Ford Fous 2002

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Eerokki
Viestit: 6
Liittynyt: 02 Marras 2024 10:29

Ford Fous 2002

Viesti Kirjoittaja Eerokki »

Minulla on focus 2002 mallia 1.6. En löydä ilmamassa anturia...onkohan tuossa mallissa sitä perinteistä "rautalanka" mallista anturia tai minkäänlaista kun en löydä ja joo, en hirveesti ole perillä näistä, mutta mielenkiintoa olisi.
riikomi
Viestit: 1112
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Ford Fous 2002

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Focuksen faceliftissä (kesä 2001 alkaen) ei ole ilmamassamittaria. Itsekin aikoinaan sitä pää märkänä yritin löytää :roll:
Eerokki
Viestit: 6
Liittynyt: 02 Marras 2024 10:29

Re: Ford Fous 2002

Viesti Kirjoittaja Eerokki »

Kiitoksia...vähän arvelinkin, että jos tässä ei sitten ole. Läppäventtili siinä näyttäisi olevan, joka oletettavasti säätää ilmankulkua mutta jollain muulla anturilla tms sitten säätyy.
Eerokki
Viestit: 6
Liittynyt: 02 Marras 2024 10:29

Re: Ford Fous 2002

Viesti Kirjoittaja Eerokki »

....kai siinä joku muu systeemi sitten on jolla ilmankulkua säädetään, niin onko mitään anturia tms, mitä voi tehdä...putsata tai tarvittaessa vaihtaa?
riikomi
Viestit: 1112
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Ford Fous 2002

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Imusarjassa on MAP -anturi (manifold absolute pressure).
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford Fous 2002

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Eerokki kirjoitti: 02 Marras 2024 13:53 Läppäventtili siinä näyttäisi olevan, joka oletettavasti säätää ilmankulkua mutta jollain muulla anturilla tms sitten säätyy.
Todennäkösesti tarkotat tyhjäkäyntiventtiiliä.

Mutjoo MAP-anturilla noissa tosiaan valvotaan imusarjan ilmavirtausta, ainoastaan automaattivaihteistollisessa taisi olla massamittari jopa ton 1.6:n kaverina.

Nyt tietysti herää se isoin kysymys; miten auto/kone oikein oireilee kun haluat tutkia tuota MAPia? Jos remonttikuume painaa päälle niin lienee hyödyllisempiäkin kohteita ruuvattavaksi kuin tuo anturi, vaikkapa tekemällä huoltoja moottorille jne.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Eerokki
Viestit: 6
Liittynyt: 02 Marras 2024 10:29

Re: Ford Fous 2002

Viesti Kirjoittaja Eerokki »

Auto kylmänä nykii suht pahasti...hiukan meno paranee kun lämpiää. Moottorin varoitusvalo palaa ja OBD näyttää nokka akselin asentotunnistinta jonka olen jo irroittanut ja kunhan saan haettua uuden, niin asennan. Mielestäni moottorin tehot ei ole kohillaan, kun 100hp pitäisi ilmeisesti olla vekottimessa...varsinkin lovissakin ylämäessä alkaa meno hyytyä ja vaihdettava pienemmälle vaihteelle...onko vaan karstainen?....ostin auton muutama kuukausi sitten. Ja kun luulin että ilmamassamittari olisi, niin ajattelin putsata sen kun sillä nyt vissiin iso vaikutus moottoriin? Autolla ajettu 270t.
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford Fous 2002

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Ok, nokka-akselinasentotunnistemelta antaa koodia, mutta millä tarkennuksella...?

Mikäli ei tokene uudella anturilla saattaa ongelma olla että ajoitus pielessä ja järjestelmä herjaa siitä antamalla koodin kyseiseltä anturilta.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Eerokki
Viestit: 6
Liittynyt: 02 Marras 2024 10:29

Re: Ford Fous 2002

Viesti Kirjoittaja Eerokki »

En tiedä tarkempaa vikakoodia...en huomannut kysyä. Jos ei tunnistimen vaihdolla tokene, niin miten ajoitus korjataan tai tarkastetaan?
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford Fous 2002

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Eerokki kirjoitti: 03 Marras 2024 07:39 En tiedä tarkempaa vikakoodia...en huomannut kysyä. Jos ei tunnistimen vaihdolla tokene, niin miten ajoitus korjataan tai tarkastetaan?
Ajotus eli tutummin jako tarkistetaan tossa koneessa seuraavasti; tulpanjohdot ja venakoppa pois sekä kierretään lohkosta koneen takaa läheltä jakopäätä 10mm kannalla oleva tulppa pois, tämän jälkeen tulpan tilalle ruuvataan ajoitustappi (303-507), pyöritetään konetta kunnes kampiakselin vastapaino toppaa em. tappiin, tässä kohtaa katotaan meneekö nokkienajoituslatta akselien päissä oleviin loviin (kampiakselin pitää eka olla oikeella työkierrolla, jos ei niin pyöräytä vielä kierros).

Mikäli se jako ei oo kohdallaan ja auto vielä käy jotenkin, niin kipin kopin remmin/rullien vaihtoon :!:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
MrHakukone
Viestit: 89
Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07

Re: Ford Fous 2002

Viesti Kirjoittaja MrHakukone »

Ja tyyppivika, puola, tulpanjohdot.
Aiheuttaa juurikin nykimistä, yleensä myös koodin vaan ei aina.
Eerokki
Viestit: 6
Liittynyt: 02 Marras 2024 10:29

Re: Ford Fous 2002

Viesti Kirjoittaja Eerokki »

Kiitoksia hyvistä vinkeistä...tämä on erinomainen ryhmä! Toivotaan että saa edes vikavalon pois ensin, asentotunnistimen vaihdolla. Jos ei tehoja ala löytyä lisää, niin sitten alan miettiä, sitä jakoremppaa...ehkä ei minulta kuitenkaan onnistu, kun ei ole paikkaakaan ja parkkiksella ei viiti tuollaista alkaa tehdä. Ehkä löytyy joku "autotallimekaanikko" joka suht kohtuuhintaan tekisi.
MrHakukone
Viestit: 89
Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07

Re: Ford Fous 2002

Viesti Kirjoittaja MrHakukone »

Oma ilmoitti nokka-akselin asentovikaa ja valo paloi hetken aikaa,
ei vaikuttanut juurikaan tehoihin, ja vika poistui nollaamalla.
Anturiviat kyllä aika harvinaisia, ja tämä moottori toimii jollakin tavalla
melkein pelkästään kampiakselin asentotunnistimen varassa, jos tiukka paikka tulee.
Eli tuskin nykiminen ja tehottomuus siitä johtuu, mutta varmahan ei voi olla.
Omaan just pari viikkoa sitten tein hihnan vaihdon, työnä sinällään äärimmäisen yksinkertainen,
vaan en enää parkkipaikalla alkaisi suorittamaan, kerran kokeilleena.
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford Fous 2002

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Ite en oo tehny myöskää parkkipaikalla Zetec SE:hen jakopäätä, mutta sarjassamme pihatalliremontit:

Kuva

(keli yllätti :lol: )

Tuon hihnan vaihto tosiaan ei vaadi paljoa purkamista, mutta onhan tuo yksi v-mäisimpiä ton aikakauden 4-syl. tehdä/ajoittaa. Verrokkoina saman ajan GM, PSA, Toyotat jne... Toki kun oivaltaa sen logiikan niin yleensä seuraavat kerrat lasten leikkiä.

Tietysti jos lähdetään vertaamaan quadcam V6-myllyihin, niin joo onhan se vähän simppelimpi ja vähemmän rullia.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin