Fordin vähäiset rivikuutoset

Off-topic-keskustelu
hpford
Viestit: 139
Liittynyt: 03 Huhti 2022 21:28

Fordin vähäiset rivikuutoset

Viesti Kirjoittaja hpford »

Vanhanliiton moottorimies selitti vuosia vuosia sitten, että moottorina rivikuutonen (suora-6) on perusmoottori ja muut ovat vain sen kerrannaisia.
Perusteluna tälle vanhanliiton mies sanoi, että suoran kuutoskoneen hyvä vääntö ja pieni värinä ovat ylivoimaisia muihin moottoreihin verrattuna - lisäksi sylinterin optimikokona hän piti puoltalitraa, joten kolmelitrainen suorakuutonen oli moottoreiden moottori.

Fordilla on suht vähän ollut suoria kuutoskoneita, ainakin wikin mukaan: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ford_engines , myös epäonnistuminen mainitaan wikissä "Ford was late to offer a six-cylinder engine in their cars, only introducing a six in 1941 after the failure of the 1906 Model K."

V8-moottori on saanut yliotteen maineessa, vaikka se onkin 'sekasikiö' - V12 olisi taas 'hyväksyttävä' versio perusmoottorista ja ehkäpä myös puolikas moottori, siis 1,5 litrainen kolmipyttyinen.

Toki nykyisillä säätöominaisuuksilla ja tasapainoratkaisuilla monesta muustakin polttomoottorista saadaan ihan hyvä kokonaisuus, mutta poistaako se suoran kuutoskoneen rakenteen ylivoimaisuutta?
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Fordin vähäiset rivikuutoset

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Älkää antako mun allekirjotusten autojen haitata :D , mutta siis jos unohdetaan muinaiset kutoset, CIHit ja Fordin tönäri-kölniläiset, niin onhan noissa muutaki kivaa ku pelkkä ääni. Mun mielestä kutonen, joko suora tai V-lohko, on takavedon nokalle juuri sopiva paketti vapareista, riittävästi kierrosherkyyttä eikä väännöstä ole tarvinnu tinkiä. Juuri siitä tykkään isossa vaparissa että vääntö tulee suht. lineaarisesti messiin eikä tietyssä kohtaa, joka mun mielestä on ongelma aina ahdetuissa.

Mitä nyt yleensä moottoreihin tulee, niin eikös V10 mielletä parhaimmaksi vapari-layoutiksi? :mrgreen:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Fordin vähäiset rivikuutoset

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Jotkut kehuu volvon rivi 5sta moottorien moottoriksi....
mites tollanen pariton luku sitten käytännössä versus nelonen...
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Fordin vähäiset rivikuutoset

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Joskus ihmeteltiin ennen leimaa ihan nosturilla 500tkm ajettua V70:iä jos oli toi vitonen, vaparina kylläkin, kone meni aiemmin ongelmittä läpi päästöistä eikä moottori ollu yhdestäkään tiivisteestä hikoilly öljyä ja muutenkin oli kyllä tikissään. Ajoltaan muistaakseni tuntu tosin suht. laiskalta.

Fordistien huulilla oleva turbo-vitonen taasen tarjoo kyllä varmasti tehoo, siinä missä muutkin ahdetut ja nuottihan siinäki on aika makoisa :D Harmi kun sen perään ei koskaan saanut asianmukaista voimalinjaa :|
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Fordin vähäiset rivikuutoset

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

eikös volvo turbo vitosissa ole varsin asianmukainen automaattilooda, lienee parhaasta päästä...
olispa saanut myös fordiin moisen eikä powershiftaajaa
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Fordin vähäiset rivikuutoset

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Joo siis tuo loota on vähän sellanen henkilökohtainen mieltymys, oman käyttötarpeen mukaan, mun mielestä pääasia vaan että vaihteita mahdollisimman paljon, oli sitten vanhan ajan manuaali tai automaatti. Mutta oikeestaan toi laatikkoasia ei ollu mulla se pääpointti voimalinjassa vaan vetotapa, koska jotenkin noinkin makean moottorin kuuluisi viedä voima taakse.

Ai niin, on tullu näemmä postattua 3800 viestiä tänne :shock:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
hpford
Viestit: 139
Liittynyt: 03 Huhti 2022 21:28

Re: Fordin vähäiset rivikuutoset

Viesti Kirjoittaja hpford »

Taunusautomaatti kirjoitti: 27 Elo 2024 14:00 Jotkut kehuu volvon rivi 5sta moottorien moottoriksi....
mites tollanen pariton luku sitten käytännössä versus nelonen...
Käsittääkseni, tällä vuosituhannella on Volvolla ollut omia diesel rivi-viitosia ja sitä aiemmat rivi-viitoset ovat olleet Kansanvaunu-konsernin tuotteita.
Kumpiakohan nämä ym.'jotkut' kehuvat?
hapelo
Viestit: 1039
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Fordin vähäiset rivikuutoset

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Moro

Eipä ole kokemuksia Ford rivi kutosista...
Sen sijaan Chevyn 292 "tuhkaluukku" kutosesta on,vei
Chevy Van bussia ihan kiitettävästi...ja liemi maistui tolle
koneelle🤣
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Fordin vähäiset rivikuutoset

Viesti Kirjoittaja duckworth »

hpford kirjoitti: 31 Elo 2024 15:20
Taunusautomaatti kirjoitti: 27 Elo 2024 14:00 Jotkut kehuu volvon rivi 5sta moottorien moottoriksi....
mites tollanen pariton luku sitten käytännössä versus nelonen...
Käsittääkseni, tällä vuosituhannella on Volvolla ollut omia diesel rivi-viitosia ja sitä aiemmat rivi-viitoset ovat olleet Kansanvaunu-konsernin tuotteita.
Kumpiakohan nämä ym.'jotkut' kehuvat?
Niin, jos nyt ei käynyt selväksi, puhuttiin tässä aiemmin bensakoneista, ainaki mä puhuin.
hapelo kirjoitti: 31 Elo 2024 16:04 Moro

Eipä ole kokemuksia Ford rivi kutosista...
Sen sijaan Chevyn 292 "tuhkaluukku" kutosesta on,vei
Chevy Van bussia ihan kiitettävästi...ja liemi maistui tolle
koneelle🤣
Aivan.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
yritäedes
Viestit: 2438
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Fordin vähäiset rivikuutoset

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Joo, eipä ole tullut Fordin rivikutosia juuri vastaan...
Mustangissahan sellaisia oli.
Mutta Nissania (Datsunia) ei tule unohtaa. Kaverilla oli 90-luvun alussa Datsunissa (en muista korimallia) rivikuutonen, ja kyllä kävi hienosti ja tasaisesti.
Ja sitten tuli Skyline rivikuutosella ja loppu on pelkkää historiaa...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
hapelo
Viestit: 1039
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Fordin vähäiset rivikuutoset

Viesti Kirjoittaja hapelo »

yritäedes kirjoitti: 31 Elo 2024 16:24 Joo, eipä ole tullut Fordin rivikutosia juuri vastaan...
Mustangissahan sellaisia oli.
Mutta Nissania (Datsunia) ei tule unohtaa. Kaverilla oli 90-luvun alussa Datsunissa (en muista korimallia) rivikuutonen, ja kyllä kävi hienosti ja tasaisesti.
Ja sitten tuli Skyline rivikuutosella ja loppu on pelkkää historiaa...
Datsun 280C,280Z,ym oli L28 kutosella...
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Fordin vähäiset rivikuutoset

Viesti Kirjoittaja duckworth »

hapelo kirjoitti: 31 Elo 2024 16:49 Datsun 280C,280Z,ym oli L28 kutosella...
Oletko siis omistanu auton kyseisellä tekniikalla vai oliko tää taas joku automyyjän tietoisku?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
hapelo
Viestit: 1039
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Fordin vähäiset rivikuutoset

Viesti Kirjoittaja hapelo »

duckworth kirjoitti: 31 Elo 2024 16:51
hapelo kirjoitti: 31 Elo 2024 16:49 Datsun 280C,280Z,ym oli L28 kutosella...
Oletko siis omistanu auton kyseisellä tekniikalla vai oliko tää taas joku automyyjän tietoisku?
Olin -80luvulla 5v Aro-Yhtymällä korjaamon varaosatiskillä duunissa...
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Fordin vähäiset rivikuutoset

Viesti Kirjoittaja duckworth »

hapelo kirjoitti: 31 Elo 2024 16:55
duckworth kirjoitti: 31 Elo 2024 16:51

Oletko siis omistanu auton kyseisellä tekniikalla vai oliko tää taas joku automyyjän tietoisku?
Olin -80luvulla 5v Aro-Yhtymällä korjaamon varaosatiskillä duunissa...
Asia pihvi siis.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Fordin vähäiset rivikuutoset

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Kukaan ei oo vielä maininnu tässä ketjussa Fordin Barra- moottoria? Joka on siis suora-kutonen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Barra_engine

Totahan taitaa driftaajat käyttää aika paljon, muistaakseni Keskikorpi-Motorsportin kilpuriin laittoivat ton, mitä joskus höpisivät aiheesta jonkin videon yhteydessä. Toki tuota konetta ei ihan perus-Fordeista taida löytyä :twisted:

EDIT: Oli tuolla näemmä Barra ekan postauksen linkissä kun oikein tarkkaan kävi listan läpi :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin