Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta
Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta
Tuommonen kapistus sammui kesken ajon.Ei nykinyt eikä muutenkaan mitään erikoista ennen sammumista. Kiihtyi ja kulki normisti.
Luin vikakoodit ja tuli u 0001 . Tuhan lukija näytti korkeanopeuksisen väylän virhe. Mihinkähän tuo viittaa?
Vaihdoin pollto-aine suodattimen vaikka olin vaihtanut sen 10th km ennen.Sitten vaihdoin nokka-akselin ja kampiakselin anturit kun ovat aika halpoja. Egr venttiilin vaihdoin myös. Nokkahihna on ehjä. Ei lähde käyntiin vieläkään. Sama koodi noiden jälkeen. Sitten kävin sulakkeet ,releet ja liittimet läpi rasiasta ja keskus boxilta(pelkääjän jalkatilassa) sähköspraylla niin sen jälkeen vikakoodin sai pois. Mutta ei käynnisty vieläkään. Mittaristossa on vain engine malfunction teksti.
Olisko jollakin tietoa mikä mättää?
Luin vikakoodit ja tuli u 0001 . Tuhan lukija näytti korkeanopeuksisen väylän virhe. Mihinkähän tuo viittaa?
Vaihdoin pollto-aine suodattimen vaikka olin vaihtanut sen 10th km ennen.Sitten vaihdoin nokka-akselin ja kampiakselin anturit kun ovat aika halpoja. Egr venttiilin vaihdoin myös. Nokkahihna on ehjä. Ei lähde käyntiin vieläkään. Sama koodi noiden jälkeen. Sitten kävin sulakkeet ,releet ja liittimet läpi rasiasta ja keskus boxilta(pelkääjän jalkatilassa) sähköspraylla niin sen jälkeen vikakoodin sai pois. Mutta ei käynnisty vieläkään. Mittaristossa on vain engine malfunction teksti.
Olisko jollakin tietoa mikä mättää?
Re: Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta
Voisiko olla mittaristovika?
Re: Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta
Re: Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta
Onko näissä mk3:ssa focuksissa ollu kans tuota luulin että on vain noissa vanhemmissa
Mutta pitääpä kuitenki katella,kiitos vinkistä!

Mutta pitääpä kuitenki katella,kiitos vinkistä!
Re: Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta
Löyty vika viimein. Tuo vikakoodi mikä oli ekana oli jokin haamukoodi. Syynä oli polttoainekiskon paineanturilta lähtevässä maadoituspinnistä lähtevässä johdossa joka oli poikki.
Oli ilmeisesti moottorin kuumuudesta johtuen kovettunut ja sitten tärinästä katkennut. Suojaus oli vähän kärsineen näköinen. Nyt focus taas kulkee
Muuten kun vaihdoin kampiakselin anturin (tarvike) niin ei pelannu sillä vaan laitoin alkuperäisen takaisin niin sillä käynnistyi.
Oli ilmeisesti moottorin kuumuudesta johtuen kovettunut ja sitten tärinästä katkennut. Suojaus oli vähän kärsineen näköinen. Nyt focus taas kulkee

Muuten kun vaihdoin kampiakselin anturin (tarvike) niin ei pelannu sillä vaan laitoin alkuperäisen takaisin niin sillä käynnistyi.

Re: Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta
Pääasia, että vika löytyi! Ja kiitos, että raportoit siitä!
Eli polttoainekiskon paineanturin signaali oli täysin metsässä ilman maadoitusta, mutta vikakoodia ei lukijasi antanut?
Olisi siis pitänyt testerillä katsoa railipaineita, että vika olisi sitä kautta selvinnyt?
Eli polttoainekiskon paineanturin signaali oli täysin metsässä ilman maadoitusta, mutta vikakoodia ei lukijasi antanut?
Olisi siis pitänyt testerillä katsoa railipaineita, että vika olisi sitä kautta selvinnyt?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta
Kyllä näytti railipainetta aina samaa lukemaa kun laitto virrat päälle ja taisi herjata paineanturin virtapiiriä. Näytti että olis jotain 1700 baria.Mittailin aluksi kaikille antureille että tulee 5v ja maadoitus .Siinä hokasin että paineanturin liittimeltä puuttuu maa. On vain aika hauskassa paikkaa tuo anturi että pitää purkaa jonninverran edestä tavaraa.
Re: Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta
Ok. Eli näytti maksimipaineita koko ajan. Asia selvä.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 18 Elo 2020 17:48
Re: Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta
Kaappaan tämän ketjun, koska vähän samantyyppisestä tapauksesta on kyse ja ketjun aloittajan auto tuli kuntoon.
Tällä kertaa potilas on C-Max 1.6 tdci 115hv vm. 2013, ja kilometrejä on kertynyt jo 380 t. Oireena on moottorin säännöllisen epäsäännöllinen nykiminen tai oikeastaan satunnaiset nykäisyt, jotka tuntuvat samalta kuin "jäisi lyönti väliin". Mikään moottorin lämpötilaan tai käyttöön liittyvä ei tunnu laukaisevan oiretta. Auto käynnistyy hyvin myös kylmänä eikä savuta.
Polttoaine- ja ilmansuodin on vaihdettu äskettäin. Ennen dieselfiltterin vaihtoa auto sammui pari kertaa kovalla pakkasella ja heitti vikakoodin kampiakselin asentotunnistimesta. Suodattimen vaihdon jälkeen vikakoodeja ei ole löytynyt. Vaihdoin kuitenkin asentotunnistumen, todennäköisesti turhaan. Asentotunnistimeen liittyvä vikakoodi oli luultavasti enemmänkin seuraus ongelmasta polttoaineen saannissa ja moottorin käynnissä kuin varsinainen syy. Nykäisyt eivät filtterien vaihdolla poistuneet.
Seuraavat epäilyn kohteet ovat polttoainekiskon paineanturi ja pumpun paineensäädin. Ihan arvaamalla ei viitsisi alkaa osia vaihdattamaan. Autoon on vast'ikään vaihdettu Eberi, jonka jälkeen tuo nykiminen (muistaakseni) alkoi. Sekin kävi mielessä, että onko Eberin vaihdon yhteydessä vahingossa osuttu anturin liittimiin. Kosketushäiriökin kelpaisi selitykseksi. Korjaamolla ongelman selvittely pysähtyi siihen, että vikakoodeja ei näy eikä auto lyhyellä koeajolenkillä nykinyt.
Forscan:n live-datasta kierrosluvun hetkellinen tipahtaminen näkyy selvästi (ylin kuvaaja, punainen viiva). Pari sekuntia ennen nykäisyä polttoainekiskon paineanturi (FRPS, violetti kuvaaja) ja tavoitepaine (FRPD, keltainen kuvaaja) sukeltavat ja heti niiden perään tipahtaa myös kiskon mitattu paine (FRP, magenta kuvaaja). Polttoainekiskon paine on käy ennen kierrosluvun tipahtamista yli 137 MPa:n paikkeilla, mutta muissa mittauksissa löytyi korkeampiakin arvoa, esim. yli 150 MPa. Voiko sen perusteella päätellä pumpun kunnosta jotakin?

Löytyykö tuosta kuvaajasta tai yllä olevasta potilaskertomuksesta mitään sellaista, joka auttaisi eteenpäin? Pienetkin vihjeet ja ohjeet otan kiitollisuudella vastaan.
Tällä kertaa potilas on C-Max 1.6 tdci 115hv vm. 2013, ja kilometrejä on kertynyt jo 380 t. Oireena on moottorin säännöllisen epäsäännöllinen nykiminen tai oikeastaan satunnaiset nykäisyt, jotka tuntuvat samalta kuin "jäisi lyönti väliin". Mikään moottorin lämpötilaan tai käyttöön liittyvä ei tunnu laukaisevan oiretta. Auto käynnistyy hyvin myös kylmänä eikä savuta.
Polttoaine- ja ilmansuodin on vaihdettu äskettäin. Ennen dieselfiltterin vaihtoa auto sammui pari kertaa kovalla pakkasella ja heitti vikakoodin kampiakselin asentotunnistimesta. Suodattimen vaihdon jälkeen vikakoodeja ei ole löytynyt. Vaihdoin kuitenkin asentotunnistumen, todennäköisesti turhaan. Asentotunnistimeen liittyvä vikakoodi oli luultavasti enemmänkin seuraus ongelmasta polttoaineen saannissa ja moottorin käynnissä kuin varsinainen syy. Nykäisyt eivät filtterien vaihdolla poistuneet.
Seuraavat epäilyn kohteet ovat polttoainekiskon paineanturi ja pumpun paineensäädin. Ihan arvaamalla ei viitsisi alkaa osia vaihdattamaan. Autoon on vast'ikään vaihdettu Eberi, jonka jälkeen tuo nykiminen (muistaakseni) alkoi. Sekin kävi mielessä, että onko Eberin vaihdon yhteydessä vahingossa osuttu anturin liittimiin. Kosketushäiriökin kelpaisi selitykseksi. Korjaamolla ongelman selvittely pysähtyi siihen, että vikakoodeja ei näy eikä auto lyhyellä koeajolenkillä nykinyt.
Forscan:n live-datasta kierrosluvun hetkellinen tipahtaminen näkyy selvästi (ylin kuvaaja, punainen viiva). Pari sekuntia ennen nykäisyä polttoainekiskon paineanturi (FRPS, violetti kuvaaja) ja tavoitepaine (FRPD, keltainen kuvaaja) sukeltavat ja heti niiden perään tipahtaa myös kiskon mitattu paine (FRP, magenta kuvaaja). Polttoainekiskon paine on käy ennen kierrosluvun tipahtamista yli 137 MPa:n paikkeilla, mutta muissa mittauksissa löytyi korkeampiakin arvoa, esim. yli 150 MPa. Voiko sen perusteella päätellä pumpun kunnosta jotakin?

Löytyykö tuosta kuvaajasta tai yllä olevasta potilaskertomuksesta mitään sellaista, joka auttaisi eteenpäin? Pienetkin vihjeet ja ohjeet otan kiitollisuudella vastaan.
Re: Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta
Minun silmiini nuo paineet vaihtelevat pitkin matkaa, ja ehkä sattuman vuoksi yksi osui juuri ennen nykäystä. Keskeisintä on kuitenkin se, että tavoitepaine vaihtelee myös. Jos tavoite olisi vakio ja oloarvo tippuisi, niin silloin voisi epäillä pumppua tai säätäjää.
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 18 Elo 2020 17:48
Re: Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta
Tuossa kuvassa keltaisen käppyrän ilmoittama tavoitepaine nousee mitattua eli FRP:tä korkeammaksi vähän alimman kohdan jälkeen pysyvät siinä järjestyksessä aina tuonne nykäisyyn saakka.

Voisiko tuossa olla jotakin johtolankaa; tavoitepaineeseen ei mittaustiedon mukaan päästä, jonka vuoksi kierrokset tipahtavat? Säädin tai paineanturit voisivat kaiketi olla siinä tapauksessa ensimmäisinä epäiltyjen listalla?

Voisiko tuossa olla jotakin johtolankaa; tavoitepaineeseen ei mittaustiedon mukaan päästä, jonka vuoksi kierrokset tipahtavat? Säädin tai paineanturit voisivat kaiketi olla siinä tapauksessa ensimmäisinä epäiltyjen listalla?
Re: Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta
Pyynnön ja saannin välistä eroa on alle puoli %.
Re: Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta
Dementia pyyhkii kovalevyä tyhjäksi, joten unohdin että itselläni oli mysteeristä pätkimistä Mondeossa. Syyllinen oli haljennut ahtoilmaletku, enkä osaa ymmärtää miksi se teki voimakkaita nykyjä.
Re: Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta
Tähän samaan kiinnitin myös huomiota. Kone käy tasaisella kierrosluvulla, kerran nykäisee (rpm käy nollissa!) - mutta tavoitepaine romahtaa 5-6 kertaa totaalisesti ylemmässä käppyrässä. Miksi?riikomi kirjoitti: ↑16 Helmi 2025 19:17 Minun silmiini nuo paineet vaihtelevat pitkin matkaa, ja ehkä sattuman vuoksi yksi osui juuri ennen nykäystä. Keskeisintä on kuitenkin se, että tavoitepaine vaihtelee myös. Jos tavoite olisi vakio ja oloarvo tippuisi, niin silloin voisi epäillä pumppua tai säätäjää.
Joku signaali pätkii? Kaasupolkimelta? Mittaristolla?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta
Jos käyrästä on nähtävissä kierrosten käyvän nollissa, niin ei kai sellaista voi aiheuttaa mikään muu kuin anturin, liittimen tai johtimen vika.
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 18 Elo 2020 17:48
Re: Focus 1.6 tdci vm. 2011 sammui ajosta
Turbon letkut tarkistin päällisin puolin (niitä irroittamatta), eikä mitään halkeamaan viittaavaa näkynyt. Turbo vaihdettiin vuosi sitten, joten liittimet voisi tietysti vielä varalta "jälkikiristää".
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 18 Elo 2020 17:48