Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
makejol
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Heinä 2017 07:06

Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja makejol »

Tuommonen kapistus sammui kesken ajon.Ei nykinyt eikä muutenkaan mitään erikoista ennen sammumista. Kiihtyi ja kulki normisti.
Luin vikakoodit ja tuli u 0001 . Tuhan lukija näytti korkeanopeuksisen väylän virhe. Mihinkähän tuo viittaa?
Vaihdoin pollto-aine suodattimen vaikka olin vaihtanut sen 10th km ennen.Sitten vaihdoin nokka-akselin ja kampiakselin anturit kun ovat aika halpoja. Egr venttiilin vaihdoin myös. Nokkahihna on ehjä. Ei lähde käyntiin vieläkään. Sama koodi noiden jälkeen. Sitten kävin sulakkeet ,releet ja liittimet läpi rasiasta ja keskus boxilta(pelkääjän jalkatilassa) sähköspraylla niin sen jälkeen vikakoodin sai pois. Mutta ei käynnisty vieläkään. Mittaristossa on vain engine malfunction teksti.
Olisko jollakin tietoa mikä mättää?
m0ndeo
Viestit: 220
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

Voisiko olla mittaristovika?
Avatar
janti
Viestit: 522
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja janti »

m0ndeo kirjoitti: 21 Tammi 2025 16:24 Voisiko olla mittaristovika?
Mittariston juotoksissa taisi olla vika tässä.
viewtopic.php?t=52073
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
makejol
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Heinä 2017 07:06

Re: Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja makejol »

Onko näissä mk3:ssa focuksissa ollu kans tuota luulin että on vain noissa vanhemmissa :shock:
Mutta pitääpä kuitenki katella,kiitos vinkistä!
makejol
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Heinä 2017 07:06

Re: Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja makejol »

Löyty vika viimein. Tuo vikakoodi mikä oli ekana oli jokin haamukoodi. Syynä oli polttoainekiskon paineanturilta lähtevässä maadoituspinnistä lähtevässä johdossa joka oli poikki.
Oli ilmeisesti moottorin kuumuudesta johtuen kovettunut ja sitten tärinästä katkennut. Suojaus oli vähän kärsineen näköinen. Nyt focus taas kulkee :D
Muuten kun vaihdoin kampiakselin anturin (tarvike) niin ei pelannu sillä vaan laitoin alkuperäisen takaisin niin sillä käynnistyi. :thumbup:
yritäedes
Viestit: 2436
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Pääasia, että vika löytyi! Ja kiitos, että raportoit siitä!
Eli polttoainekiskon paineanturin signaali oli täysin metsässä ilman maadoitusta, mutta vikakoodia ei lukijasi antanut?
Olisi siis pitänyt testerillä katsoa railipaineita, että vika olisi sitä kautta selvinnyt?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
makejol
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Heinä 2017 07:06

Re: Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja makejol »

Kyllä näytti railipainetta aina samaa lukemaa kun laitto virrat päälle ja taisi herjata paineanturin virtapiiriä. Näytti että olis jotain 1700 baria.Mittailin aluksi kaikille antureille että tulee 5v ja maadoitus .Siinä hokasin että paineanturin liittimeltä puuttuu maa. On vain aika hauskassa paikkaa tuo anturi että pitää purkaa jonninverran edestä tavaraa.
yritäedes
Viestit: 2436
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Ok. Eli näytti maksimipaineita koko ajan. Asia selvä.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
arcticdriver2
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Elo 2020 17:48

Re: Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja arcticdriver2 »

Kaappaan tämän ketjun, koska vähän samantyyppisestä tapauksesta on kyse ja ketjun aloittajan auto tuli kuntoon.

Tällä kertaa potilas on C-Max 1.6 tdci 115hv vm. 2013, ja kilometrejä on kertynyt jo 380 t. Oireena on moottorin säännöllisen epäsäännöllinen nykiminen tai oikeastaan satunnaiset nykäisyt, jotka tuntuvat samalta kuin "jäisi lyönti väliin". Mikään moottorin lämpötilaan tai käyttöön liittyvä ei tunnu laukaisevan oiretta. Auto käynnistyy hyvin myös kylmänä eikä savuta.

Polttoaine- ja ilmansuodin on vaihdettu äskettäin. Ennen dieselfiltterin vaihtoa auto sammui pari kertaa kovalla pakkasella ja heitti vikakoodin kampiakselin asentotunnistimesta. Suodattimen vaihdon jälkeen vikakoodeja ei ole löytynyt. Vaihdoin kuitenkin asentotunnistumen, todennäköisesti turhaan. Asentotunnistimeen liittyvä vikakoodi oli luultavasti enemmänkin seuraus ongelmasta polttoaineen saannissa ja moottorin käynnissä kuin varsinainen syy. Nykäisyt eivät filtterien vaihdolla poistuneet.

Seuraavat epäilyn kohteet ovat polttoainekiskon paineanturi ja pumpun paineensäädin. Ihan arvaamalla ei viitsisi alkaa osia vaihdattamaan. Autoon on vast'ikään vaihdettu Eberi, jonka jälkeen tuo nykiminen (muistaakseni) alkoi. Sekin kävi mielessä, että onko Eberin vaihdon yhteydessä vahingossa osuttu anturin liittimiin. Kosketushäiriökin kelpaisi selitykseksi. Korjaamolla ongelman selvittely pysähtyi siihen, että vikakoodeja ei näy eikä auto lyhyellä koeajolenkillä nykinyt.

Forscan:n live-datasta kierrosluvun hetkellinen tipahtaminen näkyy selvästi (ylin kuvaaja, punainen viiva). Pari sekuntia ennen nykäisyä polttoainekiskon paineanturi (FRPS, violetti kuvaaja) ja tavoitepaine (FRPD, keltainen kuvaaja) sukeltavat ja heti niiden perään tipahtaa myös kiskon mitattu paine (FRP, magenta kuvaaja). Polttoainekiskon paine on käy ennen kierrosluvun tipahtamista yli 137 MPa:n paikkeilla, mutta muissa mittauksissa löytyi korkeampiakin arvoa, esim. yli 150 MPa. Voiko sen perusteella päätellä pumpun kunnosta jotakin?

Kuva

Löytyykö tuosta kuvaajasta tai yllä olevasta potilaskertomuksesta mitään sellaista, joka auttaisi eteenpäin? Pienetkin vihjeet ja ohjeet otan kiitollisuudella vastaan.
riikomi
Viestit: 1112
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Minun silmiini nuo paineet vaihtelevat pitkin matkaa, ja ehkä sattuman vuoksi yksi osui juuri ennen nykäystä. Keskeisintä on kuitenkin se, että tavoitepaine vaihtelee myös. Jos tavoite olisi vakio ja oloarvo tippuisi, niin silloin voisi epäillä pumppua tai säätäjää.
arcticdriver2
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Elo 2020 17:48

Re: Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja arcticdriver2 »

Tuossa kuvassa keltaisen käppyrän ilmoittama tavoitepaine nousee mitattua eli FRP:tä korkeammaksi vähän alimman kohdan jälkeen pysyvät siinä järjestyksessä aina tuonne nykäisyyn saakka.

Kuva

Voisiko tuossa olla jotakin johtolankaa; tavoitepaineeseen ei mittaustiedon mukaan päästä, jonka vuoksi kierrokset tipahtavat? Säädin tai paineanturit voisivat kaiketi olla siinä tapauksessa ensimmäisinä epäiltyjen listalla?
riikomi
Viestit: 1112
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Pyynnön ja saannin välistä eroa on alle puoli %.
riikomi
Viestit: 1112
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Dementia pyyhkii kovalevyä tyhjäksi, joten unohdin että itselläni oli mysteeristä pätkimistä Mondeossa. Syyllinen oli haljennut ahtoilmaletku, enkä osaa ymmärtää miksi se teki voimakkaita nykyjä.
yritäedes
Viestit: 2436
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

riikomi kirjoitti: 16 Helmi 2025 19:17 Minun silmiini nuo paineet vaihtelevat pitkin matkaa, ja ehkä sattuman vuoksi yksi osui juuri ennen nykäystä. Keskeisintä on kuitenkin se, että tavoitepaine vaihtelee myös. Jos tavoite olisi vakio ja oloarvo tippuisi, niin silloin voisi epäillä pumppua tai säätäjää.
Tähän samaan kiinnitin myös huomiota. Kone käy tasaisella kierrosluvulla, kerran nykäisee (rpm käy nollissa!) - mutta tavoitepaine romahtaa 5-6 kertaa totaalisesti ylemmässä käppyrässä. Miksi?
Joku signaali pätkii? Kaasupolkimelta? Mittaristolla?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
riikomi
Viestit: 1112
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Jos käyrästä on nähtävissä kierrosten käyvän nollissa, niin ei kai sellaista voi aiheuttaa mikään muu kuin anturin, liittimen tai johtimen vika.
arcticdriver2
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Elo 2020 17:48

Re: Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja arcticdriver2 »

riikomi kirjoitti: 16 Helmi 2025 21:45 Dementia pyyhkii kovalevyä tyhjäksi, joten unohdin että itselläni oli mysteeristä pätkimistä Mondeossa. Syyllinen oli haljennut ahtoilmaletku, enkä osaa ymmärtää miksi se teki voimakkaita nykyjä.
Turbon letkut tarkistin päällisin puolin (niitä irroittamatta), eikä mitään halkeamaan viittaavaa näkynyt. Turbo vaihdettiin vuosi sitten, joten liittimet voisi tietysti vielä varalta "jälkikiristää".
arcticdriver2
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Elo 2020 17:48

Re: Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta

Viesti Kirjoittaja arcticdriver2 »

riikomi kirjoitti: 17 Helmi 2025 14:14 Jos käyrästä on nähtävissä kierrosten käyvän nollissa, niin ei kai sellaista voi aiheuttaa mikään muu kuin anturin, liittimen tai johtimen vika.
Enpä ollut huomannutkaan, että kierrosluku tosiaan käväisi testerin mukaan nollassa.
Kuva
Ajossa se tuntui vain hetkellisenä nykäyksenä. Alan kallistua kosketushäiriön tms. katkoksen puolelle.
Vastaa Viestiin