Entäs jos siirryt Mk4:een, 1.5 Ecoboost (kolmesylinterinen ketjukone) ja siihen A8 jatkoksi?Veevee kirjoitti: ↑13 Touko 2024 16:33Ei ole oikein ajojen kannalta järkevää näillä kilometreillä. ~15 000km vuodessa ei oikein vielä kannata. Mutta enpä tiedä onko se tuo 1.5 järkevä myöskään, nyt kun noita ongelmia on lueskellut. Katsotaan pysytäänkö konsernissa johon kyllä kikinpuolin muuten ollaan oltu tyytyväisiä, mutta jos motit on tuota luokkaa niin…Taunusautomaatti kirjoitti: ↑13 Touko 2024 13:07 miten olis diisseli....kuluttaa vähempi, kulkee paremmin.
1.0 VS 1.5 ecoboost.
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Siinä taas tuo kolmisylinterisyys vähän mietityttää, mutta en tosin ole katsellut niiden suuntaan oikeastaan vielä. Ovat kuitenkin usein pykälän kalliimpia joten voi olla että ei budjetti veny. Mutta täytynee pitää silmällä. Onko tuo A8 vaihteisto? Sitäkö ne M6 ja A6 merkinnät mallien perässä ovat tarkoittaneetkinyritäedes kirjoitti: ↑13 Touko 2024 18:12Entäs jos siirryt Mk4:een, 1.5 Ecoboost (kolmesylinterinen ketjukone) ja siihen A8 jatkoksi?Veevee kirjoitti: ↑13 Touko 2024 16:33
Ei ole oikein ajojen kannalta järkevää näillä kilometreillä. ~15 000km vuodessa ei oikein vielä kannata. Mutta enpä tiedä onko se tuo 1.5 järkevä myöskään, nyt kun noita ongelmia on lueskellut. Katsotaan pysytäänkö konsernissa johon kyllä kikinpuolin muuten ollaan oltu tyytyväisiä, mutta jos motit on tuota luokkaa niin…
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Juu, 8-lovinen automaatti.
Ja tuo moottori on käytännössä sama kuin ST-Fiestassa. Siitä ei ole juuri näkynyt valituksia ongelmista.
Ja tuo moottori on käytännössä sama kuin ST-Fiestassa. Siitä ei ole juuri näkynyt valituksia ongelmista.
Viimeksi muokannut yritäedes, 13 Touko 2024 19:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Hmmm. Täytyy pistää korvan taakse! Ei ole tosiaan sitä suuremmin tutkittua vielä. Toki tuorekin, eli ei välttämättä kaikki ongelmat ainakaan focuksissa ole tullut vielä esille, mutta pidetään silmällä!
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
https://moottori.fi/tyyppiviat/ford-focus/
oletko ajanut koskaan TDCI? Jos et niin käypä huviksesi koeajolla.
Se vääntö ja helppous.
15000 km diesel kuluttaa noin 2litraa satasella vähempi eli 300 litraa säästöä eli 600 eur.
Kaupunkiajossa voi mennä 3 litraakin vähemmällä.
Se on enempi kuin vuosiverojen määrä.
Ja diesel koneet parempia kestoltaan ja vaativat vähempi huoltoa yleensä.
1.5 tai 2.0TDCI ja EI Ecoblue....se kusiruutta on vikaherkkä systeemi kaikissa autoissa.
oletko ajanut koskaan TDCI? Jos et niin käypä huviksesi koeajolla.
Se vääntö ja helppous.
15000 km diesel kuluttaa noin 2litraa satasella vähempi eli 300 litraa säästöä eli 600 eur.
Kaupunkiajossa voi mennä 3 litraakin vähemmällä.
Se on enempi kuin vuosiverojen määrä.
Ja diesel koneet parempia kestoltaan ja vaativat vähempi huoltoa yleensä.
1.5 tai 2.0TDCI ja EI Ecoblue....se kusiruutta on vikaherkkä systeemi kaikissa autoissa.
Viimeksi muokannut Taunusautomaatti, 13 Touko 2024 19:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Appiukolla oli fiesta van lastutettuna 2012(?), muistaakseni 1.6 turbodiesel, kaipa se tdci on ollut sekin! En sinällään dieseleitä epäile, ehkä jäänyt vahvasti vain muutamien vuosien takaa sellainen lausahdus että vasta 30tkm nurkilla alkaa jäämään käteen ja muuttua järkeviksi! Dieselit ovat kyllä kivoja ajettavia. Täytyy nyt tutkia vaihtoehtoja, mahdollisesti ”jopa” konsernin ulkopuolelta vaikka fordit kivoja ovat kyllä olleetkin!Taunusautomaatti kirjoitti: ↑13 Touko 2024 19:47 oletko ajanut koskaan TDCI? Jos et niin käypä huviksesi koeajolla.
Se vääntö ja helppous.
15000 km diesel kuluttaa noin 2litraa satasella vähempi eli 300 litraa säästöä eli 600 eur.
Kaupunkiajossa voi mennä 3 litraakin vähemmällä.
Se on enempi kuin vuosiverojen määrä.
Ja diesel koneet parempia kestoltaan ja vaativat vähempi huoltoa yleensä.
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
tuo uskomus 30 000km on jostain menneisyydestä.
Dieselin käytännön kulutus on sen verran paljon pienempi että siinä 7000-10000 paikkeilla menee verot kuoletukseen jo.
Monesti vakuutus ja päästövero kun on dieselillä bensaa pienempi.
diesel ei ole niin käyttäriippuvainen kulutuksessa. Sen verran tuli ajeltua litrasella ekotykillä ulkomailla että sen kulutus oli uskomattoman suuri jos ajeli sataa tai vähän yli tai muuten reippaammin....sanoisin että ei mene alle 8 litran....
Dieselin käytännön kulutus on sen verran paljon pienempi että siinä 7000-10000 paikkeilla menee verot kuoletukseen jo.
Monesti vakuutus ja päästövero kun on dieselillä bensaa pienempi.
diesel ei ole niin käyttäriippuvainen kulutuksessa. Sen verran tuli ajeltua litrasella ekotykillä ulkomailla että sen kulutus oli uskomattoman suuri jos ajeli sataa tai vähän yli tai muuten reippaammin....sanoisin että ei mene alle 8 litran....
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Karkeaa satasta kun litrasella ajelee, ilman isompia kiihdytyksiä, olen keskikulutukseksi saanut 150km matkalla n. 5.5l/100km mutta nousee kyllä melko reippaasti 120km/h vauhdissa, 7:n hujakoille tiestä ja olosuhteista riippuen. Korkeammaksikin. Mutta kulutuksen pienuus tulee kyllä myös tehojen puutteena esiin ja heti iun yhtään ottaa vaikka ohitusta varten enemmän hönkää, kulutus pomppaa roimasti. Talvinopeuksilla pori-turku säkylän kautta on tultu aika tarkkaan viidellä litralla/100km.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑13 Touko 2024 20:06 tuo uskomus 30 000km on jostain menneisyydestä.
Dieselin käytännön kulutus on sen verran paljon pienempi että siinä 7000-10000 paikkeilla menee verot kuoletukseen jo.
Monesti vakuutus ja päästövero kun on dieselillä bensaa pienempi.
diesel ei ole niin käyttäriippuvainen kulutuksessa. Sen verran tuli ajeltua litrasella ekotykillä ulkomailla että sen kulutus oli uskomattoman suuri jos ajeli sataa tai vähän yli tai muuten reippaammin....sanoisin että ei mene alle 8 litran....
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
joo esim 1.5 kiisselifokkerifarmarin diesel vero on luokkaa 380 eur.
Ja päästövero jokusen kympin alempi kuin bensalla.
Eli varmaankin siinä 350eur ero.
Maantieajossa lupaavat tuollaista 3.5 liran paikkeilla.
Ja päästövero jokusen kympin alempi kuin bensalla.
Eli varmaankin siinä 350eur ero.
Maantieajossa lupaavat tuollaista 3.5 liran paikkeilla.
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Taunusautomaatti kirjoitti: ↑13 Touko 2024 20:17 joo esim 1.5 kiisselifokkerifarmarin diesel vero on luokkaa 380 eur.
Ja päästövero jokusen kympin alempi kuin bensalla.
Eli varmaankin siinä 350eur ero.
Maantieajossa lupaavat tuollaista 3.5 liran paikkeilla.
Hmmm. Milläs laatikolla nuo kiisselit sitten ovat? Powershiftiä en kelpuuta, mutta ei kaikki dieselitkään sillä olleet muistaakseni? Voisivathan nuokin vaihtoehto olla, nyt kun vanhaa uskomusta ehkä hieman kumottu
Lisäyksenä, en siis tiedä onko tuossa dieselien powershiftissä samoja ongelmia kuin bensojen, melko paljon noilla osalla näkyy ajettaneen kuitenkin. Jos on parempaa informaatiota niin valaiskaa toki!!
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
oliskohan niin että 2011-2018 malleissa 1.5 ja 2.0 tdci on ns märkä powershift joka lienee parempi malli, koska öljyn vaihto tarpeen niin lienee märkä.
kts...https://ford.rsh.fi/#hinnasto
kts...https://ford.rsh.fi/#hinnasto
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Kappas! Täytynee tutkiskella! Miten on, kun tuota taulukkoa jonka aikaisemmin linkkasinkin selaa, niin saa käsityksen että tuo 1.5 tdci on melkolailla tai ainakin hitaampi kuin 1.5 ecoboost ja 2.0tdci on taasen hieman ripeämpi. Ilmeisesti ecoboost on kai ripeämpikin kuin mitä taulukot sanovat (näin lontooksi jossakin väittivät) niin onko tuo 1.5 tdci verrattavissa todellisessa maailmassa saman kokoiseen ecoboostiin. Vääntöähän siinä varmasti on enemmän, mutta tehoja vähintään 30hp vähemmän (kylläkyllä, diesel pelaa väännöllä, mutta on polleillakin silti merkitys)Taunusautomaatti kirjoitti: ↑13 Touko 2024 22:27 oliskohan niin että 2011-2018 malleissa 1.5 ja 2.0 tdci on ns märkä powershift joka lienee parempi malli, koska öljyn vaihto tarpeen niin lienee märkä.
kts...https://ford.rsh.fi/#hinnasto
Kiinnostelee erityisesti siksi, kun nyt ovat kai taas jotain autoilijoiden kiusaussäädöstä ohjelmoinneista vääntämässä, ja kiisseleissä ohjelmointien takana on usein ollut helppoja tehoja ja kulutukset jopa pudonneet tietyillä osa-alueilla. Onko ajatuksia, tai tarkempia tietoja säädöksestä?
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
1.0 125hp 170Nm 11.2s 0-100 4.8l/100 110g co2
1.5 150hp 240Nm 9.1s 0-100 5.6l/100 128g co2
2.0 250hp 360Nm 6.7s 0-100 6.8l/100 159g co2
1.5tdci 120hp 270Nm 10.7 0-100 3.8 l/100 98g co2
2.0tdci 150hp 370Nm 8.9s 0-100 4.0l/100 105g co2
2.0tdci 185hp 400Nm 8.1s 0-100 4.4l/100 114g co2
Jos noista ite pitäis valita niin valinta ois aika selvä eli tuo toka alin. Tehoa ja vääntöä tarpeeksi ja kulutus pieni.
Ja ottaisin manuaalin....
Tollanen 2.0 tdci on jo käytännössä sen verran vääntävä että maantie ajossa vaihteita ei tarvi vaihdella juurikaan....
Se noita lukuja katsellessa tietty hämärtyy että isompi yleensä parempi vaikka luvut olisi samat.
Ite tuli tehtyä poitsun kanssa koe mondeo mk3 2.0tdci 130hp ja mk4 1.8tdci 125hp, molemmissa luvattu vääntöä 330Nm.
Ajettiin rinnakkain kaks ajokaistaista tietä 80kmh vitosella....sitten yhtä aikaa kaasu pohjaan ....2.0 jätti 1.8 savupöllähdykseen ja veti sellasen 40-50m kaulan ennenkun 1.8 alkoi kiihtyä samaan tahtiin. Paperilla lähes identtiset mutta käytännössä 2.0 on vääntävämpi alakierroksilla.
Ohjelmoinnit on kesäkuusta alkaen nounou....voi tulla muutaman tonnin sakko ja määräys palauttaa entiselleen.
Jatkossa ostajat osaa ehkä jo vaatia kaupassa todistuksen että autoa ei ole jälkiohjelmoitu.
1.5 150hp 240Nm 9.1s 0-100 5.6l/100 128g co2
2.0 250hp 360Nm 6.7s 0-100 6.8l/100 159g co2
1.5tdci 120hp 270Nm 10.7 0-100 3.8 l/100 98g co2
2.0tdci 150hp 370Nm 8.9s 0-100 4.0l/100 105g co2
2.0tdci 185hp 400Nm 8.1s 0-100 4.4l/100 114g co2
Jos noista ite pitäis valita niin valinta ois aika selvä eli tuo toka alin. Tehoa ja vääntöä tarpeeksi ja kulutus pieni.
Ja ottaisin manuaalin....
Tollanen 2.0 tdci on jo käytännössä sen verran vääntävä että maantie ajossa vaihteita ei tarvi vaihdella juurikaan....
Se noita lukuja katsellessa tietty hämärtyy että isompi yleensä parempi vaikka luvut olisi samat.
Ite tuli tehtyä poitsun kanssa koe mondeo mk3 2.0tdci 130hp ja mk4 1.8tdci 125hp, molemmissa luvattu vääntöä 330Nm.
Ajettiin rinnakkain kaks ajokaistaista tietä 80kmh vitosella....sitten yhtä aikaa kaasu pohjaan ....2.0 jätti 1.8 savupöllähdykseen ja veti sellasen 40-50m kaulan ennenkun 1.8 alkoi kiihtyä samaan tahtiin. Paperilla lähes identtiset mutta käytännössä 2.0 on vääntävämpi alakierroksilla.
Ohjelmoinnit on kesäkuusta alkaen nounou....voi tulla muutaman tonnin sakko ja määräys palauttaa entiselleen.
Jatkossa ostajat osaa ehkä jo vaatia kaupassa todistuksen että autoa ei ole jälkiohjelmoitu.
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Täytyypä pitää silmällä myös noita vaihtoehtoja. Ja ei tässä siis manuaalia sinällään porsita, 1.5 ecoboostit tarjolla vaan olivat pitkälti automaatteja, siksi niitä tutkaillut. Kyllähän noista selkeästi järkevin käyttömukavuudeltaan taitaisi olla juurikin tuo tokavika, vaikka puolitoistasellakin varmasti kerkeääTaunusautomaatti kirjoitti: ↑14 Touko 2024 08:10 1.0 125hp 170Nm 11.2s 0-100 4.8l/100 110g co2
1.5 150hp 240Nm 9.1s 0-100 5.6l/100 128g co2
2.0 250hp 360Nm 6.7s 0-100 6.8l/100 159g co2
1.5tdci 120hp 270Nm 10.7 0-100 3.8 l/100 98g co2
2.0tdci 150hp 370Nm 8.9s 0-100 4.0l/100 105g co2
2.0tdci 185hp 400Nm 8.1s 0-100 4.4l/100 114g co2
Jos noista ite pitäis valita niin valinta ois aika selvä eli tuo toka alin. Tehoa ja vääntöä tarpeeksi ja kulutus pieni.
Ja ottaisin manuaalin....
Tollanen 2.0 tdci on jo käytännössä sen verran vääntävä että maantie ajossa vaihteita ei tarvi vaihdella juurikaan....
Se noita lukuja katsellessa tietty hämärtyy että isompi yleensä parempi vaikka luvut olisi samat.
Ite tuli tehtyä poitsun kanssa koe mondeo mk3 2.0tdci 130hp ja mk4 1.8tdci 125hp, molemmissa luvattu vääntöä 330Nm.
Ajettiin rinnakkain kaks ajokaistaista tietä 80kmh vitosella....sitten yhtä aikaa kaasu pohjaan ....2.0 jätti 1.8 savupöllähdykseen ja veti sellasen 40-50m kaulan ennenkun 1.8 alkoi kiihtyä samaan tahtiin. Paperilla lähes identtiset mutta käytännössä 2.0 on vääntävämpi alakierroksilla.
Ohjelmoinnit on kesäkuusta alkaen nounou....voi tulla muutaman tonnin sakko ja määräys palauttaa entiselleen.
Jatkossa ostajat osaa ehkä jo vaatia kaupassa todistuksen että autoa ei ole jälkiohjelmoitu.
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Tuollaisen vastaavan eron havaitsin kun ostin Focus 1,8TDDI:n jälkeen myös Mondeo mk3 2,0TDCI 130hp:n. Focuksen alavääntö oli niin vaatimaton, että ilmastointia käytettäessä auto sammui useammalta käyttäjältä liikennevaloista lähdettäessä.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑14 Touko 2024 08:10 1.0 125hp 170Nm 11.2s 0-100 4.8l/100 110g co2
1.5 150hp 240Nm 9.1s 0-100 5.6l/100 128g co2
2.0 250hp 360Nm 6.7s 0-100 6.8l/100 159g co2
1.5tdci 120hp 270Nm 10.7 0-100 3.8 l/100 98g co2
2.0tdci 150hp 370Nm 8.9s 0-100 4.0l/100 105g co2
2.0tdci 185hp 400Nm 8.1s 0-100 4.4l/100 114g co2
Jos noista ite pitäis valita niin valinta ois aika selvä eli tuo toka alin. Tehoa ja vääntöä tarpeeksi ja kulutus pieni.
Ja ottaisin manuaalin....
Tollanen 2.0 tdci on jo käytännössä sen verran vääntävä että maantie ajossa vaihteita ei tarvi vaihdella juurikaan....
Se noita lukuja katsellessa tietty hämärtyy että isompi yleensä parempi vaikka luvut olisi samat.
Ite tuli tehtyä poitsun kanssa koe mondeo mk3 2.0tdci 130hp ja mk4 1.8tdci 125hp, molemmissa luvattu vääntöä 330Nm.
Ajettiin rinnakkain kaks ajokaistaista tietä 80kmh vitosella....sitten yhtä aikaa kaasu pohjaan ....2.0 jätti 1.8 savupöllähdykseen ja veti sellasen 40-50m kaulan ennenkun 1.8 alkoi kiihtyä samaan tahtiin. Paperilla lähes identtiset mutta käytännössä 2.0 on vääntävämpi alakierroksilla.
Ohjelmoinnit on kesäkuusta alkaen nounou....voi tulla muutaman tonnin sakko ja määräys palauttaa entiselleen.
Jatkossa ostajat osaa ehkä jo vaatia kaupassa todistuksen että autoa ei ole jälkiohjelmoitu.
Focuksen etuna oli vielä kevyempi kori.
Valmistajakin on ottanut 1,8TDCI:n vaatimattoman alaväännön huomioon kun Mondeo mk4:n vetomassa on max. 800kg kun
2,0TDCI:n vetomassa on 1800kg.
Huima tuhannen kilon ero vaikka kyseessä muuten on vastaava auto ja moottoreiden tehot hyvin lähellä toisiaan (125hp vs. 140hp)
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Joo Nm lukemat on aika tasan molemmissa. Mutta isompi on ponnekkaampi.
Se on tuossa kiinnostanut että mikä on käytännön ero MK4 mondeoissa 1.8TDCI 125hp ja 2.0TDCI 115hp välillä, onkohan edelleen 2.0 parempi vaikka hp pienempi.
2.0 on tietty myös 140 ja 163hp versiot jotka onkin sitten varmasti parempia kuin 1.8 mutta miten tuo kaikkein yleisin 2litrasista eli 115hp.
Mahtaakohan tuo vetopainojen ero 1.8 ja 2.0 välillä johtua pääosin vaihdelaatikosta....1.8 on sen 5 lovisen loodan kanssa jossa tulee momenttirajat vastaan se kun on pikkuautoille.... 130/140 hummanen on jo isolla 6 vaihteisella loodalla.
Ja kylä sillä 1.5 varmaankin kerkiää tarpeeksi....mutta se penkkiin painumisen tunne jää vaisummaksi kun varvasta liikauttaa....
Kyllä automaatti hieno olisi mutta pikkasen epäilyttää noiden powershiftien kesto kun pidempään aikoo autoa pitää.
Yleensä autossa ei pikkuviat haittaa ne saa yleensä korjattu satkulla tai parilla...mutta jos powersift on rikki niin puhutaan äkkiä 5000-6000eur....ja ilman ehjää loodaa auton arvo on lähes 0.
Se on tuossa kiinnostanut että mikä on käytännön ero MK4 mondeoissa 1.8TDCI 125hp ja 2.0TDCI 115hp välillä, onkohan edelleen 2.0 parempi vaikka hp pienempi.
2.0 on tietty myös 140 ja 163hp versiot jotka onkin sitten varmasti parempia kuin 1.8 mutta miten tuo kaikkein yleisin 2litrasista eli 115hp.
Mahtaakohan tuo vetopainojen ero 1.8 ja 2.0 välillä johtua pääosin vaihdelaatikosta....1.8 on sen 5 lovisen loodan kanssa jossa tulee momenttirajat vastaan se kun on pikkuautoille.... 130/140 hummanen on jo isolla 6 vaihteisella loodalla.
Ja kylä sillä 1.5 varmaankin kerkiää tarpeeksi....mutta se penkkiin painumisen tunne jää vaisummaksi kun varvasta liikauttaa....

Kyllä automaatti hieno olisi mutta pikkasen epäilyttää noiden powershiftien kesto kun pidempään aikoo autoa pitää.
Yleensä autossa ei pikkuviat haittaa ne saa yleensä korjattu satkulla tai parilla...mutta jos powersift on rikki niin puhutaan äkkiä 5000-6000eur....ja ilman ehjää loodaa auton arvo on lähes 0.
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Taitaa olla nimenomaan tuo MTX75-kestävyys (oletan TDCI olevan samalla laatikolla kuin TDDI) kun sille ilmoitetaan yleensä max 280Nm.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑14 Touko 2024 15:29 Joo Nm lukemat on aika tasan molemmissa. Mutta isompi on ponnekkaampi.
Se on tuossa kiinnostanut että mikä on käytännön ero MK4 mondeoissa 1.8TDCI 125hp ja 2.0TDCI 115hp välillä, onkohan edelleen 2.0 parempi vaikka hp pienempi.
2.0 on tietty myös 140 ja 163hp versiot jotka onkin sitten varmasti parempia kuin 1.8 mutta miten tuo kaikkein yleisin 2litrasista eli 115hp.
Mahtaakohan tuo vetopainojen ero 1.8 ja 2.0 välillä johtua pääosin vaihdelaatikosta....1.8 on sen 5 lovisen loodan kanssa jossa tulee momenttirajat vastaan se kun on pikkuautoille.... 130/140 hummanen on jo isolla 6 vaihteisella loodalla.
Ja kylä sillä 1.5 varmaankin kerkiää tarpeeksi....mutta se penkkiin painumisen tunne jää vaisummaksi kun varvasta liikauttaa....![]()
Kyllä automaatti hieno olisi mutta pikkasen epäilyttää noiden powershiftien kesto kun pidempään aikoo autoa pitää.
Yleensä autossa ei pikkuviat haittaa ne saa yleensä korjattu satkulla tai parilla...mutta jos powersift on rikki niin puhutaan äkkiä 5000-6000eur....ja ilman ehjää loodaa auton arvo on lähes 0.
Mielenkiintoisena (ainakin omalla kohdalla) yksityiskohtana on mk3 Mondeon Jatco-automaatin (Jf506E) väännön kesto 330Nm. Joka sattumalta on sama minkä 2.0TDCI korkeintaan tuottaa ja saman moottorityypin suurempivääntöinen (360Nm) 2.2L TDCI ei ole saatavanakaan kuin manuaalina.
-
- Uusi foorumilla
- Viestit: 3
- Liittynyt: 18 Kesä 2024 23:40
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Hei! Mulla juuri Ford Focus 1.0 ecoboost 2015 130000km ajettu moottori hajosi (kampiakseli tuli moottorista läpi). Nyt täällä naisihmisenä ihmettelen mitä teen
Vianor antoi korjaus arvion 6000e moottorin vaihto.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 09 Marras 2023 18:31
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Meillä 2016 farkku-Focus 1,5 ecoboost M6, 150hp. Ajettu nyt noin 170 tkm, joista meidän toimesta n. 120tkm. Hyvä ja puhdikas moottori, jossa mukava alavääntö, jonka lisäksi voimaa löytyy vielä kierroksiltakin. Niin kuin ollut jo puhetta, niin kuiva jakopää plussaa.
Ainakin tuolla manuaalilaatikolla auto menee kulkupuoleen nähden kohtuullisella kulutuksella. Maantiellä työmatka-ajossa n. 5 l/100 km, ja sekalaisemmassa ajossa n.6 l/100km, kaupunkipainotteisemmassa n. 7 l/100km.
Ainut tekniikkapuolen vika ollut ajoittainen epätasaisuus tyhjäkäynnissä, joskus ei ollenkaan, joskus hieman, ja joskus enemmän epätasainen. Myös moottorin merkkivalo välillä satunnaisesti palanut. Vikaa ei ole löytynyt, mutta ei ole kauhean pahasti häirinnytkään tuo. Ajossa käynnissä ei koskaan ongelmaa, ainoastaan tuo tyhjäkäynti välillä.
Olen tykännyt autosta ja moottorista ajoltaan kovasti. Välillä miettinyt, että paljonkohan tällainen moottori kestää kilsoja, ja että pitäisiköhän vaihtaa hyvissä ajoin pois? Mutta tiedä sitten...
Ainakin tuolla manuaalilaatikolla auto menee kulkupuoleen nähden kohtuullisella kulutuksella. Maantiellä työmatka-ajossa n. 5 l/100 km, ja sekalaisemmassa ajossa n.6 l/100km, kaupunkipainotteisemmassa n. 7 l/100km.
Ainut tekniikkapuolen vika ollut ajoittainen epätasaisuus tyhjäkäynnissä, joskus ei ollenkaan, joskus hieman, ja joskus enemmän epätasainen. Myös moottorin merkkivalo välillä satunnaisesti palanut. Vikaa ei ole löytynyt, mutta ei ole kauhean pahasti häirinnytkään tuo. Ajossa käynnissä ei koskaan ongelmaa, ainoastaan tuo tyhjäkäynti välillä.
Olen tykännyt autosta ja moottorista ajoltaan kovasti. Välillä miettinyt, että paljonkohan tällainen moottori kestää kilsoja, ja että pitäisiköhän vaihtaa hyvissä ajoin pois? Mutta tiedä sitten...
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Mahtava kuulla että teillä toiminut siedettävästi. Juuri tuon puhdikkuuden vuoksi kyseistä moottoria pidinkin vaihtoehtona.
Noh, lopulta kuitenkin vaihtui auton luokka, käyttävoima ja merkki. Päädyttiin focuksesta farkku Passattiin 2.0 tdi:llä, paritettuna DSG-vaihteistoon ja tähän mennessä ollut kyllä enemmän kuin tyytyväinen. Kilsoja tulee sen verran että on vielä kannattavaa ajella dieselillä ja matkakulutus sekalaisella nopeudella ja ohittelulla 4,6l/100km (~150km matkalla)tietokoneesta… en pitäisi kovin pahana. Voimaakin löytyy omiin tarpeisiin varsin mallikkaasti.
Katsotaan miten tulevaisuudessa käy, fordista kyllä pidimme, nyt vain tarve ja tarjonta ei kohdannut ostajaa!
Noh, lopulta kuitenkin vaihtui auton luokka, käyttävoima ja merkki. Päädyttiin focuksesta farkku Passattiin 2.0 tdi:llä, paritettuna DSG-vaihteistoon ja tähän mennessä ollut kyllä enemmän kuin tyytyväinen. Kilsoja tulee sen verran että on vielä kannattavaa ajella dieselillä ja matkakulutus sekalaisella nopeudella ja ohittelulla 4,6l/100km (~150km matkalla)tietokoneesta… en pitäisi kovin pahana. Voimaakin löytyy omiin tarpeisiin varsin mallikkaasti.
Katsotaan miten tulevaisuudessa käy, fordista kyllä pidimme, nyt vain tarve ja tarjonta ei kohdannut ostajaa!
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
jos ja kun wolkkarin dsg alkaa ronaamaan niin simolammikko ylöjärvellä auttaa.... 

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Heh, meilläkin vanhemmassa 1.6 ecoboosterissa palaa vikavalo vuodesta toiseen aina talvella, kesät se pysyy pimeänä. Mitenkään se ei palaessaankaan moottorin toimintaan muuten vaikuta. Varmaan tehtalla kytketty vahingossa rinnan sen liukkaudesta varoittavan merkkivalon kanssaAnttilan top10 kirjoitti: ↑08 Heinä 2024 19:11 Myös moottorin merkkivalo välillä satunnaisesti palanut. Vikaa ei ole löytynyt, mutta ei ole kauhean pahasti häirinnytkään tuo.

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Joo onhan niissäkin ongelmia, mutta tuossa se parempi vaihteisto. 1.6 tdin ja muiden ei niin vääntävien perässä sitä kuivaa dq200 laatikkoa jossa samoja ongelmia kuin kaikissa kuivissa laatikoissa… meillä dq250 jota käytetty jo kohta parikymmentä vuotta ja melko varmatoiminen huollettuna! Porsia voi toki mikä vaan, autot kun on yksiä mulukeroita siitäTaunusautomaatti kirjoitti: ↑08 Heinä 2024 20:34 jos ja kun wolkkarin dsg alkaa ronaamaan niin simolammikko ylöjärvellä auttaa....![]()
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
joo näinhän se on...mutta hyvää filmiä wolkkarimiehille....
www.youtube.com ja siellä haku simolammikko dsg on siellä woortti asiaakin joskus automaateista ollut
ja ecoboom miesten suosikki channel.... tiktokissa miCars ... ja muille ihan huomioksi jotta osaavat toimia oikein autonhankinnassa...
www.youtube.com ja siellä haku simolammikko dsg on siellä woortti asiaakin joskus automaateista ollut
ja ecoboom miesten suosikki channel.... tiktokissa miCars ... ja muille ihan huomioksi jotta osaavat toimia oikein autonhankinnassa...