Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Jakovaihteiston ja perän öljyt ajattelin alustavasti seuraavassa huollossa vaihdattaa, mutta automaattilootan jätän varmaan toistaiseksi rauhaan. Toki, jos öljyjä sinne ei nyt vaihda niin tuleeko ikinä vaihdettuakaan...
Kaikki toimii laatikon ja nelivedon osalta tällä hetkellä kuten kuuluu, joten hieman jänskättää mennä tuohon automaattiin kajoamaan.
Tässä videossa puhutaan Ford Maverick auton vaihteiston öljynvaihdosta. Käsittääkseni tuossa on sama vaihteisto kuin Kuga phevissä ja AWDssa. Ei näytä monimutkaiselta tuo öljynvaihto. En ehkä silti tekisi tuota itse mutta aion kyllä pyytää merkkihuoltoa vaihtamaan öljyt jossain välissä.
"FordTechMakuloco"-Youtube kanavalta löytyy myös MK3 Kugan osalta videot ainakin perän ja jakolaatikon öljynvaihdosta. Näyttäisi siltä, että täyttö- ja tyhjennysproput on kuitenkin olemassa. Joissain keskusteluissa kiersi tietoa, ettei tyhjennysproppua olisi edes olemassa.
Sen verran lisättäköön noihin saamiini vastauksiin merkkiliikkeiltä, että kysyin hintaa ja näkemyksiä noihin öljyjen vaihtoihin kolmesta merkkihuollosta ja vain kahdesta saina vastauksen. Toinen näistä käytännössä kieltäytyi tekemästä kyseisiä toimenpiteitä, koska eivät huolto-ohjelmaan kuulu.
Onko kenelläkään Kuga phevissä tällaista ominaisuutta:
Auto on sport moodissa tai muussa ajomoodissa missä bensakone on päällä. Jos tällöin hidastaa auton nopeuden jarruttamalla melkein pysähdyksiin (esim 5 km/h) ja sitten painaa kevyesti kaasua, niin auto päästää hienoisen ujelluksen/vihellyksen konepellin alta. Niin hiljaisen että sitä ei aina kuule ja se kuuluu vain jos painaa kaasua hienovaraisesti.
Itse huomasin tämän kun auto tuli vauhtipyörän vaihdosta Ford huollosta. Ääni on aina hiljainen ja tulee vain kun on bensakone päällä. Kuulostaa vähän turbon ujellukselta (joskin autossa ei ole turboa ). Mielestäni tuota ääntä ei ollut autossa ennen vauhtipyörän vaihtoa.
KugaPHEV kirjoitti: ↑05 Maalis 2025 21:56
Minkä päälle se bensakone on laitettu? Kuuluuko ääni kun bensamoottori on käynnissä?
Siis tarkoitan päällä sanalla sitä että ääni kuuluu kun bensakone on käynnissä ja kaasua painetaan
Jos ajan pelkällä sähköllä ääni ei kuulu. Siksi epäilen että ääni liittyisi jotenkin joko moottorigeneraattori1:een eli siihen joka lataa ja regeneroi. Tai sitten bensamoottorin ilmanottoon jotenkin. Ääni kun kuulostaa vähän semmoselta turbon ujellukselta mutta tässä autossa ei ole turboa
Merkkihuolto ei vielä ruvennut ruuvaamaan mitään vaan laittoivat kyselyä Fordille että mistä tuo voisi johtua ja mitä sille saisi tehdä. Tuo ääni alkoi tosiaan minusta kuulua sen jälkeen kun se vauhtipyörä vaihdettiin. Se oli iso remppa kun siinä piti irrottaa moottori ja vaihdelaatikko autosta ja toisistaan.
Ja ääni ei mielestäni kuulu tyhjäkäynnillä tai se on niin vaimea ja tasainen että sitä on vaikea erottaa.
Englannissa Kuga phev omistajat ovat saaneet kirjeitä joissa kehotetaan heitä olemaan lataamatta autoaan ja odottamaan että Fordilta tulee ohjelmistopäivitys joka saa auton tunnistamaan jos korkeajänniteakun kenno menee oikosulkuun.
Onko kukaan Suomessa saanut muista kirjettä jo? Oikosulun tapahtuessa on riskinä että autosta menee teho ja pahimmassa tapauksessa korkeajänniteakku syttyy tuleen.
KugaPHEV kirjoitti: ↑08 Maalis 2025 15:27
Auto kävi tällä viikolla merkkikorjaamossa huollossa, eivät maininneet mitään tuommoisesta.
Eikä ole tullut postiakaan.
Kampanja auki mutta ei ole vielä ohjeita. Ford työstää korjauksen valmiiksi ennen kun autot kutsutaan huoltoon.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Mörri kirjoitti: ↑08 Helmi 2025 11:35
Kugasta kyykkäsi alkuperäinen 12v 45ah akku. Pitääkö koodata mikäli vaihtaa tilalle isommalla ah lukemalla olevan lyijyakun ? Agm akku toki paras vaihtoehto mutta tähän hätään olisi hyllyssä vähän isompia lyijyakkuja .
Riipuen varmaan vuosimallista mutta jos siinä akkukengässä on anturi niin pitäisi ohjelmoida eli kertoa autolle että akku vaihdettu ja kertoa uuden akun koko jos ei samanlainen kuin vanha, toimii varmaa ilmankin mutta jotain häröä vai tulla ajan kanssa jos ei nollata/korjata akun kokoa.
Kuningastonttu kirjoitti: ↑10 Maalis 2025 13:11
Voisko joku suomentaa tuon? Ei oikein nuo pohjoismaan kielet itseltä taivu.
Ei minullakaan, mutta se tehdään seuraavasti:
1. Virrat päälle (älä starttaa autoa)
2. Vilkuta pitkiä valoja 5 kertaa.
3. Paina jarrua 3 kertaa.
4. Akun merkkivalon tms pitäisi alkaa vilkkua.
Eilen kävi Kuga huollossa ja huoltoneuvoja mainitsi, että Fordilla menossa kampanja 2.5l HEV/PHEV-moottoreihin liittyen. Sanoi, että "mikäli sieltä auto antaa jonkun tietyn vikakoodin moottorista niin vaihdetaan moottori uuteen".
Huoltokirjaan oli ilmestynyt seuraavanlainen teksti:
"23N06 avoimet huoltokampanjat. Kuga, S-Max, Galaxy - 2.5l HEV/PHEV, moottorin ylä- ja alakertakokonaisuuden vaihtaminen". Pitänee kaivella ihan mielenkiinnosta, jos google antaisi lisätietoa tähän liittyen.
Omassa autossa ei siis mitään vikaa, käytin 1v/15 tkm -huollossa. Samalla meni vaihtoo jakolaatikon ja perän öljyt.
Jeipii kirjoitti: ↑08 Maalis 2025 07:44
Englannissa Kuga phev omistajat ovat saaneet kirjeitä joissa kehotetaan heitä olemaan lataamatta autoaan ja odottamaan että Fordilta tulee ohjelmistopäivitys joka saa auton tunnistamaan jos korkeajänniteakun kenno menee oikosulkuun.
Onko kukaan Suomessa saanut muista kirjettä jo? Oikosulun tapahtuessa on riskinä että autosta menee teho ja pahimmassa tapauksessa korkeajänniteakku syttyy tuleen.
Tänään tuli postissa. 24S79.
Lyhyesti: Ei saa ladata lainkaan.
Tännekin tuli kirje.
FordPassissa ei näy mitään.
Mielenkiintoista nähdä milloin korjaus tulee, miten käyttökustannukset kasvavat ja miten ne korvataan.
Uskon että minulla on jotakuinkin pohjois-kalotin tarkin seuranta tähän mennessä toteutuneista kustannuksista, excelistä kun tykkään.
Mietin tuossa että tavottaakohan kirje tällaista käytetyn ostajaa? Onko kokemusta? Ford-tilille ja Passiin auto on kuitenkin rekisteröity ja siellä osoitetiedot kunnossa.
Kuningastonttu kirjoitti: ↑20 Maalis 2025 13:02
Mietin tuossa että tavottaakohan kirje tällaista käytetyn ostajaa? Onko kokemusta? Ford-tilille ja Passiin auto on kuitenkin rekisteröity ja siellä osoitetiedot kunnossa.
Onko missä huollettu oston jälkeen? Merkkihuollossa päivitetään asiakas tiedot huollon yhteydessä.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Tänään tuli kirje. Muuta infoa ei ole tarjolla.
Auton käyttöä ei kielletä, vain korkeajänniteakun lataaminen, Eli Kuga on ohjelmiston päivityksen saakka bensiiniauto?
Täälläkin odotellaan tuota kirjettä.Meidän kugaanhan tehtiin 4 vuotta sitten se akkupaketin vaihto ja sen jälkeen ollaan autoa latailtu päivittäin.Kaikki on toiminut hyvin.Ainut hyvä asia on se että nyt ei enään tähän vuoden aikaan tarvitse tuota auton sähköistä esilämmitystä kun sehän vaatii sen että ajoakussa on riittävästi latausta.Silloin aikoinaanhan sai bensalahjakortteja jolla sai sen latauskielto talven ajella.Saa nähdä mitä tämä latauskielto tuo mukanaan.Mukavahan se olisi sähköllä ajella!
Ainakaan minulle ei näytä tuota kautta mitään avoimena olevaa.
Ja tämä eilen kirjeellä tullut latauskielto on jo toinen autollemme avoimena oleva fiksaus.