Joo ymmärän todellakin noita etelän heppuja jotka valitsee mielummin nastat. Eteläs harvemmin on oikeita lumikelejä, taitaa useemmin olla vesi tai jää tai pahimmillaan jää+vesi jolla kitka ei tahdo pitää. Sitten on eri asia kun tullaan tänne läpinläänin rajan paremmalle
nastat vs kitkat
Just kävin postista kipasemassa bränikät Goodyearin Eagle UG GW-3 kitkat. Jospa huomenna sais vaik alle.
Joo ymmärän todellakin noita etelän heppuja jotka valitsee mielummin nastat. Eteläs harvemmin on oikeita lumikelejä, taitaa useemmin olla vesi tai jää tai pahimmillaan jää+vesi jolla kitka ei tahdo pitää. Sitten on eri asia kun tullaan tänne läpinläänin rajan paremmalle
puolelle jolloin teitä peittää lumipinta, silloin kitka pääsee oikeuksiinsa.
Joo ymmärän todellakin noita etelän heppuja jotka valitsee mielummin nastat. Eteläs harvemmin on oikeita lumikelejä, taitaa useemmin olla vesi tai jää tai pahimmillaan jää+vesi jolla kitka ei tahdo pitää. Sitten on eri asia kun tullaan tänne läpinläänin rajan paremmalle
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Nastoilla on aina menty ja nastoilla tullaan menemään,
sattui olemaan tuossa mondeossa ostettaessa uudet Kleberin nastat joissa tuntuu näin viikon kokemuksella pitoa riittävän.
Vaihdossa menneessä Audissa oli alla uudet hakkis4:set ja näissä Klebereissä tuntuu olevan yhtä hyvin pitoa mutta vähemmän ääntä.
sattui olemaan tuossa mondeossa ostettaessa uudet Kleberin nastat joissa tuntuu näin viikon kokemuksella pitoa riittävän.
Vaihdossa menneessä Audissa oli alla uudet hakkis4:set ja näissä Klebereissä tuntuu olevan yhtä hyvin pitoa mutta vähemmän ääntä.
Mondeo 2.0 TDCi -03
kitkaa nykyään...
eli kymenisen vuotta meni aina nastoilla ja ajattelin etten ikinä laita kitkoja...
niin siinä vain sitten selkäranka petti ja viime talvi oli ensinmäinen kitkoilla. talvi meni erittäin rattoisasti ja vaikka auton merkki ja samoin renkaiden on vaihtunut edellis talven ranskalaisesta Fordiin niin toivon että kitkojen pito riittää Oulun seudulla vielä tänäkin talvena. viime talvena ei tullut mitään ongelmia kitkoilla ja ihastuin niihin todella paljon, nyt on ainoa joka arveluttaa niin tuo automaattiaatikon ja kitkojen yhdistelmä. vaimo siitä tuntuu olevan välillä jo näin etukäteen huolissaan mutta olen "viisaana" sanonut että ei hätää. edellisessä autossa oli 195/55 r15 renkaat ja nykyään on 205/55 r16 niin on ainakin kitkapintaa enemmän joten huoli pois!!!...
niin siinä vain sitten selkäranka petti ja viime talvi oli ensinmäinen kitkoilla. talvi meni erittäin rattoisasti ja vaikka auton merkki ja samoin renkaiden on vaihtunut edellis talven ranskalaisesta Fordiin niin toivon että kitkojen pito riittää Oulun seudulla vielä tänäkin talvena. viime talvena ei tullut mitään ongelmia kitkoilla ja ihastuin niihin todella paljon, nyt on ainoa joka arveluttaa niin tuo automaattiaatikon ja kitkojen yhdistelmä. vaimo siitä tuntuu olevan välillä jo näin etukäteen huolissaan mutta olen "viisaana" sanonut että ei hätää. edellisessä autossa oli 195/55 r15 renkaat ja nykyään on 205/55 r16 niin on ainakin kitkapintaa enemmän joten huoli pois!!!...
-
lalli69
Continentalin Kitkat on alla. Jos nastojen rapina tuo turvallisuuden tunnetta niin voi äänittää
vaikka kasetille ja kuunnella aina kun ajelee autolla. Tänä päivänä nastan koko on niin olematon ja niitä on niin harvassa kun vertaa mitä nastarenkaat oli vaikka 10 vuotta sitten...
vaikka kasetille ja kuunnella aina kun ajelee autolla. Tänä päivänä nastan koko on niin olematon ja niitä on niin harvassa kun vertaa mitä nastarenkaat oli vaikka 10 vuotta sitten...
-Auto on turbo, kuski on urpo-
Volvo C70 T5
Ford puma
Volvo C70 T5
Ford puma
-
TuningUkkeli
- Viestit: 546
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
- Paikkakunta: P-Karjala
Ja höpö HÖPÖRedFord kirjoitti:Continentalin Kitkat on alla. Jos nastojen rapina tuo turvallisuuden tunnetta niin voi äänittää
vaikka kasetille ja kuunnella aina kun ajelee autolla. Tänä päivänä nastan koko on niin olematon ja niitä on niin harvassa kun vertaa mitä nastarenkaat oli vaikka 10 vuotta sitten...
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
-
TuningUkkeli
- Viestit: 546
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
- Paikkakunta: P-Karjala
ajelin neliveto-hiacella yhden talven kesätassut alla..
ja pääsin mäkeä ylös paikallaan lähtiessä siinä missä uusi audi
uusilla nastarenkailla jäi paikoilleen sutimaan
audin kuski oli vähän vanhempi äijä että luulis olleen ajokokemusta?
ja muutenkin oli ihan hyvä ajella,mutta kyllähän kaarteet ja jarrutukset joutui ottamaan jonkun verran varovaisemmin.
kumminkin sen talven perusteella kitkat ja neliveto riittää
vallan hienosti,ja sierrallakin ajelin tosiaan yhden talven kitkoilla,ei ollu mitään valittamista kulkemisessa silläkään.
toisena talvena alkoi kyllä lamellit jo olla aika valmiit,mutta jos ne jättää kesärenkaiksi niin ajelee ihan hyvin vuoden kerrallaan.
olettaen ettei koko ajan hae ääritilanteita
ja pääsin mäkeä ylös paikallaan lähtiessä siinä missä uusi audi
uusilla nastarenkailla jäi paikoilleen sutimaan
audin kuski oli vähän vanhempi äijä että luulis olleen ajokokemusta?
ja muutenkin oli ihan hyvä ajella,mutta kyllähän kaarteet ja jarrutukset joutui ottamaan jonkun verran varovaisemmin.
kumminkin sen talven perusteella kitkat ja neliveto riittää
vallan hienosti,ja sierrallakin ajelin tosiaan yhden talven kitkoilla,ei ollu mitään valittamista kulkemisessa silläkään.
toisena talvena alkoi kyllä lamellit jo olla aika valmiit,mutta jos ne jättää kesärenkaiksi niin ajelee ihan hyvin vuoden kerrallaan.
olettaen ettei koko ajan hae ääritilanteita
ei sieltä mitään junia t...
Nastarenkaat löytyy Kumhot sellaiset. (P*skat). Jos ajaisin pidempiä matkoja kuin 20km päivässä niin laittaisin kitkat, mutta kun nurkissa pörrää niin nastat pysyy ja on pitoa risteyksissä tms. Matka-ajossa kitkat on kyllä parhaat. Loppujen lopuksi aivan sama... Jos paalua olisi niin en suomen räntäskeidassa talvella ajaisi... 
No joo, uimataito voi jopa tossa tilanteessa auttaa, loppupelissä se että jaksaa ittensä pinnalle vetää, siitäpä aasinsiltaa autoiluun nastat vs. kitkat.JanneR kirjoitti:Sanoohan sen järkikin. Oletetaan että olet kävelemässä jäällä
ja jää pettää. Kummat toivot olevan mukana matkassa:
näppylähanskat vai naskalit???
Kitkat on ollu yhtä paljon alla kuin nastat, nastat ehkä turvallisemmat tuolle emännälle, mutta muutamalla ajo-opetus sessiolla uskon että emäntäkin Voortin saa tiellä pidettyä.
Itse olen huomannut että kitkat vaatii pienen moodin vaihdon ajotyyliin, ratti kyllä pysyy käsissä. Mä en vaan oikeesti jaksa sitä jurnausta ja rapinaa.
Niin joo, ja niille jotka niitä perus "Hankookin" nastoja ostaa niin perus kitkatkin menee jo jääpitävyydessä niitten edelle...
-Kun tietää että ei tiedä mitään, tietää jo paljon-
Napapiirin seudulla enimmäkseen autoilleena voin sanoa, että tulee niitä pääkallokelejä pohjosempanakin keskellä talvea. Itse olen ajellut nastoilla, tosin kunnolliset (kalliit) kitkatkin varmaan kelpaisi...
Tai sanotaan vaikka, että jos tulee vaihtoautossa niin voin ajella, mutta uusina tuskin ostan
Ja kesärenkaina tietty nastattomat talvirenkaat pohjolan vähälumiseen kesään 8)
Tai sanotaan vaikka, että jos tulee vaihtoautossa niin voin ajella, mutta uusina tuskin ostan
Ja kesärenkaina tietty nastattomat talvirenkaat pohjolan vähälumiseen kesään 8)
monenlaisilla talvipyörillä on tullu ajeltua, nyt on vaimon autossa kitkat ittellä nastat. niin kyllä nuilla kitkoilla on mukavampi ajella.
uusia pyöriä hankkiessa valitsen 3-kärjestä kitkat (autolehtien testit ).
täälä pohjosessakin ajetaan talvisin paljaalla "ei hyvä nastalla" asfaltilla aika paljon, mutta vesijäätä ei onneksi ole kovin tiuhaan
uusia pyöriä hankkiessa valitsen 3-kärjestä kitkat (autolehtien testit ).
täälä pohjosessakin ajetaan talvisin paljaalla "ei hyvä nastalla" asfaltilla aika paljon, mutta vesijäätä ei onneksi ole kovin tiuhaan
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
-
Monteonisti
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Kyllähän nuilla kitkoillakin voi tietenkin pärjätä jos on tarpeeksi varovainen!
Oli vaan kerran yhdessä Alfassa "kitkat", siis nastat häipyneet jostain kumman syystä!
Meinas aina mennä suoraan risteyksessä vaikka piti kääntyä, jo "pienellä" kaasulla pyrki suoraan meneen, miksihän? 
EDIT: Tuo pieni kaasu oli jotain 4000-5000 kiekkaa, siis talvitossulla!
EDIT: Tuo pieni kaasu oli jotain 4000-5000 kiekkaa, siis talvitossulla!
Tähän on ihan pakko vastata.
Ennen AINA nastarenkaiden kannalla olleena, ostin syksyllä Escortin jossa oli kitkat alla... Ei kuulema uudet, mutta keskinkertaiset.
Ajelin sitten vuorotellen vanhalla autolla jossa oli uudet nastat, ja sitten tällä kitka-Escortilla. Ja täytyy sanoa, että oli keli mikä hyvänsä (Lohjan lumimyräkät tai nollakelin jääpinnoite), kitka ei sudi eikä luisu! Mikä mun mielestä on ihan käsittämätöntä. Nastarengas oli jollain tavalla niin paljon kovempi, että se tuntui liukkaammalta ajaessa.
Ei noilla kitkoilla toki hirveemmin rällätä uskalla missään, mutta perusajossa toimii yllättävän hyvin! (*koputtaa puuta*) Ja jäällä ajellessa extra-varovaisesti... Ei tosin ole edes yrittänyt lähteä luisumaan.
Jos tämä talvi nyt menee yhtä hyvin kun tähän saakka, taidan pitäytyä kitkoissa jatkossakin!
Ennen AINA nastarenkaiden kannalla olleena, ostin syksyllä Escortin jossa oli kitkat alla... Ei kuulema uudet, mutta keskinkertaiset.
Ajelin sitten vuorotellen vanhalla autolla jossa oli uudet nastat, ja sitten tällä kitka-Escortilla. Ja täytyy sanoa, että oli keli mikä hyvänsä (Lohjan lumimyräkät tai nollakelin jääpinnoite), kitka ei sudi eikä luisu! Mikä mun mielestä on ihan käsittämätöntä. Nastarengas oli jollain tavalla niin paljon kovempi, että se tuntui liukkaammalta ajaessa.
Ei noilla kitkoilla toki hirveemmin rällätä uskalla missään, mutta perusajossa toimii yllättävän hyvin! (*koputtaa puuta*) Ja jäällä ajellessa extra-varovaisesti... Ei tosin ole edes yrittänyt lähteä luisumaan.
Jos tämä talvi nyt menee yhtä hyvin kun tähän saakka, taidan pitäytyä kitkoissa jatkossakin!
ainaskin noilla michelinin kitkoilla tullu enemmän ajeltua niin niissä oli tosi hyvä jääpito esimerkiksi. Se on että ne kyllä saadaan esim. jäällä todella hyviksi ja lumella ei sitten olekkaan niin hyvä... Sama se on kesäpyörissä märkäpidon ja kuivapidon raja. (tosin harva nyt kesäpyöriään ihan rajoille vetää, ainakaan kuivalla ) Ehkä nastapyörästä saadaan parempi jokakelinpyörä koska kumi voidaan muotoilla lumelle ja nasta pitää jäällä...