Fordin vähäiset rivikuutoset
Fordin vähäiset rivikuutoset
Vanhanliiton moottorimies selitti vuosia vuosia sitten, että moottorina rivikuutonen (suora-6) on perusmoottori ja muut ovat vain sen kerrannaisia.
Perusteluna tälle vanhanliiton mies sanoi, että suoran kuutoskoneen hyvä vääntö ja pieni värinä ovat ylivoimaisia muihin moottoreihin verrattuna - lisäksi sylinterin optimikokona hän piti puoltalitraa, joten kolmelitrainen suorakuutonen oli moottoreiden moottori.
Fordilla on suht vähän ollut suoria kuutoskoneita, ainakin wikin mukaan: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ford_engines , myös epäonnistuminen mainitaan wikissä "Ford was late to offer a six-cylinder engine in their cars, only introducing a six in 1941 after the failure of the 1906 Model K."
V8-moottori on saanut yliotteen maineessa, vaikka se onkin 'sekasikiö' - V12 olisi taas 'hyväksyttävä' versio perusmoottorista ja ehkäpä myös puolikas moottori, siis 1,5 litrainen kolmipyttyinen.
Toki nykyisillä säätöominaisuuksilla ja tasapainoratkaisuilla monesta muustakin polttomoottorista saadaan ihan hyvä kokonaisuus, mutta poistaako se suoran kuutoskoneen rakenteen ylivoimaisuutta?
Perusteluna tälle vanhanliiton mies sanoi, että suoran kuutoskoneen hyvä vääntö ja pieni värinä ovat ylivoimaisia muihin moottoreihin verrattuna - lisäksi sylinterin optimikokona hän piti puoltalitraa, joten kolmelitrainen suorakuutonen oli moottoreiden moottori.
Fordilla on suht vähän ollut suoria kuutoskoneita, ainakin wikin mukaan: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ford_engines , myös epäonnistuminen mainitaan wikissä "Ford was late to offer a six-cylinder engine in their cars, only introducing a six in 1941 after the failure of the 1906 Model K."
V8-moottori on saanut yliotteen maineessa, vaikka se onkin 'sekasikiö' - V12 olisi taas 'hyväksyttävä' versio perusmoottorista ja ehkäpä myös puolikas moottori, siis 1,5 litrainen kolmipyttyinen.
Toki nykyisillä säätöominaisuuksilla ja tasapainoratkaisuilla monesta muustakin polttomoottorista saadaan ihan hyvä kokonaisuus, mutta poistaako se suoran kuutoskoneen rakenteen ylivoimaisuutta?
Re: Fordin vähäiset rivikuutoset
Älkää antako mun allekirjotusten autojen haitata
, mutta siis jos unohdetaan muinaiset kutoset, CIHit ja Fordin tönäri-kölniläiset, niin onhan noissa muutaki kivaa ku pelkkä ääni. Mun mielestä kutonen, joko suora tai V-lohko, on takavedon nokalle juuri sopiva paketti vapareista, riittävästi kierrosherkyyttä eikä väännöstä ole tarvinnu tinkiä. Juuri siitä tykkään isossa vaparissa että vääntö tulee suht. lineaarisesti messiin eikä tietyssä kohtaa, joka mun mielestä on ongelma aina ahdetuissa.
Mitä nyt yleensä moottoreihin tulee, niin eikös V10 mielletä parhaimmaksi vapari-layoutiksi?

Mitä nyt yleensä moottoreihin tulee, niin eikös V10 mielletä parhaimmaksi vapari-layoutiksi?

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Fordin vähäiset rivikuutoset
Jotkut kehuu volvon rivi 5sta moottorien moottoriksi....
mites tollanen pariton luku sitten käytännössä versus nelonen...
mites tollanen pariton luku sitten käytännössä versus nelonen...
Re: Fordin vähäiset rivikuutoset
Joskus ihmeteltiin ennen leimaa ihan nosturilla 500tkm ajettua V70:iä jos oli toi vitonen, vaparina kylläkin, kone meni aiemmin ongelmittä läpi päästöistä eikä moottori ollu yhdestäkään tiivisteestä hikoilly öljyä ja muutenkin oli kyllä tikissään. Ajoltaan muistaakseni tuntu tosin suht. laiskalta.
Fordistien huulilla oleva turbo-vitonen taasen tarjoo kyllä varmasti tehoo, siinä missä muutkin ahdetut ja nuottihan siinäki on aika makoisa
Harmi kun sen perään ei koskaan saanut asianmukaista voimalinjaa 
Fordistien huulilla oleva turbo-vitonen taasen tarjoo kyllä varmasti tehoo, siinä missä muutkin ahdetut ja nuottihan siinäki on aika makoisa


Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Fordin vähäiset rivikuutoset
eikös volvo turbo vitosissa ole varsin asianmukainen automaattilooda, lienee parhaasta päästä...
olispa saanut myös fordiin moisen eikä powershiftaajaa
olispa saanut myös fordiin moisen eikä powershiftaajaa
Re: Fordin vähäiset rivikuutoset
Joo siis tuo loota on vähän sellanen henkilökohtainen mieltymys, oman käyttötarpeen mukaan, mun mielestä pääasia vaan että vaihteita mahdollisimman paljon, oli sitten vanhan ajan manuaali tai automaatti. Mutta oikeestaan toi laatikkoasia ei ollu mulla se pääpointti voimalinjassa vaan vetotapa, koska jotenkin noinkin makean moottorin kuuluisi viedä voima taakse.
Ai niin, on tullu näemmä postattua 3800 viestiä tänne
Ai niin, on tullu näemmä postattua 3800 viestiä tänne

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Fordin vähäiset rivikuutoset
Käsittääkseni, tällä vuosituhannella on Volvolla ollut omia diesel rivi-viitosia ja sitä aiemmat rivi-viitoset ovat olleet Kansanvaunu-konsernin tuotteita.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑27 Elo 2024 14:00 Jotkut kehuu volvon rivi 5sta moottorien moottoriksi....
mites tollanen pariton luku sitten käytännössä versus nelonen...
Kumpiakohan nämä ym.'jotkut' kehuvat?
Re: Fordin vähäiset rivikuutoset
Moro
Eipä ole kokemuksia Ford rivi kutosista...
Sen sijaan Chevyn 292 "tuhkaluukku" kutosesta on,vei
Chevy Van bussia ihan kiitettävästi...ja liemi maistui tolle
koneelle
Eipä ole kokemuksia Ford rivi kutosista...
Sen sijaan Chevyn 292 "tuhkaluukku" kutosesta on,vei
Chevy Van bussia ihan kiitettävästi...ja liemi maistui tolle
koneelle

Re: Fordin vähäiset rivikuutoset
Niin, jos nyt ei käynyt selväksi, puhuttiin tässä aiemmin bensakoneista, ainaki mä puhuin.hpford kirjoitti: ↑31 Elo 2024 15:20Käsittääkseni, tällä vuosituhannella on Volvolla ollut omia diesel rivi-viitosia ja sitä aiemmat rivi-viitoset ovat olleet Kansanvaunu-konsernin tuotteita.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑27 Elo 2024 14:00 Jotkut kehuu volvon rivi 5sta moottorien moottoriksi....
mites tollanen pariton luku sitten käytännössä versus nelonen...
Kumpiakohan nämä ym.'jotkut' kehuvat?
Aivan.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Fordin vähäiset rivikuutoset
Joo, eipä ole tullut Fordin rivikutosia juuri vastaan...
Mustangissahan sellaisia oli.
Mutta Nissania (Datsunia) ei tule unohtaa. Kaverilla oli 90-luvun alussa Datsunissa (en muista korimallia) rivikuutonen, ja kyllä kävi hienosti ja tasaisesti.
Ja sitten tuli Skyline rivikuutosella ja loppu on pelkkää historiaa...
Mustangissahan sellaisia oli.
Mutta Nissania (Datsunia) ei tule unohtaa. Kaverilla oli 90-luvun alussa Datsunissa (en muista korimallia) rivikuutonen, ja kyllä kävi hienosti ja tasaisesti.
Ja sitten tuli Skyline rivikuutosella ja loppu on pelkkää historiaa...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Fordin vähäiset rivikuutoset
Datsun 280C,280Z,ym oli L28 kutosella...yritäedes kirjoitti: ↑31 Elo 2024 16:24 Joo, eipä ole tullut Fordin rivikutosia juuri vastaan...
Mustangissahan sellaisia oli.
Mutta Nissania (Datsunia) ei tule unohtaa. Kaverilla oli 90-luvun alussa Datsunissa (en muista korimallia) rivikuutonen, ja kyllä kävi hienosti ja tasaisesti.
Ja sitten tuli Skyline rivikuutosella ja loppu on pelkkää historiaa...

Re: Fordin vähäiset rivikuutoset
Oletko siis omistanu auton kyseisellä tekniikalla vai oliko tää taas joku automyyjän tietoisku?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Fordin vähäiset rivikuutoset
Olin -80luvulla 5v Aro-Yhtymällä korjaamon varaosatiskillä duunissa...

Re: Fordin vähäiset rivikuutoset
Asia pihvi siis.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Fordin vähäiset rivikuutoset
Kukaan ei oo vielä maininnu tässä ketjussa Fordin Barra- moottoria? Joka on siis suora-kutonen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Barra_engine
Totahan taitaa driftaajat käyttää aika paljon, muistaakseni Keskikorpi-Motorsportin kilpuriin laittoivat ton, mitä joskus höpisivät aiheesta jonkin videon yhteydessä. Toki tuota konetta ei ihan perus-Fordeista taida löytyä
EDIT: Oli tuolla näemmä Barra ekan postauksen linkissä kun oikein tarkkaan kävi listan läpi
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Barra_engine
Totahan taitaa driftaajat käyttää aika paljon, muistaakseni Keskikorpi-Motorsportin kilpuriin laittoivat ton, mitä joskus höpisivät aiheesta jonkin videon yhteydessä. Toki tuota konetta ei ihan perus-Fordeista taida löytyä

EDIT: Oli tuolla näemmä Barra ekan postauksen linkissä kun oikein tarkkaan kävi listan läpi

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER