Uusi Kuga mk3 2020

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja xflex »

Vanhemmissa on 45Ah EFB. Kesällä 2022 alkoivat laittaa Kugaan 50Ah AGM-akkuja tehtaalla. Niiden kanssa ei ainakaan suurempia ongelmia. Jos akun tyyppi/koko vaihtuu niin tieto pitää kertoa myös autolle koska se ei tiedä sitä muuten. Eli kannattaa laittaa testerillä/Forscanilla asetukset oikeaksi niin saat täyden hyödyn uudesta akusta.
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

Mittasin kokeeksi akun jännitteen. 12.2-12.3v, ja ajon jälkeen vähän yli 12. Latasin kokeeksi akkulaturilla, niin vähän alle 12.3 se jäi. Alkaa varmaan olla akku kohta lopussa. Ei ilmeisesti kovin pitkäikäisiä ole, kun auto on vasta vähän yli 1,5v vanha. Akun tyypistä ei ole tietoa.
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja xflex »

Brittien keskustelua kun seuraa niin muutaman vuoden nuo EFB-akut kestää, sitten tulee ongelmia yleensä. Ilmeisesti aika heikkolaatuisia olleet ja siksi laittavat tehtaalla nykyisin isompaa Vartan AGM-akkua. Sellainen kannattaa laittaa sitten kun vanhasta aika jättää.

Samalla kun resetoi BMS:n ja kuittaa akun ns. pakasta vedetyksi, kannattaa myös ne BMS:n asetukset laittaa oikeaksi jos vaihtaa akun tyyppiä tai kokoa - ymmärtääkseni (en ole kyllä täysin varma) ainakin latausjännitteessä on eroa EFB ja AGM:n välillä. AGM:n pitäisi olla pitkäikäisempi varsinkin jos sitä ladataan oikein.
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
dr500
Viestit: 148
Liittynyt: 09 Kesä 2016 19:21

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja dr500 »

Faceliftin kuvia ja hintoja on tullut maahantuojan sivuille. PHEV tulee ilmeisesti myöhemmin.

https://www.ford.fi/content/dam/guxeu/f ... a_phev.pdf
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

Katselin vielä forscanilla tuota korkeajänniteakkua. Siellä näyttää olevan lämpötilanhallinta sille. Oli jäähdytys ja lisäksi lämmitys. Järjestelmä oli kuitenkin pois päältä.. Latauksen aikana katselin. Pakkasellahan tuo lataa selvästi vähemmän kwh kuin lämpimällä kelillä. Liki koskaan ei kuitenkaan sitä vajaa 11kwh. Lisäksi usein auton sammutuksen jälkeen varaus nousee usein jopa yli 10%. Tämä johtunee akun lämpenemisestä.

Miksikähän tuo lämmönhallinta ei ole päällä? En tiedä onko ajossa päällä. Järkevää se lämmitys ainakin olisi, menisi akkuun oikea määrä latausta ja parempi range.

Yllätyksenä siellä näkyi myös joku ptc ylilämpö. Ei kuitenkaan vikakoodeja.

Olen aikaisemminkin kysynyt tuosta hallinnasta huollosta. Ei mitää tietoa siellä. Pitäshän niillä olla tieto saatavilla, jos vain kiinnostaa.
Heikki1
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 30 Tammi 2024 12:50

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Heikki1 »

Millainen huolto-ohjelma näissä kuga mk3 phev malleissa on? Jakopään ja vaihteiston osalta.
Vaihteistolle en löytänyt öljynvaihtoja ollenkaan. Sama vaihteisto HF 45 on USA:ssa Maverick pickupeissa. Siellä vaihtoväli on 150 000 mailia.
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja xflex »

Heikki1 kirjoitti: 30 Tammi 2024 15:41 Millainen huolto-ohjelma näissä kuga mk3 phev malleissa on? Jakopään ja vaihteiston osalta.
Vaihteistolle en löytänyt öljynvaihtoja ollenkaan. Sama vaihteisto HF 45 on USA:ssa Maverick pickupeissa. Siellä vaihtoväli on 150 000 mailia.
Jakopää on ketjulla eikä koneessa taida olla ensimmäistäkään remmiä missään, hihnan vaihtoja ei siis ole ohjelmassa. Vaihteistolle ei ole öljynvaihtoväliä tiedossa. Muutenhan huollot on aika peruskauraa… Öljyt, suodattimia, tulpat, jarrunesteet - perusjuttuja siis. Itse käyttänyt huollossa 15 tkm välein vapaaehtoisesti, öljynvaihto ja jotain tarkastuksia. 2v tai 30tkm on varsinainen isompi huolto.
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

Tuossa eilen vilkaisin öljyn määrää autossa, samalla kun lisäilin pesunestettä. Siellähän olikin selkeästi liikaa öljyä. Reilusti max-merkin yli. Minusta siinä oli bensan hajua, en tosin osaa sanoa mille sen öljyn pitäisi haista.
Soitin huoltoon ja sanoivat ettei saa ajaa ennen kuin katsotaan mikä siinä on ongelmana. No nyt on auto hinattu huoltoon ja ajellaan ainakin viikko sijaisautolla. Ensi viikolla on huoltoaika. Liisari-auto, niin ei tuo suuresti huoleta. Mutta jos siellä on bensaa seassa, niin eihän tuo oikein hyvää voitelulle tee.
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

Seurataan tilannetta. Totesivat että itsekin että oli max merkin yli öljyä. Vissiin bensaa seassa. Eivät vissiin kummemmin tutkineet. Eikä mitään selitystäkään ollut tarjota. No, nyt on 30tkm huolto tehty. Mutta on tämä ford kyllä niinkuin sanotaan, Fix Or Repair Daily
ruohri
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Helmi 2018 11:00

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja ruohri »

Muutamaa vinkkiä kyselen (taas) ryhmäläisiltä.

1.
Mitä kaikkia toimintoja Eco-ajotila kontrolloi? Onkohan niin, että esim. USB-porteista lataus on pienempää?

2.
Käytettäessä Applen CarPlay-järjestelmää navigointiin ( Google Maps), niin miten saatte samalla kuunneltua FM-radiota? En löydä ”nappulaa” tälle toiminnolle.
nestori
Viestit: 477
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja nestori »

xflex kirjoitti: 27 Tammi 2024 10:17 Vanhemmissa on 45Ah EFB. Kesällä 2022 alkoivat laittaa Kugaan 50Ah AGM-akkuja tehtaalla. Niiden kanssa ei ainakaan suurempia ongelmia. Jos akun tyyppi/koko vaihtuu niin tieto pitää kertoa myös autolle koska se ei tiedä sitä muuten. Eli kannattaa laittaa testerillä/Forscanilla asetukset oikeaksi niin saat täyden hyödyn uudesta akusta.
Näppäilin forscanissa akkutyypin agm:ksi. Jäin miettimään säädettävissä olevaa ” Battery Target State of Charge, %” arvos, joka defaulttina on 80% että olisiko sitä tarve säätää agm akulle. Googletuksen jälkeen annoin olla noin.

Tälläinen mielenkiintoinen asetus sattui silmään myös: Smart heating - Partial Recirculation strategy, oletuksena päällä.

Googlella löytyi Fordin patentteja, joissa kuvataan ilmanvaihdon sisäkierron ilman ja ulkoilman säätelyä / sisäkierron käyttöä energian säästämiseksi hybridi autoissa tai start stop autoissa, tilanteissa missä auto päättelee, ettei ole riskiä huurtumisesta.

https://patents.google.com/patent/US20140157803

https://patentimages.storage.googleapis ... 9859A1.pdf

Tämä pois päältä ja ikkunat ei enää huurru? ;) Kokeilen joku päivä jos uskallan ja muistan.
Kuga PHEV
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja xflex »

nestori kirjoitti: 13 Helmi 2024 10:57 Näppäilin forscanissa akkutyypin agm:ksi. Jäin miettimään säädettävissä olevaa ” Battery Target State of Charge, %” arvos, joka defaulttina on 80% että olisiko sitä tarve säätää agm akulle. Googletuksen jälkeen annoin olla noin.

Tälläinen mielenkiintoinen asetus sattui silmään myös: Smart heating - Partial Recirculation strategy, oletuksena päällä.

Tämä pois päältä ja ikkunat ei enää huurru? ;) Kokeilen joku päivä jos uskallan ja muistan.
Voinee tuo 80% tavoite olla ihan hyvä eliniän suhteen, vaikea sanoa kun ei tiedä. Varmaan kannattaa antaa olla noin jos kaikki pelaa hyvin eikä ole turhaa pelimiehen vikaa.

Tuo smart heating liittyy varmasti tuohon huurtumiseen, täällä Suomen muotoisen pilven alla ei vaan toimi kun tahtoo olla töppöset lumessa aina kun autoon astuu ja muutenkin kosteaa. Forscanilla disablointi olisi elegantti IT-miehen ratkaisu - me tavalliset sorvin pyörittäjät joudutaan vain kiskomaan moottorin piuhat irti ettei tuollaiset Fordin insinöörien hifistelyt vaan toimi. :D
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
dr500
Viestit: 148
Liittynyt: 09 Kesä 2016 19:21

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja dr500 »

samaa autoteollisuuden sairautta kuin start-stopit ja polkupyörän ketju nokka-akselia pyörittämässä. Softalla säädettävä öljypumppu. Erilaisilla kikka kolmosilla yritetään pienentää kulutusta 0,1 litraa sadalla ja samalla tuhotaan auton luotettavuus.
Vastaa Viestiin