Takajarrupalat käyristyneet??

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

eihän siellä ole aluperin jäänyt takajarrumännän lovet väärään kohtaan ja jarrupalan nystyrä jäänyt kantamaan?
vai onko tuossa mallissa paloissa nystyrät
Avatar
janti
Viestit: 522
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja janti »

Taunusautomaatti kirjoitti: 10 Touko 2024 07:41 eihän siellä ole aluperin jäänyt takajarrumännän lovet väärään kohtaan ja jarrupalan nystyrä jäänyt kantamaan?
vai onko tuossa mallissa paloissa nystyrät
Ei ole nystyröitä näissä paloissa.
https://digital-assets.tecalliance.serv ... 4c73e5.jpg
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

nuo takapuolen tapit tuossa keskellä ovat pinnan alapuolella?
Avatar
janti
Viestit: 522
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja janti »

Taunusautomaatti kirjoitti: 10 Touko 2024 09:49 nuo takapuolen tapit tuossa keskellä ovat pinnan alapuolella?
Jarrumäntä tai jarrusatula ei kosketa niitä käsittääkseni ollenkaan. Sisemmässä palassa pieni mahdollisuus yhdessä matalassa tapissa osua jarrumäntään...

https://www.dropbox.com/scl/fi/1ejog42q ... rwylv&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/rxo5bpay ... pt6ah&dl=0
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja duckworth »

hapelo kirjoitti: 09 Touko 2024 22:06
duckworth kirjoitti: 09 Touko 2024 21:20

Ennakoivaa huoltoa jarruille mieluummin, joita tässäkin ketjussa on käsitelty, lämpöjä mittailemalla hiihdät väkisin perässä kun jarru on alkanut laahaamaan.


Varmaan tajusit että mulla jarrut kunnossa ilman mittareita ja uuneja...😂

Vähän laukalle tää ketju mennyt...
Mun mielestä tässä on pysytty ja puhuttu aiheesta eli eri käyttäjien toimesta annettu neuvoja ketjunaloittajan ongelmiin jotka olivat aluksi vääntynyt jarrupala ja nyt toisella puolen laahaava jarru, joten en tajunnu, myöskään että ketju menny laukalle.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

janti kirjoitti: 10 Touko 2024 10:14
Taunusautomaatti kirjoitti: 10 Touko 2024 09:49 nuo takapuolen tapit tuossa keskellä ovat pinnan alapuolella?
Jarrumäntä tai jarrusatula ei kosketa niitä käsittääkseni ollenkaan. Sisemmässä palassa pieni mahdollisuus yhdessä matalassa tapissa osua jarrumäntään...

https://www.dropbox.com/scl/fi/1ejog42q ... rwylv&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/rxo5bpay ... pt6ah&dl=0
SIinä sisemmässä eli männän puoleisessa palassa sillä tapilla onkin juuri tärkeä merkitys.
Sen tapin pitää osua justiinsa männän päässä olevaan koloon.
Muuten vääntää palaa vinoon ja myöskään automaattinen käsijarrun säätö ei toimi kuten on ajateltu.
Avatar
janti
Viestit: 522
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja janti »

Nyt on ajettu viikoloppuna 2x250 km ja laahausta oli lämpötilojen perusteella edelleenkin. Kulutuslukemien perusteella laahaus ei kauhean paha ole noin 4,5 l/100 km tankkauksesta mitattuna (pitää katsoa vielä seuraava tankkaus).

Käsin pyörittelin nyt pihalla kumpaakin takapyörää, niin ei käsin kyllä huomaa isompaa eroa. Liikuttelin nyt kuitenkin mäntää edes takaisin ja pyörittelin hahlonkin kohdalleen. Jarrumännän suojakumin alla näytti olevan jarrumännän pinnassa ruostetta, joten laitoin CRCtä suojakumin alle.

Pari kuvaa jarrupalan tapista. Se oli puoliksi lytyssä, ruostunut tai painautunut.
https://www.dropbox.com/scl/fi/tejejwaz ... 6jwp9&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/kfksw8s3 ... 3qe3h&dl=0

Sähköisen käsijarrun ratasta käsin pyöritellessä pyöri jarrumäntä mukana. => Voi olla että tämän vuoksi hahlo ei ole ollut oikeassa asennossa aikaisempien herkistelyjen jäljiltä.. Korjauksen lopuksi pitää siis jarrumäntä painaa jalkajarrulla kiinni paloihin, ei sähköisellä käsijarrulla. ;)
Viimeksi muokannut janti, 13 Touko 2024 12:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Avatar
janti
Viestit: 522
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja janti »

janti kirjoitti: 13 Touko 2024 11:34 Jarrumännän suojakumin alla näytti olevan jarrumännän pinnassa ruostetta, joten laitoin CRCtä suojakumin alle.
Hurjan hintainen olisi tuo takajarrusatula Motonetissa. https://www.motonet.fi/tuote/jarrusatul ... t=23-00899 HUH, HUH! :cry:

Kolmasosa hinnalla (jos ja kun löytyy toimiva käsijarrumoottori) https://www.autodoc.fi/esen-skv/20372404
Harmi kun AK24 on tuo juurikin loppu... https://www.ak24.fi/fi/varaosat/esen-skv-56skv313

Jos ei herkistely auta ja laahaus pahenee, niin tosiaan uudet satulat + palat olisi hyvä ratkaisu.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

vähä halvempi kompelete paketti tuolla https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 84-elstock

Noissa kuvissa näkyy että tuon palan topparitappi on saanut kovaa kyytiä...lienee ollut hieman ohi männän kolon...tai voimalla otettu ulos

Jarrujen laahaukseen lienee helpoin tapa ajon jälkeen varovaisesti kokeilla ensin vannetta ja sitten napaa. Jos ovat suht kylmiä niin ei hankaa.
Aina ajossa tietty napa vähän lämpiää mutta ei kuumota kuitenkaan.
Itellä tapana aina sillon tällöin ajon jälkeen kokeilla vantiden lämmöt. Siihen menee about 5sek per vanne...

Toinen tapa on perä ylös ja pyöritellen, pitää pyöriä nätisti. Jos ei niin joko jarru tai sitten laakeri jahnaa.
Avatar
janti
Viestit: 522
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja janti »

Taunusautomaatti kirjoitti: 13 Touko 2024 14:51 Noissa kuvissa näkyy että tuon palan topparitappi on saanut kovaa kyytiä...lienee ollut hieman ohi männän kolon...tai voimalla otettu ulos
Varmaankin ollut ohi männän kolon, jolloin mäntä on painanut hieman vinossa jarrupalaa ja tappi on painunut osin kasaan.

Tässä oli kuva pelkääjän puolen palasta, jossa tappi on hieman parempi
https://www.dropbox.com/scl/fi/1ejog42q ... rwylv&dl=0
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

paitti että painaa vinoon niin mitenhän se automaattisäätömekanismi mahtaa toimia kun sen tapin on tarkoitus estää mäntää pyörimästä...ja jos se sitten pääsee pyörimään....niin ei toimi silleen kuin valmistaja asian pohtinut
Avatar
janti
Viestit: 522
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja janti »

Taunusautomaatti kirjoitti: 13 Touko 2024 19:49 paitti että painaa vinoon niin mitenhän se automaattisäätömekanismi mahtaa toimia kun sen tapin on tarkoitus estää mäntää pyörimästä...ja jos se sitten pääsee pyörimään....niin ei toimi silleen kuin valmistaja asian pohtinut
Niin se on ilmeisesti päässyt pyörähtämään nyt asennuksen jälkeen, kun mäntä on ollut pohjaan painettuna ja sähköisellä käsijarrulla olen laittanut männän kiinni jarrukenkään. Tällä kertaa painoin jalkajarrulla männän kiinni jarrukenkään.

Tässä mk5 ei tarvitse mäntää pyörittää sisään päin painettaessa, vaan sen voi painaa suoraan sisään (kunhan sähköinen käsijarru on ensin pyöritelty sisään tai jollain muulla tavalla saatu huoltotilaan).
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Avatar
janti
Viestit: 522
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja janti »

Nyt on samat temput tehty pelkääjän puolelle

Männän päähän oli tarttunut ruostetta, mutta muuten männän pää oli parempi/puhtaampi kuin kuljettajan puolella. Hieman oli vinossa tappiin nähden männän hahlo.
https://www.dropbox.com/scl/fi/ibixupal ... tav6h&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/601xutz0 ... wc1v1&dl=0

Jarrupaloissa oli tappi samalla lailla lutussa kuin kuljettajan puolella
https://www.dropbox.com/scl/fi/ixlfwv2h ... 25fmz&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/vg8w1j10 ... c3xsa&dl=0
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Avatar
janti
Viestit: 522
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja janti »

Taunusautomaatti kirjoitti: 13 Touko 2024 14:51 Noissa kuvissa näkyy että tuon palan topparitappi on saanut kovaa kyytiä...lienee ollut hieman ohi männän kolon...tai voimalla otettu ulos
Ihan samassa kunnossa oli tuo toppari tässä videossa kohdassa 4:13. Videolla ei myöskään pyöritetty mäntää jotta kolo osuisi jatossa toppariin. :| :|
https://www.youtube.com/watch?v=vCDw5LW ... FixChannel

Tässä taas Fusionissa pyöriteltiin kolo kohdilleen. Jossain toisessa videossa ei uusissa jarrupaloissa ollut ollenkaan tuossa kohden tappia. :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=yWLqVWR ... ixItMyself
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
yritäedes
Viestit: 2438
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Olen myös huomannut, että kaikkien valmistajien paloissa ei tuota nystyrää ole lainkaan. Voisiko se olla kitinänvaimennuslevyjen paikallaan pysymiseksi?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

joissain malleissa männän pään kolojen pitää olla juuri tietyssä asennossa, esim mk3 mondeoissa se lukeepi ihan korjausoppaassa.
Ehkä kaikilla valmistajilla ja malleilla ei tuota tarvetta ole.
Tuossa asennossa tuo palan tappi osuu juurikin määnän koloon.

Mutta ohjeistettu tai ei niin selvähän se että jos palassa on tappi jonka kärki on pintää korkeammalla niin sen on osuttava männän pään koloon, muutoin pala painaa vinoon kun mäntä runttaa sitä kohti levyä.

Taitaa olla niin että jos on tappi ja kolo niin säätömekanismi ei toimi oikein ellei tappi lukitse määnän pään asentoa.

Huomiona myös että saattaa olla että paketissa on 2 palaa tapeilla ja 2 ilman.... sitä voi sitten miettiä että miksi noin.... ;)
Ne tapilliset sinne männän puolelle...muuten meni remppa v-tuiks....

Kyseessä siis vain ja ainoastaan takajarrupalat...edessä tappeja ei kai ole yleensä
Avatar
janti
Viestit: 522
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja janti »

Edelleenkin lämpenevät takalevyt. Seurataan nyt miten viimeisimmät herkistelyt ja jarrulevyjen hionnat vaikuttavat lämpenemiseen.

Levyjen ruostumienen takapuolelta ja palojen urautuminen todennäköisesti syynä lämpenemiseen. Korona-aikana autolla ei kauheasti ajettu ja se seisoi pihalla pitkiä aikoja. Tässä kuva pelkääjän puolen jarrulevyn takaosasta.
https://www.dropbox.com/scl/fi/3mfef7lj ... 6rpuv&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/y715s3ke ... j5f3p&dl=0

Vai onko mahdollista että nämä 2022 asennetut tarvikepalat olisivat kitkapinnaltaan koreammat? Tässä kuljettajanpuolen sisempi pala
https://www.dropbox.com/scl/fi/rsii1meu ... uxnd6&dl=0

Tässä pelkääjän puolen sisempi pala vs. ulompi pala
https://www.dropbox.com/scl/fi/sjyxg9h1 ... 8utzy&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/ob1ukwac ... avd4l&dl=0

Yritin nyt hioa käsin pahimpia ruosteita/kohoumia jarrulevyistä pois. Jarrulevyt ovat kiinni ruostuneet napaan, joten irrottamaan en niitä nyt lähtenyt.
=> Herkistelyt on nyt osaltani tehty ja jos vielä alkaa enemmän häiritsemään, sitten uudet levyt, palat ja jarrunesteet. :thumbup:
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

jos vaihtaa levyt ja palat sekä mahdolliset asennuskilkkeet niin kannattaa samalla uusia ne liukutapit ja rasvata oikealla rasvalla...maksaa noin 4 eur per pyörä, ne kun monesti tahmailee ja sitten kuluu vaan toinen pala.
Sekä aina huolellinen hionta niille palan pitimien pinnoilla...ei teräsharjalla vaan viilalla ja ensin meisselin kärjellä ja vasaralla kolkutellen pahimmat ruoste turvottumat pois.!!!
Ja sitten vielä se männän pää oikeaan asentoon jotta palan tappi menee koloonsa.
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Kyllä noiden kuvien perusteella kyse ei oo ihan pienestä laahamisesta... :roll: Mä ainakin vaihtasin jo satulan tossa kohtaa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

joo näyttää olevan 114eur per satula aeromotorssilla ei paha kun on sähköinen kässärikin
Avatar
janti
Viestit: 522
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja janti »

Mikä tässä nyt viittaisi siihen että pitäisi jarrusatuloita alkaa vaihtamaan? :shock:

Takajarruissahan on voimaa nyt enemmän kuin koskaan aiemmin. :lol:
https://www.dropbox.com/scl/fi/86kkhlho ... l4p4c&dl=0

Voisiko noissa jarrupaloissa olla nyt jotain häikkää? Nyt jarruissa on siis LPR 05P1978 jotka ei Autodocin mukaan ole minun ajoneuvoon sopiva pala, vaan se on LPR 05P1915. 7zapin ja auton VIN mukaan varaosanumero on 5341207.
=> Hieman eri paksuisia nuo ovat, tuskin noissa mitään muuta eroa nyt sitten on. :lol:
Jostain syystä Motonet ei tarjoa auton tietojen tai rekkarin perusteella linkin jarrupaloja vaikka varaosanumero täsmää ja vertailusta löytyvät kummatkin LPR numerot? https://www.motonet.fi/tuote/jarrupalas ... ct=22-0578
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

kannattaa ostaa brembon boschin tms palat on 10e kalliimpi kuin halpikset mutta toimii kans niinkuin kuuluu...
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja duckworth »

janti kirjoitti: 10 Heinä 2024 14:15 Mikä tässä nyt viittaisi siihen että pitäisi jarrusatuloita alkaa vaihtamaan? :shock:

Takajarruissahan on voimaa nyt enemmän kuin koskaan aiemmin. :lol:
https://www.dropbox.com/scl/fi/86kkhlho ... l4p4c&dl=0
Nyt ei mun mielestä ongelma ookaan takajarrujen voima, vaan laahaaminen, eikä kuvien perusteella kovin kevyt sellanen. Mulla teki ton näköset jäljet levyyn, ei tosin ihan noin syvät, kun satulan takia laahasi. Tuossakin tapauksessa puoli vuotta aiemmin anto leimalla tasaset pari kiloo dynolla.

Ja mitä paloihin tulee, niin itellä ollu LPR:n palat monessa vehkeessä ja hyviä kokemuksia niistä, ei tarvitse edes viilata ennen asnenusta, kuten esimerkiksi Motonetin myymiä Vectoreita :roll: Toisessa käyttiksessä menty kohta 55tkm LPR:n etupaloilla ja levyillä ja mä käytän jarrua todella reippaasti, paljon jopa vasemmalla jalalla. Toisaalta jos/kun mäntä ei liiku notkeasti kuluu mikä tahansa pala ennen aikojaan.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
yritäedes
Viestit: 2438
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Mutta hei, eikös se sisemmän palan käyristyminen ja levyn kuluminen todettu liittyvän palan jumittamiseen kannakkeessa, ei niinkään jumittavaan satulaan?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Avatar
janti
Viestit: 522
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja janti »

yritäedes kirjoitti: 11 Heinä 2024 09:38 Mutta hei, eikös se sisemmän palan käyristyminen ja levyn kuluminen todettu liittyvän palan jumittamiseen kannakkeessa, ei niinkään jumittavaan satulaan?
Samaa minäkin ihmettelen. Nyt olen tehnyt kaikkeni liukupintojen ja liukutappien putsaukseen ja rasvaukseen (kuparitahnaa liukupintoihin ja silikonia tappeihin). :o

Ei nuo pahoin ole jumissa mielestä. Auto alkaa kyllä parkkipaikalla valumaan takaperin kun sähköisen kässärin vapauttaa.
Levyn lämpeneminen johtunee mielestä tuosta jarrulevyn sisäkehän ruosteesta/kynnyksestä, joka hieman hankaa jarrupalaa.
https://www.dropbox.com/scl/fi/y715s3ke ... j5f3p&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/sjyxg9h1 ... 8utzy&dl=0
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Vastaa Viestiin