Ja jos vielä jarrupalan lämpölaajenemista pohditaan, niin tuon viimeisen kuvan perusteella tuo jarrupala kuumana jää jumiin ulkopäästään - suurin etäisyys laajentua ja pienin välys. Olettaen, että palan toisessa päässä on sama tilanne.janti kirjoitti: ↑02 Touko 2024 11:54 Tässäpä kuvassa vertailuksi kuljettajan puolen palat rinnakkain pelkääjän puolen kanssa. Noista liukupinnoista ulkonäöstä voisi päätellen että sisemmät palat eivät liiku kovinkaan paljon satulassa.
https://www.dropbox.com/scl/fi/z2xpq7sw ... 2s0ca&dl=0
Jarrusatulan tuessa oli vaaleammat kohdat johon palat osuvat
https://www.dropbox.com/scl/fi/z9de2ve7 ... lkxbd&dl=0
Tuossa vielä kuva kuparitahnasta
https://www.dropbox.com/scl/fi/660r0kk2 ... 210vk&dl=0
Takajarrupalat käyristyneet??
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Jarrusatulan kiinnitysrauta vaatii käsittelyä viilan kanssa jotta nuo kaikki ruosteet saa siitä pois jotta jarrupala pääsee vapaasti liikkumaan siinä.yritäedes kirjoitti: ↑03 Touko 2024 22:55Ja jos vielä jarrupalan lämpölaajenemista pohditaan, niin tuon viimeisen kuvan perusteella tuo jarrupala kuumana jää jumiin ulkopäästään - suurin etäisyys laajentua ja pienin välys. Olettaen, että palan toisessa päässä on sama tilanne.janti kirjoitti: ↑02 Touko 2024 11:54 Tässäpä kuvassa vertailuksi kuljettajan puolen palat rinnakkain pelkääjän puolen kanssa. Noista liukupinnoista ulkonäöstä voisi päätellen että sisemmät palat eivät liiku kovinkaan paljon satulassa.
https://www.dropbox.com/scl/fi/z2xpq7sw ... 2s0ca&dl=0
Jarrusatulan tuessa oli vaaleammat kohdat johon palat osuvat
https://www.dropbox.com/scl/fi/z9de2ve7 ... lkxbd&dl=0
Tuossa vielä kuva kuparitahnasta
https://www.dropbox.com/scl/fi/660r0kk2 ... 210vk&dl=0
Sillä, että jarrupalassa on tausta metallia ja kitkapinta jotakin synteettistä materiaalia, ei ole vaikutusta sen toimintaan kun välykset ovat kunnossa. Ne ovat nimenomaan suunniteltu toimimaan kuumana.
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Mittasin tuossa lyhyen ajolenkin jälkeen ulompien takajarrupalojen lämpötiloja IR-mittarilla. Menomatkalla kummatkin olivat tasaisesti noin 55 C maantieajon jälkeen. Paluumatkalla muutaman liikennevalopysäytyksen jälkeen kuljettajan puolella noin 65C ja pelkääjän puolella 55 C. Kuormana oli kuljettajan lisäksi 2 henkilöä.
Eipä noista voi oikein mitään päätellä. Pitänee mitata hieman kovemman ajon jälkeen noita lämpötiloja ja vertailuksi myös etujarrujen lämpötiloja.
Eipä noista voi oikein mitään päätellä. Pitänee mitata hieman kovemman ajon jälkeen noita lämpötiloja ja vertailuksi myös etujarrujen lämpötiloja.
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Kaupunkipyörittelyssä tuli saman suuntaisia lukemia. Kuljettajan puoli takana oli noin 50 C ja kaikki muut noin 30C.
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Siis kyseessä takajarrupalat, jotka käyristyneet - ei siis edessä.
Voisiko tuosta, että takapalat, päätellä jotain - lienee niin että etujarrut 'tekevät' enemmän työtä kuin takajarrut, siis muuttavat liike-energiaa lämmöksi.
Ja että takajarruihin (palojen ja levyn väliin) kertyy 'tauhkaa' tiestä ym ja se ei poistu kunnolla kun takajarrut ottavat kiinni miedosti? Mutta silloinhan olisi ainakin ajoittain laahausta takajarruissa, takalevyn ura (yksi kuva) kertoisi tästä.
Mutta avoimeksi jää kuitenkin miksi tämä aiheuttaisi käyristymistä - onko kenelläkään jatko-ajatuksia tähän?
Voisiko tuosta, että takapalat, päätellä jotain - lienee niin että etujarrut 'tekevät' enemmän työtä kuin takajarrut, siis muuttavat liike-energiaa lämmöksi.
Ja että takajarruihin (palojen ja levyn väliin) kertyy 'tauhkaa' tiestä ym ja se ei poistu kunnolla kun takajarrut ottavat kiinni miedosti? Mutta silloinhan olisi ainakin ajoittain laahausta takajarruissa, takalevyn ura (yksi kuva) kertoisi tästä.
Mutta avoimeksi jää kuitenkin miksi tämä aiheuttaisi käyristymistä - onko kenelläkään jatko-ajatuksia tähän?
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Kyllä takapalat, ja voimakkaimmin pelkääjän puolelta sisempi ja sen ylempi tuki.
Tuossapa viellä katsastuksista kootut jarrudynamometri tulokset 2017-2024. Takapalat vaihdettu 10/2022, tätä edellinen katsastus 2/2022.
Näistä ei voi kyllä päätellä mitään muuta että jarruvoimat on tallessa oli palat vanhat tai uudet.
https://www.dropbox.com/scl/fi/86kkhlho ... l4p4c&dl=0
Tässä oli jotain jutta taipumisen mahdollisista syistä
https://www.brakeandfrontend.com/brake- ... nd-profit/
https://www.materialsperformance.com/ar ... d-failures
Viimeksi muokannut janti, 06 Touko 2024 15:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Mikähän se nykyjään on parasta tuohon palan pään voiteluun...
https://www.motonet.fi/tuote/crc-braklu ... ct=60-0110
vai
https://www.motonet.fi/tuote/crc-kupari ... ct=60-6092
https://www.motonet.fi/tuote/crc-copper ... ct=60-6086
vai
https://www.motonet.fi/tuote/crc-cerami ... ct=60-0102
vai sittenkin
https://www.motonet.fi/tuote/crc-braklu ... ct=60-0117

https://www.motonet.fi/tuote/crc-braklu ... ct=60-0110
vai
https://www.motonet.fi/tuote/crc-kupari ... ct=60-6092
https://www.motonet.fi/tuote/crc-copper ... ct=60-6086
vai
https://www.motonet.fi/tuote/crc-cerami ... ct=60-0102
vai sittenkin
https://www.motonet.fi/tuote/crc-braklu ... ct=60-0117


Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Tuota laitoin itse, Clas Ohlsonissa oli edullisemmin.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑06 Touko 2024 13:29 vai
https://www.motonet.fi/tuote/crc-kupari ... ct=60-6092
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Tässä viimeisimmät lämpötilalukemat noin 20 km maatieajelun jälkeen suoraan jarrulevystä mitattuna.
Kuljettajan puolella takana yli 80C. Kaikki muut alle 50C.
=> Kyllä se taitaa nyt tuo mun viimeiseksi herkistelemäni (vähemmän kierot jarrupalat) nyt laahata

Kuljettajan puolella takana yli 80C. Kaikki muut alle 50C.
=> Kyllä se taitaa nyt tuo mun viimeiseksi herkistelemäni (vähemmän kierot jarrupalat) nyt laahata


Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Tätä oon käyttäny viimeset 4 vuotta:Taunusautomaatti kirjoitti: ↑06 Touko 2024 13:29 Mikähän se nykyjään on parasta tuohon palan pään voiteluun...
https://www.motonet.fi/tuote/crc-braklu ... ct=60-0110
vai
https://www.motonet.fi/tuote/crc-kupari ... ct=60-6092
https://www.motonet.fi/tuote/crc-copper ... ct=60-6086
vai
https://www.motonet.fi/tuote/crc-cerami ... ct=60-0102
vai sittenkin
https://www.motonet.fi/tuote/crc-braklu ... ct=60-0117
![]()
![]()
https://www.motonet.fi/tuote/at-1400-ko ... t=60-00845
Myöski toimii jarrulevyn (tai rummun) ja navan väliin suihkittuna, helpottaa levyn seuraavaa irrotusta, varsinki autoissa joissa joutuu käsijarrukenkiä säätämään vuosittain.
Sotkee vähiten ja toimii.
Liukutappeihin luonnollisesti edelleen jarruvaseliini tai tuo brakelube.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Tämä on ollut omalla kohdalla ikuisuuskymys joka muistuttaa maanis-depressiivisyyttä kun suunnilleen kaikki mahdolliset on kokeiltu liukutappien/palojen rasvaukseen.duckworth kirjoitti: ↑07 Touko 2024 18:44Tätä oon käyttäny viimeset 4 vuotta:Taunusautomaatti kirjoitti: ↑06 Touko 2024 13:29 Mikähän se nykyjään on parasta tuohon palan pään voiteluun...
https://www.motonet.fi/tuote/crc-braklu ... ct=60-0110
vai
https://www.motonet.fi/tuote/crc-kupari ... ct=60-6092
https://www.motonet.fi/tuote/crc-copper ... ct=60-6086
vai
https://www.motonet.fi/tuote/crc-cerami ... ct=60-0102
vai sittenkin
https://www.motonet.fi/tuote/crc-braklu ... ct=60-0117
![]()
![]()
https://www.motonet.fi/tuote/at-1400-ko ... t=60-00845
Myöski toimii jarrulevyn (tai rummun) ja navan väliin suihkittuna, helpottaa levyn seuraavaa irrotusta, varsinki autoissa joissa joutuu käsijarrukenkiä säätämään vuosittain.
Sotkee vähiten ja toimii.
Liukutappeihin luonnollisesti edelleen jarruvaseliini tai tuo brakelube.
Kuparitahna (ei hyvä, kuivuu), vaseliini (ei hyvä), jarrurasva Brakelube (aika hyvä, yksi parhaista) ja nyt viimeisenä tappeihin Jarrusylinterirasva, jarrukumirasva (oikein hyvä, notkeaa ja pysyy sellaisena suojakumin alla),
Listassa tappeihin kokeilematta vielä Silikonirasva jolle luvataan -40C°- +200C° lämpötila-alue.
Tuo AT:n vanhempi versio, keraaminen voiteluaine, teki takanluukun saranat ja varsinkin vetoluukun kierrejousi-tyyppisen aukipitolaitteen niin liukkaaksi ettei tahtonut pitkään aikaan pysyä avoinna itsestään. Hyvin voitelee.
Jarrupalojen päissä tällä hetkellä Brakelube ja tuntuu pysyvän herkkinä ainakin vuoden jos keväällä voitelee.
-
- Viestit: 86
- Liittynyt: 19 Kesä 2016 18:58
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Otat niistä paloista sen eniten suoran yksilön ja laitat ensin pyrolyysiasetuksella uuniin/grilliin -lämpötila noin 400°C - ja katsot käyristyykö. Sen jälkeen pillillä punaiseksi ja katsot käyristyykö. Jos pysyy suorana, niin on vääntynyt mekaanisesti.hpford kirjoitti: ↑05 Touko 2024 19:56 Siis kyseessä takajarrupalat, jotka käyristyneet - ei siis edessä.
Voisiko tuosta, että takapalat, päätellä jotain - lienee niin että etujarrut 'tekevät' enemmän työtä kuin takajarrut, siis muuttavat liike-energiaa lämmöksi.
Ja että takajarruihin (palojen ja levyn väliin) kertyy 'tauhkaa' tiestä ym ja se ei poistu kunnolla kun takajarrut ottavat kiinni miedosti? Mutta silloinhan olisi ainakin ajoittain laahausta takajarruissa, takalevyn ura (yksi kuva) kertoisi tästä.
Mutta avoimeksi jää kuitenkin miksi tämä aiheuttaisi käyristymistä - onko kenelläkään jatko-ajatuksia tähän?
Ei ne tosin laahatessakaan varmaan yli tuon 400°C astetta lämpene.
Mondeo mk4 2.5T farkku, -07
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Tapahtumaketjuksi ajattelin, että 'tauhka' olisi vain osassa jarrupalaa ja siten lämmittäisi ensiksi (ennenkuin lämpö tasaantuisi muuallekin) vain sitä 'tauhka' osaa -> voisiko se käyristää?ajonautinto kirjoitti: ↑08 Touko 2024 07:27Otat niistä paloista sen eniten suoran yksilön ja laitat ensin pyrolyysiasetuksella uuniin/grilliin -lämpötila noin 400°C - ja katsot käyristyykö. Sen jälkeen pillillä punaiseksi ja katsot käyristyykö. Jos pysyy suorana, niin on vääntynyt mekaanisesti.hpford kirjoitti: ↑05 Touko 2024 19:56 Siis kyseessä takajarrupalat, jotka käyristyneet - ei siis edessä.
Voisiko tuosta, että takapalat, päätellä jotain - lienee niin että etujarrut 'tekevät' enemmän työtä kuin takajarrut, siis muuttavat liike-energiaa lämmöksi.
Ja että takajarruihin (palojen ja levyn väliin) kertyy 'tauhkaa' tiestä ym ja se ei poistu kunnolla kun takajarrut ottavat kiinni miedosti? Mutta silloinhan olisi ainakin ajoittain laahausta takajarruissa, takalevyn ura (yksi kuva) kertoisi tästä.
Mutta avoimeksi jää kuitenkin miksi tämä aiheuttaisi käyristymistä - onko kenelläkään jatko-ajatuksia tähän?
Ei ne tosin laahatessakaan varmaan yli tuon 400°C astetta lämpene.
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Mahtaakohan lämpö niin paljoa vaikuttaa, äkkiä se metallissa tasaantuu.
Mutta valmistusprosessissa joskus halvoissa paloissa voi olla pientä heittoa...
https://www.youtube.com/watch?v=IL031aSTSuI

Olikos sulla Diamond palat?
Mutta valmistusprosessissa joskus halvoissa paloissa voi olla pientä heittoa...
https://www.youtube.com/watch?v=IL031aSTSuI

Olikos sulla Diamond palat?

Re: Takajarrupalat käyristyneet??
En tiedä oliko kysymys mulle, mutta ei ole tosiaankaan timanttia vaan LPR 05P1978 https://www.lpr.it/index.php
https://issuu.com/lprsrl/docs/bp_lpr?e=5997061/3088778
Kuljettajan puolen takajarrun laahaminen saattoi johtua jarrumännän pään epätasaisesta ruosteesta. En ollut tuota aiemmin huomannut.
Tuo ruostejäämä taisi jäädä/tarttua männän päähän vanhojen jarrupalojen värinänvaimentimesta. Putsasin tuon mahdollisimman tasaiseksi hiomalla ruostetta pois. Laitoin nyt tuohonkin päähän kuparipastaa, ettei sama toistuisi.

Ei ollut ihan näin tasainen ruoste kuin tässä männän päässä. Eli puolet männän päästä oli vanhan ruostuneen värinänvaimentimen peittämä. Tämä on siis esimerkki kuva, EI siis minun ajoneuvostani.

https://i.redd.it/t7zhxcctb9j31.jpg
=> Katsotaan nyt auttoiko tämä. Pitää vielä ajaa autolla pikku reissu ja mitata jarrulevyjen lämpötilat ajon jälkeen.

Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Ei tuollaisella ruosteella ole mitään merkitystä käyristymisen kannalta. Pala ei ole päässyt liikkumaan kun mäntä on sitä painanut.janti kirjoitti: ↑08 Touko 2024 15:26En tiedä oliko kysymys mulle, mutta ei ole tosiaankaan timanttia vaan LPR 05P1978 https://www.lpr.it/index.php
https://issuu.com/lprsrl/docs/bp_lpr?e=5997061/3088778
Kuljettajan puolen takajarrun laahaminen saattoi johtua jarrumännän pään epätasaisesta ruosteesta. En ollut tuota aiemmin huomannut.
Tuo ruostejäämä taisi jäädä/tarttua männän päähän vanhojen jarrupalojen värinänvaimentimesta. Putsasin tuon mahdollisimman tasaiseksi hiomalla ruostetta pois. Laitoin nyt tuohonkin päähän kuparipastaa, ettei sama toistuisi.![]()
Ei ollut ihan näin tasainen ruoste kuin tässä männän päässä. Eli puolet männän päästä oli vanhan ruostuneen värinänvaimentimen peittämä. Tämä on siis esimerkki kuva, EI siis minun ajoneuvostani.![]()
https://i.redd.it/t7zhxcctb9j31.jpg
=> Katsotaan nyt auttoiko tämä. Pitää vielä ajaa autolla pikku reissu ja mitata jarrulevyjen lämpötilat ajon jälkeen.![]()
Meillä oli yhdessä autossa talviseisonnan jälkeen oikea etusatula hieman nahkea ja jarru hankasi pikkuisen. Ihmettelin kun kiihtyi tavallista hitaammin moottoritiellä ->100km/h. Sitten rampissa alkoi tuoksahtaa jarrunkäry mutta en viitsinyt pysähtyä kun matkaa oli enää pari kilometriä.
Kotiin päästyäni alkoi jo savu näkymään ja äkkiä tallista paineilmalla jäähdytystä vanteeseen/levyyn. Muutaman minuutin jäähdyttämisen jälkeen vanne poltti vieläkin sormia joten hain infrapunalämpömittarin joka näytti vanteen lämpötilaksi +160C°.
Palat eivät käyristyneet, jarrusatulan männän herkistys ja ajo jatkui.
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Se käyrä jarrupala oli/on pelkääjän puolella takana. Se puoli ei nyt laahaa.Mk3Mondeo kirjoitti: ↑ Ei tuollaisella ruosteella ole mitään merkitystä käyristymisen kannalta. Pala ei ole päässyt liikkumaan kun mäntä on sitä painanut.

Yllättäen nyt kun aloin lämpötiloja seuraamaan niin se olikin kuljettajan puoli joka lämpeni ja laahasi.
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Edelleenkin kaupunkipyörityksessä kuljettajan puolen takajarrulevy lämpenee muita enemmän. Itse en tuolle osaa enempää tehdä, jarrunesteiden vaihto voisi olla seuraavaksi ohjelmassa. Pitää seurata kuinka kuumaksi tuo nyt hieman pidemmällä maantielenkillä menee.

Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Tuohon jarrun laahamiseen liittyen, en usko että homma korjaantuu nesteen vaihdolla

Laahamisen syyn etsinnässä ainaki mulla päteny seuraava hierarkia; varmistaa että palat ja liukutapit liikkuu (jonka olitkin jo tehnyt), tämä siis lievän/ajoittaisien laahamisen korjaamiseksi.
Seuraava steppi voimakkaaman laahauksen suhteen olisi sitten satulan ja/tai samalla letkun vaihto, vaihtoehtosesti satulan kunnostus, takana ehkä työmäärä ei kannata verrattuna vaan uuden ostoon. Hyvällä tuurilla voi olla pelkkä letkuki, mutta itsellä näin käynyt 1/10 tapauksissa.
Mun mielestä levyn lämpöjen tutkimsen sijaan kokeilin mieluummin kulma tuntkattuna ilmaan ihan käsin miten kevyesti fillari pyörii, verratuna siihen puoleen joka ei laahaa ja että tuntuuko siellä vastustusta. Tuo lämpeneminen kun riippuu niin monesta asiasta.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Pitkälti samaa mieltä. Takasatuloissa on hyvin yleinen vaiva käsijarrumekanismin jumitus jolloin se ei palaudu täysin auki-asentoon. Kolmeen omaan autoon vaihtanut takasatulat vuoden sisällä.duckworth kirjoitti: ↑09 Touko 2024 09:21Tuohon jarrun laahamiseen liittyen, en usko että homma korjaantuu nesteen vaihdollaVaihtamalla jarrunesteet säännöllisesti voi luultavasti ennalta ehkästä ongelmia, muttei korjata jos tiivisteet menny jo satulasta korpuksi.
Laahamisen syyn etsinnässä ainaki mulla päteny seuraava hierarkia; varmistaa että palat ja liukutapit liikkuu (jonka olitkin jo tehnyt), tämä siis lievän/ajoittaisien laahamisen korjaamiseksi.
Seuraava steppi voimakkaaman laahauksen suhteen olisi sitten satulan ja/tai samalla letkun vaihto, vaihtoehtosesti satulan kunnostus, takana ehkä työmäärä ei kannata verrattuna vaan uuden ostoon. Hyvällä tuurilla voi olla pelkkä letkuki, mutta itsellä näin käynyt 1/10 tapauksissa.
Mun mielestä levyn lämpöjen tutkimsen sijaan kokeilin mieluummin kulma tuntkattuna ilmaan ihan käsin miten kevyesti fillari pyörii, verratuna siihen puoleen joka ei laahaa ja että tuntuuko siellä vastustusta. Tuo lämpeneminen kun riippuu niin monesta asiasta.
Satuloiden männän saa herkistettyä mutta se on poppakonsti joka ei auta kauaa.
Uusien satuloiden vaihto menee arviolta 1/2h per puoli joten aika helposti saa kuntoon.
Mondeo mk3 takasatulat maksoivat muistaakseni 40€/kpl (plus rahti 9€) Daco-merkkisenä. Jarrusatuloiden kunnostus ei kannata jos uutena tai peruskorjattuna saa.
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Täytynee käydä ostamassa semmonen lämpömittari millä joka ajon jälkeen mittaa lämmön jarruista,jopa kuljettajan otsasta...löytynee Biltemasta?

Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Ennakoivaa huoltoa jarruille mieluummin, joita tässäkin ketjussa on käsitelty, lämpöjä mittailemalla hiihdät väkisin perässä kun jarru on alkanut laahaamaan.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Kyllä, ihan tavallinen näppituntuma riittää ja jos pyörä pyörii herkästi ilman kahnausta ylhäällä ollessa niin ei ole syytä huoleen.
Muistelin omia katsastuskokemuksia vuosien varrelta omista autoista ja varmuudella yli 40 kertaa putkeen ilman huomautuksia. Ilman mittauksia.
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Varmaan tajusit että mulla jarrut kunnossa ilman mittareita ja uuneja...
Vähän laukalle tää ketju mennyt...

Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Mulla 2016 Mondeo farkku 1,5 tdci:ssä (ajettu 310000km) laahaa myös vasen takajarru, sen huomaa hetkellisen kulutuksen mittarista ja tehottoman oloisesta vedosta. Takajarrut on kahdesti herkistetty korjaamolla nyt kahden viikon sisään, jarrupalat vaihdettu ja jarrulevyistä on sorvattu reunaurat pois ulkokehältä ja sisäkehältä.
Vasemman takajarrun jumittaminen on nyt pääsääntöistä muttei koko aikaista. Esim maantiellä ajaessa vasen takajarru laahaa päällä, jolloin hetkellinen kulutuslkema on n 3-4l normaalia enemmän, ja sitten, ilman mitään muutosta nopeudessa, se ei enää jumitakaan ja kulutuslukema palaa normaalille tasolle. Takavanne on ajon jälkeen kuuman oloinen muttei polttava. Kun vasen takajarru alkaa jumittamaan, pitää vaihtaa pykälää pienempi vaihde, jotta moottori jaksaa vetää normaalin oloisesti.
Voisiko tällainen ongelma johtua jarrujen alipainepumpusta? Vai vieläkö yritetään herkistää jostain kohtaa jarrusylinteriä ja liukuja?
Vasemman takajarrun jumittaminen on nyt pääsääntöistä muttei koko aikaista. Esim maantiellä ajaessa vasen takajarru laahaa päällä, jolloin hetkellinen kulutuslkema on n 3-4l normaalia enemmän, ja sitten, ilman mitään muutosta nopeudessa, se ei enää jumitakaan ja kulutuslukema palaa normaalille tasolle. Takavanne on ajon jälkeen kuuman oloinen muttei polttava. Kun vasen takajarru alkaa jumittamaan, pitää vaihtaa pykälää pienempi vaihde, jotta moottori jaksaa vetää normaalin oloisesti.
Voisiko tällainen ongelma johtua jarrujen alipainepumpusta? Vai vieläkö yritetään herkistää jostain kohtaa jarrusylinteriä ja liukuja?