Uusi Focus mk4 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Fixu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Fixu »

PiuhaPoikki kirjoitti: 29 Tammi 2025 06:30
Fixu kirjoitti: 28 Tammi 2025 08:30 Takalasin pesuri lakkasi toimimasta jo aikaa sitten. En saanut aikaiseksi tarkastaa sulakerasiaa ennen kuin nyt. Oli pesurin sulake mennyt aivan omituiseksi. Oli mennyt ihan haperoksi niin, että kun veti irti niin toinen jalka jäi kantaan kiinni. Valkoista jauhemaista kamaa kovettunut sulakkeen jalkoihin. Vähän oli tahroja kannan ympärilläkin. Kaikki muut sulakkeet ja koko rasia näytti ihan normaalilta. Vaihdoin sulakkeen ja pesuri toimii taas.
Onkos se sulake siellä konehuoneen sulakeaskissa?

Kerran kun jostain syystä sinne kurkistin niin siellä oli kostautta. En ymmärrä miten sinne voi vetta mennä mutta muutama pisara siellä oli.
Vesipisara sopivilla epäpuhtauksilla maustettuna väärässä paikassa aiheuttaa yhdessä sähkön kanssa juuri tuollaisia hapettumisia.
Sielläpä se. Mikään ei viitannut rasiassa kosteuteen. Kaikki muut sulakkeet ja koko rasia näytti täysin puhtaalta. Rasiahan on vielä käytännössä ylösalaisin asennettuna, joten sinänsä mitenkään norona ei pitäisi suoraan kantaan mennä mitään. Mutta tiivistyyhän se kosteus mihin vaan, kuten apparin puoleiseen umpioon alkoi tekemään reilummin. Tuo takalasin pesurin sulake yksinään rasian kulmassa, että jos siellä reunassa sitten vähän kosteutta ollut.
Ajossa Ford Focus 1.5 EcoBoost A8 Titanium Wagon 2019

Aiemmat autot:
Skoda Octavia 1.4 DSG Combi Elegance -15
Skoda Octavia 1.6 Combi Elegance -07
Ford Focus 1.6 -04
Ecoboost150

Viesti Kirjoittaja Ecoboost150 »

Onko muilla ollut ongelmaa automaattipitkien toiminnassa? Oma -18 Focus saattaa alkuun pimeällä laittaa hienosti pitkät päälle, mutta kun pääset tie osuudelle missä katovalot, pitkät kytkeytyy pois eikä välttämättä sen jälkeen enää kytkeydy päälle. Tänään taajama nopeudessa valaistulla tiellä pitkät kytkeytyi ja sammui yhtenään.
Tuulilasi vaihdettu kesällä ja tehty kalibroinnit mutta voisiko olla jotkut arvot pielessä mitä tehtaalta lähtiessä?
Ford Focus 1.5 Ecoboost -18
PiuhaPoikki

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Ecoboost150 kirjoitti: 10 Helmi 2025 22:12 Onko muilla ollut ongelmaa automaattipitkien toiminnassa? Oma -18 Focus saattaa alkuun pimeällä laittaa hienosti pitkät päälle, mutta kun pääset tie osuudelle missä katovalot, pitkät kytkeytyy pois eikä välttämättä sen jälkeen enää kytkeydy päälle. Tänään taajama nopeudessa valaistulla tiellä pitkät kytkeytyi ja sammui yhtenään.
Tuulilasi vaihdettu kesällä ja tehty kalibroinnit mutta voisiko olla jotkut arvot pielessä mitä tehtaalta lähtiessä?
On samaa vikaa. Ja varsinkin jos tien pinta on luminen ja vielä puissa tykkylunta niin pitkät ei mene itkemälläkään päälle.
Kamera näkee varmaan liikaa valkoista ja luulee että on valoisaa.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
HMS77

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

Joskus tekee tuota mutta saahan ne sitten perinteisesti päälle. En ole menettäny yöuniani tuon takia.
Automatiikka on automatiikkaa ja sen takia siinä penkin ja ratin välissä istuu ihminen.
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
PiuhaPoikki

Ajan paljon myös työnantajani skodilla ja niissä pitkien automatiikka toimii lähes viheettömästi.
Se onkin ainoa asia josta focus on skodalle kateellinen.

Sehän tässä on hauskaa, että se toimi alkuun mutta sitten tuli joku softapäivitys joka heikensi toimintaa oleellisesi. :thumbup: :ford:
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Woozie

Viesti Kirjoittaja Woozie »

Sama ominaisuus omissa adaptiivisissa ajovaloissa. Auton sammuttamisen jälkeen toimii viimeistään. Joskus myös tarpeeksi manuaalisesti lyhyitä pitkille vaihtamisen jälkeen.
Focus MK4 1.5 Ecoboost A8 Titanium Wagon -19
Ecoboost150

PiuhaPoikki kirjoitti: 14 Helmi 2025 05:45 Ajan paljon myös työnantajani skodilla ja niissä pitkien automatiikka toimii lähes viheettömästi.
Se onkin ainoa asia josta focus on skodalle kateellinen.

Sehän tässä on hauskaa, että se toimi alkuun mutta sitten tuli joku softapäivitys joka heikensi toimintaa oleellisesi. :thumbup: :ford:
Tämä juuri, että aikanaan valot on toiminut moitteettomasti ja nyt miten sattuu. Onkohan tuo softapäivitys joku minkä auto on ladannut itsekseen. Koska autoa ei ole käytetty äskettäin merkkihuollossa ja siellähän ei automaattisesti päivitetä mitään, jos laitteet muuten toimii.
PiuhaPoikki

Muistaakseni se tuli itsekseen kun auto oli vielä uudehko.
Pari kertaa tuli näyttöön ilmoitus että se ja se moduli on päivitetty.
Sellaisia ei ole tullut aikoihin.
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Don MC

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Mulla ei ole muita päivityksiä tullut kuin tammikuun puolivälissä SYNC-24.2.0.13, 24145_PRODUCT Revision 1286. Sen jälkeen pitkät valot ovat vähän kenkkuilleet (syttyvät välillä turhan herkästi). Toisaalta, tuo sama päivitys myös korjasi asioita, kuten navigaattorin rätisevät pimputusäänet.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Dandalon

Viesti Kirjoittaja Dandalon »

Noitten automaattisten ajovalojen miniminopeus vaatimus on 40km/

Ja näköjään toisella sivulla sanotaan 30km/h

”Järjestelmä kytkee kaukovalot pois päältä, jos jokin seuraavista tapahtuu:
Kytkette järjestelmän pois päältä.
Asetatte valojen säätimen johonkin toiseen kuin automaattivalojen asentoon.
Takasumuvalot kytketään päälle.
Ympäristössä on riittävästi valoa eikä kaukovaloja tarvita.
Järjestelmä havaitsee lähestyvän ajoneuvon ajovalot tai edellä ajavan ajoneuvon takavalot.
Järjestelmä havaitsee kovaa sadetta, lumisadetta tai sumua.
Järjestelmä havaitsee katuvalaistuksen.
Kameran näkyvyys on heikentynyt.
Ajonopeus on alle noin 30 km/h.
Huom: Deaktivointinopeus saattaa olla pienempi kaarteissa.”
PiuhaPoikki

Dandalon kirjoitti: 16 Helmi 2025 08:21 Järjestelmä havaitsee kovaa sadetta, lumisadetta tai sumua.
Mä luulen, että tämä on se kompastuskivi ainakin oman auton kohdalla. Luminen tienpinta ja lumiset puut molemmin puolin tietä on pahinta myrkkyä automatiikalle vaikka olisi tähtikirkas yö.

Koodaaja ei varmaan ole ajatellut, että autolla ajetaan myös pimeässä lumisessa metsässä. Todennäköisesti koodaaja ei edes tiedä mistä silloin puhutaan :lol:
Viimeksi muokannut PiuhaPoikki, 17 Helmi 2025 16:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ecoboost150

PiuhaPoikki kirjoitti: 14 Helmi 2025 21:37 Muistaakseni se tuli itsekseen kun auto oli vielä uudehko.
Omalla kohdalla tämä toimimattomuus on tullut vastaan viime vuoden puolella syksyllä, kun illat alkoi pimentyä. Siihen asti toiminut moitteettomasti . Auto kuitenkin ollut minulla kolmisen vuotta.
Fixu

Ecoboost150 kirjoitti: 17 Helmi 2025 14:59
PiuhaPoikki kirjoitti: 14 Helmi 2025 21:37 Muistaakseni se tuli itsekseen kun auto oli vielä uudehko.
Omalla kohdalla tämä toimimattomuus on tullut vastaan viime vuoden puolella syksyllä, kun illat alkoi pimentyä. Siihen asti toiminut moitteettomasti . Auto kuitenkin ollut minulla kolmisen vuotta.
Mulla myös tänä talvena toiminut huonosti, eikä aina kyse lumesta. Pimeällä motarilla ei välttämättä halua laittaa pitkiä päälle ja vastaavasti valaistulla osuudellla saattaa ihan turhaan laittaa päälle. Toissa talvena pelitti hyvin vielä.

Toinen juttu - onko muilla umpioon tullut kosteutta? Mulla apparin puoleinen umpio aivan surkean näköinen. Ei ole vain pientä huurua, vaan pisaraa valuu reunasta reunaan ja huomaa että vaikuttaa valotehoon. Kyse adaptiivisista ledeistä. Pelottaakin ajatella mitä tollainen maksaa varaosana. Saakohan tuota kosteutta mitenkään pois? Itsekseen se ei ole lähtenyt.

Aiemmat autot:
Ford Focus 1.6 -04
Teppu

Viesti Kirjoittaja Teppu »

Joka vuosi on saanut käyttää Focusta korjaamolla handsfree takaluukun takia. Lopettaa avaamisen jalkaa heilauttamalla puskurin alla. Viimeksi korjasivat/etsivät vikaa 5 kertaa ennenkuin tuli kuntoon, vaihtelivat vissiin arpapelillä osia ja lopulta tärppäsi. Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia? Takuu loppuu marraskuussa ja ei kyllä nykyisillä kokemuksilla autoa uskalla pitää yli takuuajan.
focst

Viesti Kirjoittaja focst »

Fixu kirjoitti: 17 Helmi 2025 16:38
Ecoboost150 kirjoitti: 17 Helmi 2025 14:59

Mulla myös tänä talvena toiminut huonosti, eikä aina kyse lumesta. Pimeällä motarilla ei välttämättä halua laittaa pitkiä päälle ja vastaavasti valaistulla osuudellla saattaa ihan turhaan laittaa päälle. Toissa talvena pelitti hyvin vielä.

Toinen juttu - onko muilla umpioon tullut kosteutta? Mulla apparin puoleinen umpio aivan surkean näköinen. Ei ole vain pientä huurua, vaan pisaraa valuu reunasta reunaan ja huomaa että vaikuttaa valotehoon. Kyse adaptiivisista ledeistä. Pelottaakin ajatella mitä tollainen maksaa varaosana. Saakohan tuota kosteutta mitenkään pois? Itsekseen se ei ole lähtenyt.
Mukautuvatledit 1550e/kpl umpiot. Ei ihan halpaa vaihtaa.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
PiuhaPoikki

Mie olen niin vanha ukko ja vanhan liiton automies, että pidän 30 000km öljynvaihtoväliä liian pitkänä.
Siitä saa jokainen olla mitä mieltä tykkää enkä ala asiasta kinaamaan. Olen omaa kotteroa huollattanut sen 30tkm ohjelman mukaan mutta vaihtanut joka huollon välissä itse öljyt kertaalleen.
Olen vain kiinnittänyt huomiota siihen, että se 6,4l jonka ohjekirja 2,0 ecobluelle antaa ei nosta öljyä mittatikussa juuri puoliväliä korkeammalle.

Samoin liikkeen huollosta se on aina tullut tikun mukaan huomattavan vajaalla täytöllä. Varmaan se 6,4 litraa on kaadettu sisään.
Onkohan siihen joku syy että se on noin mitoitettu?
Me vanhan liiton miehet ollaan aina totuttu laittamaan ylämerkkiin.
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Fixu

focst kirjoitti: 08 Maalis 2025 11:20
Fixu kirjoitti: 17 Helmi 2025 16:38

Mukautuvatledit 1550e/kpl umpiot. Ei ihan halpaa vaihtaa.
Joo näinhän se meni, joten jätin väliin. Pitää katsoa, jos keväämmällä irrottaisi ja katsoisi onko mitään tehtävissä.

Onko muuten suositusta akulle? Meinaan tänä talvena jäi webasto paljon käyttämättä kun valitteli varaustasosta. Samoin fordpass ei ole toiminut. Lakkasi toimimasta joskus tammikuussa ilmoittamalla, että etätoiminnot suljetaan akkuvirran säästämiseksi. Ei ole koskaan ennen moista tehnyt. Huollosta tarjosivat vaihtoa ~550€ hintaan, joka on ihan naurettava. AGM-akku voisi kiinnostaa, mutta vaatisiko se BCM:n uudelleenohjelmointia / huoltovalikoissa käyntiä?

Aiemmat autot:
Ford Focus 1.6 -04
PiuhaPoikki

Fixu kirjoitti: 12 Maalis 2025 10:24 AGM-akku voisi kiinnostaa, mutta vaatisiko se BCM:n uudelleenohjelmointia / huoltovalikoissa käyntiä?
Mulla on ollut kolmisen vuotta Vartan AGM ihan vakio-asetuksilla muuten mutta tavoitevaraustilan nostin 80% > 95%
Toiminut täysin moitteetta.

Mä olen sitä mieltä, että latauskäyrä ja akun valvonta on alunperinkin tarkoitettu AGM-akuille ja sen takia EFB-akuilla homma ei ole koskaan toiminut kunnolla.
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Fixu

PiuhaPoikki kirjoitti: 12 Maalis 2025 15:37
Fixu kirjoitti: 12 Maalis 2025 10:24 AGM-akku voisi kiinnostaa, mutta vaatisiko se BCM:n uudelleenohjelmointia / huoltovalikoissa käyntiä?
Mulla on ollut kolmisen vuotta Vartan AGM ihan vakio-asetuksilla muuten mutta tavoitevaraustilan nostin 80% > 95%

Mä olen sitä mieltä, että latauskäyrä ja akun valvonta on alunperinkin tarkoitettu AGM-akuille ja sen takia EFB-akuilla homma ei ole koskaan toiminut kunnolla.
Mikä Vartan malli tuohon menisi? Miten teit tuon varaustilan muutokset? Saako akun vaihdettua ilman virtakatkoja ylläpitolaturin avulla?

Aiemmat autot:
Ford Focus 1.6 -04
PiuhaPoikki

Fixu kirjoitti: 12 Maalis 2025 17:22
PiuhaPoikki kirjoitti: 12 Maalis 2025 15:37

Mikä Vartan malli tuohon menisi? Miten teit tuon varaustilan muutokset? Saako akun vaihdettua ilman virtakatkoja ylläpitolaturin avulla?
Se mun akku on Varta E39 AGM

Vaihdoin akun ihan vaan kylmästi irrottamalla piuhat. Olen muissakin yhteyksissä irrottanut akkukaapelit eikä siitä mitään ongelmaa ole ollut. IItseasissa kysyin sitä aikanaan myyjäliikkeen huollosta, että onko akun irrottaminen ok ja sanoivat että on.

Muutokset onnistuu forscanilla.
Sen verran korjaan edellistä postaustani, että vaihdoin sittenkin akkutyypiksi AGM:n myöhemmin testailujen jälkeen.
Tuolla juttua aiheesta viewtopic.php?t=58273&start=725
BMS-resetti pitää akun vaihdon yhteydessä tehdä.
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Fixu

PiuhaPoikki kirjoitti: 12 Maalis 2025 23:09
Fixu kirjoitti: 12 Maalis 2025 17:22

Vaihdoin akun ihan vaan kylmästi irrottamalla piuhat. Olen muissakin yhteyksissä irrottanut akkukaapelit eikä siitä mitään ongelmaa ole ollut. IItseasissa kysyin sitä aikanaan myyjäliikkeen huollosta, että onko akun irrottaminen ok ja sanoivat että on.

Sen verran korjaan edellistä postaustani, että vaihdoin sittenkin akkutyypiksi AGM:n myöhemmin testailujen jälkeen.
Okei, kerran aiemmin vaihtanut akun aiempaan autoon. Silloin ikkunat sekoili ja piti niiden kanssa rämpätä että tokeni. Se tosin oli mainittu manuaalissa ja taitaa olla Focuksenkin oppaassa mainittu.

Onko tämä oikea malli https://api.data-varta-automotive.com/v ... 76J382.pdf ?

Autoja en ole aiemmin koodaillut. Minkäs kikkulan tarvitsen forscanin lisäksi?

Aiemmat autot:
Ford Focus 1.6 -04
PiuhaPoikki

Fixu kirjoitti: 13 Maalis 2025 12:18 Onko tämä oikea malli https://api.data-varta-automotive.com/v ... 76J382.pdf ?

Tuo A7 näyttää olevan juuri E39:n korvaava malli.

Mulla on Forscan asenettuna tietokoneessa ja olen käyttänyt sen kanssa sekä USB- että Bluetooth-liitäntäistä OBD-palikkaa.
En tiedä toimiiko noi säätöjutut tabletin tai mobiililaitteen kanssa. Mutta PC:llä toimii ainakin.
Kannattaa katsoa vähän opetusvideoita tubesta. Siellä forscanin syövereissä on aika paljon kaikkea ja oikeat parametrit pitää osata kaivella esiin.
On syytä olla hyvin selvillä mitä on tekemässä ettei aiheita turhaa vahinkoa.
Focus Vagon 1,6tdci 2010
pätkä

Viesti Kirjoittaja pätkä »

Fixu kirjoitti: 13 Maalis 2025 12:18
PiuhaPoikki kirjoitti: 12 Maalis 2025 23:09

Okei, kerran aiemmin vaihtanut akun aiempaan autoon. Silloin ikkunat sekoili ja piti niiden kanssa rämpätä että tokeni. Se tosin oli mainittu manuaalissa ja taitaa olla Focuksenkin oppaassa mainittu.

Mulla on tuo linkin akku alkuperäisen tilalla. Ohjekirjasta lainattua:

Kytkekää seisontajarru päälle ja sytytysvirta pois päältä.
Sammuttakaa kaikki sähkölaitteet, kuten valot ja radio.
Odottakaa vähintään kaksi minuuttia ennen akun irrottamista.

Huom: Moottorinohjausjärjestelmässä on virransäilytystoiminto, joten siinä on virtaa jonkin aikaa sytytysvirran katkaisemisen jälkeen. Tämä mahdollistaa vianmääritys- ja mukautustaulukkojen tallentamisen. Akun irrottaminen ilman odotusaikaa voi aiheuttaa vaurion, jota auton takuu ei kata."

Vaihdon jälkeen BMS reset:

https://youtu.be/CrvWdSc853w?si=tmgEqxLjGy36Liwh
Ford focus St-line Wagon 1.5 M6 182hp 2019
PiuhaPoikki

pätkä kirjoitti: 13 Maalis 2025 17:17 Ohjekirjasta lainattua:

Huom: Moottorinohjausjärjestelmässä on virransäilytystoiminto, joten siinä on virtaa jonkin aikaa sytytysvirran katkaisemisen jälkeen. Tämä mahdollistaa vianmääritys- ja mukautustaulukkojen tallentamisen. Akun irrottaminen ilman odotusaikaa voi aiheuttaa vaurion, jota auton takuu ei kata."

Tosiaankin. Hosua ei saa.
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Fixu

pätkä kirjoitti: 13 Maalis 2025 17:17
Fixu kirjoitti: 13 Maalis 2025 12:18

Mulla on tuo linkin akku alkuperäisen tilalla. Ohjekirjasta lainattua:

Et kuitenkaan koodaillut autoa AGM-asetuksille?

Aiemmat autot:
Ford Focus 1.6 -04
Vastaa Viestiin