa kun kokemuksia ei ole,nyt vaan jäädää kuuntelee kokemuksia lisää...
Re: Liimattavat vetoakselin kumit

-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Liimattavat vetoakselin kumit
Varsin hyvä opetusfilmi.
Liimattavan asennuksen olen tehnyt niin että ensin harjaten kaikki kura pois lähiympäristöstä ja breakkliinerillä vielä kevyt huuhtelu.
Sitten vanhan kummin pannat poikki leikaten ja kumi leikaten pois. Sitten kaikki vanha rasva rätillä pois niveltä käännellen ja pyöritellen.
Sitten breakcleanerillä loput rasvat ja mahdolliset hiekan murut kaikki pois eli nivel puhtaaksi käännellen ja pyöritellen.
Sitten uusi kummi hollille, pienemmän pään liimaus parin sentin matkalta ja puristus hetken yhteen, ruuviklemmarilla se paikoilleen. Sitten loppukumin liimaus kiinni. Antaa hetken kuivua esim 15min. Sitten kumin taivutus pienemmän pään päälle siten että nivel jää hyvin näkyviin.
Sit rasvan puristus niveleen ja painelu kuulien väliin. Kaikki rasvat siihen nivelen tyveen ja sitten kumin veto isomman pään päälle ja isompi ruuvattava klemmari paikoilleen.
Eli rasvat vasta kun kumi on jo liimattu.
Ja breakcleanerista varoitus....on hyvin tulenarkaa. Ei kipinöintiä tai lämpöä kun sitä on läsnä esim räteissä. Syttyy kuin bensa, jopa staattisesta kipinästä.
https://www.youtube.com/watch?v=glhcnHEFbgI

Liimattavan asennuksen olen tehnyt niin että ensin harjaten kaikki kura pois lähiympäristöstä ja breakkliinerillä vielä kevyt huuhtelu.
Sitten vanhan kummin pannat poikki leikaten ja kumi leikaten pois. Sitten kaikki vanha rasva rätillä pois niveltä käännellen ja pyöritellen.
Sitten breakcleanerillä loput rasvat ja mahdolliset hiekan murut kaikki pois eli nivel puhtaaksi käännellen ja pyöritellen.
Sitten uusi kummi hollille, pienemmän pään liimaus parin sentin matkalta ja puristus hetken yhteen, ruuviklemmarilla se paikoilleen. Sitten loppukumin liimaus kiinni. Antaa hetken kuivua esim 15min. Sitten kumin taivutus pienemmän pään päälle siten että nivel jää hyvin näkyviin.
Sit rasvan puristus niveleen ja painelu kuulien väliin. Kaikki rasvat siihen nivelen tyveen ja sitten kumin veto isomman pään päälle ja isompi ruuvattava klemmari paikoilleen.
Eli rasvat vasta kun kumi on jo liimattu.
Ja breakcleanerista varoitus....on hyvin tulenarkaa. Ei kipinöintiä tai lämpöä kun sitä on läsnä esim räteissä. Syttyy kuin bensa, jopa staattisesta kipinästä.
https://www.youtube.com/watch?v=glhcnHEFbgI
-
- Viestit: 89
- Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07
Re: Liimattavat vetoakselin kumit
Tämä motonetin liimattava kumi kesti n. vuoden, katsastaja valitteli että vuotaa,
eikä ollut väärässä.
Kilometrejä toki runsaasti.
( ei oma auto, tein vaan vaihtotyön)

eikä ollut väärässä.
Kilometrejä toki runsaasti.
( ei oma auto, tein vaan vaihtotyön)

-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Liimattavat vetoakselin kumit
Oliko easy boot (musta) vai se kelvoton keltainen paketti?
Re: Liimattavat vetoakselin kumit
Tällä tullut liimattua erinäisiä kumiosia, mm. moottorikelkan repaleiset imukaulat sekä kaverin auton revennyt vetarin kumi joka oli kahdessa osassa. Molemmat kohteet vielä parin vuoden jälkeen yhtenäisiä eikä merkkejä uudelleen repeämisestä. Bräkleenilla piti kyllä hyvin putsata kaikki öljy/rasva pois ja antaa vuorokauden kuivua ennen käyttöönottoa:
https://www.motonet.fi/tuote/loctite-59 ... ct=60-2334
https://www.motonet.fi/tuote/loctite-59 ... ct=60-2334
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
-
- Viestit: 89
- Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07
Re: Liimattavat vetoakselin kumit
easy boot tuo oli, kuten myös uusi kun laitettiin.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑23 Huhti 2025 22:01 Oliko easy boot (musta) vai se kelvoton keltainen paketti?
se on tuo uran pohja aika kovilla, kun on niin paksu liitososa.
Parissa näkynyt kun on kulunut sileäksi, tämä ensimmäinen hajonnut.
Re: Liimattavat vetoakselin kumit
On tosiaan autoja, joissa vetoakselien purkaminen on lähes mahdotonta. Mutta ko. Fordeissa vetoakseli vain nypätään irti autosta, pölysuojien klemmarit irti ja tripodin lukkoprikka akselilta. Tripodi pois ja pölysuojat voi vaihdella pöydällä kaikessa rauhassa. Ja sitten koota ja asentaa takaisin.
Onhan tuossakin omat juttunsa: sotkuista touhua, alapallonivel en pultti voi olla ruostunut, tripodin laakerit voi irrota ja kuulat pitkin permantoa.
Mutta silti mielestäni vakavasti harkittava vaihtoehto. Samalla voi nivelet puhdistaa ja laittaa uudet rasvat, jos tarpeen.
Onhan tuossakin omat juttunsa: sotkuista touhua, alapallonivel en pultti voi olla ruostunut, tripodin laakerit voi irrota ja kuulat pitkin permantoa.
Mutta silti mielestäni vakavasti harkittava vaihtoehto. Samalla voi nivelet puhdistaa ja laittaa uudet rasvat, jos tarpeen.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Liimattavat vetoakselin kumit
Ei se vetari nyt ihan nypäten kuitenkaan irtoa, ainakaan ekalla irrotus kerralla
Joskus tarvinnut isoa ulosvetäjää, lämmitystä yms....

Joskus tarvinnut isoa ulosvetäjää, lämmitystä yms....
Re: Liimattavat vetoakselin kumit
No joo, huono sananvalinta. Voihan se kuskin puoleisen vetarin jousiprikka olla joskus aika jumissa.
Tarkoitin lähinnä sitä, että että siellä ei ole mitään umpiruosteisia laippaliitoksia tms.
Tarkoitin lähinnä sitä, että että siellä ei ole mitään umpiruosteisia laippaliitoksia tms.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Liimattavat vetoakselin kumit
Se on sellanen autodoc asennus että kaikki osat tippuu käsiin jo melkeen pelkällä katseella...
Mutta parissa Mondeossa vetari on ollut kyllä navassakin kiinni niin tiukassa että on tarvinnut tehdä oikeen töitä että ehjänä saa irti.
Ja sitten niitä kiinnityspulttejakin pitäis vaihdella uusiin jos avaa vetarin pää pultin/mutterin.
Sellasia yli vedettäviä on tullut asennettua myös mutta kyllä niissäkin oma tuskansa on ellei ole sitä kunnon paineilma asennus wekotinta...
Noissakin alkaa olemaan ainakin mk3 mondeoissa koko uuden vetoakselipaketin hinta 50 euron paikkeilla joten paljoa ei kannata tunata kumien kanssa....jos irrottelemaan alkaa. Esim
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 218028-gsp
Ja jos kumia asentelee niin voi heittää lepikkoon heti ne pakettien kiristimet...tilalle kunnon ruuvattava niin homma on 100% varma.

Mutta parissa Mondeossa vetari on ollut kyllä navassakin kiinni niin tiukassa että on tarvinnut tehdä oikeen töitä että ehjänä saa irti.
Ja sitten niitä kiinnityspulttejakin pitäis vaihdella uusiin jos avaa vetarin pää pultin/mutterin.
Sellasia yli vedettäviä on tullut asennettua myös mutta kyllä niissäkin oma tuskansa on ellei ole sitä kunnon paineilma asennus wekotinta...
Noissakin alkaa olemaan ainakin mk3 mondeoissa koko uuden vetoakselipaketin hinta 50 euron paikkeilla joten paljoa ei kannata tunata kumien kanssa....jos irrottelemaan alkaa. Esim
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 218028-gsp
Ja jos kumia asentelee niin voi heittää lepikkoon heti ne pakettien kiristimet...tilalle kunnon ruuvattava niin homma on 100% varma.