1.0 VS 1.5 ecoboost.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
yritäedes
Viestit: 2175
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Veevee kirjoitti: 13 Touko 2024 16:33
Taunusautomaatti kirjoitti: 13 Touko 2024 13:07 miten olis diisseli....kuluttaa vähempi, kulkee paremmin.
Ei ole oikein ajojen kannalta järkevää näillä kilometreillä. ~15 000km vuodessa ei oikein vielä kannata. Mutta enpä tiedä onko se tuo 1.5 järkevä myöskään, nyt kun noita ongelmia on lueskellut. Katsotaan pysytäänkö konsernissa johon kyllä kikinpuolin muuten ollaan oltu tyytyväisiä, mutta jos motit on tuota luokkaa niin…
Entäs jos siirryt Mk4:een, 1.5 Ecoboost (kolmesylinterinen ketjukone) ja siihen A8 jatkoksi?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Veevee
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Loka 2021 18:28

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Veevee »

yritäedes kirjoitti: 13 Touko 2024 18:12
Veevee kirjoitti: 13 Touko 2024 16:33

Ei ole oikein ajojen kannalta järkevää näillä kilometreillä. ~15 000km vuodessa ei oikein vielä kannata. Mutta enpä tiedä onko se tuo 1.5 järkevä myöskään, nyt kun noita ongelmia on lueskellut. Katsotaan pysytäänkö konsernissa johon kyllä kikinpuolin muuten ollaan oltu tyytyväisiä, mutta jos motit on tuota luokkaa niin…
Entäs jos siirryt Mk4:een, 1.5 Ecoboost (kolmesylinterinen ketjukone) ja siihen A8 jatkoksi?
Siinä taas tuo kolmisylinterisyys vähän mietityttää, mutta en tosin ole katsellut niiden suuntaan oikeastaan vielä. Ovat kuitenkin usein pykälän kalliimpia joten voi olla että ei budjetti veny. Mutta täytynee pitää silmällä. Onko tuo A8 vaihteisto? Sitäkö ne M6 ja A6 merkinnät mallien perässä ovat tarkoittaneetkin😂😂
yritäedes
Viestit: 2175
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Juu, 8-lovinen automaatti.
Ja tuo moottori on käytännössä sama kuin ST-Fiestassa. Siitä ei ole juuri näkynyt valituksia ongelmista.
Viimeksi muokannut yritäedes, 13 Touko 2024 19:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Veevee
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Loka 2021 18:28

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Veevee »

yritäedes kirjoitti: 13 Touko 2024 18:39 Juu, 8-lovinen automaatti. Ja tuo moottori on käytännössä sama kuin ST-Fiestassa. Siitä ei ole juuri näkynyt valituksia ongelmista.
Hmmm. Täytyy pistää korvan taakse! Ei ole tosiaan sitä suuremmin tutkittua vielä. Toki tuorekin, eli ei välttämättä kaikki ongelmat ainakaan focuksissa ole tullut vielä esille, mutta pidetään silmällä!
Taunusautomaatti
Viestit: 2077
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

https://moottori.fi/tyyppiviat/ford-focus/

oletko ajanut koskaan TDCI? Jos et niin käypä huviksesi koeajolla.
Se vääntö ja helppous.
15000 km diesel kuluttaa noin 2litraa satasella vähempi eli 300 litraa säästöä eli 600 eur.
Kaupunkiajossa voi mennä 3 litraakin vähemmällä.
Se on enempi kuin vuosiverojen määrä.
Ja diesel koneet parempia kestoltaan ja vaativat vähempi huoltoa yleensä.


1.5 tai 2.0TDCI ja EI Ecoblue....se kusiruutta on vikaherkkä systeemi kaikissa autoissa.
Viimeksi muokannut Taunusautomaatti, 13 Touko 2024 19:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veevee
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Loka 2021 18:28

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Veevee »

Taunusautomaatti kirjoitti: 13 Touko 2024 19:47 oletko ajanut koskaan TDCI? Jos et niin käypä huviksesi koeajolla.
Se vääntö ja helppous.
15000 km diesel kuluttaa noin 2litraa satasella vähempi eli 300 litraa säästöä eli 600 eur.
Kaupunkiajossa voi mennä 3 litraakin vähemmällä.
Se on enempi kuin vuosiverojen määrä.
Ja diesel koneet parempia kestoltaan ja vaativat vähempi huoltoa yleensä.
Appiukolla oli fiesta van lastutettuna 2012(?), muistaakseni 1.6 turbodiesel, kaipa se tdci on ollut sekin! En sinällään dieseleitä epäile, ehkä jäänyt vahvasti vain muutamien vuosien takaa sellainen lausahdus että vasta 30tkm nurkilla alkaa jäämään käteen ja muuttua järkeviksi! Dieselit ovat kyllä kivoja ajettavia. Täytyy nyt tutkia vaihtoehtoja, mahdollisesti ”jopa” konsernin ulkopuolelta vaikka fordit kivoja ovat kyllä olleetkin!
Taunusautomaatti
Viestit: 2077
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

tuo uskomus 30 000km on jostain menneisyydestä.
Dieselin käytännön kulutus on sen verran paljon pienempi että siinä 7000-10000 paikkeilla menee verot kuoletukseen jo.
Monesti vakuutus ja päästövero kun on dieselillä bensaa pienempi.

diesel ei ole niin käyttäriippuvainen kulutuksessa. Sen verran tuli ajeltua litrasella ekotykillä ulkomailla että sen kulutus oli uskomattoman suuri jos ajeli sataa tai vähän yli tai muuten reippaammin....sanoisin että ei mene alle 8 litran....
Veevee
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Loka 2021 18:28

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Veevee »

Taunusautomaatti kirjoitti: 13 Touko 2024 20:06 tuo uskomus 30 000km on jostain menneisyydestä.
Dieselin käytännön kulutus on sen verran paljon pienempi että siinä 7000-10000 paikkeilla menee verot kuoletukseen jo.
Monesti vakuutus ja päästövero kun on dieselillä bensaa pienempi.

diesel ei ole niin käyttäriippuvainen kulutuksessa. Sen verran tuli ajeltua litrasella ekotykillä ulkomailla että sen kulutus oli uskomattoman suuri jos ajeli sataa tai vähän yli tai muuten reippaammin....sanoisin että ei mene alle 8 litran....
Karkeaa satasta kun litrasella ajelee, ilman isompia kiihdytyksiä, olen keskikulutukseksi saanut 150km matkalla n. 5.5l/100km mutta nousee kyllä melko reippaasti 120km/h vauhdissa, 7:n hujakoille tiestä ja olosuhteista riippuen. Korkeammaksikin. Mutta kulutuksen pienuus tulee kyllä myös tehojen puutteena esiin ja heti iun yhtään ottaa vaikka ohitusta varten enemmän hönkää, kulutus pomppaa roimasti. Talvinopeuksilla pori-turku säkylän kautta on tultu aika tarkkaan viidellä litralla/100km.
Taunusautomaatti
Viestit: 2077
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

joo esim 1.5 kiisselifokkerifarmarin diesel vero on luokkaa 380 eur.
Ja päästövero jokusen kympin alempi kuin bensalla.
Eli varmaankin siinä 350eur ero.
Maantieajossa lupaavat tuollaista 3.5 liran paikkeilla.
Veevee
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Loka 2021 18:28

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Veevee »

Taunusautomaatti kirjoitti: 13 Touko 2024 20:17 joo esim 1.5 kiisselifokkerifarmarin diesel vero on luokkaa 380 eur.
Ja päästövero jokusen kympin alempi kuin bensalla.
Eli varmaankin siinä 350eur ero.
Maantieajossa lupaavat tuollaista 3.5 liran paikkeilla.

Hmmm. Milläs laatikolla nuo kiisselit sitten ovat? Powershiftiä en kelpuuta, mutta ei kaikki dieselitkään sillä olleet muistaakseni? Voisivathan nuokin vaihtoehto olla, nyt kun vanhaa uskomusta ehkä hieman kumottu😅

Lisäyksenä, en siis tiedä onko tuossa dieselien powershiftissä samoja ongelmia kuin bensojen, melko paljon noilla osalla näkyy ajettaneen kuitenkin. Jos on parempaa informaatiota niin valaiskaa toki!!
Taunusautomaatti
Viestit: 2077
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

oliskohan niin että 2011-2018 malleissa 1.5 ja 2.0 tdci on ns märkä powershift joka lienee parempi malli, koska öljyn vaihto tarpeen niin lienee märkä.
kts...https://ford.rsh.fi/#hinnasto
Veevee
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Loka 2021 18:28

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Veevee »

Taunusautomaatti kirjoitti: 13 Touko 2024 22:27 oliskohan niin että 2011-2018 malleissa 1.5 ja 2.0 tdci on ns märkä powershift joka lienee parempi malli, koska öljyn vaihto tarpeen niin lienee märkä.
kts...https://ford.rsh.fi/#hinnasto
Kappas! Täytynee tutkiskella! Miten on, kun tuota taulukkoa jonka aikaisemmin linkkasinkin selaa, niin saa käsityksen että tuo 1.5 tdci on melkolailla tai ainakin hitaampi kuin 1.5 ecoboost ja 2.0tdci on taasen hieman ripeämpi. Ilmeisesti ecoboost on kai ripeämpikin kuin mitä taulukot sanovat (näin lontooksi jossakin väittivät) niin onko tuo 1.5 tdci verrattavissa todellisessa maailmassa saman kokoiseen ecoboostiin. Vääntöähän siinä varmasti on enemmän, mutta tehoja vähintään 30hp vähemmän (kylläkyllä, diesel pelaa väännöllä, mutta on polleillakin silti merkitys)

Kiinnostelee erityisesti siksi, kun nyt ovat kai taas jotain autoilijoiden kiusaussäädöstä ohjelmoinneista vääntämässä, ja kiisseleissä ohjelmointien takana on usein ollut helppoja tehoja ja kulutukset jopa pudonneet tietyillä osa-alueilla. Onko ajatuksia, tai tarkempia tietoja säädöksestä?
Taunusautomaatti
Viestit: 2077
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

1.0 125hp 170Nm 11.2s 0-100 4.8l/100 110g co2
1.5 150hp 240Nm 9.1s 0-100 5.6l/100 128g co2
2.0 250hp 360Nm 6.7s 0-100 6.8l/100 159g co2
1.5tdci 120hp 270Nm 10.7 0-100 3.8 l/100 98g co2
2.0tdci 150hp 370Nm 8.9s 0-100 4.0l/100 105g co2
2.0tdci 185hp 400Nm 8.1s 0-100 4.4l/100 114g co2

Jos noista ite pitäis valita niin valinta ois aika selvä eli tuo toka alin. Tehoa ja vääntöä tarpeeksi ja kulutus pieni.
Ja ottaisin manuaalin....
Tollanen 2.0 tdci on jo käytännössä sen verran vääntävä että maantie ajossa vaihteita ei tarvi vaihdella juurikaan....

Se noita lukuja katsellessa tietty hämärtyy että isompi yleensä parempi vaikka luvut olisi samat.
Ite tuli tehtyä poitsun kanssa koe mondeo mk3 2.0tdci 130hp ja mk4 1.8tdci 125hp, molemmissa luvattu vääntöä 330Nm.
Ajettiin rinnakkain kaks ajokaistaista tietä 80kmh vitosella....sitten yhtä aikaa kaasu pohjaan ....2.0 jätti 1.8 savupöllähdykseen ja veti sellasen 40-50m kaulan ennenkun 1.8 alkoi kiihtyä samaan tahtiin. Paperilla lähes identtiset mutta käytännössä 2.0 on vääntävämpi alakierroksilla.

Ohjelmoinnit on kesäkuusta alkaen nounou....voi tulla muutaman tonnin sakko ja määräys palauttaa entiselleen.
Jatkossa ostajat osaa ehkä jo vaatia kaupassa todistuksen että autoa ei ole jälkiohjelmoitu.
Veevee
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Loka 2021 18:28

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Veevee »

Taunusautomaatti kirjoitti: 14 Touko 2024 08:10 1.0 125hp 170Nm 11.2s 0-100 4.8l/100 110g co2
1.5 150hp 240Nm 9.1s 0-100 5.6l/100 128g co2
2.0 250hp 360Nm 6.7s 0-100 6.8l/100 159g co2
1.5tdci 120hp 270Nm 10.7 0-100 3.8 l/100 98g co2
2.0tdci 150hp 370Nm 8.9s 0-100 4.0l/100 105g co2
2.0tdci 185hp 400Nm 8.1s 0-100 4.4l/100 114g co2

Jos noista ite pitäis valita niin valinta ois aika selvä eli tuo toka alin. Tehoa ja vääntöä tarpeeksi ja kulutus pieni.
Ja ottaisin manuaalin....
Tollanen 2.0 tdci on jo käytännössä sen verran vääntävä että maantie ajossa vaihteita ei tarvi vaihdella juurikaan....

Se noita lukuja katsellessa tietty hämärtyy että isompi yleensä parempi vaikka luvut olisi samat.
Ite tuli tehtyä poitsun kanssa koe mondeo mk3 2.0tdci 130hp ja mk4 1.8tdci 125hp, molemmissa luvattu vääntöä 330Nm.
Ajettiin rinnakkain kaks ajokaistaista tietä 80kmh vitosella....sitten yhtä aikaa kaasu pohjaan ....2.0 jätti 1.8 savupöllähdykseen ja veti sellasen 40-50m kaulan ennenkun 1.8 alkoi kiihtyä samaan tahtiin. Paperilla lähes identtiset mutta käytännössä 2.0 on vääntävämpi alakierroksilla.

Ohjelmoinnit on kesäkuusta alkaen nounou....voi tulla muutaman tonnin sakko ja määräys palauttaa entiselleen.
Jatkossa ostajat osaa ehkä jo vaatia kaupassa todistuksen että autoa ei ole jälkiohjelmoitu.
Täytyypä pitää silmällä myös noita vaihtoehtoja. Ja ei tässä siis manuaalia sinällään porsita, 1.5 ecoboostit tarjolla vaan olivat pitkälti automaatteja, siksi niitä tutkaillut. Kyllähän noista selkeästi järkevin käyttömukavuudeltaan taitaisi olla juurikin tuo tokavika, vaikka puolitoistasellakin varmasti kerkeää😁!
Mk3Mondeo
Viestit: 933
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Taunusautomaatti kirjoitti: 14 Touko 2024 08:10 1.0 125hp 170Nm 11.2s 0-100 4.8l/100 110g co2
1.5 150hp 240Nm 9.1s 0-100 5.6l/100 128g co2
2.0 250hp 360Nm 6.7s 0-100 6.8l/100 159g co2
1.5tdci 120hp 270Nm 10.7 0-100 3.8 l/100 98g co2
2.0tdci 150hp 370Nm 8.9s 0-100 4.0l/100 105g co2
2.0tdci 185hp 400Nm 8.1s 0-100 4.4l/100 114g co2

Jos noista ite pitäis valita niin valinta ois aika selvä eli tuo toka alin. Tehoa ja vääntöä tarpeeksi ja kulutus pieni.
Ja ottaisin manuaalin....
Tollanen 2.0 tdci on jo käytännössä sen verran vääntävä että maantie ajossa vaihteita ei tarvi vaihdella juurikaan....

Se noita lukuja katsellessa tietty hämärtyy että isompi yleensä parempi vaikka luvut olisi samat.
Ite tuli tehtyä poitsun kanssa koe mondeo mk3 2.0tdci 130hp ja mk4 1.8tdci 125hp, molemmissa luvattu vääntöä 330Nm.
Ajettiin rinnakkain kaks ajokaistaista tietä 80kmh vitosella....sitten yhtä aikaa kaasu pohjaan ....2.0 jätti 1.8 savupöllähdykseen ja veti sellasen 40-50m kaulan ennenkun 1.8 alkoi kiihtyä samaan tahtiin. Paperilla lähes identtiset mutta käytännössä 2.0 on vääntävämpi alakierroksilla.

Ohjelmoinnit on kesäkuusta alkaen nounou....voi tulla muutaman tonnin sakko ja määräys palauttaa entiselleen.
Jatkossa ostajat osaa ehkä jo vaatia kaupassa todistuksen että autoa ei ole jälkiohjelmoitu.
Tuollaisen vastaavan eron havaitsin kun ostin Focus 1,8TDDI:n jälkeen myös Mondeo mk3 2,0TDCI 130hp:n. Focuksen alavääntö oli niin vaatimaton, että ilmastointia käytettäessä auto sammui useammalta käyttäjältä liikennevaloista lähdettäessä.
Focuksen etuna oli vielä kevyempi kori.

Valmistajakin on ottanut 1,8TDCI:n vaatimattoman alaväännön huomioon kun Mondeo mk4:n vetomassa on max. 800kg kun
2,0TDCI:n vetomassa on 1800kg.
Huima tuhannen kilon ero vaikka kyseessä muuten on vastaava auto ja moottoreiden tehot hyvin lähellä toisiaan (125hp vs. 140hp)
Taunusautomaatti
Viestit: 2077
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Joo Nm lukemat on aika tasan molemmissa. Mutta isompi on ponnekkaampi.

Se on tuossa kiinnostanut että mikä on käytännön ero MK4 mondeoissa 1.8TDCI 125hp ja 2.0TDCI 115hp välillä, onkohan edelleen 2.0 parempi vaikka hp pienempi.
2.0 on tietty myös 140 ja 163hp versiot jotka onkin sitten varmasti parempia kuin 1.8 mutta miten tuo kaikkein yleisin 2litrasista eli 115hp.


Mahtaakohan tuo vetopainojen ero 1.8 ja 2.0 välillä johtua pääosin vaihdelaatikosta....1.8 on sen 5 lovisen loodan kanssa jossa tulee momenttirajat vastaan se kun on pikkuautoille.... 130/140 hummanen on jo isolla 6 vaihteisella loodalla.

Ja kylä sillä 1.5 varmaankin kerkiää tarpeeksi....mutta se penkkiin painumisen tunne jää vaisummaksi kun varvasta liikauttaa.... :thumbup:

Kyllä automaatti hieno olisi mutta pikkasen epäilyttää noiden powershiftien kesto kun pidempään aikoo autoa pitää.
Yleensä autossa ei pikkuviat haittaa ne saa yleensä korjattu satkulla tai parilla...mutta jos powersift on rikki niin puhutaan äkkiä 5000-6000eur....ja ilman ehjää loodaa auton arvo on lähes 0.
Mk3Mondeo
Viestit: 933
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Taunusautomaatti kirjoitti: 14 Touko 2024 15:29 Joo Nm lukemat on aika tasan molemmissa. Mutta isompi on ponnekkaampi.

Se on tuossa kiinnostanut että mikä on käytännön ero MK4 mondeoissa 1.8TDCI 125hp ja 2.0TDCI 115hp välillä, onkohan edelleen 2.0 parempi vaikka hp pienempi.
2.0 on tietty myös 140 ja 163hp versiot jotka onkin sitten varmasti parempia kuin 1.8 mutta miten tuo kaikkein yleisin 2litrasista eli 115hp.


Mahtaakohan tuo vetopainojen ero 1.8 ja 2.0 välillä johtua pääosin vaihdelaatikosta....1.8 on sen 5 lovisen loodan kanssa jossa tulee momenttirajat vastaan se kun on pikkuautoille.... 130/140 hummanen on jo isolla 6 vaihteisella loodalla.

Ja kylä sillä 1.5 varmaankin kerkiää tarpeeksi....mutta se penkkiin painumisen tunne jää vaisummaksi kun varvasta liikauttaa.... :thumbup:

Kyllä automaatti hieno olisi mutta pikkasen epäilyttää noiden powershiftien kesto kun pidempään aikoo autoa pitää.
Yleensä autossa ei pikkuviat haittaa ne saa yleensä korjattu satkulla tai parilla...mutta jos powersift on rikki niin puhutaan äkkiä 5000-6000eur....ja ilman ehjää loodaa auton arvo on lähes 0.
Taitaa olla nimenomaan tuo MTX75-kestävyys (oletan TDCI olevan samalla laatikolla kuin TDDI) kun sille ilmoitetaan yleensä max 280Nm.

Mielenkiintoisena (ainakin omalla kohdalla) yksityiskohtana on mk3 Mondeon Jatco-automaatin (Jf506E) väännön kesto 330Nm. Joka sattumalta on sama minkä 2.0TDCI korkeintaan tuottaa ja saman moottorityypin suurempivääntöinen (360Nm) 2.2L TDCI ei ole saatavanakaan kuin manuaalina.
Mk3Mondeo
Viestit: 933
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

.

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Poisto
Vastaa Viestiin