nastat vs kitkat

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

Just kävin postista kipasemassa bränikät Goodyearin Eagle UG GW-3 kitkat. Jospa huomenna sais vaik alle.

Joo ymmärän todellakin noita etelän heppuja jotka valitsee mielummin nastat. Eteläs harvemmin on oikeita lumikelejä, taitaa useemmin olla vesi tai jää tai pahimmillaan jää+vesi jolla kitka ei tahdo pitää. Sitten on eri asia kun tullaan tänne läpinläänin rajan paremmalle :twisted: puolelle jolloin teitä peittää lumipinta, silloin kitka pääsee oikeuksiinsa.
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
mjkr
Viestit: 10
Liittynyt: 31 Loka 2005 18:00
Paikkakunta: Parkano

Viesti Kirjoittaja mjkr »

Nastoilla on aina menty ja nastoilla tullaan menemään,
sattui olemaan tuossa mondeossa ostettaessa uudet Kleberin nastat joissa tuntuu näin viikon kokemuksella pitoa riittävän.

Vaihdossa menneessä Audissa oli alla uudet hakkis4:set ja näissä Klebereissä tuntuu olevan yhtä hyvin pitoa mutta vähemmän ääntä.
Mondeo 2.0 TDCi -03
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

mjkr kirjoitti: Klebereissä tuntuu olevan yhtä hyvin pitoa mutta vähemmän ääntä.
On muuten moni kehunut noiden Klebereiden hiljaisuutta.
..jopa mutsi, joka ei yleensä paljon auton ääniin kiinnitä huomiota, sanoi että onpas hiljaiset talvirenkaat. :D
tomppa
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Heinä 2005 20:41

kitkaa nykyään...

Viesti Kirjoittaja tomppa »

eli kymenisen vuotta meni aina nastoilla ja ajattelin etten ikinä laita kitkoja...
niin siinä vain sitten selkäranka petti ja viime talvi oli ensinmäinen kitkoilla. talvi meni erittäin rattoisasti ja vaikka auton merkki ja samoin renkaiden on vaihtunut edellis talven ranskalaisesta Fordiin niin toivon että kitkojen pito riittää Oulun seudulla vielä tänäkin talvena. viime talvena ei tullut mitään ongelmia kitkoilla ja ihastuin niihin todella paljon, nyt on ainoa joka arveluttaa niin tuo automaattiaatikon ja kitkojen yhdistelmä. vaimo siitä tuntuu olevan välillä jo näin etukäteen huolissaan mutta olen "viisaana" sanonut että ei hätää. edellisessä autossa oli 195/55 r15 renkaat ja nykyään on 205/55 r16 niin on ainakin kitkapintaa enemmän joten huoli pois!!!...
kariboy
Viestit: 69
Liittynyt: 03 Maalis 2005 21:00
Paikkakunta: Kajjaani

Viesti Kirjoittaja kariboy »

Nastat, paitsi jos nelikko, silloin kitkat :shock:
Escort ´73 1.6
Mustang ´66 289 HT GT
Mustang ´91 5.0 GT
Land Rover Freelander ´06
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Bootsi kirjoitti: On muuten moni kehunut noiden Klebereiden hiljaisuutta.
..jopa mutsi, joka ei yleensä paljon auton ääniin kiinnitä huomiota, sanoi että onpas hiljaiset talvirenkaat. :D
Yhden talven myös ajelin klebereillä, eikä moittimista ole äänistä tai pidosta.
RedFord
Viestit: 20
Liittynyt: 03 Kesä 2005 11:42

Viesti Kirjoittaja RedFord »

Continentalin Kitkat on alla. Jos nastojen rapina tuo turvallisuuden tunnetta niin voi äänittää
vaikka kasetille ja kuunnella aina kun ajelee autolla. Tänä päivänä nastan koko on niin olematon ja niitä on niin harvassa kun vertaa mitä nastarenkaat oli vaikka 10 vuotta sitten...
-Auto on turbo, kuski on urpo-

Volvo C70 T5
Ford puma
TuningUkkeli
Viestit: 546
Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja TuningUkkeli »

RedFord kirjoitti:Continentalin Kitkat on alla. Jos nastojen rapina tuo turvallisuuden tunnetta niin voi äänittää
vaikka kasetille ja kuunnella aina kun ajelee autolla. Tänä päivänä nastan koko on niin olematon ja niitä on niin harvassa kun vertaa mitä nastarenkaat oli vaikka 10 vuotta sitten...
Ja höpö HÖPÖ :P Nastat taitaa olla 7 rivissä *2 tekee 14 riviä. Kyllä ne on ihan tarpeeksi tiheässä, eikä niiden tarvitse olla liian koholla. Se taas sitten huonontaa asfaltti pitoa/jos liian tiheässä.
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
TuningUkkeli
Viestit: 546
Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja TuningUkkeli »

kariboy kirjoitti:Nastat, paitsi jos nelikko, silloin kitkat :shock:
No vois harkita... :oops:
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

ajelin neliveto-hiacella yhden talven kesätassut alla..
ja pääsin mäkeä ylös paikallaan lähtiessä siinä missä uusi audi
uusilla nastarenkailla jäi paikoilleen sutimaan :lol:
audin kuski oli vähän vanhempi äijä että luulis olleen ajokokemusta?
ja muutenkin oli ihan hyvä ajella,mutta kyllähän kaarteet ja jarrutukset joutui ottamaan jonkun verran varovaisemmin.
kumminkin sen talven perusteella kitkat ja neliveto riittää
vallan hienosti,ja sierrallakin ajelin tosiaan yhden talven kitkoilla,ei ollu mitään valittamista kulkemisessa silläkään.
toisena talvena alkoi kyllä lamellit jo olla aika valmiit,mutta jos ne jättää kesärenkaiksi niin ajelee ihan hyvin vuoden kerrallaan.
olettaen ettei koko ajan hae ääritilanteita :wink:
ei sieltä mitään junia t...
Avatar
Juutas
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Touko 2005 21:39
Paikkakunta: Salo Rock City

Viesti Kirjoittaja Juutas »

Nastarenkaat löytyy Kumhot sellaiset. (P*skat). Jos ajaisin pidempiä matkoja kuin 20km päivässä niin laittaisin kitkat, mutta kun nurkissa pörrää niin nastat pysyy ja on pitoa risteyksissä tms. Matka-ajossa kitkat on kyllä parhaat. Loppujen lopuksi aivan sama... Jos paalua olisi niin en suomen räntäskeidassa talvella ajaisi... :lol:
SbY
Viestit: 63
Liittynyt: 03 Marras 2005 07:43
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja SbY »

JanneR kirjoitti:Sanoohan sen järkikin. Oletetaan että olet kävelemässä jäällä
ja jää pettää. Kummat toivot olevan mukana matkassa:
näppylähanskat vai naskalit???
No joo, uimataito voi jopa tossa tilanteessa auttaa, loppupelissä se että jaksaa ittensä pinnalle vetää, siitäpä aasinsiltaa autoiluun nastat vs. kitkat.

Kitkat on ollu yhtä paljon alla kuin nastat, nastat ehkä turvallisemmat tuolle emännälle, mutta muutamalla ajo-opetus sessiolla uskon että emäntäkin Voortin saa tiellä pidettyä.

Itse olen huomannut että kitkat vaatii pienen moodin vaihdon ajotyyliin, ratti kyllä pysyy käsissä. Mä en vaan oikeesti jaksa sitä jurnausta ja rapinaa.

Niin joo, ja niille jotka niitä perus "Hankookin" nastoja ostaa niin perus kitkatkin menee jo jääpitävyydessä niitten edelle...
-Kun tietää että ei tiedä mitään, tietää jo paljon-
farawayy
Viestit: 11
Liittynyt: 21 Loka 2005 13:11
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja farawayy »

nastoilla ajetaan..tosin "nastoilla", kun ei näiden kelien myötä kohta mitään enää jäljellä.... :roll:
Escort 1.8i GT '98
gringo
Viestit: 139
Liittynyt: 27 Syys 2005 12:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja gringo »

Napapiirin seudulla enimmäkseen autoilleena voin sanoa, että tulee niitä pääkallokelejä pohjosempanakin keskellä talvea. Itse olen ajellut nastoilla, tosin kunnolliset (kalliit) kitkatkin varmaan kelpaisi...

Tai sanotaan vaikka, että jos tulee vaihtoautossa niin voin ajella, mutta uusina tuskin ostan :P

Ja kesärenkaina tietty nastattomat talvirenkaat pohjolan vähälumiseen kesään 8)
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

monenlaisilla talvipyörillä on tullu ajeltua, nyt on vaimon autossa kitkat ittellä nastat. niin kyllä nuilla kitkoilla on mukavampi ajella.
uusia pyöriä hankkiessa valitsen 3-kärjestä kitkat (autolehtien testit ).
täälä pohjosessakin ajetaan talvisin paljaalla "ei hyvä nastalla" asfaltilla aika paljon, mutta vesijäätä ei onneksi ole kovin tiuhaan :D
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

kyllä noi kitkanastat vois olla.... no jos ens talveks sitte...
kun noilla nastattomilla nastarenkailla pääsee vielä hyvin... :D
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kyllähän nuilla kitkoillakin voi tietenkin pärjätä jos on tarpeeksi varovainen! :roll: Oli vaan kerran yhdessä Alfassa "kitkat", siis nastat häipyneet jostain kumman syystä! :shock: Meinas aina mennä suoraan risteyksessä vaikka piti kääntyä, jo "pienellä" kaasulla pyrki suoraan meneen, miksihän? :roll:
EDIT: Tuo pieni kaasu oli jotain 4000-5000 kiekkaa, siis talvitossulla! :oops:
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

No eipä niillä nykysin paljoa eroa oo jos on kitkalamelleilla varustettu nastakumi :wink:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

kyllä niissä hieman on jos nastat häipyneet ajamalla :wink:
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Mr.x3m
Viestit: 34
Liittynyt: 28 Syys 2005 17:18
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Mr.x3m »

ite nastoilla ajellu vaan ainoa jenkissä oli tietty kitkat...se oli tuskaa :cry:
nyt alla MS PLUS 205/55 R 16 eco-tyret sain tukusta 170e kierros, en millään kyllä enään pysty yhtymään siihen että ennemmin käytetyt "merkki renkaat" ku pinnotetut uudet, on meinaan ainakin noissa yllättävän hyvä pito.
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

mun mielestä ( kokeiltu on ) nuilla hankookeilla ja eco tyreillä yms. ei tee hevon p.............. talvikelillä :D
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Mr.x3m
Viestit: 34
Liittynyt: 28 Syys 2005 17:18
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Mr.x3m »

taisi olla ihan m+s:t, samapa se on millä ajelee poliiseja varten noi on, kyllä se rotko siellä tiellä huonommillakin pysyy?
Katya
Viestit: 51
Liittynyt: 13 Joulu 2005 13:01
Paikkakunta: Lohja Lojo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Katya »

Tähän on ihan pakko vastata.

Ennen AINA nastarenkaiden kannalla olleena, ostin syksyllä Escortin jossa oli kitkat alla... Ei kuulema uudet, mutta keskinkertaiset.
Ajelin sitten vuorotellen vanhalla autolla jossa oli uudet nastat, ja sitten tällä kitka-Escortilla. Ja täytyy sanoa, että oli keli mikä hyvänsä (Lohjan lumimyräkät tai nollakelin jääpinnoite), kitka ei sudi eikä luisu! Mikä mun mielestä on ihan käsittämätöntä. Nastarengas oli jollain tavalla niin paljon kovempi, että se tuntui liukkaammalta ajaessa.
Ei noilla kitkoilla toki hirveemmin rällätä uskalla missään, mutta perusajossa toimii yllättävän hyvin! (*koputtaa puuta*) Ja jäällä ajellessa extra-varovaisesti... Ei tosin ole edes yrittänyt lähteä luisumaan.

Jos tämä talvi nyt menee yhtä hyvin kun tähän saakka, taidan pitäytyä kitkoissa jatkossakin! :wink:
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

Sama väittely melkein kuin että millä merkillä ajat. Eli kitkoissa, kuten nastoissakin eri valmistajien renkaissa on todella suuria eroja...

On muuten todella positiivinen yllätys semmoset ku kleberit. Vähän halvemmat muuten todella hyvät.
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

ainaskin noilla michelinin kitkoilla tullu enemmän ajeltua niin niissä oli tosi hyvä jääpito esimerkiksi. Se on että ne kyllä saadaan esim. jäällä todella hyviksi ja lumella ei sitten olekkaan niin hyvä... Sama se on kesäpyörissä märkäpidon ja kuivapidon raja. (tosin harva nyt kesäpyöriään ihan rajoille vetää, ainakaan kuivalla ) Ehkä nastapyörästä saadaan parempi jokakelinpyörä koska kumi voidaan muotoilla lumelle ja nasta pitää jäällä...
Vastaa Viestiin