Ranger vm 2013, kytkimen ilmaus

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
mikaetm
Viestit: 6
Liittynyt: 18 Tammi 2022 18:12

Ranger vm 2013, kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja mikaetm »

Hei,

Kytkinsylinteri vaihdettu ja tuntuu, että kytkin toimii välissä ja välissä ei. Onko joku tehnyt kytkimen ilmauksen ja jos on niin miten?
riikomi
Viestit: 1112
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Ranger vm 2013, kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Onko ongelma se, että välillä kytkin ei irrota?
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ranger vm 2013, kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

mikaetm kirjoitti: 14 Joulu 2024 14:03 Hei,

Kytkinsylinteri vaihdettu ja tuntuu, että kytkin toimii välissä ja välissä ei. Onko joku tehnyt kytkimen ilmauksen ja jos on niin miten?
Ihan täysin en (rangerista ei kokemusta itsellä) tapausta tunne, mutta yks ihan ääliö varma keino ilmaukseen on hommata paineilmalla toimiva imuvaihtaja. Pääsylinterinsäiliöstä korkki auki, nestettä täyteen ja työsylinterin nipasta vaan imua ja uutta nestettä säiliöön.

Voi sen kytkimen toki ilmata kahden asentajan voiminkin, mut polkijalla/apulaisella pitää olla sitte Muhammad Alin jalkatyö ja terävyys että onnistuu :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
mikaetm
Viestit: 6
Liittynyt: 18 Tammi 2022 18:12

Re: Ranger vm 2013, kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja mikaetm »

riikomi kirjoitti: 14 Joulu 2024 22:03 Onko ongelma se, että välillä kytkin ei irrota?
Kytkin jää pohjaan välillä, mutta palautuu pumppaamalla normaaliksi. Kytkinneste ei vähene eli onko tällöin järjestelmässä ilmaa?
riikomi
Viestit: 1112
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Ranger vm 2013, kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Itse kun vaihdan jarru- ja kykänesteen perinteisesti pumppaamalla nipan läpi, niin kytkimen joutuu joka polkaisun jälkeen nostamaan itse ylös. Sitten kun neste on vaihtunut ja nippa on kiinni, ei ole kertaakaan ollut ongelmia, joten en osaa avittaa ongelmassasi.

Ettei olisi uusi syltty rikki? Hydraulisessa systeemissä oleva ilmahan puristuu kasaan ja vie systeemistä "tehon". Vaihtuiko pää- vai työsylinteri?
mikaetm
Viestit: 6
Liittynyt: 18 Tammi 2022 18:12

Re: Ranger vm 2013, kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja mikaetm »

duckworth kirjoitti: 15 Joulu 2024 12:01
mikaetm kirjoitti: 14 Joulu 2024 14:03 Hei,

Kytkinsylinteri vaihdettu ja tuntuu, että kytkin toimii välissä ja välissä ei. Onko joku tehnyt kytkimen ilmauksen ja jos on niin miten?
Ihan täysin en (rangerista ei kokemusta itsellä) tapausta tunne, mutta yks ihan ääliö varma keino ilmaukseen on hommata paineilmalla toimiva imuvaihtaja. Pääsylinterinsäiliöstä korkki auki, nestettä täyteen ja työsylinterin nipasta vaan imua ja uutta nestettä säiliöön.

Voi sen kytkimen toki ilmata kahden asentajan voiminkin, mut polkijalla/apulaisella pitää olla sitte Muhammad Alin jalkatyö ja terävyys että onnistuu :D

Suoritin ilmauksen ilmaustyökalulla, mutta epäilen ilmauksen epäonnistuneen:

1. Jarru-/kytkinnestesäiliön korkki auki ja säiliön täyttö
2. Työsylinterin nippaan letku kiinni ja imu päälle, jonka jälkeen avasin ilmaventtiilin.
3. Annoin vanhan nesteen tulla muutaman minuutin ajan pois, jonka jälkeen suljin ilmaventtiilin.
4. Tämän jälkeen poljin jäi vielä pohjaan, mutta pumppaamisella sain kytkimen jäykäksi ja vaikutti toimivan normaalisti.

Onkohan tekniikka väärä? :)
mikaetm
Viestit: 6
Liittynyt: 18 Tammi 2022 18:12

Re: Ranger vm 2013, kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja mikaetm »

riikomi kirjoitti: 15 Joulu 2024 19:29 Itse kun vaihdan jarru- ja kykänesteen perinteisesti pumppaamalla nipan läpi, niin kytkimen joutuu joka polkaisun jälkeen nostamaan itse ylös. Sitten kun neste on vaihtunut ja nippa on kiinni, ei ole kertaakaan ollut ongelmia, joten en osaa avittaa ongelmassasi.

Ettei olisi uusi syltty rikki? Hydraulisessa systeemissä oleva ilmahan puristuu kasaan ja vie systeemistä "tehon". Vaihtuiko pää- vai työsylinteri?
Pääsylinteri on vaihdettu uuteen.
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ranger vm 2013, kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

mikaetm kirjoitti: 15 Joulu 2024 19:49
duckworth kirjoitti: 15 Joulu 2024 12:01

Ihan täysin en (rangerista ei kokemusta itsellä) tapausta tunne, mutta yks ihan ääliö varma keino ilmaukseen on hommata paineilmalla toimiva imuvaihtaja. Pääsylinterinsäiliöstä korkki auki, nestettä täyteen ja työsylinterin nipasta vaan imua ja uutta nestettä säiliöön.

Voi sen kytkimen toki ilmata kahden asentajan voiminkin, mut polkijalla/apulaisella pitää olla sitte Muhammad Alin jalkatyö ja terävyys että onnistuu :D

Suoritin ilmauksen ilmaustyökalulla, mutta epäilen ilmauksen epäonnistuneen:

1. Jarru-/kytkinnestesäiliön korkki auki ja säiliön täyttö
2. Työsylinterin nippaan letku kiinni ja imu päälle, jonka jälkeen avasin ilmaventtiilin.
3. Annoin vanhan nesteen tulla muutaman minuutin ajan pois, jonka jälkeen suljin ilmaventtiilin.
4. Tämän jälkeen poljin jäi vielä pohjaan, mutta pumppaamisella sain kytkimen jäykäksi ja vaikutti toimivan normaalisti.

Onkohan tekniikka väärä? :)
Ihan oikealta tekniikalta vaikuttaa, pääsylinterin säiliötä kun ei vaan päästä tyhjäksi, niin tuolla konstein pitäisi ilmat pois tulla. Ehkä kannattaa kuitenkin ilmata vielä kertaalleen, mikäli vika tuli vastan poljin-/pääsylinterin vaihdon jälkeen?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin